Eva00 Skrevet 21. juni 2023 #21 Skrevet 21. juni 2023 Har en gang i mnd, og det er verd hver krone!:)
newman01 Skrevet 21. juni 2023 #22 Skrevet 21. juni 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Absolutt! Jobbet som renholder. Aldri følt meg som "tjenestefolk" eller at jeg ble utnyttet. Renholdere gjør en frivillig jobb for deg og om du velger å ha noen til å vaske hjemme hos deg så er det kanskje noe dere unner dere eller noe som gjør hverdagen lettere. Ikke noe galt i det heller. Mange av svarene bærer litt preg av dårlige holdninger til renholdere. Du er ikke et dårlig menneske for å betale for hjelp i hjemmet heller. Anonymkode: 0680b...742 Ja, har renholder. Annenhver uke. Da slipper jeg å gjøre en del av tingene jeg ikke er spesielt glad i. Tørke støv, vaske bad, vaske gulv er ikke spesielt gøy. Da er det bedre å være på jobb. Men selv med renholder må man holde orden i huset, rydde, holde det rent på kjøkkenet, og titt og ofte vaske gangen etter en møkkete unge. Mange yrkesgrupper som arbeider i andres hus. Både rørleggere, murere, snekkere og elektrikere gjør jobb i andres hus. Hvorfor er det da skammelig med å kjøpe renholdstjenester? Det handler ikke om å utnytte folk (med mindre man betaler svart, for det er en uting), men å lette hverdagen og slippe å gjøre ting man ikke har så stor forkjærlighet til. Og så skaper man en arbeidsplass. Bra for meg, bra for samfunnet. Alternativet som foreslått over her om å jobbe mindre er ikke bra. Da blir det mindre produksjon, mindre skatt, mindre arbeidsgiveravgift og mindre arbeidsplasser. Alle taper på det. I tillegg må man bruke fritiden på å vaske. Tap-tap 1 1
Helene Skrevet 22. juni 2023 #23 Skrevet 22. juni 2023 Uten renholdere hadde verden stoppet opp. All respekt til dem som gjør jobben. Anbefaler vaskehjelp. Har det selv. Hos meg kommer damen 1 gang pr mnd. Jeg vasker og støvsuger jevnlig. Men ting hoper seg opp. Pga sykdom ligger jeg mye i senga. Å ha vaskehjelp hjelper meg veldig. Jeg vet at hjemmet blir tatt vare på. Før hun kommer må jeg rydde. Når jeg har ryddet er jeg helt utslitt. Jeg vasker do selv, og kattedo. Det er ikke sånn at andre tar vare på møkka mi. Men 1 gang pr mnd blir huset støvsuget og vasket. Støv blir tørket. Dette er skikkelig godt. Og ja, verdt hver krone. 1
Christina82 Skrevet 22. juni 2023 #24 Skrevet 22. juni 2023 Ryddet for avsporinger og brukerdebatt. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #25 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 9.30): Hjemmesykepleiere, rørleggere, elektrikere ol. utfører også sitt yrke ved å tilby tjenester i andres hjem. Hvorfor skal dette være skambelagt? Anonymkode: 4dfa0...dac Det blir ikke sammenlignbart fordi de du nevner utfører oppgaver knyttet til et bestemt yrke. Det å utføre sykepleie, rørlegger- eller elektrikerarbeid er knyttet til en utdanning og kompetanse som er beskyttede yrkestitler. Å holde det ryddig og rent i eget hjem er noe ethvert funksjonsfriskt menneske bør være i stand til. Jeg lærer mine barn at det er en del av hverdagen. Blir lettere sjokkert over å lese tråder her inne om folk som ikke gidder å tømme oppvaskmaskinen selv, og heller venter på at vaskehjelpen kommer og gjør det i neste uke. Og unger som kun klarer å rydde opp leker fra gulvet under trussel av at «ellers tar vaskehjelpen og kaster det». Noe så utrolig sløvt og tafatt. Da handler det ikke om tidsnød men rett og slett latskap. Vi er en småbarnsfamilie med to fulltidsarbeidende foreldre og to små barn . Jeg eller min mann bruker ca.1 time på å rydde, støvsuge og vaske huset med 3 soverom og stor stue. Inkludert skift av alt sengetøy. Synes ikke akkurat dette er så mye tid i løpet av en uke. Også viktig at barna er med å hjelper til litt, og oppdras til å se at det å rydde og vaske faktisk er en del av livet. De jeg kjenner som har vaskehjelp er folk som sier de ikke gidder bruke tid på husarbeid. Men jeg ser jo at de heller ikke vet hvordan de skal holde det ryddig og rent. Ungene får rote og grise under påskudd av at «vaskehjelpen tar det», og noen dager etter hun har vært der ser det like ille ut igjen. Har full forståelse for at folk velger vasking bort, men tenker de egentlig ikke har mye peiling på effektivt husarbeid når de betaler så mye for noe som er så enkelt å gjøre selv. Anonymkode: f36e9...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #26 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det blir ikke sammenlignbart fordi de du nevner utfører oppgaver knyttet til et bestemt yrke. Det å utføre sykepleie, rørlegger- eller elektrikerarbeid er knyttet til en utdanning og kompetanse som er beskyttede yrkestitler. Er ikke renhold et yrke? AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å holde det ryddig og rent i eget hjem er noe ethvert funksjonsfriskt menneske bør være i stand til. Jeg lærer mine barn at det er en del av hverdagen. Blir lettere sjokkert over å lese tråder her inne om folk som ikke gidder å tømme oppvaskmaskinen selv, og heller venter på at vaskehjelpen kommer og gjør det i neste uke. Og unger som kun klarer å rydde opp leker fra gulvet under trussel av at «ellers tar vaskehjelpen og kaster det». Noe så utrolig sløvt og tafatt. Da handler det ikke om tidsnød men rett og slett latskap. Vi er en småbarnsfamilie med to fulltidsarbeidende foreldre og to små barn . Jeg eller min mann bruker ca.1 time på å rydde, støvsuge og vaske huset med 3 soverom og stor stue. Inkludert skift av alt sengetøy. Synes ikke akkurat dette er så mye tid i løpet av en uke. Også viktig at barna er med å hjelper til litt, og oppdras til å se at det å rydde og vaske faktisk er en del av livet. De jeg kjenner som har vaskehjelp er folk som sier de ikke gidder bruke tid på husarbeid. Men jeg ser jo at de heller ikke vet hvordan de skal holde det ryddig og rent. Ungene får rote og grise under påskudd av at «vaskehjelpen tar det», og noen dager etter hun har vært der ser det like ille ut igjen. Har full forståelse for at folk velger vasking bort, men tenker de egentlig ikke har mye peiling på effektivt husarbeid når de betaler så mye for noe som er så enkelt å gjøre selv. Anonymkode: f36e9...fbb Noen familier redder ekteskapet ved å ha vaskehjelp. Da slipper man DEN krangelen og kan heller bruke tida til positive ting sammen. DET syns jeg er bra, ikke tafatt eller latskap . Anonymkode: 3699e...e5f 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #27 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er ikke renhold et yrke? Noen familier redder ekteskapet ved å ha vaskehjelp. Da slipper man DEN krangelen og kan heller bruke tida til positive ting sammen. DET syns jeg er bra, ikke tafatt eller latskap . Anonymkode: 3699e...e5f Jo det er et yrke men legger du godviljen til forstår du hva jeg mener. Helt greit med vaskehjelp men noe må man klare å gjøre selv. Hva blir det neste? Dohjelp? Middagshjelp? 😅 Anonymkode: f36e9...fbb
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #28 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo det er et yrke men legger du godviljen til forstår du hva jeg mener. Nei,seriøst ; det forstår jeg ikke. AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt greit med vaskehjelp men noe må man klare å gjøre selv. Hva blir det neste? Dohjelp? Middagshjelp? 😅 Anonymkode: f36e9...fbb Så fint at du syns vaskehjelp er greit likevel. Jeg jobber som vaskehjelp både privat og offentlig og er glad folk vil ha meg til å rengjøre. Anonymkode: 3699e...e5f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #29 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei,seriøst ; det forstår jeg ikke. Så fint at du syns vaskehjelp er greit likevel. Jeg jobber som vaskehjelp både privat og offentlig og er glad folk vil ha meg til å rengjøre. Anonymkode: 3699e...e5f Jeg har jobbet som renholder i flere år tidligere, da jeg studerte. En av de absolutt viktigste jobber som finnes! Men forundrer meg likevel over at mange vanlige folk sliter så mye med å utføre daglig renhold av eget hjem. Det er tydelig at mange ikke vet hvordan de skal vaske. Det synes jeg er synd, for noen ting bør man faktisk klare å gjøre selv (så lenge man er frisk). Anonymkode: f36e9...fbb
Helene Skrevet 22. juni 2023 #30 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir ikke sammenlignbart fordi de du nevner utfører oppgaver knyttet til et bestemt yrke. Det å utføre sykepleie, rørlegger- eller elektrikerarbeid er knyttet til en utdanning og kompetanse som er beskyttede yrkestitler. Å holde det ryddig og rent i eget hjem er noe ethvert funksjonsfriskt menneske bør være i stand til. Jeg lærer mine barn at det er en del av hverdagen. Blir lettere sjokkert over å lese tråder her inne om folk som ikke gidder å tømme oppvaskmaskinen selv, og heller venter på at vaskehjelpen kommer og gjør det i neste uke. Og unger som kun klarer å rydde opp leker fra gulvet under trussel av at «ellers tar vaskehjelpen og kaster det». Noe så utrolig sløvt og tafatt. Da handler det ikke om tidsnød men rett og slett latskap. Vi er en småbarnsfamilie med to fulltidsarbeidende foreldre og to små barn . Jeg eller min mann bruker ca.1 time på å rydde, støvsuge og vaske huset med 3 soverom og stor stue. Inkludert skift av alt sengetøy. Synes ikke akkurat dette er så mye tid i løpet av en uke. Også viktig at barna er med å hjelper til litt, og oppdras til å se at det å rydde og vaske faktisk er en del av livet. De jeg kjenner som har vaskehjelp er folk som sier de ikke gidder bruke tid på husarbeid. Men jeg ser jo at de heller ikke vet hvordan de skal holde det ryddig og rent. Ungene får rote og grise under påskudd av at «vaskehjelpen tar det», og noen dager etter hun har vært der ser det like ille ut igjen. Har full forståelse for at folk velger vasking bort, men tenker de egentlig ikke har mye peiling på effektivt husarbeid når de betaler så mye for noe som er så enkelt å gjøre selv. Anonymkode: f36e9...fbb Helt enig ganske enkelt. Jeg er ikke funksjonsfrisk, så har vaskehjelp 1 gang pr mnd. Men, jeg tømmer oppvaskmaskin. Jeg vasker klær. Jeg tørker flekker på gulvet. Jeg skifter sengetøy. Og før vaskehjelpen kommer, rydder hele huset, vasker do og kattedo. Da er jeg helt utslitt etterpå. Men ønsker ikke at vaskedamen skal vaske møkka mi som noen sier her. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå