Bålkaffe Skrevet 7. juli 2023 #621 Del Skrevet 7. juli 2023 Tutte skrev (2 minutter siden): Du tror ikke at det kan ha noe med at hun f.eks grep etter gutten og at hennes verbale uttalelser kom på en skoleavslutning? Ah, så da ER det noe feil med reaksjonen hennes allikevel? Og de ansatte mener at hun reagerte feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 7. juli 2023 #622 Del Skrevet 7. juli 2023 Bålkaffe skrev (5 minutter siden): Ah, så da ER det noe feil med reaksjonen hennes allikevel? Og de ansatte mener at hun reagerte feil? Kanskje ikke helt passende på en skoleavslutning sånn pedagogisk sett. Spør du meg personlig, så synes jeg det var bra at det kom fram på den måten og at det var modig gjort. Sikkert ikke like bra for de som var der for en hyggelig skoleavslutning riktignok. Men nå diskuterer vi uansett grunnlaget for reaksjonen. 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 7. juli 2023 #623 Del Skrevet 7. juli 2023 Bålkaffe skrev (48 minutter siden): Er det dette som er tilfellet her? Vi vet ikke. Hvis noen gjør en hail hilsen, tenker du da at du trenger utfyllende informasjon om saken for å ta avstand fra den..? Sånn: «i tilfelle det var gode hensikter» bak ? 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 7. juli 2023 #624 Del Skrevet 7. juli 2023 velociraptor skrev (1 time siden): Varselet viste seg å være mye mindre oppslutning om enn det ble påstått https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2023/06/30/la-ut-falsk-oppropsliste-i-handhilse-saken-i-sosiale-medier/ Den lista som ble kokt i hop via en facebookgruppe og som ble spredt av en twitter-bruker jeg veit veldig godt hvem er, hadde absolutt ingenting med det faktiske varselet å gjøre: https://www.aftenposten.no/oslo/i/kEx7bk/19-ansatte-i-varselbrev-uttrykker-sin-sterke-misnoeye-med-oslo-rektor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 7. juli 2023 #625 Del Skrevet 7. juli 2023 Full Ugle skrev (41 minutter siden): Hvis noen gjør en hail hilsen, tenker du da at du trenger utfyllende informasjon om saken for å ta avstand fra den..? Sånn: «i tilfelle det var gode hensikter» bak ? Er det å ikke håndhilse blitt det å heile nå? Det visste jeg ikke. Hvor kan jeg lese mer informasjon om den koblingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 7. juli 2023 #626 Del Skrevet 7. juli 2023 Bålkaffe skrev (8 minutter siden): Er det å ikke håndhilse blitt det å heile nå? Det visste jeg ikke. Hvor kan jeg lese mer informasjon om den koblingen? Jeg sa ikke at det var det samme. Jeg sammenligner det å være ukritisk til en hail hilsen med å være ukritisk til muslimer som ikke håndhilser på motsatt kjønn. Ditt argument er jo at til tross for at vi vet at guttene er muslimer, at de kommer fra muslimske familier og at Islam har en konservativ ideologi vedrørende berøring mellom kjønn; så er vi uvitende om hvorfor gutten ikke håndhilser på rektor og skal derfor «avvente» med å være kritisk. En hail hilsen er også kun en hilsen. Så derfor spør jeg deg om du har samme «toleranse» mot ungdommer som utviser hail hilsen: det skal heller ikke settes under noe kritisk blikk fordi man vet jo strengt tatt ikke motivasjonen bak en hail hilsen. For jeg antar jo at din toleranse når det gjelder dette må være gjeldende for alle former for hilsen, ikke bare muslimske gutter som nekter å håndhilse på kvinner…? 