Fakse Skrevet 11. januar 2006 #1 Del Skrevet 11. januar 2006 Bestemor til en barndomsveninne av meg er død, og hun skal begraves i morgen. Da vi vokste opp kjennte jeg denne damen ganske godt, og har veldig gode minner om henne. Har tenkt at det er en selvfølge å gå i begravelse og kjøpe blomster til kista. Men i dag snakka jeg med min bestemor, som har vært nabo med denne damen hele sitt voksne liv. Hun sier at det ikke er god skikk og gå i en begravelse når det ikke har vært en dødsannonse i avisa, og at man da heller ikke skal sende blomster. Vil gjerne høre meninger om dette fra andre, min bestemor har spesielle meninger noen ganger, men samtidig er det jo noe i det hun sier... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 11. januar 2006 #2 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg kjenner ikke til skikken rundt dette, det er sikkert en 'regel' for hvordan man skal forholde seg til begravelsen når den ikke har blitt kunngjort.. Men kan du ikke ringe barndomsvenninnen din og kondolere og spørre om det er greit at flere kommer eller om de ønsker å være bare familien? Så er du helt sikker, og har ihvertfall fått sagt til henne at du føler med henne om du ikke får sjansen til å komme i begravelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 11. januar 2006 #3 Del Skrevet 11. januar 2006 Begravelse er en ting - der er jeg enig med bestemoren din. - det er ikke alle som ønsker en åpne begravelse - noen (familien eller avdøde) vil at det skal være en begravelse i stillhet - og averterer det derfor ikke før etter den har funnet sted. Når det gjelder blomster er jeg ikke enig - jeg ville heller sendt blomstene til venninnen jeg - med et lite kort om at du føler med henne - og nevnt at du hadde gode minner om bestemoren fra barndommen. Synes stort sett det er mye bedre med blomster til de etterlatte jeg - for å vise at man er "der" - enn blomster til kisten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. januar 2006 #4 Del Skrevet 11. januar 2006 Dødsannonsen er jo, i tillegg til å informere om at vedkommende er død, en måte å si i fra om når begravelsen/bisettelsen skal være, slik at de som ønsker å være tilstede kan gjøre det. Hvis de ikke har noen annonse ville jeg anta at det er fordi de ikke ønsker at andre enn de inviterte skal komme, og det bør respekteres. Mange setter jo inn annonse i ettertid hvor det står "begravelsen har funnet sted i stillhet" eller noe sånt. Jeg ville derfor ikke bare troppet opp sånn uten videre. Siden du kjente denne kvinnen kan du godt, som Dagoberta foreslår, ringe og høre om det er greit at du kommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 11. januar 2006 #5 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg er enig med LilleBille her. Hvis begravelsen ikke annonseres før i etterkant, "begravelsen har foregått i stillhet" eller noe sånt, så har man ikke ønsket en åpen begravelse. Synes også tanken om å gi blomster til venninna di er veldig fin. Hvis du har god kontakt og prater med venninna di, kan du jo også spørre henne om det er åpent for alle å komme i begravelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 11. januar 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 11. januar 2006 Dere har rett, jeg skal ringe henne jeg. Blomster blir litt vanskelig, for vi tenkte på en blomst fra hele familien og for å vise medfølelse med alle barna eller barnebarna til hun som er død. Pappa var barndomsvenn med hennes sønner, og disse vennene har vært som ekstra onkler for meg og min søster. Vi kan jo selvfølgelig sende blomster til dem alle, men det blir til tre husstander. Tror det er bedre og sende til kapellet for å nå dem alle, så får vi heller spørre om det er greit at vi kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 11. januar 2006 #7 Del Skrevet 11. januar 2006 Da bestefar døde var det etter eget ønske ikke noe dødsannonse før begravelsen var over. Dagen etter faktisk. Det ble også valgt fordi i en begravelse er det mange som kommer fordi de kjente han før og sånn. Å møte alle disse menneskene som mange av oss ikke visste hvem var eller ikke sett på mange år, måtte stå da utenfor kirken etter på å småsnakke med de, svare på spørsmål rundt sykdom/død osv ville vært for tøft og slitsomt for oss alle. Så vi var bare familie og det var egentlig utrolig godt. Men om jeg setter meg inn i den situasjonen ville jeg ikke tatt det ille opp om en av mine beste venninner kom i begravelsen. Men da er det jo snakk om å holde seg godt i bakgrunn og et stykke bak i kirken. Ville snakket med henne ang dette om der har kontakt. Syns bestemoren din har litt rett i det hun sier. Begravelser er liksom litt vanskelig og personlig og alle mener litt forskjellig. Ring henne og prat litt du Når jeg tenker meg om fikk ikke bestemor en blomst (bortsett fra familie) før annonsen stod i avisa og det var flere som visste om det før det som hun fikk blomster av først da. Mulig det er en regel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Very Victoria Skrevet 11. januar 2006 #8 Del Skrevet 11. januar 2006 LilleBille har rett. Arkana også. Hvis familien ikke setter inn en annonse før etter begravelsen/bisettelsen så betyr det at de i størst mulig grad ønsker en privat seremoni, og at de selv kontakter og informerer de som de ønsker skal komme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanlis Skrevet 11. januar 2006 #9 Del Skrevet 11. januar 2006 Vi skal nok høre på hva de gamle sier ang hva somer vanlig og ikke i begravelser. Skjønner godt at du har lyst til å gå i begravelsen, men jeg er enig med de andre i denne tråden, kjøp en blomst og send den evt dra på besøk til venninda di. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #10 Del Skrevet 11. januar 2006 En gammel dame som var som en bestemor for alle i veien da vi var små døde mange år senere. vi var alle veldig glad i denne samen, men ettersom det ikke stod noe i avisen valgte vi å ikke gå. Det var nok en grunn til at det ikke stdo, så vi holdt oss unna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 11. januar 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 11. januar 2006 Nå har jeg snakket med min veninne, og alle i min familie er velkommen i begravelsen. Det blir nok jeg og pappa som går, mamma og lillesøster kan ikke av praktiske grunner. Det var godt og få avklart det, så er jeg sikker på at det ikke blir feil. Veninnen min forklarte at det ikke var annonse etter bestemoras eget ønske, for at det ikke skulle komme masse nesten-bekjente og sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanlis Skrevet 11. januar 2006 #12 Del Skrevet 11. januar 2006 Så fint at du fikk prata med ho, og at dere får komme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Queenblue Skrevet 11. januar 2006 #13 Del Skrevet 11. januar 2006 Å gå i begravelse er for meg å ta et siste farvel. Bra du fikk snakket med henne og at dere får komme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå