Gå til innhold

Å kontakte media ved ulykker

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet

Hva synes du om det? Ville du ringt til for eks tv2 eller aftenposten hvis du havnet i nærheten av en ulykke? For eks en bilulykke, husbrann etc.

(Nå snakker jeg om en ulykke der du ikke har muligheten til å hjelpe selv)

Videoannonse
Annonse
Gjest Carmensita
Skrevet

Nei det ville jeg ikke. Da måtte det være noe helt spesielt. Men da hadde jeg sikkert ikke tenkt tanken på å ringe media heller..... ;)

Skrevet

Nei det ville jeg ikke ha gjort. Jeg synes ikke andre menneskers ulykke er noe å smøre utover avisforsidene.

Skrevet

Jeg var i en ulykke for et par år siden, der media iallefall dukket opp.

I ettertid synes jeg veldig lite om det, og ville helst sluppet å se bilder fra ulykkesstedet i avisa.

Så nei..

Gjest gjest 0
Skrevet

Da er jeg nok uenig med dere.

At det fortelles om slike ulykker i media kan ha en god preventiv virkning! At noen omkommer eller skades i en bilulykke vil alltid være en liten vekker for mange av de som leser. Hvordan skal man bli minnet på at livet er sårbart og lett og miste hvis man ikke blir minnet på det? Som regel er det bare nærmeste omkrets som får vite hva som virkelig skjedde hvis media ikke går ut med det. Ville ikke dere heller likt å vite at naboen deres faktisk ikke kjørte beruset, men fikk et illebefinnende?

Alle nyheter jeg leser og ser hver dag er med på å forme livet mitt og lærer meg å ta vare på mitt liv og livene til de jeg er glad i. Jeg tror alle trenger å minnes på det en gang i blandt.

Når det gjelder å vise bilder av personer synes jeg derimot at man bør styre unna.

Skrevet

Nei. Fordi jeg tror at ulykker er blitt så hverdagslig for mange at mediedekning av en ulykke ikke har noen preventiv virkning lenger.

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Media kommer uansett, så lenge det er liv i politiets ordinære samband.

Skrevet

Media var til stedet ved min bestefars bilulykke. Ikke store medier, men lokalmedia. Alle visste hvem dette var med en gang de leste det, men ingen i familien synes at dette var noe fælt. Det var mange som kjente bestefar, og sånn sett var det egentlig greit at det stod i lokalmedier i stedet for at familien måtte gå rundt å si det til alle.

Han døde dog ikke før 22 dager etter ulykken.

Skrevet (endret)

Synes ikke det er feil at media skriver om ulykker og slike ting, men jeg tviler sterkt på at jeg hadde kontaktet media om jeg hadde vært vitne til en ulykke.. Jeg tror rett og slett at jeg ikke hadde tenkt på det..

Endret av Milah
Skrevet
Synes ikke det er feil at media skriver om ulykker og slike ting, men jeg tviler sterkt på at jeg hadde kontaktet media om jeg hadde vært vitne til en ulykke.. Jeg tror at jeg ikke hadde tenkt på det en gang..

:Nikke:

Skrevet

Det kommer veldig an på hvilken ulykke det er snakk om...alvoret i det osv... Men tror nok ikke jeg ville gjort det uansett...

Tre stykker fra hjembygden min ble drept i en bilulykke i fjor, en overlevde - kona til sjåføren, hun ble hardt skadet. I begravelsen (felles begravelse) var pressen så frekk at den tok bilder av henne ved graven der hun satt i rullestol... det synes jeg nesten er enda verre....

Skrevet

Jeg ville ikke kontaktet media.

Jeg har selv erfart å se bilder fra ulykker både venner og familie har vært involvert i på TV og i aviser, noe som ikke var særlig hyggelig i en akutt krisesituasjon.

Jeg grøsser når jeg ser bilder fra ulykker på TV hvor de filmer f eks at personer blir båret inn i ambulanse eller får hjelp på ulykkessteder/brannsteder.

Utifra denne erfaringen synes jeg det er usmakelig at media tar bilder og trykker det. Samtidig har jeg erfart at det media sier/skriver ikke stemmer med hva som er virkeligheten.

Dersom det står en liten notis i avisa er det korte fakta, og min erfaring er at da stemmer det oftere med hva som faktisk har skjedd.

Er helt enig med Violetta om at ulykker som blir slått opp i media ikke lenger har preventiv virkning.

Skrevet
Synes ikke det er feil at media skriver om ulykker og slike ting, men jeg tviler sterkt på at jeg hadde kontaktet media om jeg hadde vært vitne til en ulykke.. Jeg tror rett og slett at jeg ikke hadde tenkt på det..

:Nikke:

Gjest lilletroll
Skrevet

Samme her

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Det er politiet sin oppgave å fortelle om denslags til media. Privatpersoner ringer til politi, ambulanse og/eller brannvesen, så får myndighetene ta det derfra.

Ville ikke engang vurdert å ringe til media pga en ulykke. Tror ikke de som ligger kvestet i en bil setter pris på å få et kamera opp i trynet.

Gjest gjest 0
Skrevet
Det er politiet sin oppgave å fortelle om denslags til media. Privatpersoner ringer til politi, ambulanse og/eller brannvesen, så får myndighetene ta det derfra.

Ville ikke engang vurdert å ringe til media pga en ulykke. Tror ikke de som ligger kvestet i en bil setter pris på å få et kamera opp i trynet.

Nei som sagt synes jeg ikke man skal ta bilder av skadede eller døde mennesker.

Jeg har flere jounalister i vennekretsen og derfor husker jeg på å ta bilder hvis jeg har muligheten ved slike situasjoner. Jeg går ikke helt bort til ulykken, men står alltid på lang avstand. Jeg synes ikke noe om at folk samler seg rett ved siden av og står og glaner. Da tar jeg heller et par bilder og går.

Synes det dere er galt?

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Nei som sagt synes jeg ikke man skal ta bilder av skadede eller døde mennesker.

Jeg har flere jounalister i vennekretsen og derfor husker jeg på å ta bilder hvis jeg har muligheten ved slike situasjoner. Jeg går ikke helt bort til ulykken, men står alltid på lang avstand. Jeg synes ikke noe om at folk samler seg rett ved siden av og står og glaner. Da tar jeg heller et par bilder og går.

Synes det dere er galt?

Ja, det synes jeg, og jeg synes det er underlig om du ikke har fått tilsnakk på grunn av dette. Det har noe med enkeltmennesker privatliv å gjøre, og personlig reagerer jeg på at ukjente mennesker tar bilder av meg uansett. Media vil raskt være på stedet selv å ta bilder hvis det skulle være av allmennhetens interesse - for som jeg skrev, kontakter politiet media hvis de mener det er grunn til det. At privatpersoner står og tar bilder for sine journalistvenner synes jeg er uhørt.

Skrevet

Jeg er journalist, og får et sterkt behov for å si noe her:

Vi trykker ikke bilder av døde mennesker. Vi trykker heller ikke identifiserbare bilder av skadde mennesker; særlig ikke når situasjonen er alvorlig!

(Det hender selvsagt at noen tråkker i baret. Men det SKAL IKKE SKJE!)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Jeg er journalist, og får et sterkt behov for å si noe her:

Vi trykker ikke bilder av døde mennesker. Vi trykker heller ikke identifiserbare bilder av skadde mennesker; særlig ikke når situasjonen er alvorlig!

(Det hender selvsagt at noen tråkker i baret. Men det SKAL IKKE SKJE!)

Jepp, dette vet jeg godt, og det er ikke journalisters tilstedeværelse jeg reagerer på, men jeg reagerer på at privatpersoner begynner å blande inn media. Dette er politiet sin oppgave. Når media først er tilstede, er det jo slik at de fleste kjenner nok presseetikk til å vite hvordan de skal te seg.

Skrevet
Jepp, dette vet jeg godt, og det er ikke journalisters tilstedeværelse jeg reagerer på, men jeg reagerer på at privatpersoner begynner å blande inn media. Dette er politiet sin oppgave. Når media først er tilstede, er det jo slik at de fleste kjenner nok presseetikk til å vite hvordan de skal te seg.

Takk for det. Jeg er bare så lei av at mange innbiller seg at vi gjør hva som helst - for det gjør vi absolutt ikke.

Vi setter pris på tips fra publikum, selv om politiet er pliktig til å opplyse oss om hva som foregår når vi ringer og spør. Men vi er selv veldig nøye med å vurdere hva vi gjør og hva vi ikke gjør - og det hender nok også at vi tar bilder vi vet vi ikke kan trykke; ikke minst for å støtte hukommelsen med hvordan det så ut på ulykkesstedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...