Gå til innhold

Rektor sto opp for likestilling og likeverd, men må krype til korset å beklage seg

kar90

Anbefalte innlegg

Det er jo bare å se for seg hva som ville skjedd om det var en hvit/etnisk norsk elev som ikke ville ta i hånden en person med mørkere hudfarge / en muslim/ en homofil / en transperson pga. disse "egenskapene" ved personen. Og hvor denne personen hadde reagert som rektoren. Personen ville blitt hyllet og fått en pris eller noe.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MonkeyEater skrev (28 minutter siden):

Hva har dere tenkt å gjøre med det? Norge er et flerkulturelt land, og slik skal det være.

Kvinnediskriminering har alltid eksistert i ulike former, tror du har misforstått om du tenker flerkultur alene er årsaken. Er jo bare å se hvordan hverdagen for kvinner er på landsbygda i en del primitive land, både muslimske og andre.

Nå er det sånn at et flertall i Norge ønsker likestilling og en skolegang som rommer faktisk lærdom, ikke bare meningsløs repetisjon av religiøse/ mannssjåvinistiske regler.

Så det vi har tenkt å gjøre med det, er å fortsatt belyse problemet når det dukker opp-her i form av forvirrede tenåringsgutter med primitive foreldre- slik at endring kan fortsette å skje.

Håper dette bidro til at du ble litt klokere, håpet er jo som kjent det siste som dør.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å skru litt til alla Danmark, som i forhold til Norge og Sverige har ganske god kontroll. Det er ikke så mye som skal til. Krav til språk, arbeid og asyl og innvandringsregler hvor det er konsekvenser når det begås lovbrudd.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym 45679

Det som er mest skremmende er hvor spredt denne videoen er på sosiale medier nå. Jeg ramlet borti flere på TikTok som hevder dette var rasisme og klarte faktisk å si at dette var ett overgrep. Primært andre generasjons innvandrere.

Rasisme går flere veier, og måten denne rektoren blir omtalt av ungdommer på TikTok nå er faktisk rasisme selv om hun er en hvit norsk kvinne. Veldig skremmende å se hvor bred støtte disse ungdommene har. At folkene rundt i salen ropte Haram. De må som hun sier faktisk godta norske regler og skikker. Det stod ikke en eneste "norsk" person der utenom hun og en lærer. Når elever på skoler nedi Oslo består av 70% av fremmedkulturer så sier det seg selv at man møter fort mobben og misnøye fra andre kulturer. Men det var virkelig feil å beklage for det hun både gjorde og sa. Man legger jo opp til flere slike hendelser i fremtiden.

Hadde man flyttet til ett annet land så måtte man ha tilpasset seg der etter. Man drar ikke til Morokko med mini skjørt og flagrende hår. Det er greit her men ikke der. Man må ha en gjensidig respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (15 timer siden):

Eller kanskje motsatt? Er det ikke på tide å innse at vi har mislyktes som land. Integrering funker ikke. Det er altfor mange som ikke ønsker å la seg integrere.  

Stille krav tør vi jo ikke, så blir det tryggeste mer toleranse da? "Hvem sin rett det er til å ha sin rett." Det blir det jo krig av. Vi står kanskje til slutt igjen med segregering som eneste utvei. Muslimske skoler, butikker, bensinstasjoner og Gud/Allah vet hva..

På hvilken måte er din løsning bra på sikt?

Det blir parallelle samfunn og forsterket import av holdninger vi tar avstand fra. 

At det blir mer segregering der hvor integreringen feiler (mest på grunn av manglende vilje hos innvandreren å integrere seg) er klart. Men det skal ikke være noe som bare godtas og ties om. 

Man skulle tro Norge mangler eksempler fra andre land, men det er en rekke europeiske land som har begått alvorlige tabber vi kan lære av. Trenden blant norske politikere derimot peker i retning å gjenta dem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Det blir parallelle samfunn og forsterket import av holdninger vi tar avstand fra. 

At det blir mer segregering der hvor integreringen feiler (mest på grunn av manglende vilje hos innvandreren å integrere seg) er klart. Men det skal ikke være noe som bare godtas og ties om. 

Man skulle tro Norge mangler eksempler fra andre land, men det er en rekke europeiske land som har begått alvorlige tabber vi kan lære av. Trenden blant norske politikere derimot peker i retning å gjenta dem. 

Vi lever allerede i parallelle samfunn. Tro og kultur er kilden, og deler av disse delte sidene blir stadig hissigere. Og det både godtas og det ties om. Ingen myndighet tør å ta grep heller.

Segregering er ikke en gang ti på topp ønskelig, men hvordan unngå en slik utvikling? Hvilke alternative verktøy står vi egentlig igjen med når det feiles gang på gang..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (8 minutter siden):

Vi lever allerede i parallelle samfunn. Tro og kultur er kilden, og deler av disse delte sidene blir stadig hissigere. Og det både godtas og det ties om. Ingen myndighet tør å ta grep heller.

Segregering er ikke en gang ti på topp ønskelig, men hvordan unngå en slik utvikling? Hvilke alternative verktøy står vi egentlig igjen med når det feiles gang på gang..

Så du mener det er for sent å snu?

Jeg mener det ikke er for sent, men tiden begynner å renne ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia
Drizzt skrev (49 minutter siden):

Libanon er jo et prakteksempel på dette.

En gang det beste landet i midt-østen, så revet i filler av segregering etter masseinnvandring. 

Jeg tror vi kan se til Libanon som en pekepin på hvordan multikulturelle samfunn blir med tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Så du mener det er for sent å snu?

Jeg mener det ikke er for sent, men tiden begynner å renne ut. 

Skeptisk ja. Men jeg mener oppgitthet og fokus bør flyttes fra innvandrere og over til norske myndigheter. Det er disse som ikke evner og/eller er villige til å ta tak i dette. 

Lurer på om vi fortsatt bærer på parolen til Gro fra 80-tallet. "Vi er verdensmestre i alt",(eller noe lignende). Med den holdningen er det i hvert fall ikke noe vits i å se på andre lands løsninger. "Vi gjør det jo alltid bedre selv."🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia
PITTY skrev (29 minutter siden):

Skeptisk ja. Men jeg mener oppgitthet og fokus bør flyttes fra innvandrere og over til norske myndigheter. Det er disse som ikke evner og/eller er villige til å ta tak i dette. 

Lurer på om vi fortsatt bærer på parolen til Gro fra 80-tallet. "Vi er verdensmestre i alt",(eller noe lignende). Med den holdningen er det i hvert fall ikke noe vits i å se på andre lands løsninger. "Vi gjør det jo alltid bedre selv."🙄 

Helt enig. Samfunnet bør gjøre det mer sosialt ubehagelig å være unnfallen mot denne utviklingen, enn diverse organisasjoner klarte å gjøre det for denne rektoren. Hun har fått informasjonen sin spredd og mottatt trusler. De fascistiske kreftene vinner hvis vi lar dette fortsette. Vi bør starte med ledelsen i Osloskolen og Antirasistisk senter som henholdsvis sa unnskyld og hang ut rektoren som rasist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia
In absentia skrev (6 minutter siden):

Helt enig. Samfunnet bør gjøre det mer sosialt ubehagelig å være unnfallen mot denne utviklingen, enn diverse organisasjoner klarte å gjøre det for denne rektoren. Hun har fått informasjonen sin spredd og mottatt trusler. De fascistiske kreftene vinner hvis vi lar dette fortsette. Vi bør starte med ledelsen i Osloskolen og Antirasistisk senter som henholdsvis sa unnskyld og hang ut rektoren som rasist. 

Jeg vil legge til:

Gå etter statsstøtten til organisasjonene.

Islamister/antifeminister klarte å ta fra Shabana Rehman sin stiftelse Født Fri statsstøtten etter en svært uredelig og tvilsom kampanje.

Etter disse uttalelsene fra leder i Antirasistisk senter, herunder uthenging av en navngitt, uskyldig person, bør være grunnlag for å fjerne statsstøtten på saklig grunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest In absentia
Anglaise skrev (3 minutter siden):

Vinklingen i Aftenposten er også at det var rektoren som var problemet: Oslo-rektor langet ut mot elev som ikke vil håndhilse: – Vi bor i Norge (aftenposten.no). Helt absurd. 

De skriver også at han «mottok vitnemålet», noe som er misvisende og uærlig fremstilling. Han nappet det foraktelig ut av hånden hennes. 

Man kan spørre seg hvilket motiv journalist Abdirahman Hassan har for å formulere seg slik.

Endret av In absentia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg reagerer litt på at mange fremstiller håndhilsing som et overgrep, og bruker "retten til å bestemme over egen kropp" som argument. Om man har generelle problemer med fysisk kontakt, er dette noe man varsler om på forhånd, da dette kan gjelde alle, uansett religiøs bakgrunn eller andre overbevisninger.

Her handler det om at noen ikke vil ta en KVINNE i hånden (fordi de er underlegne / skitne / fristerinner / syndere / horer eller sett inn whatever grunn man kan ha for å forakte dem), og det er like problematisk som om man hadde nektet å håndhilse på noen fordi de er kortvokst.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PITTY skrev (4 timer siden):

Nei, fokuset bør ikke flyttes fra innvandrere. Men det må bli fokus også på norske myndigheter og at de også blir stilt krav til på lik linje det stilles krav til innvandrerne. 

Jeg tror ikke det går ut på evne, men på vilje. Eller mangelen på vilje for å være presis. Venstresiden ser nye velgergrupper og mulighet for økende oppslutning og tilrettelegger deretter uten å tenke på eller ta i betraktning de alvorlige samfunnskonsekvensene dette medfører. 

Daudaferd skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner at jeg reagerer litt på at mange fremstiller håndhilsing som et overgrep, og bruker "retten til å bestemme over egen kropp" som argument. Om man har generelle problemer med fysisk kontakt, er dette noe man varsler om på forhånd, da dette kan gjelde alle, uansett religiøs bakgrunn eller andre overbevisninger.

Her handler det om at noen ikke vil ta en KVINNE i hånden (fordi de er underlegne / skitne / fristerinner / syndere / horer eller sett inn whatever grunn man kan ha for å forakte dem), og det er like problematisk som om man hadde nektet å håndhilse på noen fordi de er kortvokst.

Nettopp. Det er ikke bakteriefobi, det er kvinnefiendtlige holdninger. Jeg håper rektor har fått med seg hvor enormt mye støtte hun har i befolkningen. 

Endret av Drizzt
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daudaferd skrev (1 time siden):

Da kronprins Haakon var på besøk i moskee var det mange kvinner som håndhilset han, men tre kvinner gjorde det ikke.   Islam har dårlig manne syn.

https://www.nrk.no/norge/moskeen_-_-vi-beklager-til-kronprinsen-1.14675236

Endret av Akryl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verken lest alle kommentarene her, eller sett videoen. Jeg har kun lest artikkelen og sitter igjen med tanken om at dette enkelt kunne vært unngått. 

Elever som av religiøse grunner ikke ønsker håndhilse på mennesker av det motsatte kjønn bør selv ta ansvar for å være i forkant og dialog med den som skal håndhilses på (i dette tilfellet rektor), slik at man har en felles forståelse av hvordan man løser situasjonen. 

Samtidig må skolen informere elevene om hvordan vitnemålsutdelingen gjennomføres, slik at de elevene som har behov for tilpasninger kan gå i dialog med skolen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2023 at 10:49 PM, Binar said:

Nettopp! Muslimer har ikke respekt for kvinner, norsk kultur og folkeskikk. Det vises tydelig gjennom guttenes holdning. Utdanningsetaten i Norge er med på å verne om denne ukulturen. 

Kristendom suger også, bare så det er sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...