Gå til innhold

Skaffe 2 katter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å ha en av hvert kjønn som innekatter. Jeg vil ha kattunger, og gi hunnkatten p-piller innimellom slik at det ikke blir kattunger heletiden. Jeg vil ikke sterilisere de og lurer på hvordan adferden deres blir da? Har lest om at hannkatter urinerer på gulvet for å markere? Noen erfaringer her? Jeg har allerede en jente kattunge. Eller er det mulig å slippe henne ut når hun er klar slik at hun får kattunger på den måten? Men har lest at katter smitter sykdommer under paring? Noen erfaringer med å slippe hunnkatt ut? Setter pris på alle råd jeg kan få :) 

Anonymkode: c5e86...b3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, nei og atter nei! Du har en kattunge og det holder i massevis! Ønsker du flere, har dyrebeskyttelsen flere titalls kattunger!

Anonymkode: 3a005...975

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor vil du ha innekatter som du ikke kastrerer? En hannkatt som markerer og hele tiden vil parre seg, en stakkars hokatt som ikke får fred og slosskamper.  Høres ut som et mareritt for dere alle sammen. I tillegg til at hokatten antageligvis vil dø tidlig av kreft som følge av p pillene.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker å ha en av hvert kjønn som innekatter. Jeg vil ha kattunger, og gi hunnkatten p-piller innimellom slik at det ikke blir kattunger heletiden. Jeg vil ikke sterilisere de og lurer på hvordan adferden deres blir da? Har lest om at hannkatter urinerer på gulvet for å markere? Noen erfaringer her? Jeg har allerede en jente kattunge. Eller er det mulig å slippe henne ut når hun er klar slik at hun får kattunger på den måten? Men har lest at katter smitter sykdommer under paring? Noen erfaringer med å slippe hunnkatt ut? Setter pris på alle råd jeg kan få :) 

Så du satser på å bli dårlig likt av naboene dine?

Anonymkode: ce2fa...31d

AnonymBruker
Skrevet

Man kastrere katter. 

Kun dårlige mennesker som setter kull på katter når de vet det er for mange katter som ikke har hjem.

Anonymkode: 645f1...ed4

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi p-piller inni mellom? Hvordan ser du for deg det egentlig? 
De må gis ukentlig for å ha litt effekt, og selv da er de langt i fra like sikker som p-piller til mennesker. 

Har du tenkt å ha pus til jevnlige kontroller for å kunne fange opp alle mulige bivirkninger som gjør at p-piller er frarådet? 

Slipper du ut en ukastrert hannkatt, så må du regne med å bli veldig mislikt av naboer. Både fordi ukastrerte katter er mer territorial, sloss mer, bråker mer, og i tillegg pisser ned alt og legger igjen en stram markeringslukt... 
Den lukten vil katten også kunne legge fra seg inne, og den er absolutt ikke lett vaske bort.

Jeg hadde en ukastrert katt som pisset på ett klesplagg, og selv etter flere gangers vask var lukten så kraftig at plagget var ødelagt. Det samme med alt annet katten pisset på. Det var en innekatt som ikke likte nabokatten, og derfor markerte inne når nabokatten gikk utenfor... 

Anonymkode: 69ac5...c33

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg er litt usikker på om du er seriøs eller om du er ute etter å tirre crazy cat ladies/guys, men for å svare deg mest mulig saklig og informativt (og andre må gjerne legge til eller rette om noe blir feil); 

Å ha to fertile katter er alt annet enn problemfritt. Å gi p-piller til hunnkatt er en svært dårlig ide, av to grunner: det er kreftfremkallende og katter kan lett harke opp p-pillen sammen med en hårball. Sistnevnte gjør at p-piller til katt er et noe usikkert prevensjonsmiddel. Det er også de som mener hunnkatter på p-piller blir mer humørsyke og sære. Dersom en innekatt spyr opp p-pillen og får løpetid, vil den enten pare seg med hannen i huset, eller gjøre alle forsøk på å rømme ut for å finne en å pare seg med. Du vil aldri ha full kontroll på avl dersom du tenker å gi hunnkatten p-piller og ha begge sammen inne til en hver tid.
En fertil hunnkatt har også livmor intakt, og vil dermed være utsatt for livmorbetennelse og livmorkreft, pluss eggstokkreft (dette fjernes hos kastrerte katter, og man eliminerer dermed alt dette ved å kastrere).

En fertil hannkatt vil i mange tilfeller urinmarkere, og derfor pleier ofte oppdrettere å ha på bleie eller ha de fertile hannene på eget område frem til de er ferdige i avlstjeneste og blir kastrert. En fertil hannkatt vil også kunne merke det dersom fertile hunnkatter ferdes utendørs, og både holde mjauekonsert og gjøre alle forsøk på å rømme ut. De kan også bli mer aggressive og/eller mindre kosete. En ukastrert hannkatt har også testiklene intakt og vil dermed ha en risiko for testikkelkreft som er helt eliminert hos kastrerte hannkatter.

På toppen av dette kan du aldri garantere at noen av kattene er fruktbare nok eller kan få kattunger sammen. Det er også mye å tenke på ved drektighet og fødsel hos hunnkatten, og en fødsel kan være alt fra problemfri og over på kort tid, til langvarig og med komplikasjoner. Hva gjør du hvis det ikke blir kattunger? Hva om det viser seg at en av kattene er sterile? Eller at de rett og slett ikke er kompatible og ikke kan få friske avkom sammen?

Om alt går bra og kattungene kommer til verden frisk og rask, og vokser opp, så er jo spørsmålet hva dere skal gjøre med alle kattungene? Et kull kan bli opptil 8 kattunger, og det er ikke alltid så lett å finne nye eiere. Spesielt ikke om man er litt nøye på hvem som får overta kattungene og ikke bare gir dem bort til hvem som helst. Eller tenker du å beholde alle?

Jeg håper også du tenker på at drektighet og fødsel er en påkjenning for katten, så å avle over mange år på samme hunnkatten er ikke optimalt. Oppdrettere pleier å bare ha et visst antall kull på hunnkattene før de blir kastrert og "pensjonert" fra jobben som avlskatt.

Har du tenkt nøye gjennom dette? Hva er motivasjonen din? Og hva gjør du om det blir mye komplikasjoner og store veterinærutgifter?

Edit: og ja; ukastrerte katter utendørs vil være mer utsatt for smitte av ulike sykdommer, så hvis du slipper ut katten vil den være utsatt for smitte både gjennom slåsskamper og paring. Du kan vaksinere katten og beskytte mot noen av sykdommene, men ikke alle.

Endret av Ardwinna
La til litt
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Okey 👍 Jeg tror jeg holder meg til 2 hunkatter(innekatter). Er det en god ide? I forhold til å ha en bare? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Okey 👍 Jeg tror jeg holder meg til 2 hunkatter(innekatter). Er det en god ide? I forhold til å ha en bare? 

2katter er lurt, men kastrer dem uansett om de skal være innekatter. Og husk forsikring.

Endret av Tvist
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg håper virkelig du er et troll! Hvis ikke må du opplyse deg sjøl. 

Skrevet

Huskatter er egentlig (som de fleste andre katter) solitære dyr, altså ikke flokkdyr. Men huskatter har lært å bo sammen med flere av samme art av oss mennesker, når de blir plassert i samme hjem som andre katter. Noen ganger blir det vellykket, andre ganger ikke og kattene legger hverandre for hat. Det beste er (om man først skal ha to katter) å skaffe seg kattene mens de er små, begge to. To katter som vokser opp sammen, har bedre sjanser for å akseptere og bli glad i hverandre enn om man setter sammen to tilfeldige voksne katter.

Katter er territoriale, og setter ofte ikke pris på at en ny, annen katt dukker opp hjemme. Men er man heldig, har man en godlynt og vennlig katt fra før, som ikke tar det ille opp om en ny katt kommer i hus, og den godtar det etter litt tilvenning.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette tidenes dummeste spøk eller hva? En gir ikke p-piller til katter, de får livmorkreft av det. De kastreres, og de vaksineres. Og det uavhengig av om det er innekatt eller utekatt.

Det er ikke noe problem med å flere katter om de er vant fra de er kattunger, de har sin rangordning og de går godt sammen flere stykker. Når det gjelder territorier til kattene utendørs så deler de på det, de er bare ikke på samme plass til samme tid. Men territoriene deres går inn i hverandre. 
Enkelte voksne katter, som har bodd som eneste katt, passer ikke alltid så godt sammen med andre voksne katter. Kattunger går bedre sammen med en tidligere alenekatt.

Anonymkode: 3b5bc...c2d

• Liker 1
Skrevet

Herregud. Få deg heller mann og barn eller nære venner eller en hobby. Hva som helst, men ikke katter. Innekatter er sykt, uhygienisk og dyreplageri. Du får vond lukt i huset av katt og kattepiss. Utekatter er mordere og naboplagere. Kattunger er et kjempeproblem å bli kvitt.

Jeg har hatt jenter som har dratt hjem katter. Den første var bare "på prøve". Vet ikke hvor mange kattunger jeg har måttet avlive gjennom årene.

Nå har jeg endelig ingen katt i huset mer og gleder meg over ville fugler og ekorn rundt huset og på verandaen. Før kom katta stadig drassende med ekornhaler og halddaue fugler. Kom til og med en gang med en hareunge. Katter kan være søte, men er lystmordere . . . Aldri mer katt hos meg . . .

AnonymBruker
Skrevet
senior skrev (3 minutter siden):

Herregud. Få deg heller mann og barn eller nære venner eller en hobby. Hva som helst, men ikke katter. Innekatter er sykt, uhygienisk og dyreplageri. Du får vond lukt i huset av katt og kattepiss. Utekatter er mordere og naboplagere. Kattunger er et kjempeproblem å bli kvitt.

Jeg har hatt jenter som har dratt hjem katter. Den første var bare "på prøve". Vet ikke hvor mange kattunger jeg har måttet avlive gjennom årene.

Nå har jeg endelig ingen katt i huset mer og gleder meg over ville fugler og ekorn rundt huset og på verandaen. Før kom katta stadig drassende med ekornhaler og halddaue fugler. Kom til og med en gang med en hareunge. Katter kan være søte, men er lystmordere . . . Aldri mer katt hos meg . . .

Gratulerer med dagens dummeste

Anonymkode: 5cb1e...fb2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Gratulerer med dagens dummeste

Anonymkode: 5cb1e...fb2

Takker for det.

Men dagen er ung. Kan jo enda skje mye . .

AnonymBruker
Skrevet

P-piller til hunnkatter er jo mer eller mindre å påføre dem kreft og livmorbetennelse over tid , jeg hadde ei katte som liten som foreldrene mine ga p-piller til i stedet for å sterilisere, hun hadde det ikke godt på slutten av levetiden sin. 

Anonymkode: b463a...c0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
senior skrev (3 timer siden):

At du ikke akkurat er overbegeistret for katt er irrelevant i denne tråden.
At du mener innekatter er uhygienisk og dyreplageri handler om din (dårlige) erfaring med å ha katt, ikke alle andres.

Anonymkode: e172e...97b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
senior skrev (3 timer siden):

Det er fordi du ikke har tatt til deg kunnskap om hva man bør gjøre når man har katter. Jeg har to innekatter og har ikke noe av de problemene som du skisserer her. 

Anonymkode: 72467...085

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Velger å ikke ta denne seriøst. For SÅ tett i pappen er det ikke mulig å være.

Anonymkode: a37ad...3b0

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

At du ikke akkurat er overbegeistret for katt er irrelevant i denne tråden.
At du mener innekatter er uhygienisk og dyreplageri handler om din (dårlige) erfaring med å ha katt, ikke alle andres.

Anonymkode: e172e...97b

Jeg synes det må være svært relevant å advare mot katteholdet basert på mange års erfaring med kattehold.

Jeg har også besøkt hjem der katteholdet har tatt helt av fordi man ikke greier å begrense antallet. Mattilsynet har sikkert en del å si om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...