Gå til innhold

Til dere kristne som tror på gud, hvordan i all verden klarer dere det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tanken streifet meg ja, fordi jeg syns det høres grusomt ut. Men de som har greie på det, sier at jesus også er Gud pga treeningheten og at han derfor ofret seg selv så da er det ikke så ille.

Anonymkode: 25846...6e8

Ille? Det er vel ikke det der er snakk om? Ja, Jesus gjorde det frivillig, men det JEG ville frem til var at siden og da Gud og Jesus gjorde det, viser det vel at Gud er god. Han hadde absolutt ikke måtte gjøre det, men Han gjorde det for meg og for deg og for alle. 'Straffen lå på Han for at VI skulle ha fred - og i Hans sår har vi fått legedom (profetert i Jesaia) tusener av år før det hendte. Peter sier; 'er vi leget'. 

Jeg opplevet alle diskusjoner om kristendom som om noen har klart å skumme gjennom første del av 1.mosebok. Trekker frem budene som Gud ga til Moses og jødene under vandringen til Israel, switcher litt innom Abraham og Sodoma og Gomorra og hopper over NT som er den viktigste delen. Jeg forstår det fordi det handler om Jesus i mer tydelige drag og Satan skjelver over det som skjedde på korset og vil at flest mulig ikke skal vite eller forstå det, men dere diskuterer GT og GT ble erstattet av NT. Det er et NYTT testamente og ikke et gammelt og kristendommen er ikke GT; det er NT. Kristne tror på Kristus derav navnet  Han sa at jødene enten måtte følge allr lovene og ville ikke klare det. Han klarte det og derfor kunne Han ta på seg vår skyld. Jøder kan vende om og det kan vi alle til å følge Jesus. Testamentet trer så i kraft etter Jesus sin død. Jødene tror også på Messias. Utover hele Bibelen varsles det og profeteres om Jesus skal komme og de ventet og ventet  De trodde ikke Jesus var Messias så de kvittet seg med Han, men Han var det og er det. Det vet vi som kommer til tro og vi får bekreftelser, men hvis noen ikke vil hører på hva noen blir de heller aldri kjent med dem. Jesus sa tydelig fra at den som har sett Han har sett Gud. Han sa også at det er ferdig og er klart alt, men hvis noen tror de skal smiske med Gud for å få noe Han allerede har gitt dem - og Han har gitt oss evig liv - Han har tilgitt oss - og har gitt oss alt i Jesus, så kunsten er å tro det. Det er vanskelig hvis vi fokuserer på alt utenom Jesus, men hvis noen har blikket festet der ser de etterhvert hva som er i HAN. Helt umulig å se Hans kjærlighet hvis vi ser rundt oss. Det står tydelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 hours ago, Antiviruset said:

Det har han jo sagt at han skal gjøre! Har du lest Bibelen ? At du er sur fordi det ikke skjer når det passer deg er en annen sak, og skylder på Gud når du eller andre rundt deg tar dårlige valg. Det faller jo på sin egen urimelighet.

Stråmann. Det har jeg ikke gjort. Jeg peker bare på hull i logikken I kristendommen. For eksempel ondskapens problem som vi snakker om her.

Anonymkode: 1395d...4ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Vel jeg er kristen. Hvis jeg har rett så gjelder kristendommen også for deg og alle andre, ikke bare for oss kristne. Hvis jeg tar feil, hva så?

Anonymkode: 16031...79b

Ikke noe problem for meg det du sier der. Jeg forstår ikke at du klarte å ta den kommentaren som et angrep. Jeg svarte på et helt genuint spørsmål om hvordan ateister finner mening i livet  og svaret er at det er ingen mening. At det er tungt til tider, neb også en befrielse. Jeg forstår hvorfor folk trenger religion. Altså ikke ment som noe angrep på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo besvist at relgiøse har lavere IQ enn resten av oss. 

Anonymkode: e178a...f40

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/22/2023 at 9:21 AM, Majer said:

Om vi tenker litt logisk på det så nevnes det vel en djevel og. Man kan velge å tenke at Gud enten er like mye god og ond- for uten kaos kan det ikke eksistere noe godt å kjempe for. Eller så kan man tenke at Gud ikke får gjort alt fordi det er en Satan som skaper likevekt og dermed hindrer Gud fra å hjelpe.

Jeg er agnostiker selv, men har ofte irritert meg over alle som ber for alt mulig. Om det finnes en Gud og guden blir begrenset av Satan så er det kanskje vanskelig å lytte til de bønnene som trenger det mest. La oss si Gud har kapasitet til å lytte til hundre bønner om dagen. Da blir fort halvparten bordbønner og den andre halvparten trivielle ting. 

Himmelen skal jo være uten vondt og ondskap, så det er jo mulig ha en tilværelse uten det negative. I følge de religiøse da…det er ingenting som tyder på at det finnes en Gud. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lawyam said:

Ille? Det er vel ikke det der er snakk om? Ja, Jesus gjorde det frivillig, men det JEG ville frem til var at siden og da Gud og Jesus gjorde det, viser det vel at Gud er god. Han hadde absolutt ikke måtte gjøre det, men Han gjorde det for meg og for deg og for alle. 'Straffen lå på Han for at VI skulle ha fred - og i Hans sår har vi fått legedom (profetert i Jesaia) tusener av år før det hendte. Peter sier; 'er vi leget'. 

Jeg opplevet alle diskusjoner om kristendom som om noen har klart å skumme gjennom første del av 1.mosebok. Trekker frem budene som Gud ga til Moses og jødene under vandringen til Israel, switcher litt innom Abraham og Sodoma og Gomorra og hopper over NT som er den viktigste delen. Jeg forstår det fordi det handler om Jesus i mer tydelige drag og Satan skjelver over det som skjedde på korset og vil at flest mulig ikke skal vite eller forstå det, men dere diskuterer GT og GT ble erstattet av NT. Det er et NYTT testamente og ikke et gammelt og kristendommen er ikke GT; det er NT. Kristne tror på Kristus derav navnet  Han sa at jødene enten måtte følge allr lovene og ville ikke klare det. Han klarte det og derfor kunne Han ta på seg vår skyld. Jøder kan vende om og det kan vi alle til å følge Jesus. Testamentet trer så i kraft etter Jesus sin død. Jødene tror også på Messias. Utover hele Bibelen varsles det og profeteres om Jesus skal komme og de ventet og ventet  De trodde ikke Jesus var Messias så de kvittet seg med Han, men Han var det og er det. Det vet vi som kommer til tro og vi får bekreftelser, men hvis noen ikke vil hører på hva noen blir de heller aldri kjent med dem. Jesus sa tydelig fra at den som har sett Han har sett Gud. Han sa også at det er ferdig og er klart alt, men hvis noen tror de skal smiske med Gud for å få noe Han allerede har gitt dem - og Han har gitt oss evig liv - Han har tilgitt oss - og har gitt oss alt i Jesus, så kunsten er å tro det. Det er vanskelig hvis vi fokuserer på alt utenom Jesus, men hvis noen har blikket festet der ser de etterhvert hva som er i HAN. Helt umulig å se Hans kjærlighet hvis vi ser rundt oss. Det står tydelig 

NT er ganske sykt også, ikke bare GT. Kunne Gud tilgitt våre synder, uten at jesus skulle tortureres til døde? Hvorfor satt han en slik SYK betingelse for tilgivelse?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette hjelper ikke for en god debatt. Det finnes intelligente og mindre intelligente hos både de religiøse og ikke-religiøse. Hilsen en som selv er ateist.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er forskjeller på kristne og religiøse. Vi er frelst pga Jesus og ikke pga IQ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stråmann. Det har jeg ikke gjort. Jeg peker bare på hull i logikken I kristendommen. For eksempel ondskapens problem som vi snakker om her.

Det er jo bare inne i ditt ateistiske hode at dette eksisterer. Ondskapens problem finnes jo ikke! Det er jo rimelig godt forklart i Bibelen hvordan ondskapen oppstår, og hvordan Gud planlegger å plassere den når den tiden kommer. Dette er bare et ateistisk konstruert troslære. For ateisme er en tro verre en alle andre trosretninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kastes veldig mye stein i glasshus hos ateister når det kommer til fordømmelse av tro. Selv om jeg ikke er religiøs selv så har jeg ikke problemer med å se dette.

I realiteten lever de fleste av oss etter en eller annen abstrakt tro. Om det ikke er religion som dikterer valgene hvert er det en overbevisning om noe annet. Status, likes, penger, osv. Også konseptet rundt at vært individ står i sentrum av universet og våre egne behov er det viktigste. Ingen er bedre enn noen andre her.

Nå er jeg klar over at det finnes råtne epler i kirken gjennom tidene. Likevel så er konseptet rundt god moral lang sterkere i kristne samfunn enn samfunn som har avvist Gud. 

Nietzhe drøftet problemstillingen i forhold til hva vi skal basere moral på når vi ikke har religion til å veilede oss.  Interessant lesning.

PS: At folk kaster bort tid på diskutere det ondes problem er litt rart i dag siden man aldri har eller vil komme noen vei med det. For å være ærlig virker det bare dumt.

Endret av Bigote
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, Antiviruset said:

Det er jo bare inne i ditt ateistiske hode at dette eksisterer. Ondskapens problem finnes jo ikke! Det er jo rimelig godt forklart i Bibelen hvordan ondskapen oppstår, og hvordan Gud planlegger å plassere den når den tiden kommer. Dette er bare et ateistisk konstruert troslære. For ateisme er en tro verre en alle andre trosretninger. 

Ok, da har jeg lært feil da jeg konfirmerte meg kristent, og du vet dette bedre enn både  presten min og professoren som skrev dette innlegget i SNL https://snl.no/det_ondes_problem.

Men jeg skal ta det med meg videre at du har et annet syn her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, da har jeg lært feil da jeg konfirmerte meg kristent, og du vet dette bedre enn både  presten min og professoren som skrev dette innlegget i SNL https://snl.no/det_ondes_problem.

Men jeg skal ta det med meg videre at du har et annet syn her. 

Av en eller annen grunn virket ikke lenken. Prøver igjen 😊 https://snl.no/det_ondes_problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 16.51):

I eventyrene ble de "syke" og døde. En del av de døde nok av kreft. Mange bukket under pga infeksjonssykdommer og ulykker så klart (farlig å jakt mammut) men grunnen til at vi opplever at kreft er vanligere nå, er jo at moderne medisin (og vaksiner!) muliggjør at det er blitt helt normalt å leve til man er 80 år. Når folk lever så lenge,  så får de kreft. 

Dyr får også kreft når de blir gamle. Det er en del av den naturlige aldringsprosessen. 

Anonymkode: 25846...6e8

er da flust av unge folk som får kreft da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antiviruset skrev (23 timer siden):

De aller fleste mennesker er akkurat det ja, har ondskapen latent i seg. Så kan jo alle mennesker vise "godhet" mot sine, men det veier jo ikke opp mot den ondskapen de påfører andre mennesker som er uten for den indre kretsen.  Spør du Hitler om han var ond! Hva svar tror du at du vill fått da ? 

så du mener de fleste er som hitler?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 11.07):

Det er litt artig at ateistene benekter Gud, men likevel mener Gud som de ikke tror på har skylden i alt vondt i verden, ikke menneskers handlinger.

Anonymkode: 8356f...607

vi mener at dersom kristne skulle hatt rett så er gud skyld i absolutt alt siden han visstnok skal ha skapt verden og menneskene i den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (17 timer siden):

vi mener at dersom kristne skulle hatt rett så er gud skyld i absolutt alt siden han visstnok skal ha skapt verden og menneskene i den. 

Gud har skapt oss, men har ikke skylden for at mennesker gjør ondt mot hverandre. Det er et individuelt ansvar. Hykleriet i at ateistene skylder på Gud som de jo benekter for alt som er galt ser dere visst ikke selv.

Anonymkode: 8356f...607

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 8.58):

Jeg prøver å forstå hvordan dere kan tro på en gud som gir lov til å så masse dritt skjer i verden? Folk kan bli drept, voldtatt, sulter, lever i økonomisk helvete, og er helt ødelagt, men man skal liksom tro på han for han vil vårt beste?

Anonymkode: 6aee9...dbd

Ett ord: EGENVILJE. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (18 timer siden):

Om du forteller sønnen din på 17 år, 7 ganger daglig i 6 måneder at han ikke må finne på noe galt, men så gjør han det alikevel! Skal du som forelder lastes for det? Forstår du også mekanismen som ligger bak, som muliggjør at barna ikke alltid lytter til foreldrene sine?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (4 timer siden):

Om du forteller sønnen din på 17 år, 7 ganger daglig i 6 måneder at han ikke må finne på noe galt, men så gjør han det alikevel! Skal du som forelder lastes for det? Forstår du også mekanismen som ligger bak, som muliggjør at barna ikke alltid lytter til foreldrene sine?

mulig jeg ikke skal lastes for det men så er ikke jeg perfekt heller og har selv gjort noe som var galt noen ganger som barn ekker ungdom. jeg går ikke og sier at jeg er perfekt men at min sønn er dum dersom han gjør noe galt, men dersom han oppfører seg fint så er det utelukkende min fortjeneste og ikke hans. Er jo det kristne messer om hele tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (4 timer siden):

Ett ord: EGENVILJE. 

alt galt som skjer i verden handler da ikke om egenvilje. F eks ingen barn velger å bli født ned en alvorlig genfeil eller ingen velger å få kreft eller dø under en naturkatastrofe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...