Gå til innhold

Rektor sto opp for likestilling og likeverd, men må krype til korset å beklage seg

kar90

Anbefalte innlegg

Gjest paprikaskrue
3 hours ago, Dakia said:

Det skjedde da aldri, nå bare finner du på 😂

Tv2 skriver nå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

paprikaskrue skrev (16 minutter siden):

Tv2 skriver nå det.

Nei?

Rektoren hevder dette, skriver Nettavisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
13 minutter siden, Dakia said:

Nei?

Rektoren hevder dette, skriver Nettavisen. 

Husket feil. Ja, Nettavisen.

Hva så om det er noe rektoren sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paprikaskrue skrev (1 minutt siden):

Husket feil. Ja, Nettavisen.

Hva så om det er noe rektoren sier?

Alt er jo filmet, og vi er mange som kjenner folk som var der. Det skjedde ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pallvesen skrev (23 timer siden):

Kan det være en ide å starte egne Koranskoler her i Norge, med adskilte kjønn? Så kan jo disse guttene gå på disse skolene.

Det er akkurat mer radikalisering vi trenger, ja :murvegg:

Det disse guttene (og jentene) trenger er å integrere seg. Hvis familiesituasjonen hjemme hindrer integreringen deres, må det tenkes alternativer utenfor hjemmet hvor de lærer seg skikk og oppførsel som er innenfor i Norge.

Men naiviteten står altfor sterkt i Norge. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (9 timer siden):

Hadde det vært noe baller i dette samfunnet så skulle politiet ha ankommet og dratt gutten til cella, med argument rasismeparagrafen, og mangel på norsk folkeskikk-kultur.

Men dette landet har jo bestemt seg for enveiskjøring. Og utforbakke..

Du er inne på noe, ja. Gutten (og de voksne tilstede som støttet dette) burde absolutt sjekkes mot rasismeparagrafen.

Nå har vi paradokset at den som ble utsatt for rasisme (rektor) var den som ble tvunget til å beklage for å ha reagert på det. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dakia skrev (17 minutter siden):

Alt er jo filmet, og vi er mange som kjenner folk som var der. Det skjedde ikke.

Om det skjedde eller ei, så er det utrolig frekt å flytte til et annet land også nekte å følge de sosiale kodene som er der. Jeg går ikke til Japan og begynner å snakke høylytt på toget der, jeg går ikke lettkledd i Irak.. hvis jeg flytter til et av disse landene så innretter jeg meg deres kultur, jeg tviholder ikke på den delen av min kultur som går direkte i mot det deres befolkning ser på som respektløst, uhøflig eller ulovlig. Da flytter man tilbake til der kulturen hører hjemme, ærlig talt.

Og dette sier jeg som halvt utlending selv.. det er utrolig frekt, særlig med tanke på at de fleste av disse har kommet til Norge under asyl/vanskelige situasjoner og blitt ønsker velkommen med åpne armer og har blitt tatt GODT vare på. Da er det ikke rart fler og fler nordmenn ikke ønsker å få inn flere, når man blir behandlet så respektløst igjengjeld. Blir så flau når andre utlendinger gjør det værre for resten av oss å bo her. Skjerp dere.

Endret av Uni_me
  • Liker 29
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
4 minutter siden, Uni_me said:

Om det skjedde eller ei, så er det utrolig frekt å flytte til et annet land også nekte å følge de sosiale kodene som er der. Jeg går ikke til Japan og begynner å snakke høylytt på toget der, jeg går ikke lettkledd i Irak.. hvis jeg flytter til et av disse landene så innretter jeg meg deres kultur, jeg tviholder ikke på den delen av min kultur som går direkte i mot det deres befolkning ser på som respektløst, uhøflig eller ulovlig. Da flytter man tilbake til der kulturen hører hjemme, ærlig talt.

Og dette sier jeg som halvt utlending selv.. det er utrolig frekt, særlig med tanke på at de fleste av disse har kommet til Norge under asyl/vanskelige situasjoner og blitt ønsker velkommen med åpne armer og har blitt tatt GODT vare på. Da er det ikke rart fler og fler nordmenn ikke ønsker å få inn flere, når man blir behandlet så respektløst igjengjeld. Blir så flau når andre utlendinger gjør det værre for resten av oss å bo her. Skjerp dere.

Det jeg ikke skjønner er at mange har flyktet fra steder der islam står sterk og selvfølgelig ingenting fungerer. Hvorfor ønsker man da å innføre dette her? Her har man gode muligheter til å få seg utdanning og en jobb, men i stedet velger man bokstavtro tolkning av koranen og evig liv på nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakia skrev (48 minutter siden):

Hva er det egentlig du prøver å si her?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (6 timer siden):

Skolegangen handler også om å forberede elevene på voksenlivet og arbeidslivet. 

Det er helt på sin plass at rektor minner dem på at de ikke vil få jobb om de ikke kan håndhilse på kvinner. 

Det er til syvende og sist elevenes valg om de ønsker å håndhilse eller ikke, men da kan de ikke heller ikke sutre og skylde på rasisme om de ikke får jobb. 

Det som var litt uheldig og som satte sinnene i kok, var at hun sa "vi bor i Norge" Hun kunne droppet akkurat de ordene  og heller bare sagt at å ikke håndhilse ikke er greit om de vil opp og frem i livet karrieremessig. 

Og det er her jeg tror en bør tenke over at "voksenlivet" og "arbeidslivet" kan fortone seg ganske ulikt for enkelte grupper som befinner seg mer på siden av det vi tradisjonelt kalte det norske samfunnet. Vi må vel kunne anta at guttene har lært dette av noen som lever voksenlivet og kanskje også arbeidslivet? 

Et "multikulturelt" samfunn medfører nettopp flere kulturer, og henter en svært mange fra land vi normalt vil betegne som svært undertrykkende eller illiberal mot kvinner, minoriteter, osv. bør det ikke overraske om noe av kulturen en blir "beriket" med er det samme. Et tilstrekkelig stort antall mennesker medfører potensielt også at en kan leve "voksenlivet" innen denne kulturen, og potensielt også arbeidslivet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakia skrev (1 time siden):

Noe av det ble filmet, mener du vel. Er jo ikke akkurat som om det er en dokumentar som er laget her. Det skinner jo veldig igjennom at målet for denne filmingen og spredning av dette er å skape splid og vanskeligheter for skolens ansatte. Disse guttene hadde vært så uendelig mye mer tjent med å ha trygge, oppegående voksne rundt seg som hadde vett og forstand til å hjelpe de til å bli samfunnsnyttige borgere med mulighet til å leve verdige liv.

I stedet blir de avspist med deg og dine «kjenninger» fra denne uverdige seansen.

Stakkars rektor som er på jobb for fånyttes  å prøve å gjøre en innsats for denne tragiske gjengen. Ja, det kokte litt over for henne, det gjør gjerne det når man vasser i dritt og fornedring til daglig, og diskriminering er noe man forventes å skulle tåle.

Vi er mange liberale som etterhvert kjenner på at tålegrensen er nådd. Når vi nå blir fortalt at et håndtrykk ved overrekkelse av vitnemål er et problem-ja faktisk et fysisk overgrep, da er det langt over denne grensen. 

• Liker 13
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra kroppsspråket til denne gutten var denne rektoren temmelig spedalsk å regne, dog kulturmisforståelser er intet nytt. Det som dog er en litt forstyrrende trend er hvordan folk på rekke og rad må beklage seg hver gang de sier hva de egentlig mener. Sånn sett er standaren satt for Nye Norge, og vesten forøvrig, hurra.

Ellers kunne jo dette vært avklart på forhånd, kanskje de lar være å rekke ut hånda til muslimer neste år, om ikke det blir tolket som diskriminering da.  

Konklusjon = Glad jeg ikke jobber i skoleverket. 

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det kun denne ene eleven, eller var det også flere andre som nektet å håndhilse på rektor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klossmajor skrev (23 minutter siden):

Var det kun denne ene eleven, eller var det også flere andre som nektet å håndhilse på rektor?

Det var flere

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg håper denne eleven har tenkt på, er at noen komme til å gå gjennom alle hans aktivitet på sosiale medier. Unge i dag lever digitalt, og alt dokumenteres. Finnes det ett eneste bilde av at han holder rundt en klassekamerat, drikker alkohol eller gjør noe som ikke er tillatt for en strengt troende muslim er han en bølle som er kvinnefiendlig, respektløs mot rektoren skolen og andre muslimer.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har filmet mye mer av seremonien og lagt det ut. Det er veldig dumt hvis gutten nektet å vise respekt for rektor. Greia er at det kan ha vært misforståelse med rekkefølgen, håndhils, vitnemål eller rose først. Det ble noen ganger gjort i forskjellig rekkefølge. Jeg ser at han rakst tar vitnemål og rose, men kanskje han hadde tenkt til å håndhilse etterpå, hun tar tak i hånden hans med en gang han tar rosen. Så kommer bråket. Ingen liker å bli tatt i håndleddet sånn. Det var to gutter før ham som hun måtte ta tak i som ikke ville håndhilse, så da ble hun kanskje for rask i avtrekkeren på han som de fleste har sett. Ting hadde gått helt ok med håndhilsing før det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest paprikaskrue
1 hour ago, Galen King said:

Noen har filmet mye mer av seremonien og lagt det ut. Det er veldig dumt hvis gutten nektet å vise respekt for rektor. Greia er at det kan ha vært misforståelse med rekkefølgen, håndhils, vitnemål eller rose først. Det ble noen ganger gjort i forskjellig rekkefølge. Jeg ser at han rakst tar vitnemål og rose, men kanskje han hadde tenkt til å håndhilse etterpå, hun tar tak i hånden hans med en gang han tar rosen. Så kommer bråket. Ingen liker å bli tatt i håndleddet sånn. Det var to gutter før ham som hun måtte ta tak i som ikke ville håndhilse, så da ble hun kanskje for rask i avtrekkeren på han som de fleste har sett. Ting hadde gått helt ok med håndhilsing før det.

Hun ble vel frustert til slutt når flere nektet å ta henne i hånden fordi hun er kvinne.

Dette burde vært pensum: "– Dere skal jobbe med norske kvinner, ellers lykkes dere ikke i Norge."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galen King skrev (2 timer siden):

Ting hadde ikke gått helt ok med håndhilsingen før det, du skriver jo selv at det allerede hadde vært to som nektet å ta henne i hånden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galen King skrev (4 timer siden):

Ting hadde jo ikke gått ok, var flere som nektet å vise rektor dette lille tegnet på respekt ved at de nektet å håndhilse.

Nei, ingen liker å bli tatt i håndleddet på den måten, men man må kanskje være forberedt på noe konsekvens når mans prioritet er å oppføre seg nedverdigende i stedet for bare å være med på de meget overkommelige sosiale spillereglene en stakket stund?

Jeg ser også at han raskt TAR rosen og  vitnemålet. Trist at man er avgangselev og ikke greier å vurdere om man er med på et «røsk med deg det du vil uten tanke for de som arrangerer seremonien» eller ganske enkelt: gå normalt i kø og gled deg over at noen gidder å dele ut vitnemålet ditt med en smule høytidelighet. Noe har jo feilet allerede i barnehagen her.

Vi skal forvente mer av voksne enn ungdommer, men i dette tilfellet er det etter mitt syn ikke riktig å klandre rektor.

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om seksualitet. Gutter/menn skal ikke ta kvinner i hånden og motsatt fordi det kan føre til seksuelle følelser mellom dem. Samme gjelder hijab, fremmede menn kan få sekuelle tanker av å se en  kvinnes vakre hår. Det som er rart er at over 90 prosent av kvinner i Egypt har blitt seksuelt trakassert på åpen gate av egypitiske menn uansett hvor tildekket disse kvinnene er. Så det er mye dobbeltmoral ute og går. Samme med muslimske menn i Norge, mange av dem kan ha sex med norske kvinner utenfor ekteskap, noe som er forbudt innenfor den muslimske tro. Samtidig vil de har " ærebare" muslimske kvinner som ektefelle. Igjen denne dobbeltmoralen. Slik oppførsel ville aldri ha blitt tillatt av deres søstre. 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...