Gå til innhold

Rektor sto opp for likestilling og likeverd, men må krype til korset å beklage seg

kar90

Anbefalte innlegg

Bålkaffe skrev (53 minutter siden):

Igjen, vi snakket om selve hilsningene, ikke om muslimske menn vil ha/vil ikke ha hudkontakt med kvinner. Fin avvsporing du har der, samt stråmannsargumentasjon. Vil du forsøke igjen?

og igjen: HVORFOR tror du de ikke tok henne i hånda??? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bålkaffe skrev (4 timer siden):

Det er all tvil om hva det faktisk handlet om.

Du har fått med deg at flere ansatte har reagert på rektorens oppførsel, og har sendt inn varsel, ikke sant?

Om det var sånn at lærerene har hatt problemer med disse guttene før, hadde de vel hoppa til forsvar for rektor? Ikke sendt inn varsel på henne?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6JAxa/varsel-mot-rektor-etter-haandhilse-sak

Dette varselet §9 A " krenkeparagrafen" er lærere forpliktet til å sende inn hver gang en lærer overstyrer grensene til en elev.   Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke har forståelse for at hun klikket eller de ikke selv ville reagert på det samme.    Her er det lav terskel for å sende inn varsel.  Hadde de ikke gjort det, så hadde det nok sett rart ut det også.  Paragrafen er en obligatorisk greie som setter lærere sjakk matt.  Eleven kan oppleve seg mobbet av lærer, og en annen lærer må da sende inn varsel.

Vanligvis ville et varsel mot en lærer behandles på rektors kontor. Men siden rektor selv er den som varselet retter seg mot, så blir utdanningsetaten riktig instans.  

følge opplæringsloven skal alle som arbeider på skolen, varsle rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø.

I tillegg skal de ansatte på skolen varsle rektor straks de får mistanke eller kjennskap til at en annen ansatt utsetter en elev for krenking, også kjent som paragraf 9A-5.

- Denne loven blir ofte misforstått og kan bli misbrukt. Det er den største utfordringen. Ikke loven i seg selv, men heller hvordan den blir praktisert, sier Stava.

- Lærervarsler kan misbrukes (dagbladet.no)

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (2 timer siden):

At hjerte-hilsen er så sterkt assossiert med islam på negativt vis har jeg ikke vært klar over, hvor kan jeg lese mer om dette?

Og er det noen andre hilsninger som har like negative assossiasjoner som det en heil-hilsen har idag?

Google «fistbump+vestlig kvinne + konservativ muslimsk mann»

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (1 time siden):

og igjen: HVORFOR tror du de ikke tok henne i hånda??? 

Nå nå, det kan være de godslige guttene hadde skadet hånda si under et slag håndball. Vil tro de spiller på blandede lag, alle skal jo med.

Vi skal jo ikke trekke slutninger virker det som. 
Håper alle, kvinner og menn, tenker seg godt om før de søker jobb på skoler med tilsvarende elevmasse som denne tråden handler om.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (3 timer siden):

Akkurat! Neste gang kan rektor utvise hail hilsen, jeg mener «sol hilsen» når gutta nekter å håndhilse. Må jo være greit det, eller hva, @Bålkaffe

Kan vel hende det hadde blitt positivt mottatt. En god del islamister synes at Hitler var en godgutt, og at Mein Kampf er en finfin bok 🥴

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (22 minutter siden):

Nå nå, det kan være de godslige guttene hadde skadet hånda si under et slag håndball. Vil tro de spiller på blandede lag, alle skal jo med.

Håper alle, kvinner og menn, tenker seg godt om før de søker jobb på skoler med tilsvarende elevmasse som denne tråden handler om.

Ja dette er absolutt lngen god reklame for skolen.  Ingen vil søke jobb der. Foreldre vil tenke seg nøye om før de sender barna dit, når de hører om skolen. 

Kanskje det å busse minoritetselevene til ulike skoler, for å utjevne forskjeller blir løsningen fremover?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

keops skrev (35 minutter siden):

Enig, og håper alle ikke-muslimer tenker seg godt om før de sender barna sine dit.

Pipaluk skrev (9 minutter siden):

Ja dette er absolutt lngen god reklame for skolen.  Ingen vil søke jobb der. Foreldre vil tenke seg nøye om før de sender barna dit, når de hører om skolen. 

Kanskje det å busse minoritetselevene til ulike skoler, for å utjevne forskjeller blir løsningen fremover?  

Det kunne vært en god ide tror jeg ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BitterMann
37 minutter siden, keops said:

De gjør vel det allerede? Slik jeg har forstått så er det veldig mye mer kamp om arbeidsplassene på de hvite enn de ikke-hvite skolene i Oslo. Men jeg er ikke lærer så jeg skal ikke si noe sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som er beste løsning, bare at noe må gjøres hvis vi skal unngå større problemer enn vi allerede har.

Trodde virkelig ikke det skulle være så enkelt for de militante religiøse å få has på  våre verdier som det kan virke som. Ødelegger jo for alle.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BitterMann skrev (Akkurat nå):

De gjør vel det allerede? Slik jeg har forstått så er det veldig mye mer kamp om arbeidsplassene på de hvite enn de ikke-hvite skolene i Oslo. Men jeg er ikke lærer så jeg skal ikke si noe sikkert. 

Ikke rart i så fall.

Virker jo helt håpløst å være ansatt et sånt sted. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om rektor sto der og gratulerte den ene etter den andre av guttene med vitnemål ved å rekke ut hånda, og nektet å gi hånden til jentene? Skulle tatt seg ut. 

Vet det var en større gruppe med elever i min ungdom sin klasse som var så forbannet på rektor at de skulle nekte å ta i hånden. Min fikk streng beskjed på at sånn idiot oppførsel godtar ikke vi fra deg. Du går, og du oppfører deg som folk. 

Man utviser folkeskikk! Det er enkelt nok! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (13 minutter siden):

Trodde virkelig ikke det skulle være så enkelt for de militante religiøse å få has på  våre verdier som det kan virke som. Ødelegger jo for alle.

Hvorfor skulle de ha problemer med det? De spiller med loaded dice. Dommer’n er kjøpt og betalt. Osv.

Eller for å si det på en annen måte: alt tilrettelegges så de skal kunne få has på våre verdier.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BitterMann
47 minutter siden, keops said:

Ikke rart i så fall.

Virker jo helt håpløst å være ansatt et sånt sted. 

Ja. Men denne saken er jo kun toppen av isfjellet. For fem år siden skrev  Simon Malkene leserinnlegg om hvor vanskelig det var å være lærer på hans multikulturelle-skole(Ulsrud VGS). Det endte med at elevene sendte sint leserinnlegg over hvor stigmatisert de følte seg, det ble åpnet personalsak(hvor han ble frikjent), og han fikk reprimande fra rektor.  

Dette handler selvsagt om mer enn kun multikultur.  Men at det handler delvis om multikultur og at alt for mange har stikker hodet i sanden er helt klart. 

Endret av BitterMann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt rektor reagerte, men det ble kanskje en litt overdreven reaksjon ? 
mitt barn hadde forresten  fått klar beskjed om at det ikke er greit,on han ikke hadde hilst.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BitterMann skrev (11 minutter siden):

Ja. Men denne saken er jo kun toppen av isfjellet. For fem år siden skrev  Simon Malkene leserinnlegg om hvor vanskelig det var å være lærer på hans multikulturelle-skole(Ulsrud). Det endte med at elevene sendte sint leserinnlegg over hvor stigmatisert de følte seg, det ble åpnet personalsak(hvor han ble frikjent), og han fikk reprimande fra rektor.  

Dette handler selvsagt om mer enn kun multikultur.  Men at det handler delvis om multikultur og at alt for mange har stikker hodet i sanden er helt klart. 

Husker den saken godt. Malkenes leserinnlegg var godt og intelligent, men makta ville heller høre på fjortisene…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BitterMann
1 minutt siden, Entern said:

Husker den saken godt. Malkenes leserinnlegg var godt og intelligent, men makta ville heller høre på fjortisene…

I tillegg sitter det nok langt inne for makta å innrømme at skolepolitikken deres har vært feilslått og at det er de minst ressurssterke det ender med å gå utover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
BitterMann skrev (Akkurat nå):

I tillegg sitter det nok langt inne for makta å innrømme at skolepolitikken deres har vært feilslått og at det er de minst ressurssterke det ender med å gå utover. 

Det sitter nok svært, svært langt inne ja. Vel vel så lenge det ikke når svenske (eller franske, eller engelske) tilstander…enn så lenge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (På 23.6.2023 den 18.19):

Lurer på om rektoren er pedagog i bunn? Høres ikke slik ut... barn er forskjellige, og familier er forskjellige, slik er det bare. Om det hadde vært meg så tror jeg bare jeg hadde improvisert og prøvd å tulle det litt bort, latt eleven gi meg en "high five" eller tommel opp i stedet. Ikke gjort noen big deal ut av det om eleven nektet. Smilt, men tenkt mitt.

Slik det ble nå så oppførte rektor seg uprofesjonelt med kjefting og media/kommentarfelt går bananas. Elever speiler den kulturen de er oppvokst i, og som lærer (eller rektor) bør man (selv om man er dypt uenig) opptre profesjonelt.

Skal man «tulle bort» og le av islamisering?

Dette er en alvorlig sak, og humor hjelper ingenting mot slike Taliban-typer.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BitterMann skrev (13 timer siden):

Ja. Men denne saken er jo kun toppen av isfjellet. For fem år siden skrev  Simon Malkene leserinnlegg om hvor vanskelig det var å være lærer på hans multikulturelle-skole(Ulsrud VGS). Det endte med at elevene sendte sint leserinnlegg over hvor stigmatisert de følte seg, det ble åpnet personalsak(hvor han ble frikjent), og han fikk reprimande fra rektor.  

Skolesystemet har sklidd ut mange steder, det er blitt for mye bråk og problemer, uhåndterbar arbeidsmengde for lærere og for mange dysfunksjonelle barn. Innvandring har mye å si, men norske foreldres manglende grensesetting og oppdragelse i hjemmet har også bidratt mye til å svekke kvaliteten på oppvoksende generasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalmusrot skrev (23 minutter siden):

Skal man «tulle bort» og le av islamisering?

Dette er en alvorlig sak, og humor hjelper ingenting mot slike Taliban-typer.

Nå, nå, Taliban er Shia. De fleste islamister i Vesten er Sunni og ville aldri i verden henge rundt med Taliban.

De foretrekker IS.

Forøvrig slett ikke akkurat en forbedring 😫

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...