Gå til innhold

Min egen trenings- og kostholdsdagbok

Fremhevede innlegg

Skrevet

En sommer er straks over og jeg er mer tilstede og tilbake i dagboken min. 

Du har helt rett @Amatariel, jeg må faktisk ha helt sukkerstopp for å få dette til… Spinnville hormoner gjør at jeg ikke klarer å kontrollere sukkerinntaket om jeg først har tatt én karamell liksom. Jeg tar hele posen. Så nok en gang må jeg altså bare innse at det er sukkerstopp som må til for meg. Ikke at det er noe stor sorg akkurat det, for det finnes massevis av gode alternativer. Saken er bare at det er så synd at jeg ikke kan klare den der alt med måte-tankegangen. For meg så må det være enten eller og sort/hvitt, i hvert fall for en periode inntil kroppen roer seg. Så ja til deg også @123qwe, hormoner og søvn har mye å si. Jeg vet at jeg har hatt tendens til å gi blaffen når søvnen uteblir og hormonene herjer som verst. Det siste året har bare vært en eneste jojo. Jeg innrømmer det og ser det. Slitsomt, og jeg har vært så mye lei meg pga det :(

Vel, jeg har en kampvilje som er større enn stor og jeg gir meg ikke!! I hele sommer så har jeg holdt treningen ved like selv om jeg har vært på to ferieturer også. Så muskelmassen og løpeformen min er faktisk veldig bra til tross for økt vekt. Jeg veide 66,8 kg i går.  Jeg veier nå altså en drøy kilo mer enn jeg veide tidligere i sommer, men trøster meg med at det nå går nedover igjen. Bare denne uken så har jeg hatt en fin nedgang allerede. Mye vann pga sukkerstopp, men ned er ned :nikke:   I fjor på denne tiden var jeg to kg mer.

I dag er min dag 6 uten sukker. Klart at jeg kjenner litt på at det er lørdag og at jeg gjerne skulle hatt litt å kose meg med, men jeg har tidligere erfart at dette går over. En ting er i hvert fall helt sikkert: For meg så er det mye lettere å holde på planen min om kaloriunderskudd så lenge jeg holder meg unna det som gir meg cravings. 

Jeg har nå et mål om å nå 60 kg innen utgangen av november. Det er 14 uker til. 6-7 kg på hele 14 uker vet jeg at jeg kan få til, for det er jo ikke mer enn en halvkilo pr uke det. Vektnedgang har aldri vært lineært, så at det vil svinge noen uker er jeg forberedt på. Uansett over såpass lang tid bør jeg ha nådd det målet. Tanken er at jeg skal ha sukkerstopp til i hvert fall målet om 60kg er nådd. Jeg tror ikke jeg har veid under 60 kg på rundt fire år eller noe. 

Denne høsten så får jeg ha mest fokus på kosthold og kalorier. Treningen sitter som den skal og jeg viker knapt et øyeblikk der. I sommer så har jeg trent CrossFit to-tre dager i uken og så har jeg løpt litt innimellom når jeg har kunnet i tillegg. Det kan være at det blir litt mer løping enn styrketrening utover høsten, men store endringer blir det neppe. Målet med treningen får være at jeg skal opprettholde formen som jeg har nå både styrkemessig og kondisjonsmessig. Jeg løper fremdeles mila på under en time ☺️ 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et drøyt kilo på en sommer er ingenting - det rister du deg av deg :klemmer: Man kommer langt med kampvilje! Jeg er sikker på at du klarer sukkerstoppen som du har planlagt nå. Dette skal bli en skikkelig bra høst der vi når mål!

Skrevet

Takk for oppmuntringen, @Amatariel :klem3: Ja, jeg tror også at jeg kommer til å klare denne sukkerstoppen. Klarte det jo fra nyttår og frem til påske, så skal nok klare det fra nå og frem til nærmere jul også. Tenker at det blir ca 100 dager uten i første omgang. Om jeg holder på helt frem til jul vet jeg ikke ennå, men jeg tar en og en dag. I dag er det dag 9 😃 Det går ganske greit fremdeles. 

I dag har jeg sittet og tenkt på hvordan det var med vekt og aktivitet da jeg var 10-15 år yngre. Det er i grunnen bare de siste 4-5 årene som jeg har hatt et «vektproblem» og har gått opp og ned 5-8 kg som en jojo. Tidligere så har jeg bikket en og to kilo opp eller ned, mens de siste årene så har jeg jo vært overvektig i flere perioder i henhold til BMI-skalaen og vekt/målbånd. Kan ikke huske at jeg puttet i meg så mye tøv da jeg var yngre som jeg har gjort nå de siste årene. Før var jeg også mer hverdagsaktiv og satt svært sjeldent i sofaen. Jeg har også tenkt mye på det der med alder. Mange sier at man øker i vekt pga alder og evt overgangsalder, men jeg kjenner flere på min alder som er tynne som fliser. Jovisst er det forskjell på folk og gener osv, men jeg HAR spist mye mye mer enn jeg har pleid tidligere og er ikke fullt så aktiv. Har også gått fra et yrke med mye bevegelse til stillesittende kontorjobb.  Da går man jo opp da :ler:  Så jeg innrømmer glatt at også jeg har fått noe «matstøy» de siste årene som ikke var der tidligere pga alt dette. Så nå jobber jeg altså med å få ned vekten til der jeg skal være. Jobben med å ta tilbake MEG uten matstøy skal jeg selvfølgelig gjøre underveis, men jeg vet at jeg også har en jobb å gjøre i etterkant. 

Treningen på senteret er nå i full gang igjen etter sommeren. Er så glad for det! Jeg har trent like mye som vanlig, men da uten instruktør. I går ble det en løpetime + en styrketime med instruktør igjen. Fint at alle er på plass igjen :nikke:  Dette blir en fin høst!

• Liker 1
Skrevet

Dag 12 på sukkerstopp og vektnedgang. Ikke et resultat å rope hurra for med ned 300 gram siden forrige fredag, men det er tross alt 1,9 kg ned på to uker. Det skal jeg være svært fornøyd med selv om det er mest vann og lite fett. Vekt i dag er 66,5 kg. Jeg begynner å ane antydning til at magen begynner å bli noe flatere (mindre bollete og kvapsete), men det kan være vel så mye at kostholdet har blitt bra som noe annet. Jeg er i hvert fall ikke oppblåst og har heller ikke poser under øynene pga drittmat, så da ser man jo straks litt bedre ut også selv om ikke vekten er helt der den burde vært. Alt i alt så har det vært en god uke både med kosthold og trening.

På onsdag trente jeg en time CrossFit og i går 45 min løping med intervalltrening på høypuls. Det var ganske bratt stigning på mølla og med høy fart. Ble ganske tom etter den økta der altså :deaktivert: Jeg kjenner at jeg gjerne skulle hatt av meg minst 5 kg blylodd rundt bena, men har kun meg selv å takke. Det blir veldig mye lettere å løpe når jeg får av meg det. Ååååh som jeg gleder meg til den dagen kommer! Bare det er motivasjon så det holder :)  I dag blir det CrossFit igjen. Det er gøy når jeg merker at jeg kan øke bittelitt på vektene. Økningen kommer ikke like fort nå som den gjorde i begynnelsen naturlig nok, men den kommer innimellom. Det er skikkelig gøy og motiverende. 

Skrevet
Ms. Steele skrev (28 minutter siden):

men det er tross alt 1,9 kg ned på to uker.

Jaa det er kjempebra! Godt jobba! :duskedame: Og du er jo bare helt RÅ på trening. Dette kommer du til å få masse uttelling for snart.

• Hjerte 1
Skrevet

CrossFit økten på fredag var en helsikes pulsøkt, men gøy da! I dag ble det 12 km løping ute. Løpingen var i et ganske behagelig tempo, for det var terskelfart. Vi har fokus på konkurranse-forberedende løpeøkter på treningen for tiden, så da må jeg ta de rolige øktene på egenhånd. Det passer meg fint, for jeg er ikke så fan av å kjøre intervalløktene alene. Det er kjedelig det 😜 De lengre og roligere øktene ute derimot er jeg veldig glad i 🥰

Sukkersuget fikk kjørt seg litt nå i helgen må jeg si. Dag 14 i dag, men det kunne like gjerne vært dag 1…. I går trodde jeg at jeg skulle bli helt gal av søtsug eller hva det nå enn var 🙄 Jeg følte at jeg kunne ha trykket i meg nesten hva som helst. Jeg gjorde ikke det altså, men en voldsom trang var det. Jeg vet hva det kan skyldes, for i går ble det så hektisk pga familieaktiviteter at jeg ikke rakk å forberede noe middag. Vi kom sent hjem og jeg var så ufattelig sliten. Ikke hadde jeg noe ferdig preppet i fryseren heller. Så det ble rett og slett brødskiver på meg til «middag». Jeg begynte å snoke i skapene og fikk en uggen følelse. Skulle jeg virkelig sprekke på kaloritelling og sukkerstopp allerede nå liksom? Så fant jeg en liten bit gulrotkake uten sukker som jeg hadde liggende i fryseren. Det ble redningen gitt 😁 Jeg vet fra før at om jeg skal klare dette her uten å gå helt bananas i hodet så må jeg ha jevne og gode måltider. Det er helt alfa og omega for meg. Så kommende uke må jeg rett og slett få preppet litt ekstra som jeg kan ha i fryseren til travle dager. 

Skrevet

Uff, det er kjipt å lese at man kan merke sukkersug noen uker inn, for nå er jeg 1 uke inn og tenkte at dette gikk som smurt 😅😵‍💫

Uansett, stå på i prosjektet ditt! Gøy å lese i dagboken din 😊👏👏

Skrevet

Ja, det er litt kjipt det med sukkersug @Kvantesprang -->, men det vil nok komme hos meg fra tid til annen selv om jeg er aldri så flink med måltidene. Ikke like ille hele tiden selvfølgelig, for ellers ville det jo ikke vært til å holde ut :ler: Sist jeg hadde stopp så gikk det ganske greit hele tiden egentlig, så hos meg så kan hormoner ha en del å si i tillegg til dette med søvn og stress selvfølgelig.

Mandag var det vanlig løpetrening med gjengen igjen. Det var en skikkelig hard intervalløkt som sist og med bakkeintervaller på 5% stigning 🥵 Det er skikkelig ille mens det står på, men så fort jeg roer ned i få sekunder så kan jeg gyve løs igjen. Det er jo det som er så fint! I dag hadde vi en kombinasjon av løping og styrketrening med forholdsvis hyppige bytter. Jeg synes kanskje ikke det blir så mye løping av det siden vi bytter øvelser forholdsvis ofte, men man får jo opp pulsen og varmen mens det står på kan man si. 

Vekten er som vanlig et kapittel for seg. Om innsatsen har gitt resultater ser jeg på veiedagen på fredag :)  Foreløpig ser det fint ut. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Livet skjer, men man må komme seg videre. I dagboken her så får jeg heller fokusere på kosthold, vekt og trening. Det siste året har vært beintøft. Jeg kommer meg liksom ikke vekk fra den dippen jeg har opp mot overvekt. Jeg vipper mellom 65 og 67 kg, men kommer liksom ingen vei videre ned. Jeg var i veldig godt sig i begynnelsen av september, men så kommer livet og biter meg i rævva 💔 Jeg har i grunnen aldri brukt mat til å regulere følelser som sådan, men jeg får en litt sånn gi blaffen-følelse når livet butter skikkelig. Det blir sikkert i samme gate. Hormoner herjer, tårer renner og vekten er jojo 😅 

I forrige uke fikk jeg kommet meg på trening bare to dager. Det er slettes ikke likt meg, for trening er jo medisinen min. Det skal sies at det har vært en skikkelig hektisk tid i det siste, og vel så hektisk oppi hodet. Heldigvis så er det flere ting som har roet seg litt. Det blir en liten pause i det hektiske før det tar seg opp igjen nærmere jul. Så akkurat nå i skrivende stund har jeg god kontroll på både kosthold og trening. Jeg  hadde to økter i går slik som jeg pleier. Først løping og deretter ganske tung styrke, totalt 75 minutter. I morgen blir det vekselsvis løping og styrke i en times tid. 

Jeg har tidligere hatt god erfaring med å logge alt jeg putter i munnen. Det som er litt kjipt er at jeg har brukt så fryktelig mye penger på apper for å registrere inntak, så det tenker jeg at jeg ikke skal gjøre mer akkurat nå. Om det kan funke å la være å registrere i hele tatt gjenstår å se. Jeg vet jo at det finnes gratisversjoner, men jeg er ganske lei av å føre opp også. Jeg tar en og en dag om gangen nå. Ned i vekt må jeg, for når jeg bikker 67 kg så strammer buksene veldig og jeg får faktisk merker rundt livet… Treningstøyet blir også stramt og skikkelig ubehagelig å ha på. Kan ikke ha det slik. 

Skrevet

Ingen tvil om at livet kommer med bølgedaler :klem3: det er tungt når det står på! Godt å høre at det går ganske bra nå da, med kosthold og trening. Man kan ikke gjøre annet enn å bare stå skikkelig på når man har en god periode ❤️

Skrevet

Dette har vært en god treningsuke. De vanlige øktene mandag og onsdag + løpetur på 6 km ute på torsdag og CrossFit i går på en times tid. At all trening er skikkelig ferskvare er ikke tvil, for den økta med CrossFit i går var skikkelig hard. Det nytter ikke å sluntre unna. Jeg kjenner veldig på at jeg skulle ha trent litt andre typer styrkeøvelser også, men jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal få lagt det inn. Tidligere så trente jeg mine egne styrkeøkter på tirsdager, så jeg lurer på om jeg ikke skal få sneket inn en slik økt igjen. Det var ikke spesielt tunge økter, så det burde være mulig. Jeg hørte på 16 ukers helvete at kvinner faktisk kan trene oftere enn menn, men nå husker jeg ikke hva som ble sagt om hvorfor det er slik. Det må jeg visst lese meg opp på. 

Vekten i går var ikke noe spesielt å skryte av, men ned 0,4 kg ble det. Så vekten var 66,7 kg. Dette kan faktisk være min egen «feil», fordi jeg nå prøver meg på å la være å føre kalorier. Jeg vet jo sånn ca hva jeg kan spise, men for å få en litt raskere nedgang så er egentlig erfaringen at jeg bør ligge ganske lavt i inntak. For å vite hvor lavt jeg kan ligge så bør jeg føre opp. Det er litt sånn mellom barken og veden for meg akkurat nå, for den styrketreningen som jeg driver med er rimelig tung til tider. Det er liten vits i å spise seg ned i vekt ved at man taper muskler. Da er mye av vitsen borte. Jeg må se om jeg klarer å finne en balanse der. Alt var veldig mye enklere da jeg førte opp rubbel og bit, men jeg ble så lei… :multipliserer: 

Skrevet

Jeg avsluttet uken med 12 km løpetur i deilig høstvær i dag 🍁 Det var masse løv på turstiene så det var så godt og mykt å løpe på! Det er 7 uker siden sist jeg hadde en så lang løpetur, så dette var godt å få gjort! Det har blitt mest løping på mølle i det siste, men det er jo egentlig ute jeg liker meg best :hjerter_rundt:  Jeg var fremdeles litt tung i bena etter fredagens CrossFit, men det gikk greit å løpe på terskel. Jeg merker at terskelfarten min har gått ned i forhold til hva som ble målt for en god stund siden. Det kan ha mye å gjøre med vekt selvfølgelig. Jeg er jo rundt fem kilo tyngre nå. Om jeg nå får til å komme meg ned igjen der jeg en gang var så vil det bli sååå mye lettere å løpe også. Ahhhh, tenk om jeg kunne huske på det hver gang jeg putter noe tøv i munnen :rodmer: Det ble noen biter sjokolade til lørdagskosen i går, men ikke på langt nær så mye som det kunne blitt om jeg ikke hadde hatt fokus. Jeg velger uansett å tro at dagens løpetur med hele 760 forbrente kalorier kan ha veid opp for de sjokoladebitene i går. Resten av kostholdet er faktisk ganske bra og sunt. 

Skrevet

Syns du er skikkelig flink! Må huske å gi deg nok kred for det :nikke: Trening, løping, fokus på hva du putter i munnen. Ja virkelig, jeg er imponert!

Skrevet

Jeg sier som Amatariel , jeg er skikkelig imponert 🥰

Skrevet

Føler med deg @Ms. Steele, hormoner er noe herk når man reagerer på svingninger. Gruer meg litt overgangsalder da jeg har bestandig vært følsom for hormoner. Har nå hormonspiral som har minimert plagene sammenlignet med før. 

Jeg har også drevet med logging av mat men føler meg litt «utbrent» på den fronten. Prøver meg nå på moderasjon og opprettholde det over tid, det er heller ikke bare bare for mitt vedkommende…

Skrevet

Tusen takk dere ❤️ Det er faktisk litt av en kabal som skal gå opp med tanke på trening og ernæring. I hvert fall om man ønsker vektnedgang, men ikke nedgang i muskelmasse. Jeg ser på vekten at jeg har hatt et godt underskudd. I går etter trening så følte jeg at jeg kanskje har hatt et litt vel godt underskudd i forhold til all treningen :huh: Jeg spiste en liten porsjon med havregrøt med litt blåbær oppi, men etter en halvtimes tid så cravet kroppen etter mer mat. Akkurat da så klarte jeg ikke helt å skille på om det var søtsug eller om det var sult, for det kjentes ut som sult der og da. Først så skjønte jeg ikke helt hvorfor jeg fremdeles var sulten etter å ha spist en helt ok kveldsmat på ca 220 kcal (jeg har det i hodet fra før), så jeg tok et knekkebrød i tillegg med bittelitt peanøttsmør for næringen sin del. Etter en liten stund igjen så var jeg fremdeles "sulten" eller hva det var. Tok en liten neve rosiner og et par-tre valnøtter til tekoppen. Da roet det seg. Når jeg ser på vekten i dag så er det jo et gledelig syn, men det kan altså være at jeg har ligget litt vel lavt i inntak totalt denne uken. 

I morgen er det er supertung CrossFit-økt som står for tur, så da må jeg ha litt ekstra inn for å klare å fullføre + for å få resultater i etterkant :trene: Jeg vet jo omtrent hva jeg har pleid å spise før da jeg førte opp kalorier, men det er så fort gjort å tro at man kanskje får i seg for mye også. Det er jo heller ikke ønskelig :ler: Synes jo det var veldig mye enklere når jeg f.eks gikk fra 1300 og økte opp til 1600 kcal de dagene som jeg trener hardest. Nå blir jo alt bare sånn ca og jeg har da bare en viss anelse. 

Skrevet

Fredagens vekt viste 65,5 kg og da ned 1,2 kg siden forrige fredag. Selv om jeg hadde spist bra i forkant av treningsøkten på fredag så gikk jeg litt tom, men det hadde jeg antakelig gjort uansett hva jeg hadde spist. Den økta er bare helt grusom tung mens det står på 🥵 De siste burpees´ene og de siste biceps curls´ene var bare rett og slett blytunge og det var et øyeblikk eller fem der jeg trodde at jeg ikke kom til å klare å fullføre økta. Jeg fullførte og er grisestolt av hva jeg har fått til 💪🏻 I går tok jeg en hviledag.

I dag var jeg fit for fight igjen og løp en deilig tur på 14 km :)  Litt tunge ben de siste to kilometerne, men sånn sett så er det bedre for meg å forsette å løpe i stedet for å gå, for å gå blir bare enda tyngre når man stivner i kroppen. Jeg løp nok en gang bare på terskel, for jeg skal på løpetrening på mølla med gjengen igjen i morgen. Vi vet aldri hva vi får der, men som regel så blir det mye fart, bakker og/eller intervall. Da er det greit å ha tatt det rolig dagen før. 

Jeg har fremdeles ikke tatt noe stilling til om jeg skal begynne å føre kalorier eller ikke. I helgen har jeg nok spist mer enn nødvendig, men håper jo nok en gang at all treningen skal ha «tatt brodden av» det verste av inntaket. Jeg tar en uke til uten å føre opp inntaket, så tar jeg en vurdering derfra. Det beste ville jo vært om jeg fant en balanse av meg selv slik at jeg kunne gå ned rundt en halvkilo i uka. 

Skrevet

Fantastisk nedgang!! Gratulerer! jippi.gif.28ae7fb81e324f4e9f3da73858e8d380.gif

Skrevet

Vekten spretter opp igjen som en nyttårsrakett fra den ene dagen til den andre. Ikke at jeg lar meg vippe av pinnen av den grunn, men når jeg i utgangspunktet er så usikker på om jeg spiser riktig så blir jeg jo litt betenkt. Jeg vet jeg spiste litt ekstra i helgen, men om det er selve kostholdet med litt ekstra sukker og salt som gjør at jeg får slike svingninger eller om det er hormonelt aner jeg ikke. Akkurat dette med vekten må jeg bare se an litt utover uken også før jeg gjør meg opp en mening om veien videre. 

Da jeg så hva vi fikk på løpetimen i går så var jeg ikke akkurat optimistisk med tanke på at jeg hadde løpt 14 km dagen før 🙄 Selvfølgelig var det 4x4 intervall som lyste mot meg! Sukk, jeg mistet motet et øyeblikk, men tenkte at jeg får bare gjøre det beste ut av det. Nå er det en god stund siden sist jeg løp den intervallen der, men jeg mener å huske at jeg løp den sist på 11 km/t. Så da bestemte jeg meg for å gjøre det i går også. Det gikk, men jeg hadde ikke klart å øke noe mer heller. Det var et par ganger i løpet av den tredje intervallen at jeg måtte hoppe av mølla i fem sek for å hive etter pusten, før jeg hoppet på igjen. Jeg smilte jo fra øre til øre da jeg var ferdig og hadde fullført denne fryktelige treningsformen 😅 4x4 intervall er blant de verste øktene for meg. Intervall på 2-minuttere er heller ikke noe å trakte etter når jeg tenker meg om, for da er farten enda litt høyere. Kroppen min trenger det, og det får være min trøst i galskapen :) 

I dag skal jeg ikke gjøre noen verdens ting annet enn et par gode turer med hunden min 🐶 Bena kjennes helt ok, men jeg vet at kroppen trenger godt med restitusjon. Så det prioriterer jeg i dag. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Sånn. Nå har jeg vært i tenkeboksen lenge nok. Jeg må føre kalorier. Vekt i dag var omtrent det samme som for en måneds tid siden på 67,6 kg. Livvidden på 84 cm. Som jeg har skrevet tidligere så hopper vekten opp og ned mellom 65 og 67 og noe hver eneste måned. Når perioden kommer så blir jeg nesten som besatt av og klarer ikke å skjerpe meg. I helgen så gikk det med en halvkilo smågodt  + noe annet tøv.

Nå er den perioden over for denne gang og jeg har fått på plass hodet igjen. Så i går tok jeg valget om at jeg må føre kalorier igjen. Det er rett og slett ikke noe utvei for meg om jeg skal klare å få bukt med dette. Når jeg fører opp inntak så blir jeg forpliktet til å holde meg i skinnet. Det blir mye mer synlig når jeg fører opp alt i en app. I tillegg så skal det mer til før jeg går på smeller når jeg er «forpliktet til» å loggføre. Sånn har det i hvert fall vært alle ganger tidligere. Jeg blir også mye mer bevisst på å få i meg nok frukt og grønt, for jeg får «surt fjes» i appen om jeg har slurvet med kostholdet. Jeg vet godt hva jeg skal ha og ikke uten app, men jeg blir altså mer streng og bevisst når jeg fører opp. Sånn må jeg ha det. Enkelt og greit. Det er ikke noe mellomting her, for det har jeg prøvd lenge nok nå. Jovisst kan jeg spise litt tøys innimellom selv om jeg fører opp alt, men det blir mye mer kontrollert. 

Forrige uke ble en god treningsuke, men jeg fikk ikke tatt løpeturen min ute i går. Det skyldes rett og slett litt dårlig planlegging og ingenting annet. Eller jo forresten, alt sukkeret fra uken og helgen gjør meg sløv og tung i rumpa! Så da får jeg heller ta i litt ekstra på den doble treningstimen min med gjengen min i dag da :)  Treningen min er det heldigvis sjelden at jeg skipper. Da har jeg i hvert fall fått opprettholdt både muskler og kondis selv om det er litt vel mye fettlager på kroppen for tiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...