Gå til innhold

Rektor sto opp for likestilling og likeverd, men må krype til korset å beklage seg

kar90

Anbefalte innlegg

Full Ugle skrev (32 minutter siden):

Jeg måtte lese innlegget ditt tre lenger for å fange «ironien». Men forstår jeg deg rett det du hevder er at de som er enig med gutten mener rektor er rasist og de som er enig med rektor mener gutten er kvinnehater? Da er det du selv som ikke klarer å forstå at de som diskuterer ser flere nyanser enn det.
Jeg personlig er primært opptatt av hva slags holdning det å nekte å håndhilse på en kvinne betyr for samfunnet og mener det er bra at rektor utfordrer dette tankegodset. Jeg er mest opptatt av å støtte rektor som utfordrer noe som tilsynelatende fremstår som kvinnefiendlig holdning, og som i etterdønningene av hendelsen har blitt et offer for mye hets.

Jeg har sagt at jeg forstår at guttene sin handling kan fra deres perspektiv bunne i en religiøs fortolkning av «respekt», men denne «respekten» er problematisk fordi den baserer seg da på at menn og kvinner ikke kan røre hverandre, og hva skjer med respekten om en kvinne røres ? Hvilket samfunn tenker du vi skaper via å ikke utfordre denne type religiøst tankegods? Du er selv særdeles motvillig til å snakke om at dette høyst sannsynlig bunner i kvinnefiendtlig kultur. Du spør «hva med kvinnen som ikke ville hilse på prins Håkon». - Jeg synes det er like ille. Hun kan jo ikke hilse på ham for hun vil da i sin kultur/religion være «Haram».

Det er problematisk når selv den minste kroppskontakt mellom kjønn gjøres til noe skittent og seksuelt som skal forbys.

Det håper jeg du er enig i. At du forsøker å forhindre det fra å være et element i debatten, eller at du går så til de grader i strupen på de som sier nettopp dette, stiller jeg meg undrende til.

Og det er her jeg påpeker at via å forsøke å kritisere de som problematiserer dette, så er du selv med på å forsvare at slik adferd og «kultur» får blomstre videre i Norge. 

Ja, det er det jeg mener og nei, jeg ser ikke flere nyanser enn det i denne diskusjonen. Innimellom beveger du deg inn i en diskusjon om ulike normer for respekt, men det blir automatisk dratt tilbake til kvinneforakt med det samme ved å vise til andre som viser kvinneforakt og dermed konkludere med at disse guttene mener nøyaktig det samme. I disse debattene er det åpenbart en dyd å være spekulativ. Jeg ser bare utdyping av disse posisjonene, ikke noe imellom. Du skriver også at du savner andre som støtter rektor, men jeg leser det som at man må stille seg bak hundre prosent. Jeg har støttet henne mot hets, og forsvart stillingen hennes. Atferden hennes er verken en voksen eller en rektor verdig, og en problemstilling man ikke gjør et show ut av på en avgangsfest for tiendeklassinger. Du unngår å se at det først og fremst er ditt og likesinnedes perspektiv som går rett hjem hos kg-folk her, og at det først og fremst er de mulige andre forklaringene som blir avvist ettersom nesten alle stadfester at dette _må_ handle om degradering av kvinner, så at jeg liksom forhindrer noe er svært lite trolig. Det er ingenting av det jeg har sagt som resonnerer, situasjonen tolkes likt av alle her uansett. Jeg har forsøkt å innføre mulige forklaringer (nyanser), som nesten alle her avviser. Du unngår også å se at jeg står alene i denne debatten omtrent - her inne er det ikke jeg som hører min egen stemme i et ekkokmmer akkurat, enigheten her inne er deres perspektiv. Jeg er blitt kalt naiv, vag, uvitende du sier at jeg støtter konservativ islam og kvinnefiendtlighet etc etc., kokeplata følger etter hvert eneste innlegg jeg skriver med hersketeknikk, men neimen handler det ikke bare om at JEG går i strupen på dere. Dette er en diskusjon. Du sier jeg er høyst motvillig til å diskutere dette, selv om jeg har sagt jeg gjerne diskuterer dette, men at du ikke kan vite hva som ligger bak denne konkrete situasjonen. Så skal du prakke på meg spørsmål og konklusjoner som gjør at det ser ut som jeg er sjuk i hue - jeg støtter konservativ islam og min ignoranse kommer til å føre til typ andre verdenskrig. Det er absurd, og det er absurd å forvente saklighet fra meg etter den typen uttalelser. Du ignorerer fullstendig det jeg skriver om mitt syn på kjønn og ulikebehandling, og nå gidder jeg ikke gjenta meg seøv en gang til. Det er forferdelig slitsomt å skrive ting som går rett inn det ene øret og ut det andre. Men du har jo tross alt slått et slag for det spekulative, utrolig nok!, spekulert i guttenes motiver og holdninger, sammenlignet mine forsøk på nyanser med støtten til det tredje riket nazi-Tyskland og dermed presentert meg som en naiv og nødvendig brikke på veien til fascisme, så jeg bør jo ikke opptre overrasket. 

Endret av Lava Anne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lava Anne skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg ser ikke flere nyanser enn det i denne diskusjonen. Jeg ser bare utdyping av disse posisjonene, ikke noe imellom. Du skriver også at du savner andre som støtter rektor, men jeg leser det som at man må stille seg bak hundre prosent. Jeg har støttet henne mot hets, og forsvart stillingen hennes. Atferden hennes er verkene en voksen eller rektor verdig, og en problemstilling man ikke gjør et show ut av på en avgangsfest for tiendeklassinger. Du unngår å se at det først og fremst er ditt og likesinnedes perspektiv som går rett hjem hos kg-folk her, og at det først og fremst er de mulige andre forklaringene som blir avvist ettersom nesten alle stadfester at dette _må_ handle om degradering av kvinner, så at jeg liksom forhindrer noe er svært lite trolig. Det er ingenting av det jeg har sagt som resonnerer, situasjonen tolkes likt av alle her uansett. Jeg har forsøkt å innføre mulige forklaringer (nyanser), som nesten alle her avviser. Du unngår også å se at jeg står alene i denne debatten omtrent - her inne er det ikke jeg som hører min egen stemme i et ekkokmmer akkurat, enigheten her inne er deres perspektiv. Jeg er blitt kalt naiv, vag, uvitende du sier at jeg støtter konservativ islam og kvinnefiendtlighet etc etc., kokeplata følger etter hvert eneste innlegg jeg skriver med hersketeknikk, men neimen handler det ikke bare om at JEG går i strupen på dere. Dette er en diskusjon. Du sier jeg er høyst motvillig til å diskutere dette, selv om jeg har sagt jeg gjerne diskuterer dette, men at du ikke kan vite hva som ligger bak denne konkrete situasjonen. Så skal du prakke på meg spørsmål og konklusjoner om at jeg er sjuk i hue og støtter konservativ islam og at min ignoranse kommer til å føre til typ andre verdenskrig. Det er absurd, og det er absurd å forvente saklighet fra meg etter den typen uttalelser. Du ignorerer fullstendig det jeg skriver om mitt syn på kjønn og ulikebehandling, så jeg må gjenta meg selv nok en gang. Det er forferdelig slitsomt å skrive ting som går rett inn det ene øret og ut det andre. Men du har jo tross alt slått et slag for det spekulative, utrolig nok!

Så du er enig i at det godt kan bunne i kvinnefiendtlighet noe du tar avstand fra?

Flott. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når elevene velger å hilse på rektor på den måten, så lurer jeg på hvordan de forholder seg til jevnaldrende jenter. Kan de være i nærheten av dem? Har de lov til å støte borti dem i gymmen? Det kan være aktiviteter hvor de blir bedt om å holde hender.  Er det haram? Kan de gi en klem?

Det med hjertehilsen trenger ikke å ha noe med respekt for det kvinnelige kjønn å gjøre. Det kan bare bero på en bibeltro tolkning av koranen som sier at dette er Haram. Guttene har sikkert ikke reflektert noe særlig over det.  De lar seg lede av andre som gjør det samme. Alt for å please Allah

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (23 timer siden):

At guttungen ikke gjorde dette fordi det var snakk om kvinnefiendtlige holdninger bak det han gjorde? Som så mange har bablet om helt siden denne saken smalt i media?

Det står da ingen steder i artikkelen? Mor sier ingenting om årsaken til hvorfor han gjorde det.

Hun sier : «han har ikke gjort noe galt, han er et barn».

Hun forsvarer altså hans handling ! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yah, dere har alle absolutt rett.

Guttungen har blitt indoktrinert med kvinnefiendtlige holdninger fra familien sin hjemme, fordi de lever i et parallellsamfunn her i Norge hvor det å hilse på kvinner er fyfy.

15-åringer må dømmes nord og ned for det de finner på, de må jo vite bedre, sant, de er jo praktisk talt voksne folk.

Rektoren er en heltinne, hun gjorde jo bare det som var riktig i denne situasjonen og dro i en elev som motsatte seg en handling.

Alt er fint her, ingenting å se på, gå videre.

🙂

ed_eg-npcmeme.png

Endret av Bålkaffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Guttungen har blitt indoktrinert med kvinnefiendtlige holdninger fra familien sin hjemme, fordi de lever i et parallellsamfunn her i Norge hvor det å hilse på kvinner er fyfy.

15-åringer må dømmes nord og ned for det de finner på, de må jo vite bedre, sant, de er jo praktisk talt voksne folk.

Rektoren er en heltinne, hun gjorde jo bare det som var riktig i denne situasjonen og dro i en elev som motsatte seg en handling.

🙂

Dette har du faktisk 100% rett i 👍👍👍👍👍👍👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har valgt å bosette seg i Norge og da syns jeg de burde rette seg etter hvordan vi oppfører oss her. Ved å si det betyr ikke det at man har null respekt eller spytter på deres religion.(selv om jeg personlig syns kvinnesynet i Islam er helt fucka..)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (32 minutter siden):

🙂

ed_eg-npcmeme.png

Ja i det muslimske samfunnet så er det fyfy for menn å håndhilse på kvinner. Hva tenker du ellers er årsaken til at flere av guttene på denne avslutningen ikke ville håndhilse på rektor? Dette er heller ikke det eneste tilfellet og noe som er nytt nå, det er et problem som også har vært debattert i andre saker, også i flere andre europeiske land.

Jeg ser ikke på det som direkte kvinnefientlighet, men man kan si det så enkelt som at muslimers måte å vise respekt for kvinner, faktisk er respektløst overfor vår kultur og strider mot vår sterke rett til kjønnslikestilling hvor vi har kommet langt.

Når de bor i Norge, så må de vise respekt for det vi står for og vår kultur når det gjelder oss. Og er det snakk om 15 åringer, så er det foreldrenes oppgave å lære dem det. Integrering er viktig.

Kan dra det så langt som å si at hvis dette ikke tas tak i, så kan det faktisk bli et alvorlig problem etterhvert. Antallet innvandrere i Norge øker, og det kan faktisk stå i fare for å true og ødelegge våre rettigheter til blant annet kjønnslikestilling og våre verdier som vi har kjempet for i lang tid. Er det det du ønsker?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (7 minutter siden):

Akkurat. Muslimer som ikke håndhilser på motsatt kjønn gjør det av konservative religiøse årsaker som bygger på at via å ta på motsatt kjønn så er det synd. dette koker til syvende og sist ned til et kvinnesyn hvor kvinner er objekt eiet av menn og kvinnene skal ikke «skitnes til» mannen skal også være «ren» via å ikke ta borti for mange kvinner.

Å pakke dette inn via å definere det som noe helt annet, her brukt begrepet «hjerte hilsen» er som å pakke inn en nazi hilsen som en «sol hilsen». 

Det er til syvende og sist ett kvinnefiendtlig syn.

Ferdig snakka. 

Et viktig poeng det du skriver her.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (14 minutter siden):

Ja i det muslimske samfunnet så er det fyfy for menn å håndhilse på kvinner. Hva tenker du ellers er årsaken til at flere av guttene på denne avslutningen ikke ville håndhilse på rektor? Dette er heller ikke det eneste tilfellet og noe som er nytt nå, det er et problem som også har vært debattert i andre saker, også i flere andre europeiske land.

Jeg ser ikke på det som direkte kvinnefientlighet, men man kan si det så enkelt som at muslimers måte å vise respekt for kvinner, faktisk er respektløst overfor vår kultur og strider mot vår sterke rett til kjønnslikestilling hvor vi har kommet langt.

Når de bor i Norge, så må de vise respekt for det vi står for og vår kultur når det gjelder oss. Og er det snakk om 15 åringer, så er det foreldrenes oppgave å lære dem det. Integrering er viktig.

Kan dra det så langt som å si at hvis dette ikke tas tak i, så kan det faktisk bli et alvorlig problem etterhvert. Antallet innvandrere i Norge øker, og det kan faktisk stå i fare for å true og ødelegge våre rettigheter til blant annet kjønnslikestilling og våre verdier som vi har kjempet for i lang tid. Er det det du ønsker?

Og ifølge hans mor og en søster av en annen gutt, så har de altså blitt opplært hjemme om at å håndhilse er greit.

Og om hver eneste gang noen ikke hilser på noen, av grunner vi ikke veit, skal alltid hyle om at det er snakk om kvinnefiendtlige holdninger vil det også sette sitt merke på disse unge/ungdommene som kan gjøre en nekt av håndhilsning på helt andre premisser enn det som kjøres ut i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ifølge hans mor og en søster av en annen gutt, så har de altså blitt opplært hjemme om at å håndhilse er greit.

Og om hver eneste gang noen ikke hilser på noen, av grunner vi ikke veit, skal alltid hyle om at det er snakk om kvinnefiendtlige holdninger vil det også sette sitt merke på disse unge/ungdommene som kan gjøre en nekt av håndhilsning på helt andre premisser enn det som kjøres ut i denne tråden.

Da har nok opplæringen vært for dårlig.

Rektor kjenner disse guttene og familiene bedre enn både du og andre her, og hennes reaksjon kom nok ut i fra holdninger hun fra før kjenner til. 

Har liten tro på at alle disse 3 guttene hadde hver sine individuelle personlige årsaker til at de ikke ville håndhilse på rektor. Og hvorfor var det bare gutter?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 7.7.2023 den 12.06):

«Grunner vi ikke veit»..? Altså: hva selv tror du grunnen kan være ? Og:  Har du fått med deg at dette er et økende problem? 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (Akkurat nå):

Da har nok opplæringen vært for dårlig.

Rektor kjenner disse guttene og familiene bedre enn både du og andre her, og hennes reaksjon kom nok ut i fra holdninger hun fra før kjenner til. 

Har liten tro på at alle disse 3 guttene hadde hver sine individuelle personlige årsaker til at de ikke ville håndhilse på rektor. Og hvorfor var det bare gutter?

"kom nok ut fra" "har liten tro" "har nok vært"

Dette er typisk ordvalg man velger når man ikke _vet_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"kom nok ut fra" "har liten tro" "har nok vært"

Dette er typisk ordvalg man velger når man ikke _vet_

Men hvorfor vrir du deg unna det som er aller mest sannsynlig? Det er jo faktisk ikke tvil engang om hva det handlet om.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor vrir du deg unna det som er aller mest sannsynlig? Det er jo faktisk ikke tvil engang om hva det handlet om.

Det er all tvil om hva det faktisk handlet om.

Du har fått med deg at flere ansatte har reagert på rektorens oppførsel, og har sendt inn varsel, ikke sant?

Om det var sånn at lærerene har hatt problemer med disse guttene før, hadde de vel hoppa til forsvar for rektor? Ikke sendt inn varsel på henne?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6JAxa/varsel-mot-rektor-etter-haandhilse-sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (3 minutter siden):

Ikke bare mest sannsynlig, men 100% sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bålkaffe skrev (3 minutter siden):

Det er all tvil om hva det faktisk handlet om.

Du har fått med deg at flere ansatte har reagert på rektorens oppførsel, og har sendt inn varsel, ikke sant?

Om det var sånn at lærerene har hatt problemer med disse guttene før, hadde de vel hoppa til forsvar for rektor? Ikke sendt inn varsel på henne?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6JAxa/varsel-mot-rektor-etter-haandhilse-sak

Nei, det er ikke noen tvil.

At andre ansatte har sendt inn varsel handler da ikke noe om at årsaken til hennes reaksjon var feil. Hvor har du lest det?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke noen tvil.

At andre ansatte har sendt inn varsel handler da ikke noe om at årsaken til hennes reaksjon var feil. Hvor har du lest det?

Om de ansatte mente at reaksjonen hennes var riktig, hadde de ikke sendt inn varsel som går på at hun krenket en elev.

Sitat

Dersom ein som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at ein annan som arbeider på skolen, utset ein elev for krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering, skal vedkommande straks varsle rektor. Rektor skal varsle skoleeigaren. Dersom det er ein i leiinga ved skolen som står bak krenkinga, skal skoleeigaren varslast direkte av den som fekk mistanke om eller kjennskap til krenkinga. Undersøking og tiltak etter § 9 A-4 tredje og fjerde ledd skal setjast i verk straks.

https://lovdata.no/nav/lov/1998-07-17-61/kap9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (2 minutter siden):

Jeg gjentar meg selv:

Mener du det er greit å ikke håndhilse på motsatt kjønn grunnet konservative religiøse verdier?

Det er et enkelt ja eller nei spørsmål.. 

Om det er greit? Nei.

Er det dette som er tilfellet her? Vi vet ikke.

Har mine argument blitt mottatt godt i denne tråden, om å ha litt is I magen og avvente? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe man trenger bevis på. Ferdig snakket. Og ikke bagatelliser dette her noe mer.

Enig.

Skremmende hvordan woke folk konstant bagatelliserer og bortforklarer ekstremistisk og hatefull oppførsel og tankegang.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...