Gå til innhold

Rektor sto opp for likestilling og likeverd, men må krype til korset å beklage seg

kar90

Anbefalte innlegg

Gjest BitterMann
22 minutter siden, Cecilie Sadberg said:

Hadde en rektor lagt seg over min sønn eller datter på den måten hadde hun ikke vært rektor mer enn 2 minutter på den skolen. Det er faen ikke greit å kaste seg over noen slik hun gjorde. Se for deg at en mann gjorde dette mot en kvinne. Hvis ikke ungen vil, så vil han ikke. Du eller rektor kan ikke tvinge noen  

Når ble du landets diktator med rett til å avsette rektor på under 2 minutter?  Latterlig å snakke om at ingen har rett til å tvinge noen samtidig som du selv snakker om å sparke en rektor du ikke engang har arbeidsgiveransvar for. 

Er for øvrig ingen som har tvunget denne gutten til noe som helst. 

Om sønnen din hadde oppført seg slik som denne gutten så burde du dødd av skam over å ikke klare å lære sønnen din et minimum av folkeskikk og respekt for kvinner. 

Endret av BitterMann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jenny_d_b skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner godt at rektor reagerer, men vet ikke om den beste måten å møte det på er å skjelle ut både eleven og alle andre tilstede. 

Og bare én kjapp kommentar: ser mange tolker dette som at han ikke vil håndhilse fordi han mener hun som kvinne er "mindre verdt". Folk glemmer fort - for noen år sida ble det samme furore da en ung muslimsk kvinne ikke håndhilste på Kronprins Haakon, men hilste ved å nikke med hånda mot brystet. Tenker dere da at hun mener at han som mann er mindre verdt?

Det handler om at personene det gjelder mener de ikke kan ha kroppslig kontakt med personer av motsatt kjønn de ikke er i familie med. I det ligger det ikke en vurdering av at den andre er "mindre verdt". Det er heller ikke slik at det handler om at man har en annen religion - de aktuelle personene vil ikke håndhilse på folk av motsatt kjønn fra sin egen religion heller. 

Dette er en veldig typisk kulturkollisjon: i Norge blir håndhilsing sett på som et tegn på respekt. Man tar hverandre i hånda som likemenn. Når noen da IKKE vil håndhilse, blir det sett på som at de ikke har respekt for deg. Eller hever seg over deg. Og det trigger denne typen reaksjoner. Men for den som ikke vil håndhilse, er det ikke nødvendigvis noen intensjon om å være respektløs. Kanskje tvert imot - de mener det er mer respektfullt å hilse på en annen måte.

Det kan være vanskelig å forstå, og det er absolutt forståelig at man kan bli oppgitt. Men jeg tenker også at det går an å snakke om dette på en sivilisert måte, og prøve å forstå hverandres syn. Det er mulig den aktuelle gutten er en typisk "drittunge" som aktivt går inn for å provosere. Eller det er mulig han er dypt religiøs og dermed har kvaler med håndhilsing. Det kan man syns er så teit som man bare vil. Men å tolke det i verste mening trenger man ikke nødvendigvis å gjøre.

Så har også flere muslimske ledere i Norge gått ut flere ganger og sagt at det ikke på noen måte bryter med islam å håndhilse, så den generaliseringa enkelte her i tråden kommer med, bør de legge av seg. De aller fleste muslimer har ikke noe problem med dette, men noen få har en svært konservativ tolkning av sin religion.

Det ser ut til at du også har glemt at det gjaldt ikke én, men flere kvinner som ikke ville ta kronprinsen i hånda. Dette fordi han er MANN og derfor ikke kan fungere som kronprins, møtedeltaker, statsoverhode, kollega….. fyll inn det som passer, i deres øyne.

De er jo oppdratt til at de som kvinner ikke  skal ha fysisk kontakt med det annet kjønn, hvordan greier du ut fra det å trekke konklusjonen at de oppfatter seg som likeverdige til mannen?

Ja, dette er absolutt en kulturkollisjon men at det ikke ligger element av misogyni i måten kvinner blir betraktet på i store deler av den religiøse verden kan vi jo ikke komme unna.

Hvis det var så enkelt som du beskriver, at det ikke finnes respektløst å ikke håndhilse, neida kvinner nyter den aller største respekt innen de religiøst konservative kretser, da var det jo ikke noe problem i det hele tatt. Du ser ikke at vi vil få store problem med å utføre selv de enkleste oppgaver i samfunnet hvis denne skikken med å behandle kvinner som spedalske går etablert og utvider seg?

Jeg er ikke rasist, jeg har ikke fnugg av såkalt «fremmedfrykt». Jeg har gjennomlevd epoken hvor det faktisk var en offentlig debatt i Norge hvorvidt det var en forbrytelse eller ei om en religiøst konservativ mann mishandlet(eller tuktet som de yndet å kalle det) sin ektefelle. Ønsker meg ikke tilbake dit, men dit kommer vi garantert om ikke likestillingskampen blir tatt på alvor.

Jeg blir opprørt og livredd når jeg ser etniske nordmenn bruke språk som «råderett over egen kropp» og «fysisk overgrep» om dette håndtrykket. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (På 23.6.2023 den 21.38):

Samtidig må vi nok erkjenne at det er dette som er "multikultur" og dette er noe av "berikelsen" den store innvandringen medfører.

Nei, dette er faktisk ikke en del av multikultur, og er faktisk en av tingene som skal justeres. Dette er eksempel på det motsatte av multikultur. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2023 at 9:45 PM, Pallvesen said:

Kan det være en ide å starte egne Koranskoler her i Norge, med adskilte kjønn? Så kan jo disse guttene gå på disse skolene.

Og bli radikalisert ytterligere ?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BitterMann

Det kan ikke være sånn at alt av ukultur skal aksepteres. Man gjør også denne gutten en bjørnetjeneste ved å la han holde på som han gjør. Rektoren har helt rett i at om man skal fungere i arbeidslivet så må man lære seg folkeskikk og respekt for kvinner. 

Latterlig også når muslimer snakker om at vi i Norge må bli mer liberale. Det er jo norsk kultur som er svært liberal. Det er de konservative muslimene som er lite liberale og kun krever at Norge skal tilpasse oss dem samtidig som de nekter å gjøre et minimum av forsøk på å tilpasse seg norsk kultur. 

Endret av BitterMann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenny_d_b skrev (48 minutter siden):

Og bare én kjapp kommentar: ser mange tolker dette som at han ikke vil håndhilse fordi han mener hun som kvinne er "mindre verdt". Folk glemmer fort - for noen år sida ble det samme furore da en ung muslimsk kvinne ikke håndhilste på Kronprins Haakon, men hilste ved å nikke med hånda mot brystet. Tenker dere da at hun mener at han som mann er mindre verdt?

Nei, det er at hun forteller at hun har ikke en dyp familiær knytning med kronprinsen for å anse det lovlig å ta han i hånden. Hvilket betyr at han er ikke  hennes ektemann. Dette er ikke vanskelig sånn sett. 

Det er en stor forskjell. Kongehus er diplomater i alle slike møter; de innordne seg alle kulturelle symboler. Fordi alle skal innordne seg deres makt i deres maktposisjon. 

Dette var en situasjon der eleven er i en samfunnssituasjon der innordning er en del av ritualet. Det er derfor Rektor står å gir ut vitnemål. Hvilken vei tisseluren går er ikke en del av diskusjonen her , han hilser ikke på en mann eller kvinne, men en Rektor. Denne oppførselen og holdningen er grunnleggende respektløs, og kunne sammenlignes med å spytte på rektoren , eller for den sak skyld en politi. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jenny_d_b skrev (55 minutter siden):

Jeg skjønner godt at rektor reagerer, men vet ikke om den beste måten å møte det på er å skjelle ut både eleven og alle andre tilstede. 

Det handler om at personene det gjelder mener de ikke kan ha kroppslig kontakt med personer av motsatt kjønn de ikke er i familie med. I det ligger det ikke en vurdering av at den andre er "mindre verdt". Det er heller ikke slik at det handler om at man har en annen religion - de aktuelle personene vil ikke håndhilse på folk av motsatt kjønn fra sin egen religion heller. 

Dette er en veldig typisk kulturkollisjon: i Norge blir håndhilsing sett på som et tegn på respekt. Man tar hverandre i hånda som likemenn. Når noen da IKKE vil håndhilse, blir det sett på som at de ikke har respekt for deg. Eller hever seg over deg. Og det trigger denne typen reaksjoner. Men for den som ikke vil håndhilse, er det ikke nødvendigvis noen intensjon om å være respektløs. Kanskje tvert imot - de mener det er mer respektfullt å hilse på en annen måte.

Det kan være vanskelig å forstå, og det er absolutt forståelig at man kan bli oppgitt. Men jeg tenker også at det går an å snakke om dette på en sivilisert måte, og prøve å forstå hverandres syn. Det er mulig den aktuelle gutten er en typisk "drittunge" som aktivt går inn for å provosere. Eller det er mulig han er dypt religiøs og dermed har kvaler med håndhilsing. Det kan man syns er så teit som man bare vil. Men å tolke det i verste mening trenger man ikke nødvendigvis å gjøre.

Så har også flere muslimske ledere i Norge gått ut flere ganger og sagt at det ikke på noen måte bryter med islam å håndhilse, så den generaliseringa enkelte her i tråden kommer med, bør de legge av seg. De aller fleste muslimer har ikke noe problem med dette, men noen få har en svært konservativ tolkning av sin religion.

Og når det er kollisjon - hva skal gå foran? Poenget er nå er vi i Norge. HER er håndhilsning på alle mennesker, uansett hvem de er, ansett som respektfullt og viktig for å være en del av samfunnet. Dermed er og blir det respektløst å ikke ville håndhilse på kvinner, selv om det sees annerledes på iht. en annen kultur. Disse guttene vet jo godt at "sånn gjør vi det i Norge". Vi må kunne kreve og stå opp for et minstemål av felles kulturelle normer, uavhengig hva som er respektfullt etter andres kulturer. Og det handler ikke om rasisme på noe som helst vis. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle å lese denne kommentaren av Sarah Gaulin, øeder av Likestilling, integrering og mangfold. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jeg-er-redd-vi-ikke-har-politikere-som-tor-a-ta-tak-i-dette-for-det-er-for-sent/o/5-95-1183679 

"La det være helt klart og tydelig. Imamer kom for en tid tilbake siden med en klar beskjed: Håndhilsing er tillatt i islam. Også imamer organisert i et europeisk fatwaråd, som gir muslimer anbefalinger, oppfordrer muslimer til å følge europeisk skikk, altså håndhilsing mellom kvinner og menn tillatt.

Heller ikke jeg som kommer fra muslimsk familie og er vokst opp med muslimske venner fra afrikanske og asiatiske land, har aldri opplevd at muslimer ikke kan håndhilse.

Det er mer vanlig at muslimer både håndhilser og gir kyss på hver kinn som franskmenn. Noen muslimske land gir flere kyss på hvert kinn enn franskmenn."

Gaulin skriver også om unge med innvandrerbakgrunn som er mer konservative enn forrige generasjon, og hvor viktig det er at politikere tar tak i dette nå.

‐-------------------------

Jeg synes sånn ellers det er synd at flere i tråden skriver at muslimene vil ha det slik. De aller aller fleste muslimer følger europeisk praksis og vil at det er slik det skal være. Jeg jobbet tidligere et sted hvor mange kolleger var muslimer, både liberale og dypt religiøse, både første- og andregenerasjons innvandrere fra ulike muslimske land, og har aldri opplevd kvinnefiendtlige holdninger. Det har alltid vært respekt og mye mer i gata med klemming og slikt. Fine folk som er svært opprørt og frustrert over hvordan et knøttlite mindretall opptrer diskriminerende overfor motsatt kjønn.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? 

Ikke spør meg. Det står vel i Koranen eller Hadith. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Drizzt said:

Er det nok å bare informere og forklare?

Eller skal man bekjempe kvinnediskrimineringen i islam ved å stille krav?

Man kan ikke bare gjemme seg bak kultur og religion og undergrave noe av det viktigste Norge har kjempet seg fram til, nemlig likestillingen.

Hvor går grensen? Skal man tilrettelegge også for semitisme, rasisme, nazisme andre slike holdninger bare fordi de er en del av noens kultur hjemme og noe noen foreldre lærer videre sine barn?

Åpner man døra for tilrettelegging og aksept for kvinnefiendtlige holdninger, så må man slippe også de andre gjennom.

Er det nok at skolen får beskjed på en hyggelig måte at ''Jeg vil bare informere om at i min religion er det forbudt å håndhilse noen fra det andre kjønnet, så min sønn ikke skal håndhilse rektor fordi hun er kvinne''? 

Nei. Det er ikke det jeg sier. Men som lærer gidder jeg ikke å ta kampen om en muslimsk familie med barn i min klasse er tilnærmet ekstremister. En kollega av meg fortalte om en sak på en skole. Det var en mobbesak hvor et muslimsk barn ble mobbet. Ledelsen på skolen kalte inn på møte. Avdelingsleder var en kvinne, så da nektet faren å delta i møtet. Skolen ga da beskjed om at enten møter han opp, eller så blir det ikke noe samarbeid. Men det var opp til han. Altså ikke tvang, men et valg, og en forklaring på at her må begge kjønn delta i samme møte for å klare å samarbeide. Men skolen gjorde ingenting for å forandre kvinnesynet hans. Han fikk heller valget om å ta konsekvensene av det. Det er da slik man best lærer. 

En lærer/ skole vil møte mange snålinger. Du har foreldre som ikke vil at barnet skal dusje før svømming, foreldre som ikke vil at barnet skal delta i fks undervisning om kjønn og holder barnet hjemme. Jeg opplevde en gang en elev som hadde veldig negative holdninger til å male. Det ble så mye styr at jeg til slutt ringte hjem, og fikk da vite at så klart kunne ikke barnet deres male, i tilfelle hn sølte på de dyre merkeklærne sine! Man får ikke forandret sånne folk. Vi sier såklart hva skolen mener om disse sakene og hva vi forventer. Men vi kan ikke tvinge noen. Jeg gidder ikke å prøve å overbevise slike folk. Da sier jeg heller at da får eleven sitte og se på , eller noe. Gjøre noe kjedelig. Og forklare ev konsekvensene av det. Og ta det videre til andre instanser hvis det er alvorlig. 

Og igjen, så tror jeg at mye av dette som unge muslimer driver med bare er for å tøffe seg. Vi har hatt noen episoder der jeg jobber med muslimske barn som skal få unntak fra ting fordi de er muslimer. Men når jeg ringer hjem og spør, så er det ikke sant. De finner tilhørighet med hverandre, og finner på egne regler som bare gjelder dem. Jeg har opplevd at en muslimsk elev liksom følger strenge muslimske regler, og det samme gjør vennene. Men søskenet som går ett trinn under, følger vanlig, norsk skikk og bruk. DA tar jeg gjerne kampen, fordi jeg har foreldre på samme lag, og eleven vet selv innerst inne at det bare er et "image". 

Jeg jobber ikke på den skolen i Oslo, så jeg vet ikke hva som er greia med de elevene der. Her kan vi synse i evigheter... Men dette er i hvertfall mine tanker og erfaringer rundt noe lignende. Med et poeng om at ting blir hvertfall LITT bedre med dialog. 

Endret av Kjempeliten
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en del av deres religion, så synes jeg vi skal respektere det. Ingen tar skade av at noen ikke tar hverandre i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenny_d_b skrev (2 timer siden):

Nei, her handler det også om at kvinnen ikke vil fremstå som upassende / umoralsk / løs / oppfordrende om hun tar en mann i hånda - igjen, misogynistisk kultur preget av sterk sosial kontroll, altså "hva vil folk si", om de ser det?

Det at folk satt i salen og ropte "haram" under den vitnemålsutdelinga sier jo sitt, det er like mye en advarsel om at "vi ser deg".

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (16 minutter siden):

Dersom det er en del av deres religion, så synes jeg vi skal respektere det. Ingen tar skade av at noen ikke tar hverandre i hendene.

Nei? Annet enn den diskriminerte rektoren kanskje.

Og det er vel heller ingen som tar skade av  å gi noen et håndtrykk, selv om det angivelig strider i mot noens religion.

Nå er det vel heller lite trolig at denne situasjonen oppsto pga religion, men heller et resultat av gammeldags kjønnsdiskriminering.

Endret av keops
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Dakia skrev (23 minutter siden):

Avskyelig - her omtales rektoren som en person som tvang seg på deres barn. Det settes likhetstrekk mellom deres kamp for at barna skal slippe å «adultifiseres» og bli innlemmet i det liberale norske samfunnet, og me-tookampanjene for å styrke kvinners rett til å slippe å bli utsatt for overgrep i arbeidslivet.

Fornorskningspolitikken samer og andre minioritetsgrupper ble utsatt for tidligere blir her brukt for hva det er verdt, det er visst bare blåbær mot hva disse stakkars Allahs sønner har måttet utstå i det norske skoleverket- svømmeundervisning og håndtrykk er visst verre enn feks tvangssterilisering og folkemord.

Kampen skal de ta sier de, de har intet ønske om å bli for norske. Det jobbes på høygir for å samle inn materiale som skal brukes for ytterligere å trakassere den kvinnelige rektoren.

Ja, slikt et overgrep er det vest-europeiske håndtrykket at det alene forklarer hvorfor muslimske gutter utagerer i klasserommet. I følge disse i egne øyne ressurssterke muslimske mødre har vi mye i vente.

Dette er så graverende og motbydelig. 

Det positive med alt dette vi får servert, mye av det under fullt navn, er at det vil ryste den jevne mann i gata. Tror ikke det skal bli enkelt å ansette oppegående lærere i problemområdene etterhvert. Det allerede lave kunnskapsnivå på elevene på de skolene som har  dette problemet vil jo bare stupe ytterligere. De fortjener ikke at noen bruker sin akademiske karriere på å prøve å undervise de i noe som helst. 

• Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (11 minutter siden):

Oppdiktet rasisme av ekstremistiske konservative muslimske mødre. 

hvem er forfatterne? Google dem folkens. 

De er som forventet et oppkok av homohat, konspirasjonmakere(9/11 som spesialfelt den ene), islamisme og generell grov uforstand.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakia skrev (47 minutter siden):

"Mange av oss muslimer har ingen planer om å adoptere den liberale formen for norskhet."

Det er nettopp slike motbydelige holdninger som er et perfekt eksempel på hvordan integrering aktivt motarbeides innenfor enkelte ekstremt konservative miljøer, muslimer klager over rasisme i den ene setningen og i den andre så bekrefter de at de ikke har noe ønske om å tilpasse seg kulturen og samfunnet i landet de har bosatt seg i.

Så kan man jo spekulere i hvorfor så mange kommer til Norge og andre Europeiske land, det er jo ganske innlysende at det ikke er for våre verdier og kultur. Da er det bare penger og velferd som står igjen, men å ta del i samfunnet og verdiene som har skapt velferden det skal de ikke.

Håper for øvrig at PST følger med på denne gruppen, det er nemlig slik IS-kvinner blir til. Det ble også bekreftet at disse tvillingene som reiste til Syria startet den første kontakten via Islam Net. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BitterMann

Hvis man ikke ønsker å bli fornorsket så ikke kom til Norge og om du allerede er i Norge så er det bare å dra til landet du føler størst kulturell tilhørighet til. Det er ingen som tvinges til å komme til Norge og det er ingen som blir tunget til å være her. Det er omvendt. Ikke-vestlige gjør enorme anstrengelser for å komme til Norge. De bruker enorme summer, de reiser fra venner og familie i hjemlandet  og de er villig til å lyve om hvem de er i håp om å få bo i Norge. 

Endret av BitterMann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...