Gå til innhold

Rektor sto opp for likestilling og likeverd, men må krype til korset å beklage seg

kar90

Anbefalte innlegg

"Dette er et typisk eksempel på opplevelse av kulturoverlegenhet", sier Antirasistisk Senter.

image.thumb.jpeg.eaa5597850fbb3dbc11da1d92a52fccf.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hatem Ben Mansour og Antirasistisk Senter blir fullstendig slaktet av så og si alle som kommenterer på utspillet gjengitt i innlegget ovenfor.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Antirasistisk'' senter på bærtur igjen. 

Det er ingenting rasistisk i det rektor sa og gjorde. 

Om man skal på liv og død finne rasisme, så er det eleven og de som ropte ''haram'' som var rasistene i saken.

Endret av Drizzt
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

non_stop skrev (På 23.6.2023 den 18.14):

Synes det er feil at rektor skal legge seg flat her. Uavhengig av religion. Hvis dette skal bli akseptabelt så gud hjelpe oss i fremtiden tenker nå jeg..

Synes du det er riktig at rektoren skal legge seg over eleven på den måten og utøve fysisk makt over en elev kun for å ta han i hånda? Nei det synes jeg faen ikke. Hadde du synes det var greit ungen din ble tvunget til å ta en annen mann i hånda mot sin vilje? Det håper jeg ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (48 minutter siden):

Hatem Ben Mansour og Antirasistisk Senter blir fullstendig slaktet av så og si alle som kommenterer på utspillet gjengitt i innlegget ovenfor.

Ja, jeg leser kommentarene på facebook nå. Fant kun 1 merkelig profil som støtter ''antirasistene'' i saken. Senteret slaktes totalt av alle andre. Jeg får skrive min mening i morgen :)

Endret av Drizzt
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (33 minutter siden):

Synes du det er riktig at rektoren skal legge seg over eleven på den måten og utøve fysisk makt over en elev kun for å ta han i hånda? Nei det synes jeg faen ikke. Hadde du synes det var greit ungen din ble tvunget til å ta en annen mann i hånda mot sin vilje? Det håper jeg ikke 

Hvis min sønn hadde oppført seg mot rektor på den måten der, samtidig som en rekke andre gjorde det samme, hadde jeg hatt forståelse for reaksjonen hennes.

Jeg er enig med Sylo Taraku når han skriver at reaksjonen hennes kunne hatt en smidigere form, men at det er riktig av rektor å sette ned foten for kjønnsdiskriminering i skolen.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i det noen sier om at man må ta ansvar for dialog hvis man har slike preferanser. Enten kunne foreldrene eller elevene tatt kontakt på forhånd, eller sagt i fra på en høflig måte der og da. Forutsatt at de visste at de måtte ta rektor i hånda, da. Likevel  som jeg har skrevet tidligere, så har jeg selv aldri som lærer opplevd at muslimske elever skal ha noe som helst unntak fra ting pga kjønn. 

Jeg hadde en elev som var Jehovas vitne en gang. Selv om jeg syns det var synd at hn ikke skulle være med og synge når elever hadde bursdag og sånn, så hadde hvertfall skolen fått beskjed. På en hyggelig måte.

Tar man kontakt og sier fra, så kan man også forklare hvorfor det er så innmari viktig for en. Også kan du rektor eller lærer i den samtalen gi en heads up at dette kan oppfattes som kvinnediskriminerende i Norge. Hadde jeg vært rektor, så hadde jeg også tatt en tlf hjem til foreldrene til elevene som absolutt ikke ville hilse, og spurt hvordan de forholder seg til dette i familien. Noen muslimske elever prøver seg, og skal ha unntak fra ting fordi de har hørt om at de kan. Mens for noen så har de foreldre som roper Haram om barna deres må hilse på noen fra motsatt kjønn. Lurt å hvertfall "luke vekk" de som bare tøffer seg. Også får man vurdere hva man gidder å si til muslimske familier som ikke ønsker at menn og kvinner skal ta hverandre i hånda. Det er nok ikke alle muslimske familier som vil ta den diskusjonen. Kanskje politikerne og de som jobber med innvandring burde vært flinkere til å informere og forklare om norsk kultur? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeliten skrev (1 time siden):

Jeg er enig i det noen sier om at man må ta ansvar for dialog hvis man har slike preferanser. Enten kunne foreldrene eller elevene tatt kontakt på forhånd, eller sagt i fra på en høflig måte der og da. Forutsatt at de visste at de måtte ta rektor i hånda, da. Likevel  som jeg har skrevet tidligere, så har jeg selv aldri som lærer opplevd at muslimske elever skal ha noe som helst unntak fra ting pga kjønn. 

Jeg hadde en elev som var Jehovas vitne en gang. Selv om jeg syns det var synd at hn ikke skulle være med og synge når elever hadde bursdag og sånn, så hadde hvertfall skolen fått beskjed. På en hyggelig måte.

Tar man kontakt og sier fra, så kan man også forklare hvorfor det er så innmari viktig for en. Også kan du rektor eller lærer i den samtalen gi en heads up at dette kan oppfattes som kvinnediskriminerende i Norge. Hadde jeg vært rektor, så hadde jeg også tatt en tlf hjem til foreldrene til elevene som absolutt ikke ville hilse, og spurt hvordan de forholder seg til dette i familien. Noen muslimske elever prøver seg, og skal ha unntak fra ting fordi de har hørt om at de kan. Mens for noen så har de foreldre som roper Haram om barna deres må hilse på noen fra motsatt kjønn. Lurt å hvertfall "luke vekk" de som bare tøffer seg. Også får man vurdere hva man gidder å si til muslimske familier som ikke ønsker at menn og kvinner skal ta hverandre i hånda. Det er nok ikke alle muslimske familier som vil ta den diskusjonen. Kanskje politikerne og de som jobber med innvandring burde vært flinkere til å informere og forklare om norsk kultur? 

Er det nok å bare informere og forklare?

Eller skal man bekjempe kvinnediskrimineringen i islam ved å stille krav?

Man kan ikke bare gjemme seg bak kultur og religion og undergrave noe av det viktigste Norge har kjempet seg fram til, nemlig likestillingen.

Hvor går grensen? Skal man tilrettelegge også for semitisme, rasisme, nazisme andre slike holdninger bare fordi de er en del av noens kultur hjemme og noe noen foreldre lærer videre sine barn?

Åpner man døra for tilrettelegging og aksept for kvinnefiendtlige holdninger, så må man slippe også de andre gjennom.

Er det nok at skolen får beskjed på en hyggelig måte at ''Jeg vil bare informere om at i min religion er det forbudt å håndhilse noen fra det andre kjønnet, så min sønn ikke skal håndhilse rektor fordi hun er kvinne''? 

Endret av Drizzt
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daudaferd skrev (16 timer siden):

Jeg kjenner at jeg reagerer litt på at mange fremstiller håndhilsing som et overgrep, og bruker "retten til å bestemme over egen kropp" som argument. Om man har generelle problemer med fysisk kontakt, er dette noe man varsler om på forhånd, da dette kan gjelde alle, uansett religiøs bakgrunn eller andre overbevisninger.

Her handler det om at noen ikke vil ta en KVINNE i hånden (fordi de er underlegne / skitne / fristerinner / syndere / horer eller sett inn whatever grunn man kan ha for å forakte dem), og det er like problematisk som om man hadde nektet å håndhilse på noen fordi de er kortvokst.

Man skal ikke ta fremmede kvinner i hånden. Det skal ikke være fysisk kontakt mellom kjønnene utenom nærmeste familie. Men her er meningene delte, mange muslimer mener at man skal følge skikkene til det landet man selv har valgt å bosette seg i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (21 minutter siden):

Man skal ikke ta fremmede kvinner i hånden. Det skal ikke være fysisk kontakt mellom kjønnene utenom nærmeste familie. Men her er meningene delte, mange muslimer mener at man skal følge skikkene til det landet man selv har valgt å bosette seg i. 

Er en rektor ved en skole du er elev ved "fremmed" ? Syntes det er et svakt argument. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (6 minutter siden):

Er en rektor ved en skole du er elev ved "fremmed" ? Syntes det er et svakt argument. 

Godt poeng. 

Hva med land som Frankrike hvor det er vanlig å kysse hverandre på kinnet når man hilser - menn som kvinner? Eller land hvor det er vanlig å gi klem til hverandre?

Det må være vanskelig å både være integrert, og å tviholde på sin kulturs og sin religions skikker der ... 

Det er fortsatt ubegripelig for meg hva annet enn penger og velstand kunne vært motivet for mange å immigrere til vestlige land når kultur og religion er såpass forskjellige og i konflikt med de man har med seg fra hjemlandet. Det naturlige er å immigrere til et land med lignende holdninger som man selv har for å gjøre integreringen lettere. Eventuelt at man er eventyrlig og reiser til et helt fremmed land med innstillingen å integrere seg og følge ''When in Rome, do as the Romans do''.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (24 minutter siden):

Man skal ikke ta på en kvinne man ikke er i familie med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (14 minutter siden):

Godt poeng. 

Hva med land som Frankrike hvor det er vanlig å kysse hverandre på kinnet når man hilser - menn som kvinner? Eller land hvor det er vanlig å gi klem til hverandre?

Det må være vanskelig å både være integrert, og å tviholde på sin kulturs og sin religions skikker der ... 

Det er fortsatt ubegripelig for meg hva annet enn penger og velstand kunne vært motivet for mange å immigrere til vestlige land når kultur og religion er såpass forskjellige og i konflikt med de man har med seg fra hjemlandet. Det naturlige er å immigrere til et land med lignende holdninger som man selv har for å gjøre integreringen lettere. Eventuelt at man er eventyrlig og reiser til et helt fremmed land med innstillingen å integrere seg og følge ''When in Rome, do as the Romans do''.

Mye av det dreier seg vel om penger pluss sikre seg at barna får god utdannelse og jobb. Muslimske land er ofte stappfulle av korrusjon hvor man må betale under bordet for det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

paprikaskrue skrev (På 24.6.2023 den 5.56):

Var en sak for noen år siden og støtter Posten sin avgjørelse.

https://www.nrk.no/norge/jama-ville-ikke-handhilse---jobbintervjuet-ble-avlyst-1.14202192

Jeg er selv fra et arabisk land, og han Jamal i artikkelen påstår at det ikke har noe med skjønn å gjøre, at muslimske kvinner ikke kan hilse på menn heller. Nei selvfølgelig kan de ikke det. De kan blant annet ikke vise noe av kroppen sin i offentligheten i mange land, eller reise ut av landet uten en manns godkjenning eller de må se på bakken når de går ute blant folk, dette for å unngå menns oppmerksomhet. Lista er laaang. Muslimske kvinner må følge boka over menns regler som de også liker å kalle for koranen. 

• Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BitterMann
On 6/24/2023 at 5:56 AM, paprikaskrue said:

Var en sak for noen år siden og støtter Posten sin avgjørelse.

https://www.nrk.no/norge/jama-ville-ikke-handhilse---jobbintervjuet-ble-avlyst-1.14202192

Støtter Posten jeg også. Selvsagt klager Jama over å bli diskriminert siden han ikke ble ansatt. Men det var jo han som startet med diskrimineringen ved å ikke ville håndhilse på kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BitterMann
10 hours ago, Helgekarjol said:

"Dette er et typisk eksempel på opplevelse av kulturoverlegenhet", sier Antirasistisk Senter.

image.thumb.jpeg.eaa5597850fbb3dbc11da1d92a52fccf.jpeg

Latterlig av Antirasistisk senter. Det er helt omvendt. Vi i vesten har vært alt for flinke til å godta alt av ukultur fra innvandrere fra ikke-vestlige land i frykt for å bli stemplet som rasister. Om noe så skulle vi satt foten ned for mange tiår siden og gjort det krystallklart at om man vil bo i Norge så må man respektere demokrati, likestilling og ytringsfriheten. 

Endret av BitterMann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt at rektor reagerer, men vet ikke om den beste måten å møte det på er å skjelle ut både eleven og alle andre tilstede. 

Og bare én kjapp kommentar: ser mange tolker dette som at han ikke vil håndhilse fordi han mener hun som kvinne er "mindre verdt". Folk glemmer fort - for noen år sida ble det samme furore da en ung muslimsk kvinne ikke håndhilste på Kronprins Haakon, men hilste ved å nikke med hånda mot brystet. Tenker dere da at hun mener at han som mann er mindre verdt?

Det handler om at personene det gjelder mener de ikke kan ha kroppslig kontakt med personer av motsatt kjønn de ikke er i familie med. I det ligger det ikke en vurdering av at den andre er "mindre verdt". Det er heller ikke slik at det handler om at man har en annen religion - de aktuelle personene vil ikke håndhilse på folk av motsatt kjønn fra sin egen religion heller. 

Dette er en veldig typisk kulturkollisjon: i Norge blir håndhilsing sett på som et tegn på respekt. Man tar hverandre i hånda som likemenn. Når noen da IKKE vil håndhilse, blir det sett på som at de ikke har respekt for deg. Eller hever seg over deg. Og det trigger denne typen reaksjoner. Men for den som ikke vil håndhilse, er det ikke nødvendigvis noen intensjon om å være respektløs. Kanskje tvert imot - de mener det er mer respektfullt å hilse på en annen måte.

Det kan være vanskelig å forstå, og det er absolutt forståelig at man kan bli oppgitt. Men jeg tenker også at det går an å snakke om dette på en sivilisert måte, og prøve å forstå hverandres syn. Det er mulig den aktuelle gutten er en typisk "drittunge" som aktivt går inn for å provosere. Eller det er mulig han er dypt religiøs og dermed har kvaler med håndhilsing. Det kan man syns er så teit som man bare vil. Men å tolke det i verste mening trenger man ikke nødvendigvis å gjøre.

Så har også flere muslimske ledere i Norge gått ut flere ganger og sagt at det ikke på noen måte bryter med islam å håndhilse, så den generaliseringa enkelte her i tråden kommer med, bør de legge av seg. De aller fleste muslimer har ikke noe problem med dette, men noen få har en svært konservativ tolkning av sin religion.

Endret av jenny_d_b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (8 timer siden):

Hvis min sønn hadde oppført seg mot rektor på den måten der, samtidig som en rekke andre gjorde det samme, hadde jeg hatt forståelse for reaksjonen hennes.

Jeg er enig med Sylo Taraku når han skriver at reaksjonen hennes kunne hatt en smidigere form, men at det er riktig av rektor å sette ned foten for kjønnsdiskriminering i skolen.

Hadde en rektor lagt seg over min sønn eller datter på den måten hadde hun ikke vært rektor mer enn 2 minutter på den skolen. Det er faen ikke greit å kaste seg over noen slik hun gjorde. Se for deg at en mann gjorde dette mot en kvinne. Hvis ikke ungen vil, så vil han ikke. Du eller rektor kan ikke tvinge noen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (1 time siden):

Man skal ikke ta på en kvinne man ikke er i familie med. 

Hvorfor ikke? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Cecilie Sadberg said:

Hadde en rektor lagt seg over min sønn eller datter på den måten hadde hun ikke vært rektor mer enn 2 minutter på den skolen. Det er faen ikke greit å kaste seg over noen slik hun gjorde. Se for deg at en mann gjorde dette mot en kvinne. Hvis ikke ungen vil, så vil han ikke. Du eller rektor kan ikke tvinge noen  

Ja, fordi du bestemmer at det å ta noen i handa kvalifiserer til oppsigelse?

Barn generelt blir dårligere og dårligere på folkeskikk fordi lærere blir truet på livet av foreldre som deg om de skulle finne på å irettesette snørrungene deres for dårlig adferd. 

Senest sist uke ble hele Andebu skole i Vestfold truet med å bli brent ned, og læreren til en stakkars elev som underviste læreplanen om kjønnsidentitet har fått sterke drapstrusler fra en kvinnelig forelder. Ta deg sammen. 

Om du ikke liker at samfunnet kommer til ungene dine i form av skole foreslår jeg at du begynner med hjemmeskole.

Norske moraler og folkeskikk vannes ut av Karens som ARS og mødre/foreldre som er helt hysteriske fordi de ikke tåler at noen sier at barna deres kunne trengt å lære seg folkeskikk.

Endret av Anonio
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...