Gjest Inverto Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Autisme er møtt med ganske mye fordom, ofte et resultat av feilinformasjon og ignoranse. Vi blir også diskriminert på både direkte og udirekte vis Men denne tråden handler ikke om syting. Tvert imot. I denne tråden vil jeg som autist, forhåpentligvis svare på de spørsmålene du har om autisme. Du kan spør meg hva som helst, så lenge det ikke er upassende eller umoralske spørsmål. Vær obs på at autisme er et spekter, så jeg kan bare svare for meg selv og en liten andel andre autister. Forhåpentligvis vil denne tråden være litt oppvåkende Shoot!
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 1. Hvordan var barndommen din?😊 2. Hvordan ser hverdagen din ut nå?😊 Anonymkode: 2be32...9f2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Hvilke utypiske autistiske trekk kan man ha? Kan man være autist hvis man ikke har de typiske trekkene? Anonymkode: 03036...2f7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 hva betyr AMA? Anonymkode: 20e67...213 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 Hva tenker du om eibi? Anonymkode: d55dc...ae0
Akiba Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: hva betyr AMA? Anonymkode: 20e67...213 Ask me anything. Inverto: Hvordan er det sosiale for deg? Føler du deg tilfreds, har du hatt utfordringer med det eller noen teknikker som har hjulpet deg?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 Har du noen spesielle interesser? Anonymkode: 2be32...9f2
Gjest Inverto Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1. Hvordan var barndommen din?😊 2. Hvordan ser hverdagen din ut nå?😊 Anonymkode: 2be32...9f2 Barndommen min var ålreit i den forstand at jeg ikke har varige skader efter den milde mobbingen som de andre barna gjorde mot meg. Men barn er dumme. Når de sanser noen som er annerledes så "angriper" de. Jeg bærer ingen nag Hverdagen min er ganske smooth og problemfritt. Jeg er av den heldige typen, som kan fungere 90% selvstendig og alene både i profesjonell og privat liv med minimal input/støtte om det trengs. Uheldigvis er der andre autister som sliter mer der. Noen er severdet handicappet og behøver tilsyn og støtte hver dag. Trist AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke utypiske autistiske trekk kan man ha? Kan man være autist hvis man ikke har de typiske trekkene? Anonymkode: 03036...2f7 Autisme er et spekter, så ingen er like. Hvilket betyr også at ikke alle høytfungerende autister har de klassiske "Rain Man" symptomene en kan merke fra en mils avstand. Det er spesielt tricky å spotte en med Atypisk Autisme (som meg) fra en normal person. Jeg husker fortsatt den dagen gymlæreren tvilte på meg når jeg fortalte henne om diagnosen min haha! AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker du om eibi? Anonymkode: d55dc...ae0 Jeg kan ikke uttale meg så mye om det akkurat nå siden jeg mangler tilstrekkelig kunnskap om dette. Men autisme kan ikke kureres. Jeg misliker sterkt når (nevrotypiske) helsepersonell skal tvinge eller presse på med en "kur" for at vi skal tilpasse oss slik at vi fungerer i deres verden på den eksakte måten de foretrekker for at de skal føle seg komfortabel rundt oss Akiba skrev (1 time siden): Hvordan er det sosiale for deg? Føler du deg tilfreds, har du hatt utfordringer med det eller noen teknikker som har hjulpet deg? Jeg har ikke så mange og heller ikke severdige sosiale vansker. Det å starte en samtale og holde den gående kan være litt vanskelig. Men om den jeg snakker med er en god medspiller og gjør sin egen innsats i samtalen, så går alt smooth. En samtale er som et spill, det skal ikke være ensidig med emosjonell innsats Jeg har ingen spesielle teknikker eller såkalt "stimming" (selvstimuli) jeg behøver å gjøre i krevende tider. Jeg er eksepsjonelt flink til å fortrenge plagene mine til de forsvinner xD Jeg deler mine bekymringer og plager med andre når det virkelig behøves. Ellers går det bra AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du noen spesielle interesser? Anonymkode: 2be32...9f2 Mine autistiske interesser for å si det slik, er videospilldesign og musikkproduksjon (orkester). Det førstnevnte var jobben min i 2014-2015, før jeg så gikk indie (selvstendig/privat). Musikken er en relativt ny greie som jeg vurderer å begynne å tjene penger på (trailer og production music) Håper desse svarene er tilstrekkelig så langt. Bare spør videre så svarer jeg når jeg leser dem
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #9 Skrevet 23. juni 2023 Tusen takk for svarene så langt 😊 Kan jeg spørre hvordan det gikk til at du fikk diagnosen? Hvordan føler du at du er annerledes enn nevrotypiske? Har du noen tanker om hva autisme egentlig er? Kan det være noe ala de forskjellige typene maur? At autister har en funksjon for artens overlevelse. Anonymkode: 2be32...9f2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #10 Skrevet 23. juni 2023 Kom på noen flere spørsmål 😅 Hva er dine sterke sider og hva er dine svakere sider? Har du problemer med sanseinntrykk? Har du førerkort og er komfortabel med å kjøre bil? Sliter du med angst? Hva slags musikk liker du? Er du veldig sansende?😊 Anonymkode: 2be32...9f2
Gjest Lykkedykker Skrevet 23. juni 2023 #11 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva tenker du om eibi? Anonymkode: d55dc...ae0 Konverteringsterapi fungerer like dårlig på autister som skeive.
Gjest Inverto Skrevet 23. juni 2023 #12 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan jeg spørre hvordan det gikk til at du fikk diagnosen? Hvordan føler du at du er annerledes enn nevrotypiske? Har du noen tanker om hva autisme egentlig er? Kan det være noe ala de forskjellige typene maur? At autister har en funksjon for artens overlevelse. Anonymkode: 2be32...9f2 Jeg fikk diagnosen i Oktober 2011 når jeg var 18 år, etter at psykologene gikk gjennom tidligere tester (inkl. IQ-tester) så vel som journalen min. Konklusjonen var Gjennomgripende Utviklingsforstyrrelse (Pervasive Developmental Disorder PDD) også kjent som Atypisk Autisme. Basically, det svarte fåret i gjengen Jeg er annerledes fra nevrotypiske på den måten at jeg har en tendens til å være veldig logisk, analytisk, nerdete, filosofisk og grublete.....hvis jeg bestemmer meg for det. Ærlighet er også min største dyd, og dette kan skremme nevrotypiske siden de er genetisk programmert til å sugarcoate ting. Merk deg det at når jeg sier ærlig, så mener jeg ikke å være direkte på en frekk eller frastøtende måte. Vi snakker her om ren elokvent ærlighet med finesse. Det samme gjelder tilståelser også. Du kan trygt si at jeg er sønnen til Aletheia Jeg vil ikke si at menneskehetens overlevelse hviler på autisters skuldre, men det er helt klart at jeg synes vi trenger annerledes eller transgressive folk. Jeg snakket nettopp om ærlighet og analytisk tenking. Der er ikke nevrotypiske folk tilstrekkelig. Vi trenger radikale hjerner AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kom på noen flere spørsmål 😅 Hva er dine sterke sider og hva er dine svakere sider? Har du problemer med sanseinntrykk? Har du førerkort og er komfortabel med å kjøre bil? Sliter du med angst? Hva slags musikk liker du? Er du veldig sansende?😊 Anonymkode: 2be32...9f2 STERKE SIDER: Lojalitet Ydmykhet Empati (whaaat) Ærlighet og tilståelser Filosofisk tenking Analytisk tenking PR-prat og business karisma (videospill) Videospillutvikling og lederstilling innen dette feltet SVAKE/MØRKE SIDER: Alexithymia Rigiditet Utmerket Løgner Svart/hvitt moral Vansker for å tilgi Veldig dømmende (før vi blir kjent) Stiv, formell og profesjonell oppførsel (før vi blir kjent) Wow, det var tunge saker da går vi videre på dine andre spørsmål Sanseinntrykk? Hva er det? Og hva gjør du på herretoalettet? 😮 Jeg har ikke førerkort Jeg sliter ikke med angst Musikken jeg hører på er som følgende:
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #13 Skrevet 23. juni 2023 Inverto skrev (På 22.6.2023 den 20.10): Autisme er møtt med ganske mye fordom, ofte et resultat av feilinformasjon og ignoranse. Vi blir også diskriminert på både direkte og udirekte vis Men denne tråden handler ikke om syting. Tvert imot. I denne tråden vil jeg som autist, forhåpentligvis svare på de spørsmålene du har om autisme. Du kan spør meg hva som helst, så lenge det ikke er upassende eller umoralske spørsmål. Vær obs på at autisme er et spekter, så jeg kan bare svare for meg selv og en liten andel andre autister. Forhåpentligvis vil denne tråden være litt oppvåkende Shoot! Vet du hvorfor mutisme er mer vanlig blandt autister? Hva er grunnen til at noen velger å ikke kommunisere med språk? Kan du tenke deg til hva grunnen kan være? Anonymkode: 6ad1d...974 1
Binar Skrevet 23. juni 2023 #14 Skrevet 23. juni 2023 Det slår meg at normale personer får diagnoser. Hvor unik må man være for å havne på spektret?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #15 Skrevet 23. juni 2023 Jeg har et barn, gutt på 10 som er under utredning og nok kommer til å få en autismediagnose. Har språkvansker, ekspressive. Gjør seg forstått muntlig, men nekter å øve på skriving og lesing. Mulig også ADHD-komponent. Spesialinteresser: lage kunst og internett. Liker å lage filmer. Kjenner igjen det du skriver om mild mobbing, sønnen vår sier de andre erter ham men lærerne er ikke helt enige og mener det meste er snakk om misforståelser. Hva er,fra ditt ståsted, det viktigste vi kan gjøre for gutten vår? Anonymkode: 87097...ea0 1
Gjest Inverto Skrevet 23. juni 2023 #16 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva er,fra ditt ståsted, det viktigste vi kan gjøre for gutten vår? Anonymkode: 87097...ea0 Jeg er for redd til å svare på noe så alvorlig. Det eneste jeg kan si er at jeg er ikke noe fan av at noen foreldre er så utrolig forsiktige med sine autistiske barn at når de blir voksne, så er de ikke klar for den harde verdenen. Den spiser dem levende. Dette kalles enabling. Ikke gjør det. Foreldre skal selvsagt respektere og forstå sitt barns autistiske behov og begrensninger, men ikke for mye. Man må være litt pushy når de begynner å nå ungdom og voksen alderen Binar skrev (47 minutter siden): Det slår meg at normale personer får diagnoser. Hvor unik må man være for å havne på spektret? For å få en diagnose som stempler en som en "divergent", så må man selvsagt ha en tilstrekkelig mengde symptomer som resulterer i en merkbar oppførsel som vekker negativ respons hos helsepersonell og de rundt seg. Med andre ord: de som er eksepsjonelle skuespillere eller de som er minimalt plaget, blir ikke oppdaget og derved ikke diagnostisert
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #17 Skrevet 28. juni 2023 Mange autister har problemer med magen. Har du det? Har du hatt kjæreste før? Hva tenker du om å få barn? Hadde du noen særinteresser da du var liten? Har du fått noen veiledning? 😊 Anonymkode: 2be32...9f2
Gjest Inverto Skrevet 28. juni 2023 #18 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mange autister har problemer med magen. Har du det? Har du hatt kjæreste før? Hva tenker du om å få barn? Hadde du noen særinteresser da du var liten? Har du fått noen veiledning? 😊 Anonymkode: 2be32...9f2 Joda, jeg har vel en del uforutsigbarheter med magen xD Yes. Jeg hadde en kjæreste på vidergående i 2010. Men alle hadde jo det på VGS, så ikke noe å skryte om haha! Jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal si om det å få barn. Jeg er ute etter et forhold og finne noen, som du kan se i mine tidligere tråder i år. Jeg tror ikke barn er et must for meg, det viktigste er dama og forholdet vårt. Men barn er ikke noe jeg ser på som umulig eller skremmende heller Jeg hadde ingen særinteresse som barn, da dette debuterte senere når jeg var 15. Det var da fly og militærfly. Tilbringte timesvis i simulatorer på PC. Takket være dette så ble jeg en nerd innen geografi og krigshistorie. Acet it i muntlig eksamen om andre verdenskrig Jeg har ikke hatt noen veiledning, jeg er sikkert et av de heldige
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #19 Skrevet 28. august 2023 Ville du foretrukket å ikke være autist? Anonymkode: d579b...031
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #20 Skrevet 29. august 2023 Når jeg leser det du skriver kjenner jeg igjen flere jeg kjenner, særlig en mann og en kvinne (lurte på om en av disse kunne være deg). Disse to hang mye en periode også, men tror de sære likhetene deres gjorde at det ikke funket i lengden. Mannen har vært evig student, men er i dag professor og forsker. Hun har jobber innen it og grafisk design. Begge produserer musikk. Vi har alle sett på dem som litt annerledes og spesielle i vennekretsen. Uavhengig av hverandre. De syns også jeg er litt annerledes. Men hvorfor er det ikke ‘lov’ å være annerledeshet uten å måtte ha en diagnose i dag?? Selv kjenne jeg meg igjen i ganske mye når jeg leser om autisme. Scorer 34 på autismetest på nett. Der poeng fra 28 og oppover tyder på noe innen autismespekteret. Jeg har også ramset personlighetstrekkene mine her i kg og alle var sikre på jeg var autist. Psykiateren min derimot, hun bare lo av meg da jeg nevnte dette for henne. Ikke tale om. Var visst ingen vits å utrede for dette. Og hun har jo egentlig rett. Jeg overlevde 9 år grunnskole med annerledesheten min. 3 år videregående og 3 år bachelor. Mye utenforskap (både selvvalgt og ufrivillig). Der var også litt mobbing, særlig på barneskolen. Men jeg fungerer helt greit i dag i 75% stilling med lite sosial kontakt. Har samboer og barn der jeg gir alt av meg selv så godt det lar seg gjøre. Jeg hadde virkelig ikke hatt behov for en diagnose selv om jeg er litt annerledes. På samme måte som de i vennekretsen min ikke har trengt noen diagnose for å være annerledes. På hvilken måte har diagnosen vært nyttig for deg? Og på hvilken måte har det hatt ulemper? Kan diagnosen du fikk som 18-åring ha vært med på å forme deg til den du er i dag? På en annen måte enn 9m du ikke hadde noen diagnose? Anonymkode: f1729...3c9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå