Thanos Skrevet 25. juni 2023 #221 Del Skrevet 25. juni 2023 Maleficenta skrev (11 minutter siden): alt galt som skjer i verden handler da ikke om egenvilje. F eks ingen barn velger å bli født ned en alvorlig genfeil eller ingen velger å få kreft eller dø under en naturkatastrofe. Tanken er nok at livslinjene og alt som skjer i verden har et mye større og langt mer komplisert struktur enn det vi mennesker er i stand til å forstå. Ja vi kan se et barn født med genfeil og tenke: "så jævlig urettferdig!" Men vi vet bare det vi ser og ikke de langstrukne linjene det barnet kanskje påvirker omgivelsene sine på en ufattelig positiv måte. Vi er ikke almektige og vet derfor ikke hvor stort livet med alle dets gleder og utfordringer er. Men ondskap er noe annet enn at et barn blir født med lidelser. Og ondskap velger vi selv. Det har null med Gud å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anocopy Skrevet 25. juni 2023 #222 Del Skrevet 25. juni 2023 On 6/22/2023 at 9:20 AM, Automagisk said: Selvsagt ville vi det...men er ikke så sikker på at opprinnelsen til religionene er bare menneskets håp om trygghet i tilværelsen. Det finnes alt for mange overleveringer fra folkeslag over hele jorda om guder som kom fra himmelen og skapte mennesket...og i tillegg all teknologi plassert helt feil i tiden ift en linjær teknologisk utvikling...Tror gudene kom fra stjernene og skapte oss jeg..og de var selvsagt mennesker som oss siden vi er skapt i deres bilde..Jesus derimot er en figur romerne fant opp for å bruke religionen til å holde romerriket sammen.. Mennesker fra alle verdensdeler kom fra samme sted originalt og hadde ganske lik opplevelse med livet generelt. Er det virkelig så sprøtt å forestille seg at de oppdikter omtrent de samme historiene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 25. juni 2023 #223 Del Skrevet 25. juni 2023 Anocopy skrev (1 minutt siden): Mennesker fra alle verdensdeler kom fra samme sted originalt og hadde ganske lik opplevelse med livet generelt. Er det virkelig så sprøtt å forestille seg at de oppdikter omtrent de samme historiene? Nei egentlig ikke, det sprøe er at de plutselig besitter en teknologi hinsides deres utviklingsnivå....en teknologi de tilegner gudene som skapte dem...Tenker jeg tar de på deres nedskrevne ord jeg om at gudene kom fra himmelen og skapte mennesket og lærte de alt mulig rart.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #224 Del Skrevet 25. juni 2023 Ett-fett hva folk tror på for min del så lenge jeg slipper å høre om det, eller at det legger politiske føringer for andre. Alle religioner og livssyn basert på overtro er like absurde for meg, og jeg synes ingen av dem er mer kredible enn de andre. Anonymkode: d19e9...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #225 Del Skrevet 25. juni 2023 Og en dag ber du kanskje til Gud selv Ts. Selv den mest hardbarka ateist har vendt seg om når de er i stor fare eller nær døden. Anonymkode: 16b65...a2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anocopy Skrevet 25. juni 2023 #226 Del Skrevet 25. juni 2023 17 minutter siden, Automagisk said: Nei egentlig ikke, det sprøe er at de plutselig besitter en teknologi hinsides deres utviklingsnivå....en teknologi de tilegner gudene som skapte dem...Tenker jeg tar de på deres nedskrevne ord jeg om at gudene kom fra himmelen og skapte mennesket og lærte de alt mulig rart.. Kilder for dette nedskrevne ord du snakker om her, for ikke å snakke om teknologien? Ingen anerkjente antropologer eller aekeologer jeg vet om påstår noe sånt. Høres litt sånn discovery channel ut, pseudovitenskapelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 25. juni 2023 #227 Del Skrevet 25. juni 2023 5 hours ago, Thanos said: Ett ord: EGENVILJE. Ett ord: jordskjelv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #228 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ett-fett hva folk tror på for min del så lenge jeg slipper å høre om det, eller at det legger politiske føringer for andre. Alle religioner og livssyn basert på overtro er like absurde for meg, og jeg synes ingen av dem er mer kredible enn de andre. Anonymkode: d19e9...e9c Reliigon er basert på vitenskap. Og enten du liker det eller ikke er Norge og vesten kristent og det påvirker også politikken. Anonymkode: 8356f...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #229 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Reliigon er basert på vitenskap. Anonymkode: 8356f...607 Lol, hva er din definisjon på vitenskap? Anonymkode: d19e9...e9c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 25. juni 2023 #230 Del Skrevet 25. juni 2023 45 minutter siden, Thanos said: Tanken er nok at livslinjene og alt som skjer i verden har et mye større og langt mer komplisert struktur enn det vi mennesker er i stand til å forstå. Ja vi kan se et barn født med genfeil og tenke: "så jævlig urettferdig!" Men vi vet bare det vi ser og ikke de langstrukne linjene det barnet kanskje påvirker omgivelsene sine på en ufattelig positiv måte. Vi er ikke almektige og vet derfor ikke hvor stort livet med alle dets gleder og utfordringer er. Men ondskap er noe annet enn at et barn blir født med lidelser. Og ondskap velger vi selv. Det har null med Gud å gjøre. Gud tillater det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anocopy Skrevet 25. juni 2023 #231 Del Skrevet 25. juni 2023 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker said: Reliigon er basert på vitenskap. Og enten du liker det eller ikke er Norge og vesten kristent og det påvirker også politikken. Anonymkode: 8356f...607 Nei, Norge er faktisk ikke et kristent land. Vi har ikke en statsreligion, men likestilte religioner, og majoriteten av nordmenn er ikke kristne. Da er det vel et selvfølge at vi ikke er et kristent land. Endret 25. juni 2023 av Anocopy 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #232 Del Skrevet 25. juni 2023 1 hour ago, Thanos said: Tanken er nok at livslinjene og alt som skjer i verden har et mye større og langt mer komplisert struktur enn det vi mennesker er i stand til å forstå. Ja vi kan se et barn født med genfeil og tenke: "så jævlig urettferdig!" Men vi vet bare det vi ser og ikke de langstrukne linjene det barnet kanskje påvirker omgivelsene sine på en ufattelig positiv måte. Vi er ikke almektige og vet derfor ikke hvor stort livet med alle dets gleder og utfordringer er. Men ondskap er noe annet enn at et barn blir født med lidelser. Og ondskap velger vi selv. Det har null med Gud å gjøre. Du skal ha for at du kommer relativt nærme det jeg har lest en del teologer skriver om dette. Du er førstemann. Det er dog ikke god nok forklaring for meg, sånn rent personlig, all den tid jeg mener at dette ikke løser det ondes problem. Men likevel takk for at du opplyser debatten😊 Anonymkode: 1395d...4ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 25. juni 2023 #233 Del Skrevet 25. juni 2023 Anocopy skrev (12 minutter siden): Kilder for dette nedskrevne ord du snakker om her, for ikke å snakke om teknologien? Ingen anerkjente antropologer eller aekeologer jeg vet om påstår noe sånt. Høres litt sånn discovery channel ut, pseudovitenskapelig. Kilde?...Må være blind for å ikke se bevisene jo .!.Verdens mest grandiose byggverk gjennom alle tider, Kheopspyramiden, ble iflg. ekspertisen byggd av steinalderfolk med klubbe og meisler av stein...🙈😂😂👏.....for å være gravsted for en farao..🙈😂🙈...som etter å ha byggd det mest fantastiske byggverk til alle tider ikke var forfengelig nok til å skrive navnet sitt i pyramiden engang...!!.. Latterlig!..Det finnes ikke en eneste hieroglyf i Kheopspyramiden ganske enkelt fordi den ikke ble byggd av en egyptisk farao...men av noen i besittelse av høyteknologi lenge før noen farao tråkket rundt ved Nilens bredd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #234 Del Skrevet 25. juni 2023 2 minutter siden, Automagisk said: Kilde?...Må være blind for å ikke se bevisene jo .!.Verdens mest grandiose byggverk gjennom alle tider, Kheopspyramiden, ble iflg. ekspertisen byggd av steinalderfolk med klubbe og meisler av stein...🙈😂😂👏.....for å være gravsted for en farao..🙈😂🙈...som etter å ha byggd det mest fantastiske byggverk til alle tider ikke var forfengelig nok til å skrive navnet sitt i pyramiden engang...!!.. Latterlig!..Det finnes ikke en eneste hieroglyf i Kheopspyramiden ganske enkelt fordi den ikke ble byggd av en egyptisk farao...men av noen i besittelse av høyteknologi lenge før noen farao tråkket rundt ved Nilens bredd.. Klubbe og steinmeisler bygde Kheopspyramiden ifølge arkeologene? Den var fin🤣 Anonymkode: 1395d...4ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anocopy Skrevet 25. juni 2023 #235 Del Skrevet 25. juni 2023 3 minutter siden, Automagisk said: Kilde?...Må være blind for å ikke se bevisene jo .!.Verdens mest grandiose byggverk gjennom alle tider, Kheopspyramiden, ble iflg. ekspertisen byggd av steinalderfolk med klubbe og meisler av stein...🙈😂😂👏.....for å være gravsted for en farao..🙈😂🙈...som etter å ha byggd det mest fantastiske byggverk til alle tider ikke var forfengelig nok til å skrive navnet sitt i pyramiden engang...!!.. Latterlig!..Det finnes ikke en eneste hieroglyf i Kheopspyramiden ganske enkelt fordi den ikke ble byggd av en egyptisk farao...men av noen i besittelse av høyteknologi lenge før noen farao tråkket rundt ved Nilens bredd.. Steinalderfolk? Du snakker om pyramider som er skapt århundrer etter at avansert sivilisasjon startet. Dette var altså under bronsealderen. Modeller som internal ramp theory beskriver helt fint hvordan de kan ha gjort det. Det er ingen grunn til å overkomplisere det med tanker om engler og romvesener når det er fullt mulig for mennesker å skape sånt selv når det tildeles omtrent evig med tid, ressurser og liv (slaver?) til det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #236 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 8.58): Jeg prøver å forstå hvordan dere kan tro på en gud som gir lov til å så masse dritt skjer i verden? Folk kan bli drept, voldtatt, sulter, lever i økonomisk helvete, og er helt ødelagt, men man skal liksom tro på han for han vil vårt beste? Dette gjør meg forbanna. Hvordan skal jeg tro på noen så ubetinget når det skjer så mye dritt? Dere må komme med noe bevis på at han finnes annet enn at det er en følelse. Anonymkode: 6aee9...dbd Det finnes da folk som tror på julenissen også.......og husk at det blir født nye rare folk hele tiden 🙂 Anonymkode: 24fb1...7b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 25. juni 2023 #237 Del Skrevet 25. juni 2023 Anocopy skrev (1 minutt siden): Steinalderfolk? Du snakker om pyramider som er skapt århundrer etter at avansert sivilisasjon startet. Dette var altså under bronsealderen. Modeller som internal ramp theory beskriver helt fint hvordan de kan ha gjort det. Det er ingen grunn til å overkomplisere det med tanker om engler og romvesener når det er fullt mulig for mennesker å skape sånt selv når det tildeles omtrent evig med tid, ressurser og liv (slaver?) til det. For meg får du tro akkurat hva du vil men bare for ordens skyld kunne vi ikke byggs den i dag...Finnes ikke teknologi til å ta ut de tynne "luftesjaktene" som går fra kongekammeret og nesten helt ut i fri luft...men igjen..tro akkurat hva du vil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 25. juni 2023 #238 Del Skrevet 25. juni 2023 On 6/22/2023 at 8:58 AM, AnonymBruker said: Jeg prøver å forstå hvordan dere kan tro på en gud som gir lov til å så masse dritt skjer i verden? Folk kan bli drept, voldtatt, sulter, lever i økonomisk helvete, og er helt ødelagt, men man skal liksom tro på han for han vil vårt beste? Dette gjør meg forbanna. Hvordan skal jeg tro på noen så ubetinget når det skjer så mye dritt? Dere må komme med noe bevis på at han finnes annet enn at det er en følelse. Anonymkode: 6aee9...dbd Du spør hvordan du skal tro, da lurer jeg på hvorfor du skal tro? Kan vi ikke heller bare forholde oss til det vi vet+ litt sunn fornuft? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anocopy Skrevet 25. juni 2023 #239 Del Skrevet 25. juni 2023 4 minutter siden, Automagisk said: For meg får du tro akkurat hva du vil men bare for ordens skyld kunne vi ikke byggs den i dag...Finnes ikke teknologi til å ta ut de tynne "luftesjaktene" som går fra kongekammeret og nesten helt ut i fri luft...men igjen..tro akkurat hva du vil... Jeg ser du har lært mye nyttig av Ancient Aliens. Kanskje være litt mer kildekritisk? Det er helt latterlig å påstå at vi ikke kunne bygd pyramidene nå om vi ville sløse tid og ressurser på sånt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. juni 2023 #240 Del Skrevet 25. juni 2023 Thanos skrev (1 time siden): Tanken er nok at livslinjene og alt som skjer i verden har et mye større og langt mer komplisert struktur enn det vi mennesker er i stand til å forstå. Ja vi kan se et barn født med genfeil og tenke: "så jævlig urettferdig!" Men vi vet bare det vi ser og ikke de langstrukne linjene det barnet kanskje påvirker omgivelsene sine på en ufattelig positiv måte. Vi er ikke almektige og vet derfor ikke hvor stort livet med alle dets gleder og utfordringer er. Men ondskap er noe annet enn at et barn blir født med lidelser. Og ondskap velger vi selv. Det har null med Gud å gjøre. så klart det er en slags ondskap at noen må leve ned lidelser. om gud er så allmektig hadde han fint klart å unngå at slikt skjedde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå