Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2006 #1 Skrevet 11. januar 2006 Jeg er som sagt på aktiv leting etter Jack Russell Terrier og har lagt merke til at folk tar betalt full pris (9000 til 12500 kr)og vel som det for uregistrerte valper. Ville dere kjøpt en hund som ikke var registrert? Har fått med meg at NKK ser på uregistrerte hunder som blandings hunder. Åhh, så mye å tenke på...
Gjest Carmensita Skrevet 11. januar 2006 #2 Skrevet 11. januar 2006 NEI! Ville aldri kjøpt en uregistrert hund til full pris. Og jeg håper ingen andre ville gjøre det heller. Velg alltid valp fra en seriøs oppdretter og påse at alle papirer, helseattest mv er i orden. Velger man å kjøpe uregistrert ville jeg gitt maks halv pris, men det ville jeg vurdert ut i fra omstendighetene. Det kan jo f.eks være en tjuvparring mellom to hunder som har vært brukt i seriøs avel, men at man ikke får registrert fordi tispa f.eks har hatt for mange kull e.l.
Leo Skrevet 11. januar 2006 #3 Skrevet 11. januar 2006 JRT er en svært populær hunderase, og jeg har en liten følelse av at det avles på alt som kan krype å gå. Kjenner til flere som har endt opp med hunder med store helsemessige problemer og vanskelig gemytt. (Det siste kan dog like gjerne skyldes at det er mange som svever i den vilfarelsen at JRT er en liten, søt kosehund. Den er det også, men den er først og fremst en terrier. Altså en hund som krever svært mye aktivisering og et tydelig lederskap fra eierens side). Jeg ville ikke ha kjøpt en uregistrert hund i det hele tatt og i hvert fall ikke betalt full pris!
Gjest vimse Skrevet 11. januar 2006 #4 Skrevet 11. januar 2006 (endret) JRT er en svært populær hunderase, og jeg har en liten følelse av at det avles på alt som kan krype å gå. Kjenner til flere som har endt opp med hunder med store helsemessige problemer og vanskelig gemytt. (Det siste kan dog like gjerne skyldes at det er mange som svever i den vilfarelsen at JRT er en liten, søt kosehund. Den er det også, men den er først og fremst en terrier. Altså en hund som krever svært mye aktivisering og et tydelig lederskap fra eierens side). ← Likeså er det denne smuglingen fra utlandet via sverige som bedrives ganske kraftig for tiden, som heller ikke bedrer garantien for hva man mottar. Men, hvis du velger å kjøpe en JRT ureg. skal du i hvertfall IKKE betale full pris! Endret 11. januar 2006 av vimselims
lillesky Skrevet 11. januar 2006 #5 Skrevet 11. januar 2006 Det er få JRTer i Norge som er "godkjente". Jeg har selv en JRT-hann som ikke er godkjent, men han har ingen skavanker eller dårlig gemytt. Tvert om! Vi betalte 7000 for han, men det er 5 år siden. Skulle jeg hatt en til JRT, ville jeg nok kjøpt en registrert en, for å kunne ha den på utstilling, men kun derfor. Som de andre sier, JRT er ikke (bare) en liten kosehund. Den krever MEGET bestemte eiere! Og MYE aktivisering.
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2006 #6 Skrevet 11. januar 2006 Takk for svar. Jeg vet jo at det kreves litt å ha en JRT. Venninnen min har en og jeg har hatt en hos meg en stund og jeg vet at den kan ta helt styringen i huset hvis ikke man er bestemt og viser hvem som er sjefen. Tror jeg gir opp å kjøpe i England pga det blir ganske så dyrt med flyreise og masse masse ting å finne ut før jeg kan ta den med meg til Norge. Sukk...
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #7 Skrevet 11. januar 2006 Nei! ville aldri kjøpt uregistrert! Raseavl kan hvis man ikke vet hva man driver med føre til skavanker hos dyret. Når to individer parres må oppdretteren passe på at hannhunden utfyller tispas svakheter. Tviler på at det er tilfellet ved uregistrerte valper. Og så må man tenke på at man ikke bør støtte slik userils avl som ikke gagner rasen
Gjest Varg-Menja Skrevet 11. januar 2006 #8 Skrevet 11. januar 2006 Jeg ville ikke kjøpt en uregistrert hund, for det er helt sikkert en grunn til at den ikke er det. Hvis ikke det var noe galt med parringen hadde det vel bare vært å registrere den? Og ihvertfall ikke betale full pris...
Carrot Skrevet 12. januar 2006 #9 Skrevet 12. januar 2006 En renraset hund fra seriøse oppdrettere har stamtavle, vaksinasjonskort og registrerte foreldre - ut over dette er det vel ikke påbudt å registrere hvalper hos NKK, men det gjøres stort sett for å sikre at hundene ikke har for mange kull pr. år.... Jeg ville ikke kjøpt hund uten at disse tingene var på plass.
Tirill Skrevet 14. januar 2006 #11 Skrevet 14. januar 2006 Jeg har heller ikke ville betalt full pris for en uregistrert hund. Men de får jo solgt den likevel. Så dersom du absolutt vil ha denne hunden må du vel finne deg i å betale så mye. Personlig hadde jeg heller stått på venteliste på en registrert en da...
Sarabi Skrevet 14. januar 2006 #12 Skrevet 14. januar 2006 Du skal ikke betale full pris for en uregistrert JRT. Og ialfall ikke nå etter at man ikke får stille de på dep nr lenger for å prøve å få de godkjent i NKK. Nå skal det sies at MANGE jrt som har blitt stilt på dep nr er like rasetypiske som mange registrerte. Enkelte dommere dømmer fullstendig feil og kan lite og ingenting om rasen siden dette er en relativt ny rase i norge. Jeg vil heller ikke kalle oppdrettere av uregistrerte JRT for useriøse som har parret hundene i hytt og vest! Vi kjøpte en ureg jrt han og stilte han i juni. Han blei bir, fikk hp, cert og blei nr 5 i gruppe. Jeg anbefaler deg å ta en titt på www.jackrussellterrier.no Der finnes det også et forum der du kan stille spørsmål om rasen og få svar fra andre med JRT. Der kan du også komme i kontakt med jrt klubben som hjelper deg med det meste :D Vi venter mest sannsynlig JRT valper i mars på tispa vår. Er du litt interessert kan du se på www.jack-rt.com (håper ikke dette blir sett på som reklamering)
lillesky Skrevet 15. januar 2006 #13 Skrevet 15. januar 2006 Nå skal det sies at MANGE jrt som har blitt stilt på dep nr er like rasetypiske som mange registrerte. Enkelte dommere dømmer fullstendig feil og kan lite og ingenting om rasen siden dette er en relativt ny rase i norge. ← Dessverre, og det opplevde jeg...
Sarabi Skrevet 15. januar 2006 #14 Skrevet 15. januar 2006 Dessverre, og det opplevde jeg... ← Jeg vet og det synes jeg var ufortjent...
Gjest gjest1 Skrevet 19. januar 2006 #15 Skrevet 19. januar 2006 Dessverre, og det opplevde jeg... ← Er det ikke lov å prøve seg igjen, eller...?
Gjest gjest1 Skrevet 19. januar 2006 #16 Skrevet 19. januar 2006 Vi venter mest sannsynlig JRT valper i mars på tispa vår. Er du litt interessert kan du se på www.jack-rt.com (håper ikke dette blir sett på som reklamering) ← Jeg har sendt deg en PM
lillesky Skrevet 19. januar 2006 #18 Skrevet 19. januar 2006 Nei, har man fått ikke godkjent så er det en endelig avgjørelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå