senior Skrevet 23. juni 2023 #21 Skrevet 23. juni 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det er fordi du ikke har tatt til deg kunnskap om hva man bør gjøre når man har katter. Jeg har to innekatter og har ikke noe av de problemene som du skisserer her. Anonymkode: 72467...085 Alle våre katter har vært utekatter som har levd et fantastisk bra liv for sin egen del. Men som selvfølgelig har terrorisert andre dyr i nærmiljøet som alle katter. Heldigvis har vi ikke hatt problemer med naboene. Jeg foretrekker de ville dyrene tett på huset fremfor å holde katt. Rene innekatter har aldri kommet på tale her i gården. Men jeg har sett innekatter hos andre som jeg vil betegne som nervevrak (katten altså). Og jeg har besøkt hus der katteholdet har tatt fullstendig av og endt i ren tragedie fordi de ikke greide å begrense antallet. Jeg får inntrykk av at TS er ganske uvitende og naiv når det gjelder kattehold. Da ringer alle alarmklokkene her.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #22 Skrevet 23. juni 2023 senior skrev (3 timer siden): Alle våre katter har vært utekatter som har levd et fantastisk bra liv for sin egen del. Men som selvfølgelig har terrorisert andre dyr i nærmiljøet som alle katter. Heldigvis har vi ikke hatt problemer med naboene. Jeg foretrekker de ville dyrene tett på huset fremfor å holde katt. Rene innekatter har aldri kommet på tale her i gården. Men jeg har sett innekatter hos andre som jeg vil betegne som nervevrak (katten altså). Og jeg har besøkt hus der katteholdet har tatt fullstendig av og endt i ren tragedie fordi de ikke greide å begrense antallet. Jeg får inntrykk av at TS er ganske uvitende og naiv når det gjelder kattehold. Da ringer alle alarmklokkene her. Jeg er enig med deg i den siste setningen du skrev. Men når du skriver på generelt grunnlag at innekatter er sykt, uhygienisk og dyreplageri så viser det at du heller ikke har peiling på kattehold. Det å ha innekatter er som oftes uproblematisk så lenge man vet hva man gjør. Det krever veldig mye mer av eier mtp aktvisering, kos og tilrettelegging. Anonymkode: 72467...085 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #23 Skrevet 23. juni 2023 On 6/22/2023 at 4:06 PM, AnonymBruker said: Okey 👍 Jeg tror jeg holder meg til 2 hunkatter(innekatter). Er det en god ide? I forhold til å ha en bare? Anonymkode: c5e86...b3a Ja det er en god ide. Mye bedre å ha 2 enn 1, men de bør kastreres begge to. De kommer til å bli veldig vanskelig å ha med å gjøre hvis de ikke kastreres. Løpetid er slitsomt både for deg og for katten, så det beste for alle er kastrasjon. Det er også helsemessig bra for kattene, de har mye mindre risiko for kreft. Har selv to kastrerte hunnkatter som innekatter så føler jeg kan stå inne for det rådet. Hvis den første er kattunge nå kan du gjerne skaffe den andre ganske fort så de får vokse opp sammen. Anbefaler boken 'katten - adferd og velferd' der står alt du trenger å vite som katteeier. Anonymkode: 12c16...eba
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #24 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 12.08): Jeg tenker å ha en av hvert kjønn som innekatter. Jeg vil ha kattunger, og gi hunnkatten p-piller innimellom slik at det ikke blir kattunger heletiden. Jeg vil ikke sterilisere de og lurer på hvordan adferden deres blir da? Har lest om at hannkatter urinerer på gulvet for å markere? Noen erfaringer her? Jeg har allerede en jente kattunge. Eller er det mulig å slippe henne ut når hun er klar slik at hun får kattunger på den måten? Men har lest at katter smitter sykdommer under paring? Noen erfaringer med å slippe hunnkatt ut? Setter pris på alle råd jeg kan få Anonymkode: c5e86...b3a Så du skal fore katten din med kreftpiller? Du er et klassisk eksempel på menneske som IKKE burde skaffe seg dyr. Anonymkode: f51b9...6d8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #25 Skrevet 25. juni 2023 senior skrev (På 23.6.2023 den 10.49): Jeg synes det må være svært relevant å advare mot katteholdet basert på mange års erfaring med kattehold. Jeg har også besøkt hjem der katteholdet har tatt helt av fordi man ikke greier å begrense antallet. Mattilsynet har sikkert en del å si om det. Du har jo ikke erfaring med innekatt (ifølge deg selv siden du har kun hatt utekatt). Å ha innekatt krever en del av katteeier i forhold til aktivisering, lufting (luftegård og/eller tur i sele) og "kattifisering" av huset slik at katten har steder å klatre og klore. Å holde kattedoen ren er en selvfølge, men jeg hadde innedo til utekattene mine også i tilfelle de ble syke/skadet eller det var veldig kaldt ute, så dohygiene er viktig uansett om man har inne- eller utekatt. Innekatt er overhodet ikke ensbetydende med at kattene får adferdsproblemer, så at du har besøkt noen med nervøse katter betyr bare at du har vært hos katteeiere som enten ikke har forstått hva det innebærer å ha innekatt, eller så har kattene vært nervevrak av andre årsaker (som eieren selvsagt burde ha funnet ut av). Når det gjelder å miste kontroll på antallet katt, er det noe som ofte har med psykisk sykdom å gjøre. Mange er såkalte "hoarders" som mister kontroll over både hus og husdyr. Jeg tror ikke TS er helt der, men at kattene må kastreres er helt sikkert. Nå høres det ut som at h*n har tatt til vett og funnet ut at to kastrerte katter høres lurt ut. Anonymkode: e172e...97b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #26 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 12.08): Jeg tenker å ha en av hvert kjønn som innekatter. Jeg vil ha kattunger, og gi hunnkatten p-piller innimellom slik at det ikke blir kattunger heletiden. Jeg vil ikke sterilisere de og lurer på hvordan adferden deres blir da? Har lest om at hannkatter urinerer på gulvet for å markere? Noen erfaringer her? Jeg har allerede en jente kattunge. Eller er det mulig å slippe henne ut når hun er klar slik at hun får kattunger på den måten? Men har lest at katter smitter sykdommer under paring? Noen erfaringer med å slippe hunnkatt ut? Setter pris på alle råd jeg kan få Anonymkode: c5e86...b3a Anbefaler denne type katt lilleplutt-kosedyr-katt-gra-hvit__0216164_pe371748_s5.avifAnonymkode: ce2fa...31d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå