Bålkaffe Skrevet 6. juli 2023 #541 Del Skrevet 6. juli 2023 velociraptor skrev (16 minutter siden): At moren sier at resten av familien håndhilser og at hun synes det er respektfullt å ignorere en utstrakt hånd og heller nappe til seg blomsteren som ble holdt frem, er da virkelig ikke et bevis på at sønnen ikke har misygonistiske holdninger. Moren hans mener han er en bra fyr, ja det var jo et klart bevis… Du får lese hva hun sa en gang til: Sitat Moren forteller at hun ble overrasket da sønnen ikke strakk frem hånden for å hilse på rektoren. – Jeg ble veldig overrasket, for alle i familien håndhilser. Men han viste respekt ved å ta hånden på brystet, som også er en måte å hilse på, sier hun. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 6. juli 2023 #542 Del Skrevet 6. juli 2023 Bålkaffe skrev (25 minutter siden): Du får lese hva hun sa en gang til: Er det at moren ble overrasket over sønnens uhøflighet, et bevis på at han ikke er kvinnefiendtlig? 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 6. juli 2023 #543 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) velociraptor skrev (23 minutter siden): Er det at moren ble overrasket over sønnens uhøflighet, et bevis på at han ikke er kvinnefiendtlig? Det er jo ingen her som har klart å stadfeste at gutten er kvinnefiendtlig. Å slå i bordet med at en femtenåring er kvinnefiendtlig er ganske drøyt, og ikke minst, spekulativt. Voksne pleier ikke å si slikt om barn og unge til vanlig. Ellers er det betegnende for debatten at folk skriver at han nappet til seg diplomet som for å liksom understreke hvor respektløs han er, samtidig som det er minst like respektløst å nappe til seg andres hånd når de forsøker å hilse annerledes, selv om man selvfølgelig kan diskutere hvorvidt å ikke møte en fremstrakt hånd kan være respektløst. Jeg hadde nok selv blitt paff over at noen ikke tok min utstrakte hånd og jeg ville tenkt det var mangel på sosiale antenner som gjør at man ikke forstår at man tilpasser seg i en slik situasjon, når noen først har søkt kontakt, men derfra og til å tvinge til seg håndtrykk, er et ganske langt strekk. Dette er åpenbar kulturkræsj eller normkræsj og det handler åpenbart om kjønn på den ene eller den andre måten dersom det er det motsatte kjønn man konsekvent ikke håndhilser på. Samtidig skjønner jeg ikke hvorfor noen ønsker å ta i hormonelle og svettende tenåringers hender. Jeg betakker meg. Men tolkningene tar jo helt av og krisemaksimeringen har ingen ende. Det verste i verden er visstnok at rektoren er blitt kalt rasist av noen (noe hun nok ikke er), men å kalle en femtenåring for kvinnefiendtlig og som et faretegn og symptom på parallellsamfunn, for en konservativ muslim med dårlige holdninger, det er visstnok helt greit i følge en del. Endret 6. juli 2023 av Lava Anne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #544 Del Skrevet 6. juli 2023 Lava Anne skrev (8 minutter siden): Det er jo ingen her som har klart å stadfeste at gutten er kvinnefiendtlig. Å slå i bordet med at en femtenåring er kvinnefiendtlig er ganske drøyt, og ikke minst, spekulativt. Voksne pleier ikke å si slikt om barn og unge til vanlig. Ellers er det betegnende for debatten at folk skriver at han nappet til seg diplomet som for å liksom understreke hvor respektløs han er, samtidig som det er minst like respektløst å nappe til seg andres hånd når de forsøker å hilse annerledes, selv om man selvfølgelig kan diskutere hvorvidt å ikke møte en fremstrakt hånd kan være respektløst. Jeg hadde nok selv blitt paff over at noen ikke tok min utstrakte hånd og jeg ville tenkt det var mangel på sosiale antenner som gjør at man ikke forstår at man tilpasser seg i en slik situasjon, når noen først har søkt kontakt, men derfra og til å tvinge til seg håndtrykk, er et ganske langt strekk. Dette er åpenbar kulturkræsj eller normkræsj og det handler åpenbart om kjønn på den ene eller den andre måten dersom det er det motsatte kjønn man konsekvent ikke håndhilser på. Samtidig skjønner jeg ikke hvorfor noen ønsker å ta i hormonelle og svettende tenåringers hender. Jeg betakker meg. Men tolkningene tar jo helt av og krisemaksimeringen har ingen ende. Det verste i verden er visstnok at rektoren er blitt rasist (noe hun nok ikke er), men å kalle en femtenåring for kvinnefiendtlig og som et faretegn og symptom på parallellsamfunn, for en konservativ muslim med dårlige holdninger, og et tegn på at muslimer tar over samfunnet, det er visstnok greit i følge en del. Jo, det er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 6. juli 2023 #545 Del Skrevet 6. juli 2023 velociraptor skrev (1 time siden): Er det at moren ble overrasket over sønnens uhøflighet, et bevis på at han ikke er kvinnefiendtlig? Det er vel et bevis på at han ikke har vist sånne holdninger rundt familien og at det dermed ikke er snakk om holdninger han har fått fra foreldrene/familien sin, ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. juli 2023 #546 Del Skrevet 6. juli 2023 Lava Anne skrev (1 time siden): Det er jo ingen her som har klart å stadfeste at gutten er kvinnefiendtlig. Han vil ikke hilse på henne. Det samme gjelder flere andre gutter. Hvorfor vil de ikke det tror du? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 6. juli 2023 #547 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Full Ugle skrev (21 minutter siden): Han vil ikke hilse på henne. Det samme gjelder flere andre gutter. Hvorfor vil de ikke det tror du? Nei, hvorfor vil de ikke, tror du? Jeg har skrevet om det lenger bak i tråden. Flere har skrevet innlegg om det i ettertid også. Jeg forstår at du bare har én teori, som de fleste her, og den kan du jo bare presentere, så kan jeg henvise til mine tidligere innlegg. Og til den teorien svarer jeg at det er spekulativt, og at de eneste som kjenner beveggrunnene for dette nå mest sannsynlig er guttene selv, rektor og kanskje foreldrene, siden de sikkert har hatt en samtale. Jeg har også skrevet at det mest sannsynlig uansett bunner i et syn på kjønn som fører til at man behandler menn og kvinner ulikt (ref at de nok hilser på menn annerledes) og at jeg misliker et slikt syn. Uansett tror jeg de forsøkte å uttrykke respekt på den måten de har lært eller innenfor en religiøs kontekst. Det går helt fint an å tenke at man viser respekt etter visse typer normer, men samtidig fremstå som respektløs etter helt andre normer, men slikt går tydeligvis over hodet på en del folk på kg, som nekter guttene noen som helst form for godvilje. Det er det bare rektor som får. Denne typen norm-, gest- og etikettekræsj går det selvfølgelig fint an å diskutere, men ikke dersom man aldri kommer seg dit fordi man nekter guttene å ha et begrep om respekt overhodet. Endret 6. juli 2023 av Lava Anne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #548 Del Skrevet 6. juli 2023 Lava Anne skrev (8 minutter siden): Nei, hvorfor vil de ikke, tror du? Jeg har skrevet om det lenger bak i tråden. Flere har skrevet innlegg om det i ettertid også. Jeg forstår at du bare har én teori, som de fleste her, og den kan du jo bare presentere, så kan jeg henvise til mine tidligere innlegg. Og til den teorien svarer jeg at det er spekulativt, og at de eneste som kjenner beveggrunnene for dette nå mest sannsynlig er gutten selv, rektor og kanskje foreldrene, siden de sikkert har hatt en samtale. Vi vet hvorfor. Og det er ikke en teori. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. juli 2023 #549 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Lava Anne skrev (18 minutter siden): Nei, hvorfor vil de ikke, tror du? Jeg har skrevet om det lenger bak i tråden. Flere har skrevet innlegg om det i ettertid også. Jeg forstår at du bare har én teori, som de fleste her, og den kan du jo bare presentere, så kan jeg henvise til mine tidligere innlegg. Og til den teorien svarer jeg at det er spekulativt, og at de eneste som kjenner beveggrunnene for dette nå mest sannsynlig er guttene selv, rektor og kanskje foreldrene, siden de sikkert har hatt en samtale. Jeg har også skrevet at det mest sannsynlig uansett bunner i et syn på kjønn som fører til at man behandler menn og kvinner ulikt (ref at de nok hilser på menn annerledes) og at jeg misliker et slikt syn. Uansett tror jeg de forsøkte å uttrykke respekt på den måten de har lært eller innenfor en religiøs kontekst. Det går helt fint an å tenke at man viser respekt etter visse typer normer, men samtidig fremstå som respektløs etter helt andre normer, men slikt går tydeligvis over hodet på en del folk på kg, som nekter guttene noen som helst form for godvilje. Det er det bare rektor som får. Denne typen norm-, gest- og etikettekræsj går det selvfølgelig fint an å diskutere, men ikke dersom man aldri kommer seg dit fordi man nekter guttene å ha et begrep om respekt overhodet. Her var det mye frem og tilbake men du koker det selv ned til: « det mest sannsynlig uansett bunner i et syn på kjønn som fører til at man behandler menn og kvinner ulikt (ref at de nok hilser på menn annerledes)« også fortsetter du: « Uansett tror jeg de forsøkte å uttrykke respekt på den måten de har lært eller innenfor en religiøs kontekst. Det går helt fint an å tenke at man viser respekt etter visse typer normer, men samtidig fremstå som respektløs etter helt andre normer, men slikt går tydeligvis over hodet på en del folk på kg, som nekter guttene noen som helst form for godvilje. Det er det bare rektor som får. Denne typen norm-, gest- og etikettekræsj går det selvfølgelig fint an å diskutere, men ikke dersom man aldri kommer seg dit fordi man nekter guttene å ha et begrep om respekt overhodet». - Jeg kan godt følge deg i at guttene har «en form for respekt» innenfor sin religiøse kontekst. Men denne «respekten» bygger på et premiss om at kjønn ikke kan røre hverandre. Så spør jeg deg: Hva skjer med respekten for det andre kjønn (kvinnen) - om hun skulle trosse deres verdisystem via å bli rørt? At hun rører mange menn? Tror du da hun mottar samme «respekt»? Og mener du det er greit å behandle andre grupperinger med å differansiere dem ut, «av respekt»? (hva om jeg som hvit nekter å røre noen som er mørk i huden, av respekt? Er det OK?) Endret 6. juli 2023 av Full Ugle 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 6. juli 2023 #550 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Full Ugle skrev (7 minutter siden): Her var det mye frem og tilbake men du koker det selv ned til: « det mest sannsynlig uansett bunner i et syn på kjønn som fører til at man behandler menn og kvinner ulikt (ref at de nok hilser på menn annerledes)« også fortsetter du: « Uansett tror jeg de forsøkte å uttrykke respekt på den måten de har lært eller innenfor en religiøs kontekst. Det går helt fint an å tenke at man viser respekt etter visse typer normer, men samtidig fremstå som respektløs etter helt andre normer, men slikt går tydeligvis over hodet på en del folk på kg, som nekter guttene noen som helst form for godvilje. Det er det bare rektor som får. Denne typen norm-, gest- og etikettekræsj går det selvfølgelig fint an å diskutere, men ikke dersom man aldri kommer seg dit fordi man nekter guttene å ha et begrep om respekt overhodet». - Jeg kan godt følge deg i at guttene har «en form for respekt» innenfor sin religiøse kontekst. Men denne «respekten» bygger på et premiss om at kjønn ikke kan røre hverandre. Så spør jeg deg: Hva skjer med respekten for det andre kjønn (kvinnen) - om hun skulle trosse deres verdisystem via å bli rørt? At hun rører mange menn? Tror du da hun mottar samme «respekt»? Og mener du det er greit å behandle andre grupperinger med å differansiere dem ut, «av respekt»? (hva om jeg som hvit nekter å røre noen som er mørk i huden, av respekt? Er det OK?) Hvorfor stiller du en rekke hypotetiske spørsmål? Jeg er ikke interessert i å fantasere masse om at hvis om atte. Jeg skriver frem og tilbake fordi det helst bør være en mer kompleks sak enn det som kommer frem her, men for øvrig - kudos for å ha funnet frem til essensen! Og takk for at du valgte å svare saklig. Svaret mitt er: jeg har ikke peiling på hva som skjer da. Og hele poenget mitt var jo også