Gå til innhold

Jobb med sosial angst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

at folk liksom skal "eksponere" seg selv, og bli mye bedre fra angsten sin på grunn av sånn eksponering, tror jeg ikke noe på. 

I en del tilfeller kan dette sikkert hjelpe. Men i alt for mange situasjoner kan man dessverre bli "trigget" av dette også, og gjøre angsten mye verre.    

Anonymkode: 29211...f3f

Jeg kan bare svare for meg selv.

Men for eksempel i pandemien, da vi ikke fikk komme inn på kontor, det ble teams møter istedenfor å fysisk hilse på hverandre og alt det der. Jeg satt stort sett helt alene i pandemien, sjeldent noen å ringe eller facetime som mange andre gjorde. Jeg har ikke det sosiale nettverket. Og når man heller ikke blir "tvunget" til å fungere i samfunnet med jobb/kunder etc, så gjør man det heller ikke. I løpet av pandemien, så ble min sosiale angst mye verre. Jeg ble dratt mange år tilbake i "terapi-øyne".

Så jeg mener av egen erfaring, at det å "eksponere" seg selv, hjelper mer enn man tror. Men ja, det er selvsagt situasjoner som trigger mer enn det hjelper. Men det er med alt i livet. 

Anonymkode: ea389...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde et snev av sosialangst, telefonskrekk for eksempel. Jeg begynte som kundebehandler i bank, og det gikk veldig fint. Det var en rolle jeg spilte, når jeg tok telefonen var det banken de ringte og banken som svarte. Kundemøter gikk kjempefint, det var ikke meg. Overføringsverdien til privatlivet var utrolig nyttig, jeg tok meg sammen og latet som jeg var en annen (eller "rollen min: venninne, bekjent, søster") på fritiden også, og da gikk det greit, selvom jeg grudde meg. 

Anonymkode: 12e1f...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sosialangsten min er sterkere nå som jeg jobber mer innen IT yrker der jeg får eksponert meg mindre. Gruer meg bare mer og mer til å møte folk igjen.

Sosial angsten er mindre i de periodene i livet mitt når jeg har det mer travelt med både dugnad, masse møter, kurs osv der jeg må pushe meg selv hele tiden 

Jeg har faktisk tatt meg en liten deltidsjobb innen servicebransjen for å møte folk igjen og eksponert meg for sosial angsten. Jeg har mer ro i kroppen etter disse vaktene. Jeg er både Utslitt og utkjørt, men mer ro i kroppen etter vaktene, men fornøyd med meg selv for at jeg har presset meg.

Anonymkode: a7310...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å svare på spm til ts, så fungerte nok hjemmehjelp/ rengjøring best for meg. Ulempen med stillingen som hjemmehjelp er at det også innebar å handle matvarer. Nå er det kanskje endret til at de som kan må bestille gjennom hjemlevering fra butikk..

Anonymkode: ee9d2...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Dytter på den her.

Har nå en stilling som ekstrahjelp innen helse, men får ikke fast og må finne en mer stabil jobb. Aner ikke hva jeg skal gjøre.

Må nevnes at jeg har forsøkt veldig mye for å bli bedre fra angsten. Flere runder med psykologer, Modum Bad, gruppeterapi osv. Blir ikke bedre.

Kan Nav hjelpe en med å finne en jobb som kan passe? Ønsker jo bare å kunne jobbe fulltid i en jobb jeg trives i, som ikke gjør hverdagen til et helvete.

Anonymkode: db1be...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i behandling slik at du blir friskere. Jeg er tannlege, og det har vært krevende, men også positivt for min angst. Tror den bare hadde blitt verre dersom jeg som ung hadde valgt et yrke som passer angsten best. Presse seg litt hver dag er det som funker. For meg personlig var faktisk studietiden mer krevende, enn å faktisk være på jobb, ha en rolle og være profesjonell.

Anonymkode: 65726...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...