Gå til innhold

Rektor sto opp for likestilling og likeverd, men må krype til korset å beklage seg

kar90

Anbefalte innlegg

Entern skrev (9 minutter siden):

Godt og viktig poeng.

Jepp, han som du siterer gjør greia bakvendt; hvis det IKKE hadde vært en muslim hadde INGEN kritisert rektor.

Akkurat!!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

In absentia skrev (1 minutt siden):

Husker du han der Mohsan Raja? Virkelig kjernekar…

Jepp 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anocopy skrev (På 1.7.2023 den 20.29):

Hva skjedde med my body, my choice? Jeg hater religion og alle tullete regler de finner på, men så lenge vi har religionsfrihet må vi nesten akseptere at folk følger religionen sin. Det er ikke ille å måtte bruke en alternativ form for hilsing i stedet for håndhilsing. Vi har ikke eierskap over folks hender, de får velge selv hvem de tar på.

Hva skjedde med at menn og kvinner er likestilte i Norge, og at kvinneundertrykkende holdninger derfor ikke er akseptert i Norge?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anocopy skrev (På 2.7.2023 den 0.37):

Du overdriver kraftig. Om 0.5% av befolkningen, kanskje færre, ikke vil håndhilse på det motsatte kjønn, hva så? Altså herregud, hvem bryr seg?

Det handler ikke utelukkende om håndhilsing. Det blir en avsporing av den virkelige debatten: Kvinneundertrykkelse. Hvor skal grensa gå? Kan ikke håndhilse på en kvinne? Kan ikke bli sett med en kvinne? Kan ikke ha kvinnelig lege? Kan ikke ha svømming med en kvinne? Kvinnen kan ikke ferdes ute uten hijab? Kvinnen er uren under mensen og må holde seg hjemme? Kvinner er mannens eiendom? Voldtatte kvinner skader familiens ære? Kvinner må operere inn en jomfruhinne etter voldtekt for å ikke vanære familien? Kvinner kan ikke ha stemmerett? Ikke ta utdanning? Ikke skille seg? 

Alt dette kan bli utfordringer i Norge på sikt hvis vi tillater holdninger som at kvinner er mannens overhode, mindre verdt, skitne, urene, eller man generelt ser ned på kvinner av andre årsaker. 

Jeg har ikke noe problem med muslimer, men jeg har problemer med de menneskene som reduserer kvinner til et annenrangs vesen. Det er å gå baklengs inn i fremtiden.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 3.7.2023 den 19.59):

Jeg nevnte vel ikke noe spesifikt om det gjaldt mellom kjønn, vel? Jeg nevnte corona-pandemien, og den husker du vel?

Det var pga smittebegrensning, ikke pga ideer om at kvinner ikke kan røres.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (39 minutter siden):

Hva skjedde med at menn og kvinner er likestilte i Norge, og at kvinneundertrykkende holdninger derfor ikke er akseptert i Norge?

kvinnediskriminerte den muslimske kvinnen med hijab prins haakon? Fy skam. Det står en del der ute om hilsing overfor det motsatte kjønn i islam. Jeg googlet tidlig i debatten og fant en drøss med artikler. Det påpekes at det i hilsenen ikke trenger å handle om rangering av kjønnene, blant annet. At det kan være ren sedvane, kulturell eller religiøs, eller at det også handler om å regulere den fysiske kontakten mellom kjønn, men ikke nødvendigvis om at det handler om at menn skal bli fristet og kvinnen bli skitten. Er der mulig at det handler om kvinnediskriminerende holdninger? Ja. Er det mulig at det handler om noe annet? Ja. Er det konservativt uansett? Ja, ettersom det er en gammel seksualmoral i sving og det fører til ulikebehandling av kjønn. Men vil noen lese og åpne for at det _kan_ finnes alternative forklaringer bak hilsenen i videoen som ikke handler om at en muslim diskriminerer en kvinnelig rektor? Nei. Folket på kg har bestemt seg. Det er jo en yndet fortelling. Fett. Da står vi igjen med en rasistisk rektor og en kvinnefiendtlig femtenåring hvis begge sidene i debatten har rett. Det er mye kakling når kulturkrigerne finner korn i medienes bakgård.

Endret av Lava Anne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (På 3.7.2023 den 20.42):

De lærer ikke å sette grenser, de lærer at kvinner er underordnet muslimske menn og at en kvinnelig rektor ikke først og fremst er rektor men en kvinne. 

Nettopp, som om de, som elever, var over rektor i posisjon. Det utviser særdeles mangel på respekt for autoriteter.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (13 minutter siden):

Nettopp, som om de, som elever, var over rektor i posisjon. Det utviser særdeles mangel på respekt for autoriteter.

Spesifikt vestlige, ikke-muslimske autoriteter. Spesielt kvinnelige autoriteter.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (12 timer siden):

Det er spennende å se at folk forventer at en 15-åring skal kunne ta avgjørelser og oppføre seg som en voksen, all den tid hjernen til en 15-åring ikke er ferdig utviklet en gang.

Alle de andre i klassen klarte jo det uten om disse tre? Hva var annerledes med dem som rettferdiggjør at man ikke skulle kunne forvente det samme av dem? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut en artikkel fra 2018 som blant annet handler om en muslimsk lærervikar som ikke fikk fornyet lærervikariatet sitt fordi han nektet å håndhilse på kvinner. Han gikk til sak, og tapte saken da han ikke fikk medhold av Diskrimineringsnemda. Så sterkt stiller hensynet til kjønnslikestilling til Norge og også andre Eurpeiske land.

I artikkelen står det også om en lignende episode i Sveits som skjedde med denne Oslo-rektor saken. Det gjaldt to syriske brødre, og hadde skolen gitt fritak for håndhilsing. Det førte til stor debatt hvor det endte med at myndighetene overprøvde skolens beslutning med begrunnelsen at likestilling og integrering av innvandrere teller mer enn studenters trosfrihet.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.aftenposten.no/kultur/i/ddEWo1/vikarlaerer-som-nektet-aa-haandhilse-paa-kvinner-tapte-saken-i-diskrimineringsnemnda&ved=2ahUKEwjAjLntkfv_AhW3GRAIHaq1AL0QFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw1QCMfh16zkuAkiVAQcbIoW

Oslo-rektoren hadde sin fulle rett til å reagere som hun gjorde. Og det å begynne og blande inn at man skal få bestemme over sin egen kropp, det er en helt annen diskusjon. Denne saken handler om deres egen religion og tro og undervurdering og manglende respekt for kjønnslikestillingen som vi har her. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (24 minutter siden):

Alle de andre i klassen klarte jo det uten om disse tre? Hva var annerledes med dem som rettferdiggjør at man ikke skulle kunne forvente det samme av dem? 

«De lave forventningers rasisme» er det jo noe som heter…

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (43 minutter siden):

kvinnediskriminerte den muslimske kvinnen med hijab prins haakon? Fy skam. Det står en del der ute om hilsing overfor det motsatte kjønn i islam. Jeg googlet tidlig i debatten og fant en drøss med artikler. Det påpekes at det i hilsenen ikke trenger å handle om rangering av kjønnene, blant annet. At det kan være ren sedvane, kulturell eller religiøs, eller at det også handler om å regulere den fysiske kontakten mellom kjønn, men ikke nødvendigvis om at det handler om at menn skal bli fristet og kvinnen bli skitten. Er der mulig at det handler om kvinnediskriminerende holdninger? Ja. Er det mulig at det handler om noe annet? Ja. Er det konservativt uansett? Ja, ettersom det er en gammel seksualmoral i sving og det fører til ulikebehandling av kjønn. Men vil noen lese og åpne for at det _kan_ finnes alternative forklaringer bak hilsenen i videoen som ikke handler om at en muslim diskriminerer en kvinnelig rektor? Nei. Folket på kg har bestemt seg. Det er jo en yndet fortelling. Fett. Da står vi igjen med en rasistisk rektor og en kvinnefiendtlig femtenåring hvis begge sidene i debatten har rett. Det er mye kakling når kulturkrigerne finner korn i medienes bakgård.

Så rektor er rasistisk i følge deg om hun utfordrer kvinnediskrimerende holdninger? Wow…. Er alle som utfordrer eller kritiserer konservative holdninger rasister? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (4 minutter siden):

Så rektor er rasistisk i følge deg om hun utfordrer kvinnediskrimerende holdninger? Wow…. Er alle som utfordrer eller kritiserer konservative holdninger rasister? 

Hvis de kvinnediskriminerende holdningene det er snakk om er muslimske, vil noen si at ja, all slik kritikk er rasistisk 😑

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (4 minutter siden):

Hvis de kvinnediskriminerende holdningene det er snakk om er muslimske, vil noen si at ja, all slik kritikk er rasistisk 😑

Akkurat. Dette er berøringsangst.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (Akkurat nå):

Akkurat. Dette er berøringsangst.

Først og fremst, ja. Tviler på at noen virkelig er  naive. Men vet jo aldri. Men frykt spiller en stor rolle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (Akkurat nå):

Først og fremst, ja. Tviler på at noen virkelig er  naive. Men vet jo aldri. Men frykt spiller en stor rolle.

Det handler vel mye om ønsket om å være inkluderende og tolerant tenker jeg, og at man anser enhver kritikk av noe fremmed som fremmedfiendtlig. Men: man kan fullt ut være motstander av antisemittisme samtidig som at man ikke støtter omskjæring av babyer, støtte trans bevegelsen men være kritisk til hormonbehandling av tenåringer, ha respekt for kristne og akseptere homofile og i saken her: ønske moderat Islam (muslimer stort sett) - velkommen i Norge, samtidig som man tar avstand fra kvinnefiendlige holdninger (som skikken om å ikke kunne fysisk berøre hverandre) 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Full Ugle skrev (1 minutt siden):

Det handler vel mye om ønsket om å være inkluderende og tolerant tenker jeg, og at man anser enhver kritikk av noe fremmed som fremmedfiendtlig. Men: man kan fullt ut være motstander av antisemittisme samtidig som at man ikke støtter omskjæring av babyer, støtte trans bevegelsen men være kritisk til hormonbehandling av tenåringer, ha respekt for kristne og akseptere homofile og i saken her: ønske moderat Islam (muslimer stort sett) - velkommen i Norge, samtidig som man tar avstand fra kvinnefiendlige holdninger (som skikken om å ikke kunne fysisk berøre hverandre) 

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (6 timer siden):

Virkelig? Virkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og der gikk vi full anti-woke på slutten ja, etter å ikke ha tatt åpenlys ironi.

Endret av Lava Anne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (1 time siden):

og der gikk vi full anti-woke på slutten ja, etter å ikke ha tatt åpenlys ironi.

Jeg måtte lese innlegget ditt tre lenger for å fange «ironien». Men forstår jeg deg rett det du hevder er at de som er enig med gutten mener rektor er rasist og de som er enig med rektor mener gutten er kvinnehater? Da er det du selv som ikke klarer å forstå at de som diskuterer ser flere nyanser enn det.
Jeg personlig er primært opptatt av hva slags holdning det å nekte å håndhilse på en kvinne betyr for samfunnet og mener det er bra at rektor utfordrer dette tankegodset. Jeg er mest opptatt av å støtte rektor som utfordrer noe som tilsynelatende fremstår som kvinnefiendlig holdning, og som i etterdønningene av hendelsen har blitt et offer for mye hets.

Jeg har sagt at jeg forstår at guttene sin handling kan fra deres perspektiv bunne i en religiøs fortolkning av «respekt», men denne «respekten» er problematisk fordi den baserer seg da på at menn og kvinner ikke kan røre hverandre, og hva skjer med respekten om en kvinne røres ? Hvilket samfunn tenker du vi skaper via å ikke utfordre denne type religiøst tankegods? Du er selv særdeles motvillig til å snakke om at dette høyst sannsynlig bunner i kvinnefiendtlig kultur. Du spør «hva med kvinnen som ikke ville hilse på prins Håkon». - Jeg synes det er like ille. Hun kan jo ikke hilse på ham for hun vil da i sin kultur/religion være «Haram».

Det er problematisk når selv den minste kroppskontakt mellom kjønn gjøres til noe skittent og seksuelt som skal forbys.

Det håper jeg du er enig i. At du forsøker å forhindre det fra å være et element i debatten, eller at du går så til de grader i strupen på de som sier nettopp dette, stiller jeg meg undrende til.

Og det er her jeg påpeker at via å forsøke å kritisere de som problematiserer dette, så er du selv med på å forsvare at slik adferd og «kultur» får blomstre videre i Norge. 

Endret av Full Ugle
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...