at jeg er imot denne forskjellsbehandlingen, som jeg skriver, og at den ikke er ok, etter min mening. Det jeg har skrevet er at det er fullt mulig å operere med et begrep om respekt også innenfor en slik kontekst, selv om grunnsynet er noe jeg mest sannsynlig er totalt uenig i. Jeg har også blitt hilst på på denne måten, av en mann som ellers behandlet meg med respekt all den tiden vi tilbrakte sammen på en fest og jeg har også en venninne som gjør hjertehilsen. Endret 6. juli 2023 av Lava Anne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. juli 2023 #551 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Lava Anne skrev (På 6.7.2023 den 21.45): Hvorfor stiller du en rekke hypotetiske spørsmål? Jeg er ikke interessert i å fantasere masse om at hvis om atte. Jeg skriver frem og tilbake fordi det helst bør være en mer kompleks sak enn det som kommer frem her, men for øvrig - kudos for å ha funnet frem til essensen! Og takk for at du valgte å svare saklig. Svaret mitt er: jeg har ikke peiling på hva som skjer da. Og hele poenget mitt var jo også at jeg er imot denne forskjellsbehandlingen, som jeg skriver, og at den ikke er ok, etter min mening. Det jeg har skrevet er at det er fullt mulig å operere med et begrep om respekt også innenfor en slik kontekst, selv om grunnsynet er noe jeg mest sannsynlig er totalt uenig i. Jeg har også blitt hilst på på denne måten, av en mann som ellers behandlet meg med respekt all den tiden vi tilbrakte sammen på en fest og jeg har også en venninne som gjør hjertehilsen. Det er ikke «hypotetiske» spørsmål. De er reelle: hva er problemet med at menn og kvinner rører hverandre? At du ikke vil svare på dette gir inntrykk av at du forsøker å unngå sakens kjerne. Vi som reagerer på hendelsen reagerer nettopp fordi argumentasjonen bak at menn og kvinner ikke kan ta på hverandre: er kvinnefiendlig. Her har du argumentet til en jevnaldernde støttespiller på sosiale media som forklarer «respekten» guttene har og hvorfor kvinner ikke skal røres: Endret 10. juli 2023 av Elaine Marley 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 6. juli 2023 #552 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Full Ugle skrev (9 minutter siden): Det er ikke «hypotetiske» spørsmål. De er reelle: hva er problemet med at menn og kvinner rører hverandre? At du ikke vil svare på dette gir inntrykk av at du forsøker å unngå sakens kjerne. Vi som reagerer på hendelsen reagerer nettopp fordi argumentasjonen bak at menn og kvinner ikke kan ta på hverandre: er kvinnefiendlig. Her har du argumentet til en jevnaldernde støttespiller på sosiale media som forklarer «respekten» guttene har og hvorfor kvinner ikke skal røres: Nei, det at en sjuk og kvinnefiendtlig fyr skriver dette forklarer ikke guttenes intensjon, nei. Du kan jo ikke bare putte dette på alle som ikke velger håndhilse selv om konservativ religion selvfølgelig kan ha slike utslag også. Jeg kan godt diskutere dette i en annen tråd og har gjort det før, men dette er ikke sakens kjerne. Du velger å gjøre videoen til et spørsmål om dette, ved å hente ut andres meninger og legge det til grunn for at andre gutter hilste annerledes. Jeg har selvfølgelig ingen tålmodighet eller forståelse for sånt dritt og har gått i rette med sånt i andre tråder, men dette konstruerer du som eneste sannhet selv i denne saken. Jeg unngår ingen kjerne bare fordi jeg ikke gidder å forholde meg til at du lager lappeteppe. Endret 6. juli 2023 av Lava Anne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. juli 2023 #553 Del Skrevet 6. juli 2023 Lava Anne skrev (5 minutter siden): Nei, det at en sjuk og kvinnefiendtlig fyr skriver dette forklarer ikke guttenes intensjon, nei. Du kan jo ikke bare putte dette på alle som ikke velger håndhilse selv om konservativ religion selvfølgelig kan ha slike utslag også. Jeg kan godt diskutere dette i en annen tråd og har gjort det før, men dette er ikke sakens kjerne. Du velger å gjøre videoen til et spørsmål om dette, ved å hente ut andres meninger og legge det til grunn for at andre gutter hilste annerledes. Jeg har selvfølgelig ingen tålmodighet eller forståelse for sånt dritt og har gått i rette med sånt i andre tråder, men dette konstruerer du som eneste sannhet selv i denne saken. Jeg unngår ingen kjerne bare fordi jeg ikke gidder å forholde meg til at du lager lappeteppe. De roper: «Haram» fra salen når rektor vil håndhilse. Hvorfor tror du de gjør det? Siden du mener det er «konstruert» at det er : « eneste sannhet i denne saken» at den bunner i konservativ Islam. Det er åpenlyst at dette er konservativ Islam, - og du forsvarer det! 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 6. juli 2023 #554 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Full Ugle skrev (11 minutter siden): De roper: «Haram» fra salen når rektor vil håndhilse. Hvorfor tror du de gjør det? Siden du mener det er «konstruert» at det er : « eneste sannhet i denne saken» at den bunner i konservativ Islam. Det er åpenlyst at dette er konservativ Islam, - og du forsvarer det! Jeg har sett hele videoen, noe du åpenbart ikke har gjort. Det er ingen som roper haram på den. Det er bare noen som har repetert til folk har trodd på det. Folk har prøvd å si fra om det, men det er jo ingen overbeviste som hører. Du kan se den selv. Resten gidder jeg ikke svare på, når jeg åpenbart har brukt tid på å si noe annet. Får være din greie. Endret 6. juli 2023 av Lava Anne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #555 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Lava Anne skrev (2 minutter siden): Jeg har sett hele videoen. Det er det også flere som har gjort. Det er ingen som roper haram på den. Det er bare noen som har repetert til folk har trodd på det. Du kan se den selv. Resten gidder jeg ikke svare på, når jeg åpenbart har brukt tid på si noe annet. Får være din greie. Jo, det er det. Om man ikke ser en sensurert versjon, søik de som har for vane å fornekte slikt gjerne kan finne på, da. Endret 6. juli 2023 av Kokeplate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. juli 2023 #556 Del Skrevet 6. juli 2023 Lava Anne skrev (2 minutter siden): Jeg har sett hele videoen, noe du åpenbart ikke har gjort. Det er ingen som roper haram på den. Det er bare noen som har repetert til folk har trodd på det. Du kan se den selv. Resten gidder jeg ikke svare på, når jeg åpenbart har brukt tid på si noe annet. Får være din greie. Jeg har sett videoen. Hvorfor tror du rektor nevner integrering i Norge? .. men ok: Så din påstand er at dette har ingenting med konservativ Islam å gjøre? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 6. juli 2023 #557 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Full Ugle skrev (12 minutter siden): Jeg har sett videoen. Hvorfor tror du rektor nevner integrering i Norge? .. men ok: Så din påstand er at dette har ingenting med konservativ Islam å gjøre? Nei, min påstand er at dette har med religion å gjøre, og at innenfor visse tradisjoner er dette en måte å hilse på og vise respekt på. Hvilken type tolkning som ligger til grunn for disse guttenes grunn til ikke å håndhilse, men hjertehilse. Mest sannsynlig har dette symbolet på respekt opphav i et spesifikt syn på kjønn (religiøst) og dermed spesifikk regulering av atferd mellom kjønn å gjøre, men hva de ellers tenker og mener om kjønnenes forhold til hverandre er ikke gitt, og blir ikke mer gitt av at du slår dem i hartkorn med mennesker som mener at kvinner er horer hvis det er kontakt mellom menn og kvinner. Hele poenget er: Noen tror de vet alt i saken. Andre svarer: Vi vet ikke alt i denne saken. Du sier: Du støtter konservativ islam!! Hvorfor ber du meg forsvare meg? Synes du det er en god måte å debattere på? Du utmatter meg når du bare kunne gått i rette med det jeg skriver, i stedet for å prøve å finne ut av hva jeg mener om noe som ikke diskuteres. Endret 6. juli 2023 av Lava Anne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 6. juli 2023 #558 Del Skrevet 6. juli 2023 Lava Anne skrev (3 minutter siden): Nei, min påstand er at dette har med religion å gjøre, og at innenfor visse tradisjoner er dette en måte å hilse på og vise respekt på. Hvilken type tolkning som ligger til grunn for disse guttenes grunn til ikke å håndhilse, men hjertehilse. Mest sannsynlig har dette symbolet på respekt opphav i et spesifikt syn på kjønn (religiøst) og dermed spesifikk regulering av atferd mellom kjønn å gjøre, men hva de ellers tenker og mener om kjønnenes forhold til hverandre er ikke gitt, og blir ikke mer gitt av at du slår dem i hartkorn med mennesker som mener at kvinner er horer hvis det er kontakt mellom menn og kvinner. Hele poenget er: Noen tror de vet alt i saken. Andre svarer: Vi vet ikke alt i denne saken. Du sier: Du støtter konservativ islam!! Hvorfor ber du meg forsvare meg? Synes du det er en god måte å debattere på? Du utmatter meg når du bare kunne gått i rette med det jeg skriver, i stedet for å prøve å finne ut av hva jeg mener om noe som ikke diskuteres. Jo, det er det. Synes du det å ignorere faktiske forhold er en god måte å debattere på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 6. juli 2023 #559 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Full Ugle skrev (17 minutter siden): Jeg har sett videoen. Hvorfor tror du rektor nevner integrering i Norge? Det kan være fordi de ikke håndhilser. Haram er for øvrig noe man kaster ut både som slæng og når en handling er moralsk forkastelig. Hvis noen har ropt det fra en sal og rektor har fått det med seg, kan det like godt handle om at hun river tak i hånden deres som de holder på brystet og tvinger dem til å håndhilse. Er det ropt for å kommentere berøringen mellom hankjønn og hunkjønn, er det selvfølgelig noe de bør ha en samtale om og er ikke noe skal sette seg i norsk skole. Endret 6. juli 2023 av Lava Anne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. juli 2023 #560 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) Lava Anne skrev (11 minutter siden): Nei, min påstand er at dette har med religion å gjøre, og at innenfor visse tradisjoner er dette en måte å hilse på og vise respekt på. Hvilken type tolkning som ligger til grunn for disse guttenes grunn til ikke å håndhilse, men hjertehilse. Mest sannsynlig har dette symbolet på respekt opphav i et spesifikt syn på kjønn (religiøst) og dermed spesifikk regulering av atferd mellom kjønn å gjøre, men hva de ellers tenker og mener om kjønnenes forhold til hverandre er ikke gitt, og blir ikke mer gitt av at du slår dem i hartkorn med de jævligste. Hele poenget er: Noen tror de vet alt i denne saken. Andre svarer: Vi vet ikke alt i denne saken. Du sier: Du støtter konservativ islam!! Hvorfor ber du meg forsvare meg? Synes du det er en god måte å debattere på? Du utmatter meg når du bare kunne gått i rette med det jeg skriver, i stedet for å prøve å finne ut av hva jeg mener om noe som ikke diskuteres. For alle som er kritisk til det som har skjedd så er det nettopp fordi man ser at menn (gutter) som nekter å hilse på kvinner (uansett om det er religion eller politisk årsak) - er å anse som ganske ekstremt/konservativt. I denne saken er det tilfeldigvis religion som er årsaken, fremfor noe annet. Jeg forstår deg sånn at : «siden guttene ikke har vært tydelig i sine motiver skal vi ikke anta noe som helst». Vel, det blir for vagt og naivt for meg. De trenger ikke være mer tydelig, det holder i massevis hva de allerede har gjort. Hvis det ikke bunner i konservativ Islam (og dermed kvinneforakt) så har guttene og deres forelder for lengst hatt muligheten til å avkrefte dette. Du må også være klar over at mange støtter kvinneforakten som denne type konservativ Islam bygger på, og de begrunner den med at det handler om «respekt» mot kvinner (via å objektivisere dem) - som ironisk nok er hva du selv mener guttene har vist rektor «på sin måte». Din påstand og din argumentasjon i denne saken kan sammenlignes med at vi skal være ukritisk til en nazi hilsen fordi kanskje hadde den andre formål enn antisemittisme. Endret 6. juli 2023 av Full Ugle 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg