herzeleid Skrevet 24. juni 2023 #81 Del Skrevet 24. juni 2023 Dakia skrev (12 timer siden): Bestemmelsesrett over egen kropp, vi bor i Norge. Ja, og det er dette jeg tror en del ikke var helt forberedt på. I et liberalt samfunn med en enorm innvandring fra svært lite liberale kulturer som på mange måter står svært langt unna vår egen må en nødvendigvis gi plass til disse. Det var kanskje ikke det en så for seg for 30 år siden da en ivret for slik innvandring, og for mange av de som generelt har en svært liberal innstilling kommer det kanskje som et sjokk når den liberale innstillingen til likestilling, seksualitet osv. kolliderer med den liberale innstillingen til innvandring og fremmede kulturer, men sånn er det nå en gang. Vi kan ikke gå tilbake, og holdninger vi i utgangspunktet vil anse som svært uheldige er nå en del av den norske hverdagen vi er nødt til å forholde oss til. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 24. juni 2023 #82 Del Skrevet 24. juni 2023 (endret) tirben skrev (43 minutter siden): Hvilken skole gjelder det? Jeg har ikke lyst til å si det her, av respekt for rektor. Endret 24. juni 2023 av Pipaluk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dakia Skrevet 24. juni 2023 #83 Del Skrevet 24. juni 2023 https://fb.watch/lmu1Rc3GG-/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 24. juni 2023 #84 Del Skrevet 24. juni 2023 herzeleid skrev (37 minutter siden): Ja, og det er dette jeg tror en del ikke var helt forberedt på. I et liberalt samfunn med en enorm innvandring fra svært lite liberale kulturer som på mange måter står svært langt unna vår egen må en nødvendigvis gi plass til disse. Det var kanskje ikke det en så for seg for 30 år siden da en ivret for slik innvandring, og for mange av de som generelt har en svært liberal innstilling kommer det kanskje som et sjokk når den liberale innstillingen til likestilling, seksualitet osv. kolliderer med den liberale innstillingen til innvandring og fremmede kulturer, men sånn er det nå en gang. Vi kan ikke gå tilbake, og holdninger vi i utgangspunktet vil anse som svært uheldige er nå en del av den norske hverdagen vi er nødt til å forholde oss til. Skolegangen handler også om å forberede elevene på voksenlivet og arbeidslivet. Det er helt på sin plass at rektor minner dem på at de ikke vil få jobb om de ikke kan håndhilse på kvinner. Det er til syvende og sist elevenes valg om de ønsker å håndhilse eller ikke, men da kan de ikke heller ikke sutre og skylde på rasisme om de ikke får jobb. Det som var litt uheldig og som satte sinnene i kok, var at hun sa "vi bor i Norge" Hun kunne droppet akkurat de ordene og heller bare sagt at å ikke håndhilse ikke er greit om de vil opp og frem i livet karrieremessig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 24. juni 2023 #85 Del Skrevet 24. juni 2023 Binar skrev (15 timer siden): Det var flere elever, ikke bare den ene gutten som nektet å håndhilse. Videoen som ble lagt ut er også sterkt redigert. Noen her som kan tenke seg hvorfor skolen vil sensurere og ikke vise hele hendelsen? Personvern? I utgangspunktet skal ikke opptak av vitnemålsutdeling legges ut på nett og spres. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest paprikaskrue Skrevet 24. juni 2023 #86 Del Skrevet 24. juni 2023 6 hours ago, Janzypants said: Jeg reagerte ganske sterkt på dette sitatet i linken du postet: Altså, så han mener dét er diskriminerende, men at han nektet å håndhilse IKKE er diskriminerende? Han sier også at han vil ta opp jobbintervju-nekten med Diskrimineringsnemda. Altså, dette hadde ikke vært en sak dersom han ikke hadde nektet å håndhilse på den kvinnelige lederen! Faen, jeg blir så møkkprovosert!! Dette går så utrolig feil vei! Spesielt når slike hendelser som skjedde ved den skolen, gjør at kvinnen må gå ut å beklage/legge seg flat. Det hører ingen steds hjemme! Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg selv ville reagert dersom noen hadde nektet å håndhilse på meg pga jeg er født med innovertiss og ikke utovertiss. Han er oppdratt i dette midt i Oslo sentrum og evner ikke å se bortfor sin egen nese. Jeg skjønner arbeidsgiver godt fordi det bare roper fremtidige arbeidsmiljøproblemer. At han fortsatt håper på Posten viser hvor lite han skjønner av hvordan arbeidslivet fungerer og hvordan man søker jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest paprikaskrue Skrevet 24. juni 2023 #87 Del Skrevet 24. juni 2023 (endret) Hva skjedde lurer jeg på. Når jeg vokste opp så var det langt fra perfekt og vi holdt på med mye tull, men at foreldre i dag skal sitte å rope og skrike haram var det ingen som hadde noen forestillinger om. Ikke visste vi hva Islam var heller. Dette er et godt eksempel på sosial kontroll i praksis når voksne foreldre sitter å hyler religiøse hatytringer mot egne barn. Dette er både trist og skremmende med tanke på fremtiden. Hvorfor skal vi skattebetalere jobbe livet av oss, mens disse folka går på nav og prater med utlandet hele dagen på telefon. I tillegg til at de nekter å forholde seg til norske regler og læreplaner. Endret 24. juni 2023 av paprikaskrue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 24. juni 2023 #88 Del Skrevet 24. juni 2023 paprikaskrue skrev (13 minutter siden): Hva skjedde lurer jeg på. Når jeg vokste opp så var det langt fra perfekt og vi holdt på med mye tull, men at foreldre i dag skal sitte å rope og skrike haram var det ingen som hadde noen forestillinger om. Ikke visste vi hva Islam var heller. Dette er et godt eksempel på sosial kontroll i praksis når voksne foreldre sitter å hyler religiøse hatytringer mot egne barn. Dette er både trist og skremmende med tanke på fremtiden. Hvor skal vi skattebetalere jobbe livet av oss, mens disse folka går på nav og prater med utlandet hele dagen på telefon. I tillegg til at de nekter å forholde seg til norske regler og læreplaner. Haram betyr forbudt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 24. juni 2023 #89 Del Skrevet 24. juni 2023 Takk for alt, likestilling, du var det fineste vi hadde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 24. juni 2023 #90 Del Skrevet 24. juni 2023 JaVel skrev (21 minutter siden): Haram betyr forbudt. I dette tilfellet er det en rasistisk handling av eleven, men ingen tør å nevne dette. Bare tenk dere motsatt tilfelle, den hvite kvinnen har nektet å t den sorte mannen i hånden….ramaskrik! 22 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 24. juni 2023 #91 Del Skrevet 24. juni 2023 (endret) 55 minutter siden, Mr X said: I dette tilfellet er det en rasistisk handling av eleven, men ingen tør å nevne dette. Bare tenk dere motsatt tilfelle, den hvite kvinnen har nektet å t den sorte mannen i hånden….ramaskrik! Eller om rektor hadde nektet å ta en gutt i hånda fordi han er gutt? Jeg jobber på skole med mange muslimer, og 99% av både barna og foreldrene klarer å være høflige og respektfulle. Det har vært noen tilfeller der noen få muslimske elever har forsøkt å påberope seg retten til å oppføre seg annerledes pga sin religion, men det har blitt slått ned på og forklart hvorfor. Som oftest har det kun handlet om at de har prøvd seg fordi de har hørt at muslimer liksom har andre rettigheter. Jeg har ringt hjem om sånt noen ganger, og da har foreldrene forklart at barna får pent oppføre seg. De skal ikke ha andre regler enn ikke-muslimer. Endret 24. juni 2023 av Kjempeliten 15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 24. juni 2023 #92 Del Skrevet 24. juni 2023 Dakia skrev (17 timer siden): Man kan da fint hilse høflig og respektfullt helt uten fysisk berøring. Men selv de som følger konservativ islam har frivillig bosatt seg i Norge. I norsk kultur er det et uttrykk for respekt og likeverd å håndhilse. I all vestlig kultur. Å nekte å ta imot en utstrakt hånd er en kraftig fornærmelse. Særlig når bakteppet er at den som strekker ut hånda er en kvinnelig, voksen autoritet, som har krav på respekt både pga som alder og stilling. Er det slik at foreldre står og roper Haram, kan man hvertfall ikke si at de gjør en innsats for integrering og at barna skal bli integrert i det norske samfunnet. Er det slik man velger å oppføre seg, kan man ikke etterpå komme å klage på utenforskap. Da må man ev utvikle egne subkulturer innenfor kongeriket Norges grenser. Og det er vel ikke helt hva vi ønsker, sikkert ikke du heller. Kan tenke meg at det er mye som har bygd seg opp hos denne kvinnen, og til slutt bobla det over. Helt sykt at hun måtte unnskylde seg. Hvorfor skal de mørke kreftene vinne? edit; ordet MØRK i siste setning brukte jeg i overført betydning, før noen klikker av den grunn. 19 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dakia Skrevet 24. juni 2023 #93 Del Skrevet 24. juni 2023 paprikaskrue skrev (2 timer siden): Hva skjedde lurer jeg på. Når jeg vokste opp så var det langt fra perfekt og vi holdt på med mye tull, men at foreldre i dag skal sitte å rope og skrike haram var det ingen som hadde noen forestillinger om. Ikke visste vi hva Islam var heller. Dette er et godt eksempel på sosial kontroll i praksis når voksne foreldre sitter å hyler religiøse hatytringer mot egne barn. Dette er både trist og skremmende med tanke på fremtiden. Hvorfor skal vi skattebetalere jobbe livet av oss, mens disse folka går på nav og prater med utlandet hele dagen på telefon. I tillegg til at de nekter å forholde seg til norske regler og læreplaner. Det skjedde da aldri, nå bare finner du på 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BitterMann Skrevet 24. juni 2023 #94 Del Skrevet 24. juni 2023 (endret) Regner med at de samme muslimene som sier at barna selvsagt må få "bestemme over egen kropp" også sier det når tenåringsdøtrene deres har lyst på norsk kjæreste. Endret 24. juni 2023 av BitterMann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 24. juni 2023 #95 Del Skrevet 24. juni 2023 Dakia skrev (18 timer siden): Ja, fant det, takk 😊 poenget er at i det korte klippet har han gutten blitt beskyldt for å oppføre seg på en uhøflig måte, men når du ser opptakten så visste han allerede hva som kom. Det var ingenting i veien med måten de første guttene takket og hilste, hun hadde hverken grunn eller rett til å tvinge dem til noe som helst. I tillegg dårlig gjort mot resten av avgangselevene å ødelegge deres vitnemålsseremoni med å ri sine prinsipper og shame guttene og foreldrene i salen. De shamet vel seg selv ved å rope haram midt i vitnemålsutdelingen. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 24. juni 2023 #96 Del Skrevet 24. juni 2023 JaVel skrev (3 timer siden): Haram betyr forbudt. Ja, og dette er noe av den hverdagsrasismen vi må kjempe i mot. På samme måte som vi aldri ville tolerert at en hvit person, ung eller gammel, hadde opptrådt mot en ikke-hvit person. Begge tilfellene ville være rasistisk. Det er faktisk såkalte godt opplyste mennesker som er av den formening at ikke-hvite ikke kan opptre rasistisk mot hvite. Rasisme er rasisme uansett, om man mener at noen er mindre verdt basert på religion, etnisitet eller seksuell tilhørighet og da spiller det ingen rolle om man er farget eller hvit. Min erfaring er at det er ikke stor forskjell på hvite og ikke hvite når det gjelder rasistisk tankegang, det er bare at fokuset de siste 20 årene kun har fokusert på såkalt hvit utført rasisme. De som tror at ikke hvite ikke har rasistiske tanker ovenfor andre folk må være rørende naive. 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 24. juni 2023 #97 Del Skrevet 24. juni 2023 Ble det virkelig ropt haram da? Og, hvis det ble gjort, var det noen foreldre som ropte det for å påvirke gutten til å ikke ta rektor i hånda? Eller var det bare gutte-streker? Kompiser som kødda? Dakia skrev (2 timer siden): Det skjedde da aldri, nå bare finner du på 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 24. juni 2023 #98 Del Skrevet 24. juni 2023 Mr X skrev (27 minutter siden): Ja, og dette er noe av den hverdagsrasismen vi må kjempe i mot. På samme måte som vi aldri ville tolerert at en hvit person, ung eller gammel, hadde opptrådt mot en ikke-hvit person. Begge tilfellene ville være rasistisk. Det er faktisk såkalte godt opplyste mennesker som er av den formening at ikke-hvite ikke kan opptre rasistisk mot hvite. Rasisme er rasisme uansett, om man mener at noen er mindre verdt basert på religion, etnisitet eller seksuell tilhørighet og da spiller det ingen rolle om man er farget eller hvit. Min erfaring er at det er ikke stor forskjell på hvite og ikke hvite når det gjelder rasistisk tankegang, det er bare at fokuset de siste 20 årene kun har fokusert på såkalt hvit utført rasisme. De som tror at ikke hvite ikke har rasistiske tanker ovenfor andre folk må være rørende naive. Det kan jeg nok være enig med deg i. Tviler sterkt på at en norsk-pakistaner hadde fått tillatelse av sine foreldre til å gifte seg med en norsk-somalier, selvom begge er sunni-muslimer. I de fleste muslimske land sees svarte mennesker ned på. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 24. juni 2023 #99 Del Skrevet 24. juni 2023 (endret) JaVel skrev (3 minutter siden): Det kan jeg nok være enig med deg i. Tviler sterkt på at en norsk-pakistaner hadde fått tillatelse av sine foreldre til å gifte seg med en norsk-somalier, selvom begge er sunni-muslimer. I de fleste muslimske land sees svarte mennesker ned på. Riktig, og dette er dessverre også endel av hverdagsrasismen som må bekjempes, på lik linje med motbydelige hvite som opptrer på samme måte ovenfor ikke-hvite, mot folk med annen religion eller seksuell legning. Det er ingen forskjell her. Rasisme er rasisme uansett! Endret 24. juni 2023 av Mr X 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tinkaanonym Skrevet 24. juni 2023 #100 Del Skrevet 24. juni 2023 Jeg støtter rektoren for det hun sa. Kanskje hun kunne ha tatt det med ham alene etter seremonien. Det var derfor hun unnskyldte seg. Hun sier ikke at hun tar feil, men at reaksjonen var for sterk og konfronterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg