Maleficenta Skrevet 6. juli 2023 #341 Del Skrevet 6. juli 2023 Tone83 skrev (2 timer siden): Det er ikke fordi vi ikke kan bevise det, det er fordi det ikke er noe som peker i den retning i det hele tatt. Da er det laaaangt under 50% sannsynlig for at det finnes en slik kraft. Jeg tror ikke mennesker er en «stor livsform», hva nå det skal betyr. Mennesker er ikke mer betydningsfull enn maur i den store sammenheng, våre liv er bare et blink i evigheten. ikke er vi et så fantastisk skaperverk heller. Om gud var så allmektig hadde han gjort bedre. Er ingen dyr som er mer skadedyr enn oss. Kanskje vi er et mislykka prosjekt 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #342 Del Skrevet 7. juli 2023 7 hours ago, Maleficenta said: ikke er vi et så fantastisk skaperverk heller. Om gud var så allmektig hadde han gjort bedre. Er ingen dyr som er mer skadedyr enn oss. Kanskje vi er et mislykka prosjekt Et godt poeng. Det er her jeg har sett teologer begynne å forklare dette med evolusjonen. At Gud har skapt naturlovene, men er også selv underlagt disse. Han var altså bare nødt til å bare sitte og se på dette utfolde seg. Problemet med at det vil bety at miraklenes tid var over allerede ved skapelsen av universet, forklares da med at "av og til bøyes rom/tid-veven seg på en slik måte at den tillater at vår Herre stikker en hånd i gjennom og kan gjennomføre mirakler". Det er selvsagt ikke avdekket noen slike ting av vitenskapen. Da kan man egentlig også se bort fra dette med å være skapt i Guds bilde, fordi evolusjonen er så full av tilfeldigheter, da spesielt ved flaskehalser som forårsaket massedød etterfulgt av en eksplosjon av artsdannelser (ref utdødingen av dinosaurene og den kambriske eksplosjonen). Disse har vært viktige drivere av evolusjonen, og har kommet av store naturhendelser/katastrofer. Det er jo ikke Guds hånd som hat gjort at mennesker og dyr ser ut slik de gjør i dag med denne versjonen. Anonymkode: 1395d...4ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #343 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Et godt poeng. Det er her jeg har sett teologer begynne å forklare dette med evolusjonen. At Gud har skapt naturlovene, men er også selv underlagt disse. Han var altså bare nødt til å bare sitte og se på dette utfolde seg. Problemet med at det vil bety at miraklenes tid var over allerede ved skapelsen av universet, forklares da med at "av og til bøyes rom/tid-veven seg på en slik måte at den tillater at vår Herre stikker en hånd i gjennom og kan gjennomføre mirakler". Det er selvsagt ikke avdekket noen slike ting av vitenskapen. Da kan man egentlig også se bort fra dette med å være skapt i Guds bilde, fordi evolusjonen er så full av tilfeldigheter, da spesielt ved flaskehalser som forårsaket massedød etterfulgt av en eksplosjon av artsdannelser (ref utdødingen av dinosaurene og den kambriske eksplosjonen). Disse har vært viktige drivere av evolusjonen, og har kommet av store naturhendelser/katastrofer. Det er jo ikke Guds hånd som hat gjort at mennesker og dyr ser ut slik de gjør i dag med denne versjonen. Anonymkode: 1395d...4ae Hvordan kan vi ha tid, sted og rom hvis det ikke er skapt samtidig? Ble alt til ved en stor tilfeldighet mener du? Tid, sted og rom bare «ble» til ut av ingenting? Gud eksisterer- har alltid gjort og vil alltid gjøre. Anonymkode: bcf9d...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #344 Del Skrevet 7. juli 2023 Maleficenta skrev (8 timer siden): ikke er vi et så fantastisk skaperverk heller. Om gud var så allmektig hadde han gjort bedre. Er ingen dyr som er mer skadedyr enn oss. Kanskje vi er et mislykka prosjekt Vi er et fantastisk skaperverk- når vi lever i harmoni med Vår Allmektige Skaper. Dessverre synder vi i alt vi gjør- dermed kommer fordervelsen. Det er vår egen feil. Ikke Gud sin. Anonymkode: bcf9d...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 7. juli 2023 #345 Del Skrevet 7. juli 2023 (endret) Når vi ikke engang klarer å oppføre oss eller bli enige i en liten forumdiskusjon så tror jeg ikke det er Guds feil alt det vonde som skjer, men det er visst noen som mener Han ikke finnes når Han ikke fjerner hånden fra tastaturet eller tvinger noen til å ikke synge Salmer i kor her, dem om det... Endret 7. juli 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #346 Del Skrevet 7. juli 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan vi ha tid, sted og rom hvis det ikke er skapt samtidig? Ble alt til ved en stor tilfeldighet mener du? Tid, sted og rom bare «ble» til ut av ingenting? Gud eksisterer- har alltid gjort og vil alltid gjøre. Anonymkode: bcf9d...45d Det første spørsmålet - var det retorisk? Jeg forstår ikke hvorfor du stiller det. Vi vet ikke hva som var før bigbang, men etter bigbang eksisterte jo alt dette Nei, jeg har ikke hevdet det kom ut av ingenting. Hvor har jeg skrevet det? Anonymkode: 1395d...4ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #347 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 8.58): Jeg prøver å forstå hvordan dere kan tro på en gud som gir lov til å så masse dritt skjer i verden? Folk kan bli drept, voldtatt, sulter, lever i økonomisk helvete, og er helt ødelagt, men man skal liksom tro på han for han vil vårt beste? Dette gjør meg forbanna. Hvordan skal jeg tro på noen så ubetinget når det skjer så mye dritt? Dere må komme med noe bevis på at han finnes annet enn at det er en følelse. Anonymkode: 6aee9...dbd Hvorfor er du så sint? Hvis du ikke tror på Gud (som du åpenbart ikke gjør), hvorfor er du så besatt av hva andre tror på? Vi lever et fritt land der folk får tro på hva de vil. For mange handler tro om å ha et anker i livet, og noe å støtte seg på. Tro gir også fellesskap med andre som tror. Du er forundret over hvordan folk kan tro på Gud i en så forferdelige verden. Jeg er like forundret over at folk som ikke tror likevel er så ufattelig opptatt av dette. De som ikke tror kan jo bare leve livene sine som normalt. Hva jeg tror på og ikke tror på påvirker jo ikke deg...... Anonymkode: bb562...d03 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #348 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det første spørsmålet - var det retorisk? Jeg forstår ikke hvorfor du stiller det. Vi vet ikke hva som var før bigbang, men etter bigbang eksisterte jo alt dette Nei, jeg har ikke hevdet det kom ut av ingenting. Hvor har jeg skrevet det? Anonymkode: 1395d...4ae Jeg antar at siden du nevner evolusjonsteorien.. Og nå skriver jo du at vi vet ikke hva som var før the big bang. Isåfall tror jo du at tid, sted og rom bare «ble til» ut av ingenting… hvordan kan eksplosjonen av the big bang komme? Hvor kom partiklene for det? Logikken tilsier jo at ingenting kan komme ut av ingenting? Men himmel, jord, verden, mennesker og dyr kommer tydeligvis også ut av «ingenting»? Haha. Forstår ikke folk som tror på evolusjonsteorien eller the big bang. Det gir ingen mening. Anonymkode: bcf9d...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #349 Del Skrevet 7. juli 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg antar at siden du nevner evolusjonsteorien.. Og nå skriver jo du at vi vet ikke hva som var før the big bang. Isåfall tror jo du at tid, sted og rom bare «ble til» ut av ingenting… hvordan kan eksplosjonen av the big bang komme? Hvor kom partiklene for det? Logikken tilsier jo at ingenting kan komme ut av ingenting? Men himmel, jord, verden, mennesker og dyr kommer tydeligvis også ut av «ingenting»? Haha. Forstår ikke folk som tror på evolusjonsteorien eller the big bang. Det gir ingen mening. Anonymkode: bcf9d...45d Men big bang-teorien sier ingenting om dette. Big bang-teorien sier at alt av materie eksisterte i et enkelt punkt, som deretter eksploderte og spredte seg ut. Hva som var før big bang vet vi jo ikke, men som er nevnt et par ganger tidligere, er jo multiversteorien ganske interessant i en del fysikk- og matematiske miljøer. Ingenting kan komme fra ingenting nei, så hvem skapte Gud mener du? Anonymkode: 1395d...4ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 7. juli 2023 #350 Del Skrevet 7. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg antar at siden du nevner evolusjonsteorien.. Og nå skriver jo du at vi vet ikke hva som var før the big bang. Isåfall tror jo du at tid, sted og rom bare «ble til» ut av ingenting… hvordan kan eksplosjonen av the big bang komme? Hvor kom partiklene for det? Logikken tilsier jo at ingenting kan komme ut av ingenting? Men himmel, jord, verden, mennesker og dyr kommer tydeligvis også ut av «ingenting»? Haha. Forstår ikke folk som tror på evolusjonsteorien eller the big bang. Det gir ingen mening. Anonymkode: bcf9d...45d Hvorfor angripe? Hvis noen visste svarene ville vi vel ikke sittet her og diskutert, men heller vært opptatt med å lese hva den nye forskningen har kommet frem til. Spørsmålet fra TS var hvordan kristne kunne tro på Gud og ikke hva ikke-troende tror om skapelsen. Hvis vi troende visste ville vi vel blitt kalt vitende. Helst allvitende. Endret 7. juli 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #351 Del Skrevet 7. juli 2023 Lawyam skrev (7 minutter siden): Hvorfor angripe? Hvis noen visste svarene ville vi vel ikke sittet her og diskutert, men heller vært opptatt med å lese hva den nye forskningen har kommet frem til. Spørsmålet fra TS var hvordan kristne kunne tro på Gud og ikke hva ikke-troende tror om skapelsen. Hvis vi troende visste ville vi vel blitt kalt vitende. Helst allvitende. Ingen som angriper her. Vitenskapen har så langt som i dag bare kommet med løgner for å drive bort mennesket fra Gud og ingenting annet. Anonymkode: bcf9d...45d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 7. juli 2023 #352 Del Skrevet 7. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ingen som angriper her. Vitenskapen har så langt som i dag bare kommet med løgner for å drive bort mennesket fra Gud og ingenting annet. Anonymkode: bcf9d...45d Pluss et par mennesker som heller ikke vil noen skal tro og få oss inn i kategorien ikke-troende; men det er ingen annens business hvem eller hva jeg tror på. Vitenskapen konkluderer da ikke så det er mange som konkluderer med bedre viten enn vitenskapen, og det tenker jeg bare er styrkende for min tro. Ikke svekkende. Akkurat det varsler Bibelen om også og at vi må stå i mot. Må vel kunne påstå at som troende bør jeg ha noe mer forståelse på tro enn ikke-troende. Vitenskapsmenn er ingen av oss, men det betyr ikke at troende ikke interesserer seg for vitenskap eller har lest minst like mye som ikke-troende for det. Troen er for noen den som holder dem oppe; og det eneste som holder dem oppe og det å prøve å få den bort og ta bort gleden og håpet og tryggheten de finner i den er regelrett ondskapsfull - eller tankeløs. Endret 7. juli 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akiba Skrevet 7. juli 2023 #353 Del Skrevet 7. juli 2023 Veldig stort hopp mellom "det er et mysterie hvor materialene i universet kom fra" og "det finnes en bevisst Gud som bygde alt og som mener vi skal leve sånn og sånn". 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan kan vi ha tid, sted og rom hvis det ikke er skapt samtidig? Ble alt til ved en stor tilfeldighet mener du? Tid, sted og rom bare «ble» til ut av ingenting? Det er faktisk akkurat like sannsynlig (om ikke enda mer) enn at denne skaperguden finnes. Hvorfor er det så mye mer utrolig for deg at ting naturlig ble som de ble uten Guds hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 7. juli 2023 #354 Del Skrevet 7. juli 2023 (endret) Akiba skrev (15 minutter siden): Veldig stort hopp mellom "det er et mysterie hvor materialene i universet kom fra" og "det finnes en bevisst Gud som bygde alt og som mener vi skal leve sånn og sånn". Det er faktisk akkurat like sannsynlig (om ikke enda mer) enn at denne skaperguden finnes. Hvorfor er det så mye mer utrolig for deg at ting naturlig ble som de ble uten Guds hjelp? Hvis du ser utenom det menneskeskapte kan det ikke betviles at det skapte er godt. Så da skapte Han alt og alle. Hva du fyller hjertet ditt med vil komme ut av munnen til slutt og tunga er et lite lem som kan gjør stor skade. Fyll deg med dritt og dritten får fotfeste og ødelegger mennesket og andre som får lide når dritten kommer ut. Det er ikke Gud som sprer ondskapen, det er ondskapen som vokser med god hjelp av oss. Gud har sagt hva vi bør fylle oss med og hva tungen bør tale. Skylden er ikke Guds for menneskets slit, tvertom. Ansvar ligger hos hver enkelt av oss både hva vi vil fylle oss med og hva som vi da må forvente å spre seg fra det. Det gjelder både for troende og ikke troende. Endret 7. juli 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #355 Del Skrevet 7. juli 2023 Lawyam skrev (2 minutter siden): Hvis du ser utenom det menneskeskapte kan det ikke betviles at det skapte er godt. Så da skapte Han alt og alle. Hva du fyller hjertet ditt med vil komme ut av munnen til slutt og tunga er et lite lem som kan gjør stor skade. Fyll deg med dritt og dritten får fotfeste og ødelegger mennesket og andre som får lide når dritten kommer ut. Det er ikke Gud som sprer ondskapen, det er ondskapen som vokser. Gud har sagt hva vi bør fylle oss med og hva tungen bør tale. Skylden er ikke Guds for menneskets slit, tvertom. Ansvar ligger hos hver enkelt av oss både hva vi vil fylle oss med og hva som vi da må forvente å spre seg fra det. Det gjelder både for troende og ikke troende. Absolutt. At menneske er lurt er jo ingen tvil om. Og når menneske fyller sitt sinn og sin sjel med «Hollywood filmer, serier angående drap, sanger som handler om vold, sex og synd» så er det heller ikke rart at det tar over livet til enkelte mennesker. Trist at flere ikke forstår dette. Gud er kjærlighet og ingenting er bedre enn Hans ord til mennesket 🙏🏼❤️ Jesus er veien, sannheten og livet. Anonymkode: bcf9d...45d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 7. juli 2023 #356 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Absolutt. At menneske er lurt er jo ingen tvil om. Og når menneske fyller sitt sinn og sin sjel med «Hollywood filmer, serier angående drap, sanger som handler om vold, sex og synd» så er det heller ikke rart at det tar over livet til enkelte mennesker. Trist at flere ikke forstår dette. Gud er kjærlighet og ingenting er bedre enn Hans ord til mennesket 🙏🏼❤️ Jesus er veien, sannheten og livet. Anonymkode: bcf9d...45d Amen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #357 Del Skrevet 7. juli 2023 Akiba skrev (17 minutter siden): Veldig stort hopp mellom "det er et mysterie hvor materialene i universet kom fra" og "det finnes en bevisst Gud som bygde alt og som mener vi skal leve sånn og sånn". Det er faktisk akkurat like sannsynlig (om ikke enda mer) enn at denne skaperguden finnes. Hvorfor er det så mye mer utrolig for deg at ting naturlig ble som de ble uten Guds hjelp? Gud har gitt oss de ti bud for at vi skal kunne holde fred med hverandre. Men du ser jo hvor verden går når ingen bryr seg om Guds ord eller hans bud til oss. Anonymkode: bcf9d...45d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #358 Del Skrevet 7. juli 2023 Jeg tror på en skaper fordi jeg ikke klarer å la være. Hvordan klarer du å tro at alt dette har blitt til uten noen årsak? Hvor mye tror du vil skje i et vakuum av intet? Ingenting. Jeg tror derfor at verden har et opphav i en skaper som selv er immateriell, uskapt og evig. Verden er det motsatte: fysisk, skapt (har en årsak) og er forgjengelig. Verdens opphav må derfor være noe som selv ikke har en årsak, og da må det med nødvendighet være immaterielt, uskapt og evig. Ellers er historien om syndefallet og oppnåelsen av kunnskap om godt og ondt et fantastisk stykke religionsfilosofi som ble nedskrevet for cirka 3500 år siden. Den forklarer på en helt usedvanlig god måte hva som skiller oss fra dyrene og hvordan mennesket ble til her på jorden. Jeg tror at Gud skaper gjennom evolusjon, og på et eller annet tidspunkt har bevisstheten våknet i dyret og mennesket har steget frem. Dyr har ingen bevisst kunnskap om verden eller om seg selv, de er derfor ikke moralske vesener, for de handler bare i tråd med sin natur. Mennesket har derimot kunnskap og bevissthet om seg selv og andre, og med denne kunnskapen blir det også et moralsk vesen, dvs i stand til å velge det gode eller det onde. Med denne kunnskapen kommer ikke alene, vi ble samtidig bevisst vår egen død, og våre egne og andres lidelser, på en helt annen måte enn dyrene. Derfor kom også døden, lidelsen og smerten inn i verden. Med menneskets bevissthet om seg selv og andre kom i tillegg bluferdigheten. Dette beskrives også i historien om syndefallet. Straks Adam og Eva hadde oppnådd kunnskap, ble deres øyne åpne og de skjønte at de var nakne. Dyrene har ingen bevissthet om dette. Hvis du leser historien om syndefallet i et slikt perspektiv, vil du se at den er en fantastisk reflektert forklaring på menneskets fødsel, oppnåelse av kunnskap og hvilke følger det fikk. For oss i dag er den en symbolsk fortelling, for vi har mer kunnskap om verdens og menneskets tilblivelse enn de hadde den gang, men fortellingen er fremdeles like sann i dag som for 3500 år siden. Anonymkode: 84429...ab0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 7. juli 2023 #359 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Gud har gitt oss de ti bud for at vi skal kunne holde fred med hverandre. Men du ser jo hvor verden går når ingen bryr seg om Guds ord eller hans bud til oss. Anonymkode: bcf9d...45d Ja, 'kke stjel sier Han'. Og vi velger å stjele. 'Ikke vær utro, lyv, drep'. Det må vi jo - og så drepes og såres folk dagen lang. Det går utover noen når de velger det; den de tar fra, dreper, sårer og skremner! Da er det mennesket som ikke hører og ikke Gud som skaper det. De ønsker bare noen å skylde på. Gud som ikke stoppet dem? Skal Han binde alle fast i en stol og sette munnbind' på oss for å sikre at ingen skader eller skades eller? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 7. juli 2023 #360 Del Skrevet 7. juli 2023 Hadde vi fulgt Guds vilje ville vi ha vært som Jesus. Oppført hos slik. Han gjorde gode gjerninger, men gjør noen noe bra, må de jo bli hånet for det. Ingen har vel blitt hånet så mye som den eneste som aldri gjorde noe synd. Han var Guds Sønn og godt oppdratt så Han må ha hatt en god Far. Han lyttet til Ham. Da må Gud være god også for Han gjorde Guds vilje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå