Gå til innhold

Diabetes 2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sterk mistanke om at jeg kan ha diabetes 2. Og det er en diagnose jeg IKKE vil ha hengende over meg. Særlig siden jeg er så ung… 40 år.

Men om jeg går til legen, hva skjer da? Sykemelding? Mister jeg lappen? Sykehus? Eller får jeg gå hjem og spise bedre før ny kontroll? 

Anonymkode: 0ebcc...c3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De måler langtidsblodsukker. Du legger om kostholdet, og får evt medisiner. Du mister ikke lappen, men må ha en legeerklæring som du bruker til å fornye førerkortet. Alle med diabetes må det, nye regler i år. Og det er obligatorisk med time hos øyelege  Du har rett til diabeteskurs.

Mest sannsynlig går det helt fint med deg. Men de første mnd er tøffe pga omlegging av kost, bli vant til alt, teste medisiner osv. 

Jeg var dårlig, og dro til lege for et år siden. Da var blodsukker på 28, og jeg ble puttet rett i sykebil 🙃. Mye rart med formen de første mnd. Handler om at blodsukkeret går mye ned.

Diabetes 2 er en svært alvorlig sykdom ubehandlet. Kan ødelegge syn, hjerte, nyrer, blodårer, gi nevropati osv. Men det finnes god behandling, og man holder seg unna sukker, frukt osv og spiser lite karbohydrater. 

Jeg har den genetisk, og ikke pga livsstil/vekt.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 1bf96...38e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for godt svar❤️

Jeg synes dette er så skammelig, fordi jeg har spist alt for mye dritt i alt for mange år :( 

Har gått ned mange kilo, og trodde det skulle bli bra, men det har egentlig bare blitt værre…

Sikker også mye stress, jeg stresser med at jeg ikke har snakket med noen om det, fordi jeg skammer meg :( 

Arg, jeg har så legeskrekk at jeg heller dør liksom, helt sykt!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør at du misstenker diabetes?

Anonymkode: c649b...361

AnonymBruker
Skrevet

Gratis målere får du tak i på nett. Så du kan måle selv🙂👍

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva gjør at du misstenker diabetes?

Vet ikke om jeg tør å svare helt ærlig her en gang…

Tåkete syn

Tisser ofte og mye, to ganger pr natt

Høy hvilepuls

Dårlig blodsirkulasjon i føtter og fingertupper

Uopplagt og sløv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som svarte deg øverst her 🙂. Er en bra fb-gruppe som heter For oss med diabetes 2. Så om du har det, bør du bli med der. Det er vanlig å føle skam om man får det pga livsstil. Jeg har også kjent litt på det, selv om jeg har genetisk diabetes, og normalvektig. Men se heller lyst på det, for nå må du gjøre noe med livstil enten du vil eller ikke 🙃. Det er på en måte enklere når man ikke har noe valg. Jeg tålte medisiner dårlig, så klarer meg stort sett bra med kostholdsregulering og en pille daglig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gratis målere får du tak i på nett. Så du kan måle selv🙂👍

Jeg har måler, men mangler stics. 

Kjøper ikke nye, for jeg vil ikke konfronteres egentlig… 

Hadde høyt blidsukker som gravid, så det er ikke helt ukjent…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om jeg tør å svare helt ærlig her en gang…

Tåkete syn

Tisser ofte og mye, to ganger pr natt

Høy hvilepuls

Dårlig blodsirkulasjon i føtter og fingertupper

Uopplagt og sløv

Da har du i såfall gått med høyt blodsukker veldig lenge. Men kom deg til legen sånn at du får målt. Trenger ofte ikke time, bare trekke kølapp på lab'en. Noen apotek målet også.

AnonymBruker
Skrevet

Bestill en legetime og forklar frykten din, så får du tatt en diabetes-test. Det er jo ikke sikkert du har diabetes heller, symptomene dine kan også komme av din dårlige form, dårlige kosthold og overvekt (?). Men få dette sjekket, og ta samtidig tak i helsen din i form av bedre kosthold og bevegelse/trening. 

Anonymkode: 88a7d...51a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bestill en legetime og forklar frykten din, så får du tatt en diabetes-test. Det er jo ikke sikkert du har diabetes heller, symptomene dine kan også komme av din dårlige form, dårlige kosthold og overvekt (?). Men få dette sjekket, og ta samtidig tak i helsen din i form av bedre kosthold og bevegelse/trening. 

Anonymkode: 88a7d...51a

Jeg er tynn og trener faktisk hver eneste dag. Har vært feit, og trente enda mer da.

Jeg spiser for mye sukker, men kostholdet nå er mye bedre enn det var før. 

Jeg har en plan om å leve strengt i seks uker, og så gå til legen. Men sliter med å klare det… 

(seks uker er cellenes levetid, og med seks uker uten sukker, vil langtidsplodsukkeret bli betydelig bedre). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har måler, men mangler stics. 

Kjøper ikke nye, for jeg vil ikke konfronteres egentlig… 

Hadde høyt blidsukker som gravid, så det er ikke helt ukjent…

Hva mener du med konfronteres?

AnonymBruker
Skrevet

Spiser ganske normal mat, men bruker for eksempel lite poteter. Drikker vanleg øl, men ikke så  mye.

Anonymkode: 7f7bb...871

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2023 den 13.45):

De måler langtidsblodsukker. Du legger om kostholdet, og får evt medisiner. Du mister ikke lappen, men må ha en legeerklæring som du bruker til å fornye førerkortet. Alle med diabetes må det, nye regler i år. Og det er obligatorisk med time hos øyelege  Du har rett til diabeteskurs.

Mest sannsynlig går det helt fint med deg. Men de første mnd er tøffe pga omlegging av kost, bli vant til alt, teste medisiner osv. 

Jeg var dårlig, og dro til lege for et år siden. Da var blodsukker på 28, og jeg ble puttet rett i sykebil 🙃. Mye rart med formen de første mnd. Handler om at blodsukkeret går mye ned.

Diabetes 2 er en svært alvorlig sykdom ubehandlet. Kan ødelegge syn, hjerte, nyrer, blodårer, gi nevropati osv. Men det finnes god behandling, og man holder seg unna sukker, frukt osv og spiser lite karbohydrater. 

Jeg har den genetisk, og ikke pga livsstil/vekt.

Lykke til ❤️

Drar opp tråden igjen. 

Jeg har bestilt legetime, og gruer meg helt villt :( 

Har tenkt mye på svaret ditt… hva skjedde på sykehuset? Hvor lenge var du innlagt? Ble du sykemeldt? 

Vi skal snart på ferie, og jeg er redd dette blir en mega brems :( 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt. 

Matas, mod. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Drar opp tråden igjen. 

Jeg har bestilt legetime, og gruer meg helt villt :( 

Har tenkt mye på svaret ditt… hva skjedde på sykehuset? Hvor lenge var du innlagt? Ble du sykemeldt? 

Vi skal snart på ferie, og jeg er redd dette blir en mega brems :( 

Slapp av. Livet er ikke slutt.

Det viktigste om du har diabetes er at du får greie på det og kan justere litt underveis på kost og aktiviteter.

Du blir ikke sendt til sykehus om du har fått diabetes type 2 dersom blodsukkeret ikke er veldig høyt. Og da trenger du det og du blir selvsagt sykmeldt. Siden du er oppegående nesten en måned etter første post mistenker jeg at blodsukkeret ikke er så høyt.

Det går helt fint med ferien. Om du får noen medisiner setter legen deg gjerne på noen piller (Metformin). Du kan leve som normalt, men lurt å ta litt endringer i forhold til korte karbohydrater. Ofte vil en ikke begynne på medisiner med en gang men få i gang endringer i kost og aktiviteter.

Det dummeste du kan gjøre er å forsøke å "lure" legen ved å droppe karbohydrater i to mnd før legebesøk og leve som vanlig resten av tiden. Da kommer evnt sykdom opp når senkomplikasjoner fremkommer, gjerne med nyresvikt eller synstap. Dette kan du fint forhindre med riktig medisinering.

Gå til legen. Ikke vær redd for sannheten.

Endret av Illuminatum
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (58 minutter siden):

Slapp av. Livet er ikke slutt.

Det viktigste om du har diabetes er at du får greie på det og kan justere litt underveis på kost og aktiviteter.

Du blir ikke sendt til sykehus om du har fått diabetes type 2 dersom blodsukkeret ikke er veldig høyt. Og da trenger du det og du blir selvsagt sykmeldt. Siden du er oppegående nesten en måned etter første post mistenker jeg at blodsukkeret ikke er så høyt.

Det går helt fint med ferien. Om du får noen medisiner setter legen deg gjerne på noen piller (Metformin). Du kan leve som normalt, men lurt å ta litt endringer i forhold til korte karbohydrater. Ofte vil en ikke begynne på medisiner med en gang men få i gang endringer i kost og aktiviteter.

Det dummeste du kan gjøre er å forsøke å "lure" legen ved å droppe karbohydrater i to mnd før legebesøk og leve som vanlig resten av tiden. Da kommer evnt sykdom opp når senkomplikasjoner fremkommer, gjerne med nyresvikt eller synstap. Dette kan du fint forhindre med riktig medisinering.

Gå til legen. Ikke vær redd for sannheten.

Takk for godt svar!

Nei, jeg vil nok ikke lure legen, det har ingen hensikt. 

Jeg har skaffet meg måleapparat, og fastende blodsukker har ligget på 14-16….. usikker på om det er sykehushøyt…

Jeg har alltid vært aktiv, men den siste tiden har jeg økt på med tur og trening. I tillegg har jeg kuttet sjokolade (min store last), fløteis og prøver å spise fullkorn og grovt. Men jeg sliter med å finne rett mat, som jeg får glede av å spise :( det gjør meg litt motløs mtp fremover. Men det får ordne seg. Jeg drikker kun sukkerfritt, og fokuserer på mest mulig vann. 

Jeg har så sykt legeskrekk, er så redd for hva som dukker opp, utenfor min kontroll :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for godt svar!

Jeg har skaffet meg måleapparat, og fastende blodsukker har ligget på 14-16….. usikker på om det er sykehushøyt…

Jeg har alltid vært aktiv, men den siste tiden har jeg økt på med tur og trening. I tillegg har jeg kuttet sjokolade (min store last), fløteis og prøver å spise fullkorn og grovt. Men jeg sliter med å finne rett mat, som jeg får glede av å spise :( det gjør meg litt motløs mtp fremover. Men det får ordne seg. Jeg drikker kun sukkerfritt, og fokuserer på mest mulig vann. 

Jeg har så sykt legeskrekk, er så redd for hva som dukker opp, utenfor min kontroll :( 

Sjekk ut mariahaugland på instragram. Hun har diabetes type 1 og er veldig opptatt av stabilt blodsukker og matkvalitet. Jeg har ikke diabetes men flere i familien min har type 2, og jeg blir veldig inspirert av henne. Du må til legen! Du kan leve et helt fint liv mee diabetes type 2, men du må få kontroll på blodsukkeret og du må ikke vente med å gå til legen. Det er mye komplikasjoner du kan unngå.

Anonymkode: 15c9a...f97

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Takk for godt svar!

Dette er alt for høyt men neppe innleggelse. Dog blir det nok noen medisiner.

Håper legetime er snart. Ellers ville jeg ringt legekontoret og fortalt hva du selv måler.

Ikke vær redd for legen. Det er dog du som må få kontroll og legen vil hjelpe deg.

Lykke til

Skrevet

Jeg har fastende blodsukker på 5-6. 

Det er langtidsblodsukkeret som måles hos legen. Ikke det vi måler hjemme selv. Det er veldig viktig å få det gjort.

Jeg måler hjemme en gang imellom, siden jeg bare har diabetes 2. Jeg var nettopp til optiker, og har ikke fått skadet syn.

Jeg spiser som normalt, men drikker mest vann og holder meg unna drikker med sukker. Spiser hjemmebakt brød, men kan også ta en bolle med brunost når jeg baker boller. Medisineringen er ikke så vanskelig som en tror... jeg klarte ikke å få det bra med Metformin, men bruker Ozempic.

Det blir en tilvenningsperiode, og du må bare innstille deg på legekontroller til blodsukkeret ditt er velregulert. Da trenger du ikke å være så redd for å spise litt karbohydrater, blodsukkeret ditt blir normalt og du tåler litt sukker. Men det er kjempebra at du spiser som du gjør. Det går nok bra.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...