Gå til innhold

Til dere kristne som tror på gud, hvordan i all verden klarer dere det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lawyam skrev (På 2.7.2023 den 9.46):

Må Han ha dukket opp fra ingenting da? 

Vi mennesker klarer ikke å fatte at noe ikke har en begynnelse og en slutt. Men ta tiden for eksempel, det er en illusjon.. det er et verktøy vi mennesker har funnet opp. Jorda snurrer, natt blir dag, men ta bort det fysiske objektet «klokka « og alt er et evig nå. Tid er ikke linær, og derfor er det mulig at gud er alltid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 hours ago, Thanos said:

Men vi tror the big bang oppstod "ut av ingenting"? Da er det liksom greit å lene seg til?

For de fleste av oss er det spørsmål rundt vår eksistens vi VET vi aldri kommer til å kunne besvare. Vi er intelligente, men ikke så fordømt intellligente at vi kan gå utover vår hjernes kapasitet og stadfeste det med sikkerhet.

Jeg vet med 100% sikkerhet at vi mennesker aldri noensinne vil løse alle universets gåter og mysterier. Og disse mysteriene går rett og slett langt utover det vi er kapable til å forstå. Å hevde vi vil finne utav alle livets mysterier, er for meg en ufattelig arroganse!

Det er så utrolig mye stråmannsargumentasjon her inne at det er jo til å bli sprø av. Nei, jeg skrev eksplisitt at bigbang IKKE kom ut av ingenting. Tvert imot, så nevnte jeg multiversteorien som en etablert mulighet. 

Videre skrev jeg at vitenskapen vet at vi ikke vet, men har som mål å komme så nærme sannheten som mulig. Det er to ulike ting, og jeg har da aldri hevdet dette som du tillegger meg om at vi vil finne svarene på alt. Det er rett og slett en umulighet, og dette er en sannhet som deles av alle som har leflet med naturvitenskap. Religiøse, derimot, mener å VITE fordi at de TROR. Om ikke dét er arroganse, så vet ikke jeg hva er.

Jeg gidder ikke skrive hele innlegget på nytt, så jeg må bare pent be deg gå tilbake og lese på nytt.

Anonymkode: 1395d...4ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, marsvin said:

Vi mennesker klarer ikke å fatte at noe ikke har en begynnelse og en slutt. Men ta tiden for eksempel, det er en illusjon.. det er et verktøy vi mennesker har funnet opp. Jorda snurrer, natt blir dag, men ta bort det fysiske objektet «klokka « og alt er et evig nå. Tid er ikke linær, og derfor er det mulig at gud er alltid. 

Eh du, vi har ikke funnet opp tiden. Tiden er en dimensjon i fysikken. Vi har oppdaget tiden. På samme måte som vi har vi oppdaget gravitasjonskraften og at lys består av partikler. Selv kroppen din har en innebygget, molekylær "klokke". Tiden har også en retning, som er påvist av blant annet den generelle relativitetsteorien og termodynamikkens 2. lov.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thanos skrev (8 timer siden):

Det er like få grunner til å ikke tro det, som å faktisk tro det. 50/50. Man velger hva man tror på. Så enkelt er det. Ingen av oss kan påstå at vi har rett, men vi velger å tro.

Jeg har aldri hevdet at jeg vet. For noe vrøvl! Du tolker det slik men det er ikke riktig av den grunn.

Alt man velger å tro på er bare tro. Men når man velger å tro på noe blir det en sannhet for den som tror. Jeg hevder jo ikke at du skal hevde at Gud eksisterer. Jeg argumenterer bare for hvorfor jeg tror Gud eksisterer.

Men vi tror the big bang oppstod "ut av ingenting"? Da er det liksom greit å lene seg til?

For de fleste av oss er det spørsmål rundt vår eksistens vi VET vi aldri kommer til å kunne besvare. Vi er intelligente, men ikke så fordømt intellligente at vi kan gå utover vår hjernes kapasitet og stadfeste det med sikkerhet.

Jeg vet med 100% sikkerhet at vi mennesker aldri noensinne vil løse alle universets gåter og mysterier. Og disse mysteriene går rett og slett langt utover det vi er kapable til å forstå. Å hevde vi vil finne utav alle livets mysterier, er for meg en ufattelig arroganse!

Fortell oss hvor atomene og gnisten som forårsaket the big bang kom fra. Hvordan kunne det skje? Hva forteller vitenskapen oss om at i et stort, sort intet, oppstod plutselig tidenes gigaeksplosjon som helt magisk formet til universet og senere helt utav det blå gav opphav til alt liv.

Jeg hevder ikke at Gud finnes. Jeg sier bare at det ikke er mindre sansynlig enn at Gud ikke finnes. Og jeg vet det er umulig å forklare rasjonellt, men at jeg kan tillate meg å tro at vår eksistens og evne til empati og kjærlighet ikke er basert på tilfeldigheter og tomhet. Det finner jeg mening i.

Noen religiøse er fantatikere. Det skjer i alle miljøer. Lytt heller til de rasjonelle.

Velge å tro, skriver du.

Men det gjelder jo ikke religiøs tro. Enten tror du på det, ellers tror du ikke. Jeg har faktisk forsøkt å tro på den kristne gud, fordi det hørtes fint ut (jeg var barn). Etter noen måneder forsto jeg at jeg bare lurte meg selv og at jeg ikke EGENTLIG trodde på det. 

Jeg kan velge å si at jeg tror på gud, men jeg kan ikke tvinge fram tro, bare fordi jeg vil.

Anonymkode: bb325...bbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Thanos said:

Alt man velger å tro på er bare tro. Men når man velger å tro på noe blir det en sannhet for den som tror

Det er slikt som dette som gjør det umulig å diskutere. Slik logikk som dette fungerer bare i hodene til folk som tror. For oss andre, blir dette som å forholde seg til Schrödingers katt, hvor de religiøse på et hvilket som helst tidspunkt kan påberope seg det motsatte av hva de nettopp sa. "Jeg synes at katten er død, men jeg er sikker på at den lever  og jeg skal ikke ha noen diskusjoner der, for det er dette jeg tror på, og det er min sannhet".

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, Lawyam said:

Kan vi troende ikke bare få lov til å tro? 

Helt legitimt spørsmål, og absolutt! Det må likevel være lov å stille kritiske spørsmål til religion. Ellers viser historien at det ender dårlig. Vi må finne en balansegang tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lawyam skrev (27 minutter siden):

Kan vi troende ikke bare få lov til å tro? 

Tro i vei, men du bør stille deg selv spørsmålet hvorfor du tror? I 90 % av tilfellene i Norge tipper jeg det skyldes at man har lært det fra foreldre, med aftenbønn og bestemor i himmelen og sånt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Helt legitimt spørsmål, og absolutt! Det må likevel være lov å stille kritiske spørsmål til religion. Ellers viser historien at det ender dårlig. Vi må finne en balansegang tenker jeg.

Ja, det må det, men jeg leser mye hån her både av vår Gud og Jesus og det føles ikke noe godt og kan ikke være for å ramme dem, men oss som tror og det kaller jeg for ondskapsfullhet.

Vi må være enig om at ingen vet, heller ikke troende ellers ville vi ha slengt bevisene i trynet på alle, og det ville ikke-troende også gjort mot oss. Dere ville bli de gladeste, vi ville ha mistet mye. Likeens tror jeg ikke-troende mister noe av hva jeg har (men det er noe som kan diskuteres uten at noen blir enig om fra ikke-troende som vil mene noe annet) når de ikke har troen.

Spør oss om tro, viten er umulig å forklare. Tro er vanskelig nok å sette ord på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner hele konseptet religion totalt latterlig. Men jeg respekterer at andre, svakere individer har behov for å støtte seg på en krykke av såkalt tro. Det må utvilsomt være lettere å forholde seg til «Guds vilje» og «evig liv i paradis» enn verdens grimme realiteter. Det krever cojones av en viss størrelse å forholde seg til fakta: Verden er på mange måter grim og urettferdig, med ondskap overalt. Vi har bare ett liv, og det eneste vi vet sikkert, er at vi alle skal dø. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om mennesker. Ikke om Ham. Forstår forvirringen. Og jeg føler vi står i en slags global versjon av Babylon nå i disse dager. Vi har samme språk, pengene rår og promiskuøs adferd er normen. Kan ikke gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (4 minutter siden):

Jeg finner hele konseptet religion totalt latterlig. Men jeg respekterer at andre, svakere individer har behov for å støtte seg på en krykke av såkalt tro. Det må utvilsomt være lettere å forholde seg til «Guds vilje» og «evig liv i paradis» enn verdens grimme realiteter. Det krever cojones av en viss størrelse å forholde seg til fakta: Verden er på mange måter grim og urettferdig, med ondskap overalt. Vi har bare ett liv, og det eneste vi vet sikkert, er at vi alle skal dø. 

Vi må forholde oss til livets realiteter vi også da; men det hjelper selvfølgelig å støtte seg til troen kontra å ikke ha det å støtte seg til. Det er imidlertid ikke slik at vi ikke har stunder hvor vi tviler vi heller, vi er bare mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Lawyam said:

Ja, det må det, men jeg leser mye hån her både av vår Gud og Jesus og det føles ikke noe godt og kan ikke være for å ramme dem, men oss som tror og det kaller jeg for ondskapsfullhet.

Vi må være enig om at ingen vet, heller ikke troende ellers ville vi ha slengt bevisene i trynet på alle, og det ville ikke-troende også gjort mot oss. Dere ville bli de gladeste, vi ville ha mistet mye. Likeens tror jeg ikke-troende mister noe av hva jeg har (men det er noe som kan diskuteres uten at noen blir enig om fra ikke-troende som vil mene noe annet) når de ikke har troen.

Spør oss om tro, viten er umulig å forklare. Tro er vanskelig nok å sette ord på.

Det går dessverre hån begge veier. Også må jeg jo si det at mange (sier ikke dette gjelder deg), bli såra for veldig lite, og føler seg rett og slett angrepet, selv ved spørsmål som er stilt med åpenhet, nysgjerrighet og undring.

Jeg konfirmerte meg kristent, og var åpen med presten og kateketen helt fra starten av at jeg manglet gudstro og hadde mange, mange, mange spørsmål. De tok i mot meg og alle spørsmålene mine. De svarte etter beste evne. Det ble også sagt av presten under konfirmasjonsgudstjenesten at han hadde satt pris på denne konfirmanten som var åpen om manglende tro, og alle samtalene rundt dette. Denne holdningen er veldig fin, og jeg satte stor pris på hvordan jeg ble tatt i mot av kirken den gangen.

Den samme holdningen mangler totalt blant enkelte kristne, som tar ethvert spørsmål som flenge kritikk av skikkelsene og karakterene de tror på. De går rett i angrepsmodus, og du blir kalt ganske mye rart. Disse finnes det også noen av i denne tråden. Heldigvis har du selvsagt også en god del som svarer så godt de kan, på en respektfull måte. Det er flere av disse i denne tråden også. 

Jeg er sikker på at du vil finne de samme typene blant ateistene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det går dessverre hån begge veier. Også må jeg jo si det at mange (sier ikke dette gjelder deg), bli såra for veldig lite, og føler seg rett og slett angrepet, selv ved spørsmål som er stilt med åpenhet, nysgjerrighet og undring.

Jeg konfirmerte meg kristent, og var åpen med presten og kateketen helt fra starten av at jeg manglet gudstro og hadde mange, mange, mange spørsmål. De tok i mot meg og alle spørsmålene mine. De svarte etter beste evne. Det ble også sagt av presten under konfirmasjonsgudstjenesten at han hadde satt pris på denne konfirmanten som var åpen om manglende tro, og alle samtalene rundt dette. Denne holdningen er veldig fin, og jeg satte stor pris på hvordan jeg ble tatt i mot av kirken den gangen.

Den samme holdningen mangler totalt blant enkelte kristne, som tar ethvert spørsmål som flenge kritikk av skikkelsene og karakterene de tror på. De går rett i angrepsmodus, og du blir kalt ganske mye rart. Disse finnes det også noen av i denne tråden. Heldigvis har du selvsagt også en god del som svarer så godt de kan, på en respektfull måte. Det er flere av disse i denne tråden også. 

Jeg er sikker på at du vil finne de samme typene blant ateistene.

Ja, vet det. De som stiller spørsmål eller ikke tror blir møtt med; satanist, ateist - og det er urettferdig og også feil mtp at selv om noen er det eller kaller seg det; står det tydelig i Bibelen at Gud elsker ALLE og at Jesus ga livet sitt for ALLE og at Han ikke dømmer noen - og at de skal ikke VI heller, så de gjør seg altså større enn Gud og dømmer på Hans vegne? I mine ører hører jeg hykleri. Den eneste grunnen til at vi får komme til Himmelen er fordi Jesus ofret seg og ikke pga noe vi har gjort rett, til tross for i alle tilfelle, så døren står åpen pga Han og ikke pga deg eller meg bortsett fra at hvis vi vil dit må vi nesten ville dit og tro det er en vei ut. Når noen stiller seg frem og sier; nei, du får ikke komme til fordi du er sånn eller sånn; så lyver de og går rett mot Guds vilje som er; kom som du er - her er plass til alle  Det er jo budskapet. Så i mine øyne; der er noen Gud er glad i også. Mange mennesker som ikke tror er mye bedre enn de som sier de er kristne, men det hjelper ingen. Og de kristne er ikke rene pga seg selv, de er rene pga Han  Fordi HAN tok alt på korset 2000 år siden. Punktum. Og ikke pga at noen tror de er snille nok når de leser Bibelen og prøver så godt de kan. Da hadde ikke Han måtte dødd først, da er det bortkastet. Og Han sa at de troende skulle fortelle gode nyhetene og ikke 'hold kjeft du tror ikke'. Det var ikke en kjeft som trodde da Jesus kom heller, og Han sa ikke 'hold kjeft', men forklarte og Han sa; 'KOM' basically.  Vi kristne har ikke fortjent noe. Vi fikk en sjanse og tok den og hånden er strakt ut for dem som vil, så den slå-hånda-av mentaliten er STYGG. Når noen tviler er det ikke merkelig og når de ikke forstår eller ikke vil. Det kan vi takke oss selv for i bunn og grunn. 

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Lawyam said:

Ja, vet det. De som stiller spørsmål eller ikke tror blir møtt med; satanist, ateist - og det er urettferdig og også feil mtp at selv om noen er det eller kaller seg det; står det tydelig i Bibelen at Gud elsker ALLE og at Jesus ga livet sitt for ALLE og at Han ikke dømmer noen - og at de skal ikke VI heller, så de gjør seg altså større enn Gud og dømmer på Hans vegne? I mine ører hører jeg hykleri. Den eneste grunnen til at vi får komme til Himmelen er fordi Jesus ofret seg og ikke pga noe vi har gjort rett, til tross for i alle tilfelle, så døren står åpen pga Han og ikke pga deg eller meg bortsett fra at hvis vi vil dit må vi nesten ville dit og tro det er en vei ut. Når noen stiller seg frem og sier; nei, du får ikke komme til fordi du er sånn eller sånn; så lyver de og går rett mot Guds vilje som er; kom som du er - her er plass til alle  Det er jo budskapet. Så i mine øyne; der er noen Gud er glad i også. Mange mennesker som ikke tror er mye bedre enn de som sier de er kristne, men det hjelper ingen. Og de kristne er ikke rene pga seg selv, de er rene pga Han  Fordi HAN tok alt på korset 2000 år siden. Punktum. Og ikke pga at noen tror de er snille nok når de leser Bibelen og prøver så godt de kan. Da hadde ikke Han måtte dødd først, da er det bortkastet. Og Han sa at de troende skulle fortelle gode nyhetene og ikke 'hold kjeft du tror ikke'. Det var ikke en kjeft som trodde da Jesus kom heller, og Han sa ikke 'hold kjeft', men forklarte og Han sa; 'KOM' basically.  Vi kristne har ikke fortjent noe. Vi fikk en sjanse og tok den og hånden er strakt ut for dem som vil, så den slå-hånda-av mentaliten er STYGG. Når noen tviler er det ikke merkelig og når de ikke forstår eller ikke vil. Det kan vi takke oss selv for i bunn og grunn. 

Da har du en ganske lik tankegang som de jeg møtte i konfirmasjonstiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da har du en ganske lik tankegang som de jeg møtte i konfirmasjonstiden :) 

Hehe, jeg er blitt så gammel nå at jeg er begynt på veien å bli barn igjen ; konfirmasjonsalder kan nok stemme. Jeg var nok mer på tror på Gud og må prestere den gang. Jeg leser Bibelen på en annen måte når jeg nå har tygget noen år. Jeg tygger nok så lenge jeg har tenner og blir sånn de er når de er babyer.

Men denne selvrettferdigheten jeg også har kjent på er erstattet av erkjennelsen at 'hovmod står for fall' når jeg er i den. Det er nemlig ikke meg det handler om om troen; men Han og den satt langt inne.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 minutt siden, Lawyam said:

Hehe, jeg er blitt så gammel nå at jeg er begynt på veien å bli barn igjen ; konfirmasjonsalder kan nok stemme. Jeg var nok mer på tror på Gud og må prestere den gang. Jeg leser Bibelen på en annen måte når jeg nå har tygget noen år. Jeg tygger nok så lenge jeg har tenner og blir sånn de er når de er babyer.

Ja altså jeg mente presten og kateketen, ikke medkonfirmantene 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja altså jeg mente presten og kateketen, ikke medkonfirmantene 😅

Presten skremte vel litt, det er jo blandingsevangeliet som forvirrer. 'Gud hater deg og elsker deg og tar bort synden, men likevel ikke fordi du må holde alle budene også'. Det krasjer jo da helt. Men Jesus sier jo vi ikke må blande.

Enten kan vi holde alle bud...og stå (det er umulig)

Eller vi kan ta imot NÅDE og bare tro. 

Men hvis det blandes så forsvinner jo nådeaspektet og du blir jo bare urolig og føler deg dømt. Ikke ny vin i gamle sekker og ikke gammel vin i ny sekk - for da revner det, sa Han. Den tar lang tid å fordøye når prester og kirker og alle som tror er så hjernevasket at det er blitt til en sannhet. Hvem vil ha Pesus Pestus og en Gud som virker humørsyk og ustabil? Derfor er det alltid best å slå opp selv og sjekke hva Bibelen sier for ellers krasjer det. Nt erstatter GT. Før Kristus gjaldt noe, etter Kristus død gjaldt noe nytr; NÅDEN ved tro kontra FRELSE HVIS DU FULGTE DE 10 BUD. Jeg foretrekker det letteste. Før var det også mer fokus på å skremme folk til å tro også og det er ikke noe som gir tillit til at Gud elsker oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er så utrolig mye stråmannsargumentasjon her inne at det er jo til å bli sprø av. Nei, jeg skrev eksplisitt at bigbang IKKE kom ut av ingenting. Tvert imot, så nevnte jeg multiversteorien som en etablert mulighet. 

Videre skrev jeg at vitenskapen vet at vi ikke vet, men har som mål å komme så nærme sannheten som mulig. Det er to ulike ting, og jeg har da aldri hevdet dette som du tillegger meg om at vi vil finne svarene på alt. Det er rett og slett en umulighet, og dette er en sannhet som deles av alle som har leflet med naturvitenskap. Religiøse, derimot, mener å VITE fordi at de TROR. Om ikke dét er arroganse, så vet ikke jeg hva er.

Jeg gidder ikke skrive hele innlegget på nytt, så jeg må bare pent be deg gå tilbake og lese på nytt.

Jeg har møtt svært få mennesker som hevder at de med sikkerhet VET at Gud eksisterer. Hele konseptet og meningen bak ordet "tro", er jo at man ikke vet det med 100% sikkerhet. Om man ikke tror, så vet man helt sikkert. Da er ikke tro nødvendig! Jeg fatter ikke hvorfor dette er så forbasket hardt å forstå.

Ikke et eneste levende vesen på planeten jorden VET vitenskapelig at Gud finnes. Men noen mennesker hevder å ha hatt så sterke religiøse opplevelser at de opplever Guds nærvær så sterkt at for dem er Gud sannheten i livet deres. Det betyr ikke at de hevder at du skal hevde det samme. Det blir litt som en fyr som blir hjemsøkt av sin døde mor i leiligheten sin. Han ser henne og opplever henne, men ingen andre har sett eller hørt henne. For han er det sant at han ser og opplever gjenferdet av moren sin.

Velge å tro, skriver du.

Men det gjelder jo ikke religiøs tro. Enten tror du på det, ellers tror du ikke. Jeg har faktisk forsøkt å tro på den kristne gud, fordi det hørtes fint ut (jeg var barn). Etter noen måneder forsto jeg at jeg bare lurte meg selv og at jeg ikke EGENTLIG trodde på det. 

Jeg kan velge å si at jeg tror på gud, men jeg kan ikke tvinge fram tro, bare fordi jeg vil.

Hvorfor forstod du at du "lurte deg selv"? Hvorfor kom du til den konklusjonen? Hva andre tanker om livet og hva andre fysiske bevis fikk deg til å snu og tenke: "nei dette er jo bare tull!"

Det er slikt som dette som gjør det umulig å diskutere. Slik logikk som dette fungerer bare i hodene til folk som tror. For oss andre, blir dette som å forholde seg til Schrödingers katt, hvor de religiøse på et hvilket som helst tidspunkt kan påberope seg det motsatte av hva de nettopp sa. "Jeg synes at katten er død, men jeg er sikker på at den lever  og jeg skal ikke ha noen diskusjoner der, for det er dette jeg tror på, og det er min sannhet".

Men hva er det du vil diskutere da?! Ønsker du at religiøse skal innrømme at de ikke tror? At Gud ikke finnes?? Ønsker du å fortelle dem at de er noen idioter som tror på oppspinn? Ønsker du at noen skal få deg overbevist om at det vitenskapelig finnes en Gud?? Alt dette er jo bare bortkastet tid!

DET FINNES INTET FYSISK BEVIS FOR AT GUD EKSISTERER! DET FINNES HELLER IKKE BEVIS FOR AT GUD IKKE EKSISTERER! Ingen kan hevde hardnakket det ene eller andre. Derfor havner vi i en 50/50 situasjon hvor man rett og slett bare må.....tro! Jeg VELGER å tro, basert på min egen synsing og teorier om tid og rom, at det finnes en skaperkraft. At vi er her for en grunn og at universet og alt vi kan se, føle og høre, co-eksisterer i et perfekt system som våre hjerner ikke klarer å håndtere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men det er to forskjellige ting; å tro på Gud eller tro på Jesus. Kristendommen handler om troen på Kristus og det er jo Guds Sønn så jeg regner med at da tror en på Gud også som Skaperen.

Det er et skille i verdenshistorien vi ikke kommer bort fra og det er fra det året Han kom. År 0. Det bør være rimelig sikkert å anta at noe må ha skjedd når en ganske vanlig mann kunne sette så store spor etter seg og få til så store omveltninger både da og i etterkant. Han forkynte og helbredet i bare 3 år og Han må ha overbevist. Det det står om er om Han sto opp etter at Han døde eller ikke; fordi hvis Han ikke gjorde det er det ikke noe i kristendommen. Bibelens GT er det eneste da og NT har i tilfelle ingen verdi bortsett fra at det er historie. Det står i GT at Messias skal komme og hvordan Han skal leve og dø og reises opp og hvordan det skal påvirke oss og Satan, men var ikke Jesus Messias så er vi tilbake i jødedommen.  Tro som kristen handler om troen på Nåde fordi Han tok bort synder og at etter oppstandelsen står Han opp og farer til Himmelen. Vi kristne er en del av den, fordi vi tror Han er Guds Sønn og at Han renvasket oss -og DET er i bunn og grunn alt vi behøver å tro på; at Han gjorde det for OSS; av NÅDE. Lenge før noen av oss kom til så det må bare dreie seg om å tro det eller la være; at Gud sendte Sønnen sin for at vi skulle få Evig Liv ved Han.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...