Gå til innhold

Til dere kristne som tror på gud, hvordan i all verden klarer dere det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kreft var svært sjeldent frem til nyere tid.

Anonymkode: 8356f...607

I eventyrene ble de "syke" og døde. En del av de døde nok av kreft. Mange bukket under pga infeksjonssykdommer og ulykker så klart (farlig å jakt mammut) men grunnen til at vi opplever at kreft er vanligere nå, er jo at moderne medisin (og vaksiner!) muliggjør at det er blitt helt normalt å leve til man er 80 år. Når folk lever så lenge,  så får de kreft. 

Dyr får også kreft når de blir gamle. Det er en del av den naturlige aldringsprosessen. 

Anonymkode: 25846...6e8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gud er ikke fantasi, Han er bevist av vitenskapen. Fantasiene om evolusjon og big bang er det de vitenskapsfiendtlige ateistene som kommer med.

Eh- det må du nok komme med en kilde på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Eh- det må du nok komme med en kilde på. 

Vedkommende har  kommet med et par lenker som hun eller han mener at er vitenskapelige beviser hvis du leter litt i tråden. En av dem er en kronikk hvor en neurobiolog svarer på et leserbrev og bruker grublerier fra  oldtidens filosofer for å liksom bevise Gud, og en annen fra Time Magazine som beskriver at Gud ikke er motbevist av vitenskapen.

Førstnevnte er altså en kronikk, ikke en (av mange) peer-reviewed paper i et vitenskapelig tidsskrift (det må være mange slike for å samle og tolke nok data til å stable på beina en vitenskapelig teori). Og alle som kjenner til minimum av vitenskapelig metode vet jo at det er vanskelig å finne bevis for at noe ikke finnes. Bevisbyrden ligger på de som hevder at tingen eksisterer.

Anonymkode: 1395d...4ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trenger ikke å samle inn hundre millioner av arter. For det første trengs det ikke å samles inn fisker, alle typer innsekter, planter ol. Stort sett bare fugler, pattedyr, noen innsekter ol. Så forandres artene fort, bare se på hundene, de har endret seg voldsomt på bare 500 år. Så du har hundetypen: ulver, hunder osv. Store klassifikasjoner som har endret seg siden noas ark (dette gjelder også mennesket). Noen har regnet på det og trolig trengs ikke mer enn litt under 7000 organismer på noas ark og båten var veldig stor. Det er helt klart mulig.

Anonymkode: 5313f...74c

Grunnen til at hundene har så mange variasjoner, er jo pga målrettet avl. Vi mennesker har ikke avlet på ville dyr, kun husdyr. Hvordan klarte de å samle inn bakterier forresten? Mikroskopet var vel ikke oppfunnet? 

Hva fôret de disse dyrene med da? Og hvordan klarte de å få sunt avkom når det bare var to av hver? Må ha vært hinsides mye innavl. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger ikke å samle inn hundre millioner av arter. For det første trengs det ikke å samles inn fisker, alle typer innsekter, planter ol. Stort sett bare fugler, pattedyr, noen innsekter ol. Så forandres artene fort, bare se på hundene, de har endret seg voldsomt på bare 500 år. Så du har hundetypen: ulver, hunder osv. Store klassifikasjoner som har endret seg siden noas ark (dette gjelder også mennesket). Noen har regnet på det og trolig trengs ikke mer enn litt under 7000 organismer på noas ark og båten var veldig stor. Det er helt klart mulig.

Ja, ok. Da svarte du på en god del av spørsmålene som dukket opp :) Men jeg har flere:

1. salinitet - en så stor tilførsel av ferskvann vi snakker om her, vil drastisk endre saliniteten i havet. Her vil ferskvannsarter få for mye salt i vannen og saltvannsarter få for lite salt i vannet. Dette er katastrofalt for organismen, som er finjustert mot saliniteten ved osmose. Hvordan løste de dette?

2. Det er ca 1,5 millioner arter biller, 5 millioner arter insekter og 7 millioner arter landlevende artropoder på jorden i dag. Man trengte altså bare noen få av disse, også skulle disse så evolvere inn i alle disse ulike artene? Hvor lang tid vil dette ha tatt? Genetiske analyser stemmer ikke overens med en forklaring om en plutselig kollaps i antall arter for noen år siden, med en plutselig eksplosjon i nye arter på ultrakort tid. Evolusjonen har jo en tendens til å ta noen millioner år når det er snakk om artsdannelse.

3. Hvordan var de teknisk i stand til å bygge et skip som skulle holde 2 elefanter, to sjiraffer, to hester, to nesehorn osv. Det blir jo dimensjoner av dette. Og hvordan hindrer man at isbjørnene og løvene ikke dreper hverandre eller de andre dyrene underveis?

4. Hvordan holdt de liv i alle dyrene? Hadde de på forhånd studert dietten til alle sammen, og deretter samlet sammen lager fra hele kloden med for? Hadde de f.eks med ekstra antiloper i tillegg til de to obligatoriske for å fore løvene?

5. Hvordan identifiserte de hvilke dyr de skulle ha med? De hadde jo med både pingviner og isbjørner. De lever jo langt unna midtøsten og på hver sin pol. Når dro Noah og familien dit?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

I eventyrene ble de "syke" og døde. En del av de døde nok av kreft. Mange bukket under pga infeksjonssykdommer og ulykker så klart (farlig å jakt mammut) men grunnen til at vi opplever at kreft er vanligere nå, er jo at moderne medisin (og vaksiner!) muliggjør at det er blitt helt normalt å leve til man er 80 år. Når folk lever så lenge,  så får de kreft. 

Dyr får også kreft når de blir gamle. Det er en del av den naturlige aldringsprosessen. 

Med mennesker får flere kreft fordi mennesker slipper ut co2 og eksos, forurenser naturen, putter tilsetningsstoffer i maten osv. Det er ikke bare alderen som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Troen for meg handler mest om det som skjer etter dette livet. 

Det er noe større enn meg, og gir meg kjærlighet. 

Det at vi er 70 +- år på jorden for det å ikke tro det er noe annet klarer jeg ikke. 

Hva mennesker gjør mot hverandre er fælt og det er mye grusomt som skjer, hver dag, over hele verden. Jeg kan ikke frata et menneske ansvaret for sine egne handlinger. Urettferdighet skjer også. 

Jeg har tvilt på min tro, mange ganger, tenkt når man har det så bra som man har det her i landet er det også enklere å tro. Etter tvil kommer likevel håpet, og håpet om noe mer skyver tvil til side. 

Anonymkode: e914e...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

1. Det som i hovedsak fylte jorden med vann, var at "the fountains of the deep broke open". Dvs vann under jorden kom opp til overflaten. Om dette var salt eller ikke vet vi ikke noe om. Fisk kan tilpasse seg ulikt saltinnhold over tid.

2. Noa tok bare med seg noen få typer innsekter. De fleste kunne overleve floden. Du vet heller ikke noe om hvor raskt organismer forandrer seg, fordi vi aldri har observert det. Det er en forskjell mellom vitenskap vi kan observere i dag og når vi prøver å forstå fortiden ved å observere verden i dag. Eksempelvis trodde de før at store steiner falt raskere enn små steiner før. Det ble bevist feil ved observasjoner. Du kan ikke rette slike feil når en prøver å forstå fortiden, fordi vi ikke kan observere fortiden.

3. For det første var det veldig unge dyr. Det er det eneste logiske å gjøre. For det andre var Noa mange hundre år gammel og for det tredje vet vi ikke hvor nøye Gud var i beskrivelsen av bygging av skipet. Han bygde skipet over mange tiår.

4. Alle dyr var vegetarianere før floden. Men ja, han visste dietten til alle. Han hadde nok sett mye på de mange hundre årene han hadde levd.

5. Dyrene kom til han. Det fantes kanskje ikke isbjørner da? Pingviner finnes også i varme strøk, men de er ikke like tilpasset kalde områder.

1. Det hjelper ikke at fisker kan tilpasse seg noe over tid om de blir utsatt for noe dødelig i dag. I og med at hele havet sannsynlivis fikk relativt lik salinitet, er ikke dette noe det ville vært spesielt stor overlevelse på.

2. Jeg vet noe om hvor raskt evolusjonen går, fordi jeg har studert genetikk. Du kan observere evolusjonen ved å sammenligne konserverte sekvenser mellom ulike arter, og med dette lage artstrær. Da kan du beregne hvor langt artene er fra hverandre i tid. Du kan også visuelt observere evuolusjonen ved å studere morfologi (utseende) hos arter fra de mer primitive til de mest utviklede artene. Du vil finne igjen de samme strukturene, men gjerne med ulik funksjon. Basert på dette kan man også grovt sett se hvor og når artene skilte lag. Som du påpeker, må jo ting justeres når man finner bedre metoder og avdekker feil. Det har man også gjort når man gikk over til genetiske analyser og funnet feil i tidligere konklusjoner trukket ved å kun bruke morfologi. 

3. Enig i det med unge dyr. Det ville jeg også valgt. Det med at Noah etter sigende skulle være så gammel vet jeg ikke hva har med noe å gjøre, det gjør det ikke lettere å bygge en gigantisk båt uten å vite hvordan. Faraoene brukte flere tiår på å bygge pyramidene, men de hadde også tusenvis av arbeidere og ingeniører til å faktisk skaffe materialer og utføre arbeidet. 

4. Dette klarer jeg ikke å tro på. Hvor står det?

5. Da må jeg igjen spørre om hvor lenge siden dette er. Så vidt jeg klarer å finne, er det en ganske stor usikkerhet rundt når arten oppstod, men det er minimum 100 000 år siden, og muligens nesten 2 millioner år siden. Hva angår pingviner, vil jeg da mene de er tilpasset kalde strøk. Men du mener at de bor såpass nærme midtøsten at de kan komme gående dit?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (20 timer siden):

er dårlig gjort at adam og eva skulle straffes for å ha blitt manipulert av satan da.  .

konsekvensen av valgene man tar som menneske. Det skjer hver eneste dag og har skjedd gjennom hele menneskeheten sin historie. Uansett så forstår jo alle din agenda :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (1 time siden):

konsekvensen av valgene man tar som menneske. Det skjer hver eneste dag og har skjedd gjennom hele menneskeheten sin historie. Uansett så forstår jo alle din agenda :) 

uansett ka gud opp til at de skulle bli lurt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er fordi det er gud som gjør det igjennom oss vi gjør det ikke, vi er alle onde og er ikke istand til å gkøre noe godt uten at vi hører og følger guds stemme derfor er all æren til ham. Hvis vi følger hans stemme gir han oss kjærlighet som vi kan gi til andre. Det er fordi folk skal forstå at dem må følge gud ikke mennesket derfor må gud ha all æren og han belønner os for det så det er en vinn vinn situasjon,

Anonymkode: 318cf...1c9

du kødder nå? vi er bare onde?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (16 minutter siden):

du kødder nå? vi er bare onde?

De aller fleste mennesker er akkurat det ja, har ondskapen latent i seg. Så kan jo alle mennesker vise "godhet" mot sine, men det veier jo ikke opp mot den ondskapen de påfører andre mennesker som er uten for den indre kretsen.  Spør du Hitler om han var ond! Hva svar tror du at du vill fått da ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (21 minutter siden):

Så om jeg sier til deg ikke drikk det begeret med drikke! Da vil du dø! Så kommer det noen og lokker deg til til å bestride mine ord! Så er det min skyld at du dør :)  Ta ansvar da mann! For dine egne valg og konsekvensene de får. Ikke skyld på Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 16.02):

Men Gud er allmektig, så hvorfor bare ikke gi slangen på båten?

Det har han jo sagt at han skal gjøre! Har du lest Bibelen ? At du er sur fordi det ikke skjer når det passer deg er en annen sak, og skylder på Gud når du eller andre rundt deg tar dårlige valg. Det faller jo på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (24 minutter siden):

Gud liker å teste lydigheten vår. Slik som da han ba Abraham ofre sønnen sin. Jeg syns ikke Gud høres så grei ut egentlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Gud liker å teste lydigheten vår. Slik som da han ba Abraham ofre sønnen sin. Jeg syns ikke Gud høres så grei ut egentlig.

Abraham og Gud hadde et godt forhold både før og etter så du trenger kanskje ikke bekymre deg så mye om det. Du glemte at Gud ofret sin Sønn for alle, men det passer vel seg ikke å nevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Antiviruset skrev (1 time siden):

De aller fleste mennesker er akkurat det ja, har ondskapen latent i seg. Så kan jo alle mennesker vise "godhet" mot sine, men det veier jo ikke opp mot den ondskapen de påfører andre mennesker som er uten for den indre kretsen.  Spør du Hitler om han var ond! Hva svar tror du at du vill fått da ? 

Jeg tror Hitler ville svart som resten (nesten uten unntak og slik barn gjør); 'det var ikke min skyld, de fikk meg til å gjøre det....snufs'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 15.37):

Hvem har sagt at vi finner mening? Det ER ingen mening, utenom den du klarer å fylle livet med selv. Vi er her bare tilfeldig. Jeg forstår at folk trenger en religion å tviholde på, for det er ikke så lett alltid, å leve uten at noen utenfor deg selv serverer deg en mening helt gratis. 

Det er blytungt til tider, men også en befrielse å ikke føle seg overvåket av et vesen som skal dømme deg på dommens dag for alt smått og stort du kanskje har bommet på igjennom livet.

Vel jeg er kristen. Hvis jeg har rett så gjelder kristendommen også for deg og alle andre, ikke bare for oss kristne. Hvis jeg tar feil, hva så?

Anonymkode: 16031...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lawyam skrev (16 minutter siden):

Abraham og Gud hadde et godt forhold både før og etter så du trenger kanskje ikke bekymre deg så mye om det. Du glemte at Gud ofret sin Sønn for alle, men det passer vel seg ikke å nevne. 

Tanken streifet meg ja, fordi jeg syns det høres grusomt ut. Men de som har greie på det, sier at jesus også er Gud pga treeningheten og at han derfor ofret seg selv så da er det ikke så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lawyam skrev (43 minutter siden):

Ofret og ofret, fru Blom. I følge bibelen døde han langfredag, men våknet opp igjen i løpet av den samme helgen. Jeg har ligget død i sengen med influensa lengre enn det. Ikke noe å skryte av, den der ofringen, akkurat. 

Anonymkode: 1a00b...7ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...