Gå til innhold

Er jeg syk fordi jeg har asperger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør, så da må jeg være syk? (Vil ikke være trygdesnylter.)

Anonymkode: 13ba4...909

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du (vi) har en medfødt funksjonsnedsettelse som for de aller fleste gir rett på uføretrygd da vi fungerer dårlig i arbeidslivet.

Anonymkode: 3c13d...c85

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du (vi) har en medfødt funksjonsnedsettelse som for de aller fleste gir rett på uføretrygd da vi fungerer dårlig i arbeidslivet.

Det er også veldig mange som fungerer utmerket i arbeidslivet uten tilrettelegging. Så man MÅ ikke være ufør når man har asperger

Anonymkode: a7b96...003

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er også veldig mange som fungerer utmerket i arbeidslivet uten tilrettelegging. Så man MÅ ikke være ufør når man har asperger

Anonymkode: a7b96...003

98% av autister er ufør. Asperger er en diagnose på vei ut av systemet, det er likefullt en diagnose på autismespekteret som skal tas på alvor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke trygdesnylter om du har asperger og fått uføretrygd. 

Anonymkode: f8ff8...691

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

98% av autister er ufør. Asperger er en diagnose på vei ut av systemet, det er likefullt en diagnose på autismespekteret som skal tas på alvor. 

Nei. 90% av de på autismespekteret som har vært innom nav er ufør. Det er overhodet ikke det samme som at 90% av alle med autisme er ufør.. 

Jeg er i 100% jobb, og har aldri vært i NAV sitt system, og jeg teller da ikke med i statistikken. 

Anonymkode: 0af00...1ee

• Liker 6
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Ufør er ikke noe man kun får for sykdom. Aspergers er ikke en sykdom, men det er jo heller ikke diverse andre fysiske fynksjonshemninger.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. 90% av de på autismespekteret som har vært innom nav er ufør. Det er overhodet ikke det samme som at 90% av alle med autisme er ufør.. 

Jeg er i 100% jobb, og har aldri vært i NAV sitt system, og jeg teller da ikke med i statistikken. 

Du trenger ikke gi ts dårlig samvittighet. Hun er nok på et annet sted på spekteret enn deg. Poenget var uansett å trygge ts på at hun ikke er en snylter fordi om hun ikke pr. def er syk. Uavhengig av hvor fantastisk godt du fungerer i jobb er vi veldig mange autister med plager som er uforenlig med arbeidslivet. Jeg er en av de og jeg er veldig glad for å leve i et land hvor jeg kan få være i fred med autismen min og leve et nokså verdig liv selv om jeg ikke greier å jobbe pga komorbiditet.

Det er et spekter av en grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det stemmer ikke.

Det er ikke diagnosen som gir rettigheter, men arbeidsevne. 

Anonymkode: b010a...b98

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil ikke kalle asperger en sykdom, men demokratiet velger å ha et system som gjør at mange med asperger ikke vil klare å fungere I jobb. Det er ikke din feil. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Er på spekteret og funker nokså dårlig i arbeidslivet - noe som alltid har vært kilde til angst og frustrasjon. Prøver å gi tilbake til samfunnet på andre vis, f.eks. som frivillig.

Om du ikke egner deg godt til arbeidslivet selv om du gjør ditt ypperste, er du ikke en snylter, mener jeg.

Anonymkode: f3f1e...37d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd deg i jobb TS?

Anonymkode: 227d8...3cb

AnonymBruker
Skrevet

Er vel heller det at arbeidslivet er tilrettelagt for deg.

Er selv mor til en tenåring med Asperger, og er bekymret for framtiden. For det må mye tilrettelegging til, om barnet mitt skal klare seg i arbeidslivet. Og det er ekstremt få som får denne tilretteleggingen. 

Anonymkode: 3dfb1...694

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ved autismesenteret mitt sa de at 80-98% av autister står utenfor arbeidslivet.

Og dette er tall som går igjen i andre land også.

Men så kan man diskutere om autister som ikke har fått diagnosen skal telle med eller ikke. Man skal egentlig kun få diagnosen om man sliter og har et behov for hjelp. Så kan man spørre seg om autisme er en lidelse eller om det er en annen type menneske som sliter i dagens samfunn. Mennesker med lite filter for sanseinntrykk og evne til å tenke annerledes. Og dessverre utsatt for mange komorbide lidelser.

"For selv om unge utgjør en liten andel av uføretrygdende, forteller også tall fra NAV at over 90 prosent av de med Asperger syndrom står utenfor arbeidslivet."

https://psykologtidsskriftet.no/notis/2018/08/ung-uforetrygdung-uforetrygd

I følge statistikken står mellom 85 og 90 prosent av alle med Aspergers syndrom og andre diagnoser innenfor den lette delen av autismespekteret utenfor arbeidslivet.

https://www.mynewsdesk.com/no/ferd/pressreleases/jobb-for-mennesker-med-unike-egenskaper-493106

https://www.autism.org.uk/what-we-do/news/new-data-on-the-autism-employment-gap

The Office for National Statistics (ONS) has published new data that shows just 22% of autistic adults are in any kind of employment

https://autismspectrumnews.org/tackling-the-unemployment-crisis-for-adults-with-asperger-syndrome/

Most studies indicate that 75-85% of adults with Asperger Syndrome do not hold a full-time job.

Anonymkode: db919...97d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du trenger ikke gi ts dårlig samvittighet. Hun er nok på et annet sted på spekteret enn deg. Poenget var uansett å trygge ts på at hun ikke er en snylter fordi om hun ikke pr. def er syk. Uavhengig av hvor fantastisk godt du fungerer i jobb er vi veldig mange autister med plager som er uforenlig med arbeidslivet. Jeg er en av de og jeg er veldig glad for å leve i et land hvor jeg kan få være i fred med autismen min og leve et nokså verdig liv selv om jeg ikke greier å jobbe pga komorbiditet.

Det er et spekter av en grunn.

Jeg har ikke gitt ts dårlig samvittighet: jeg har påpekt en feil i sitatet ditt. Jeg fungerer ikke fantastisk godt i jobben min; jeg har måttet få tilrettelegging fra arbeidsgiver for å fungere tilfredsstillende. Poenget mitt var altså at jeg ikke har vært innom NAV, og derfor er jeg heller ikke med i statistikken, på lik linje med mange andre som også er i full jobb og aldri har vært innom NAV. Så om kun tar tallet fra NAV, er det altså uriktig høyt, siden de av oss som ikke har vært innom NAV ikke telles med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har voksne barn med Asperger (el høytfungerende autisme). 
Jeg kunne tenke meg å ha visst hvor mange av de med samme diagnose som er uføre og mangler god oppfølging fra hjemme og skolen! 
Noen er er jo sterkt preget av diagnosen sin og har av den grunn ikke videre utdannelse. 
Da er det naturlig at en blir ufør

Anonymkode: c7642...733

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har prøvd ditt ytterste med å komme i og være i jobb så vil jeg ikke kalle deg en trygdesnylter. 

Anonymkode: 2f659...19b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke noen med asparges er syke. Er da fysisk frisk nok til å ta en fysisk jobb. Og en med asparges har først og fremst utfordringer med det sosiale, så da kan man heller ha en jobb med lite sosial interaksjon.

Anonymkode: 5c9e1...95e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke noen med asparges er syke. Er da fysisk frisk nok til å ta en fysisk jobb. Og en med asparges har først og fremst utfordringer med det sosiale, så da kan man heller ha en jobb med lite sosial interaksjon.

Det du skriver er åpentbart trolling men jeg har tid og ork så da svarer jeg.

Vi med autismespekterforstyrrelse sliter ikke først og fremst med det sosiale. Vi sliter med en rekke ulike ting, noen sliter med det sosiale men langt unna alle.

Overfølsomhet for stress er mye mer vanlig, dette stresset kan vere indre, ytre eller en kombinasjon. Sosiale utfordringer kan bidra men for mange er det heller den overveldende totalen av sanseintrykk som er mest krevende. Vi bruker lengre tid på å hente oss inn etter helt normale ting fordi vi ikke greier å filtrere alle intrykkene.

En autist kan ha utfordringer med å gjennomføre en tilrettelagt arbeidsdag der det ikke er sosiale interaksjoner overhode der en annen autist fungerer ypperlig i roller med mange sosiale aspekt. 
Autisme er ikke en ting, det er mange ting og ingen autister er like.

Anonymkode: 868d0...8c1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror en med asparges fokuserer på mat 😝

Sorry, men sånn blir det når du kommer med kunnskapsløse kommentarer. 

Anonymkode: f534a...4f3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...