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 7. juli 2023 #627 Del Skrevet 7. juli 2023 Full Ugle skrev (4 minutter siden): Jeg sa ikke at det var det samme. Jeg sammenligner det å være ukritisk til en hail hilsen med å være ukritisk til muslimer som ikke håndhilser på motsatt kjønn. Ditt argument er jo at til tross for at vi vet at guttene er muslimer, at de kommer fra muslimske familier og at Islam har en konservativ ideologi vedrørende berøring mellom kjønn; så er vi uvitende om hvorfor gutten ikke håndhilser på rektor og skal derfor «avvente» med å være kritisk. En hail hilsen er også kun en hilsen. Så derfor spør jeg deg om du har samme «toleranse» mot ungdommer som utviser hail hilsen: det skal heller ikke settes under noe kritisk blikk fordi man vet jo strengt tatt ikke motivasjonen bak en hail hilsen. For jeg antar jo at din toleranse når det gjelder dette må være gjeldende for alle former for hilsen, ikke bare muslimske gutter som nekter å håndhilse på kvinner…? Vet vi dette, som jeg har uthevet her i teksten? Hvor har dette kommet frem? En heil-hilsen er noe helt annet enn å håndhilse/hjerte-hilsen/fistbump, det kan historien fortelle oss veldig godt, så hvorfor bruker du et eksempel med heil-hilsning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 7. juli 2023 #628 Del Skrevet 7. juli 2023 Full Ugle skrev (4 minutter siden): Jeg sa ikke at det var det samme. Jeg sammenligner det å være ukritisk til en hail hilsen med å være ukritisk til muslimer som ikke håndhilser på motsatt kjønn. Ditt argument er jo at til tross for at vi vet at guttene er muslimer, at de kommer fra muslimske familier og at Islam har en konservativ ideologi vedrørende berøring mellom kjønn; så er vi uvitende om hvorfor gutten ikke håndhilser på rektor og skal derfor «avvente» med å være kritisk. En hail hilsen er også kun en hilsen. Så derfor spør jeg deg om du har samme «toleranse» mot ungdommer som utviser hail hilsen: det skal heller ikke settes under noe kritisk blikk fordi man vet jo strengt tatt ikke motivasjonen bak en hail hilsen. For jeg antar jo at din toleranse når det gjelder dette må være gjeldende for alle former for hilsen, ikke bare muslimske gutter som nekter å håndhilse på kvinner…? Uff, nå så jeg for meg hail hilsen på en vitnemålsutdeling i tillegg Men sånn blir det jo etterhvert hvis man skal finne seg i alt. Man skal bare være godtroende,naiv og forståelsesfull. Det var helt sikkert en annen mening og årsak som lå bak, så det er fritt frem 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 7. juli 2023 #629 Del Skrevet 7. juli 2023 Bålkaffe skrev (7 minutter siden): Vet vi dette, som jeg har uthevet her i teksten? Hvor har dette kommet frem? En heil-hilsen er noe helt annet enn å håndhilse/hjerte-hilsen/fistbump, det kan historien fortelle oss veldig godt, så hvorfor bruker du et eksempel med heil-hilsning? Hvorfor drar du inn «fist bump»? ( Og ja, jeg leste den fullstendig irrelevante historien om arma di og håndball. Det er overhodet ikke relevant her. Du skjønner vel at hvis du hadde forsøkt å være «kul» med en «fist bump» så hadde du blitt avvist du også? Det er fortsatt forbudt å ta på motsatt kjønn, noe en «fist bump» fysisk er). og; jeg omdøper herved «hail hilsen» til «sol hilsen» akkurat som det å nekte å håndhilse på motsatt kjønn nå skal hete «hjerte hilsen». Hva er da problemet om ungdommer gjør en «sol hilsen» til muslimske barn? Det må jo være greit det? vi vet at de er en muslimsk familie, det har jo mor selv gått ut og snakket ut ifra. Mener du å si at guttene ikke er muslimer? Den var ny. 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 7. juli 2023 #630 Del Skrevet 7. juli 2023 Full Ugle skrev (Akkurat nå): Hvorfor drar du inn «fist bump»? ( Og ja, jeg leste den fullstendig irrelevante historien om arma di og håndball. Det er overhodet ikke relevant her. Du skjønner vel at hvis du hadde forsøkt å være «kul» med en «fist bump» så hadde du blitt avvist du også? Det er fortsatt forbudt å ta på motsatt kjønn, noe en «fist bump» fysisk er). og; jeg omdøper herved «hail hilsen» til «sol hilsen» akkurat som det å nekte å håndhilse på motsatt kjønn nå skal hete «hjerte hilsen». Hva er da problemet om ungdommer gjør en «sol hilsen» til muslimske barn? Det må jo være greit det? vi vet at de er en muslimsk familie, det har jo mor selv gått ut og snakket ut ifra. Mener du å si at guttene ikke er muslimer? Den var ny. Du misser jo hele poenget her. Verken fistbump, en hjerte-hilsen eller en håndhilsen har like negative historier som det en heil-hilsen har. Men for all del, bare gjør det du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. juli 2023 #631 Del Skrevet 7. juli 2023 Full Ugle skrev (13 minutter siden): Hvorfor drar du inn «fist bump»? ( Og ja, jeg leste den fullstendig irrelevante historien om arma di og håndball. Det er overhodet ikke relevant her. Du skjønner vel at hvis du hadde forsøkt å være «kul» med en «fist bump» så hadde du blitt avvist du også? Det er fortsatt forbudt å ta på motsatt kjønn, noe en «fist bump» fysisk er). og; jeg omdøper herved «hail hilsen» til «sol hilsen» akkurat som det å nekte å håndhilse på motsatt kjønn nå skal hete «hjerte hilsen». Hva er da problemet om ungdommer gjør en «sol hilsen» til muslimske barn? Det må jo være greit det? vi vet at de er en muslimsk familie, det har jo mor selv gått ut og snakket ut ifra. Mener du å si at guttene ikke er muslimer? Den var ny. Hele motargumentasjonen baseres da på at muslimer ikke er muslimer. Derfor er det altfor useriøst. Man kan ikke gå rundt å klage at nordmenn diskriminerer og forskjellsbehandler, når man selv velger å selvsegregere seg og forskjellsbehandle nordmenn. Det er et valg og konsekvensene må de stå for. Sol hilsen må være helt i orden for solen liker alle. 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 7. juli 2023 #632 Del Skrevet 7. juli 2023 Drizzt skrev (8 minutter siden): Hele motargumentasjonen baseres da på at muslimer ikke er muslimer. Derfor er det altfor useriøst. Man kan ikke gå rundt å klage at nordmenn diskriminerer og forskjellsbehandler, når man selv velger å selvsegregere seg og forskjellsbehandle nordmenn. Det er et valg og konsekvensene må de stå for. Sol hilsen må være helt i orden for solen liker alle. Ikkesant! Nå er ikke guttene muslimer lenger, og det handler ikke om at de ikke ønsker å holde på kvinner men at de utviser «hjerte» hilsen. Det er historieløst av norske kvinner å sitte å forsvare dette på nett. Flaut. 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 7. juli 2023 #633 Del Skrevet 7. juli 2023 Full Ugle skrev (11 minutter siden): Det er vanskelig å ikke le om du virkelig skal dra inn historie som et argument i at muslimske menn som ikke vil håndhilse på kvinner er uproblematisk. Hvis du er opptatt av historien bak hail, nå omdøpt «sol» - hilsen, så burde du vitterlig være like opptatt av historien bak muslimske menn som ikke håndhilser på kvinner. Var jo ikke et argument for at muslimske menn som ikke vil håndhilse på kvinner som var tema i den posten der. Det var hilsningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 7. juli 2023 #634 Del Skrevet 7. juli 2023 Drizzt skrev (20 minutter siden): Hele motargumentasjonen baseres da på at muslimer ikke er muslimer. Derfor er det altfor useriøst. Man kan ikke gå rundt å klage at nordmenn diskriminerer og forskjellsbehandler, når man selv velger å selvsegregere seg og forskjellsbehandle nordmenn. Det er et valg og konsekvensene må de stå for. Sol hilsen må være helt i orden for solen liker alle. Stråmannsargumentasjonen din er sterk her. Hvor har jeg kommet med argument som baserer seg på at muslimer ikke er muslimer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 7. juli 2023 #635 Del Skrevet 7. juli 2023 Bålkaffe skrev (4 minutter siden): Var jo ikke et argument for at muslimske menn som ikke vil håndhilse på kvinner som var tema i den posten der. Det var hilsningen. Du mener historie er viktig når det gjelder hail/sol hilsen men ikke når det gjelder muslimske menn som ikke vil fysisk håndhilse på en norsk kvinne? Snakk om dobbeltmoral og hykleri. 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 7. juli 2023 #636 Del Skrevet 7. juli 2023 Bålkaffe skrev (7 minutter siden): Du misser jo hele poenget her. Verken fistbump, en hjerte-hilsen eller en håndhilsen har like negative historier som det en heil-hilsen har. Men for all del, bare gjør det du. Jeg opplever det som Hitlerhilsen dras fram som et eksempel for å sette det spissen. Det er vanlig å knytte Hitlerhilsen til Hitlers politikk, hvilket gjør den form for hilsen uspiselig for nordmenn flest. Hitlerhilsen er igjen avledet fra romersk hilsen, etter inspirasjon fra fascistene. Den harde kjernen av tilhengerne til fotballklubben Lazio knyttes til høyresiden av italiensk politikk, og har ofte vært gjenstand for kritikk for bruk av romersk hilsen og hyllester av Mussolini. Fotballspilleren Paolo Di Canio har vært gjenstand for mye kritikk for sine romerske hilsener. Som Hitlerhilsen og romersk hilsen assosieres med nazismen og fascismen, knyttes «hjertehilsen» til islam. Akkurat som nazismen og fascismen knyttes til mye elendighet, kan også islam historisk og ideologisk knyttes til mye elendighet. Jeg tviler på at en ung Lazio-tilhenger som gjør romerhilsen ville sluppet unna negative reaksjoner med en unnskyldning om at han bare immiterer Lazio-fansen og Paolo Di Canio. På lignende vis kan man spørre seg om man med en «hjertehilsen» ikke skal kunne forvente noe annet enn aksept, gitt hvilke assosiasjoner en hilsen knyttet til islam kan ha for mange. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 7. juli 2023 #637 Del Skrevet 7. juli 2023 Klossmajor skrev (2 minutter siden): Jeg opplever det som Hitlerhilsen dras fram som et eksempel for å sette det spissen. Det er vanlig å knytte Hitlerhilsen til Hitlers politikk, hvilket gjør den form for hilsen uspiselig for nordmenn flest. Hitlerhilsen er igjen avledet fra romersk hilsen, etter inspirasjon fra fascistene. Den harde kjernen av tilhengerne til fotballklubben Lazio knyttes til høyresiden av italiensk politikk, og har ofte vært gjenstand for kritikk for bruk av romersk hilsen og hyllester av Mussolini. Fotballspilleren Paolo Di Canio har vært gjenstand for mye kritikk for sine romerske hilsener. Som Hitlerhilsen og romersk hilsen assosieres med nazismen og fascismen, knyttes «hjertehilsen» til islam. Akkurat som nazismen og fascismen knyttes til mye elendighet, kan også islam historisk og ideologisk knyttes til mye elendighet. Jeg tviler på at en ung Lazio-tilhenger som gjør romerhilsen ville sluppet unna negative reaksjoner med en unnskyldning om at han bare immiterer Lazio-fansen og Paolo Di Canio. På lignende vis kan man spørre seg om man med en «hjertehilsen» ikke skal kunne forvente noe annet enn aksept, gitt hvilke assosiasjoner en hilsen knyttet til islam kan ha for mange. At hjerte-hilsen er så sterkt assossiert med islam på negativt vis har jeg ikke vært klar over, hvor kan jeg lese mer om dette? Og er det noen andre hilsninger som har like negative assossiasjoner som det en heil-hilsen har idag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 7. juli 2023 #638 Del Skrevet 7. juli 2023 Bålkaffe skrev (1 minutt siden): At hjerte-hilsen er så sterkt assossiert med islam på negativt vis har jeg ikke vært klar over, hvor kan jeg lese mer om dette? Og er det noen andre hilsninger som har like negative assossiasjoner som det en heil-hilsen har idag? Som nevnt, knyttes hjertehilsen til islam. At islam historisk og ideologisk kan knyttes til mye elendighet, bør alle være klar over. Som også nevnt, opplever jeg at Hitlerhilsen ble dratt fram som et eksempel for å sette det på spissen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest paprikaskrue Skrevet 7. juli 2023 #639 Del Skrevet 7. juli 2023 3 hours ago, Bålkaffe said: Det er all tvil om hva det faktisk handlet om. Du har fått med deg at flere ansatte har reagert på rektorens oppførsel, og har sendt inn varsel, ikke sant? Om det var sånn at lærerene har hatt problemer med disse guttene før, hadde de vel hoppa til forsvar for rektor? Ikke sendt inn varsel på henne? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6JAxa/varsel-mot-rektor-etter-haandhilse-sak I den artikkelen står det at det er etnisk mangfold blant lærere. Så varselet mot rektoren kan være religøst motivert når det kommer fra ansatte. Om det er religøst/islamistisk motivert så bør noen begynne å bli svært bekymret for hvordan en del elevggrupper ivaretas på den skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 7. juli 2023 #640 Del Skrevet 7. juli 2023 (endret) Klossmajor skrev (25 minutter siden): Jeg opplever det som Hitlerhilsen dras fram som et eksempel for å sette det spissen. Det er vanlig å knytte Hitlerhilsen til Hitlers politikk, hvilket gjør den form for hilsen uspiselig for nordmenn flest. Hitlerhilsen er igjen avledet fra romersk hilsen, etter inspirasjon fra fascistene. Den harde kjernen av tilhengerne til fotballklubben Lazio knyttes til høyresiden av italiensk politikk, og har ofte vært gjenstand for kritikk for bruk av romersk hilsen og hyllester av Mussolini. Fotballspilleren Paolo Di Canio har vært gjenstand for mye kritikk for sine romerske hilsener. Som Hitlerhilsen og romersk hilsen assosieres med nazismen og fascismen, knyttes «hjertehilsen» til islam. Akkurat som nazismen og fascismen knyttes til mye elendighet, kan også islam historisk og ideologisk knyttes til mye elendighet. Jeg tviler på at en ung Lazio-tilhenger som gjør romerhilsen ville sluppet unna negative reaksjoner med en unnskyldning om at han bare immiterer Lazio-fansen og Paolo Di Canio. På lignende vis kan man spørre seg om man med en «hjertehilsen» ikke skal kunne forvente noe annet enn aksept, gitt hvilke assosiasjoner en hilsen knyttet til islam kan ha for mange. Akkurat!!! Bålkaffe skrev (21 minutter siden): At hjerte-hilsen er så sterkt assossiert med islam på negativt vis har jeg ikke vært klar over, hvor kan jeg lese mer om dette? Og er det noen andre hilsninger som har like negative assossiasjoner som det en heil-hilsen har idag? Det er ingenting som heter : «hjerte hilsen», det er en muslimsk konstruert «hilsen» for å unngå kroppskontakt mellom menn og kvinner. Det høres mer innbydende og penere ut enn hva det egentlig er snakk om: å objektivisere og seksualisere kvinner. Les deg opp på hvor utbredt det begynner å bli i Norge at muslimske menn nekter å håndhilse på kvinner. Det er et økende problem. Endret 7. juli 2023 av Full Ugle 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg