Gå til innhold

Hvilket kredittkort passer best til meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei til alle der ute 😊.

Jeg vurderer et kredittkort for å reise på ferie i Europa. Jeg har nylig fått innspill på hvorfor et kredittkort kan være nyttig selv om jeg har spart opp ferien på en sparekonto på forhånd.

Nå lurer jeg på hvilket kort det er som passer best til formålet. Det er så mange tilbydere og kort å velge blant.

Det er snakk om å reise med bil gjennom Norge, Danmark og Tyskland. Mesteparten av reisen vil være i Tyskland.

Finnes det et kort som passer godt til det? Et kort som passer både til å spare på bensin og å ta ut penger og betale i euro?

En venn av solen!

Anonymkode: 786af...849

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert flere kort. Jeg har 3-4 (egentlig flere) som jeg bruker aktivt og som jeg tror vil lønne seg for deg. 

Som bensinkort bruker jeg Santander Flexi Visa. Det gir 4% rabatt på alle bensinstasjoner, også i utlandet, og gjelder alt man kjøper på bensinstasjonen i tillegg til drivstoff (bilvask, mat, drikke osv). Rabatten man tjener settes inn på kreditttkontoen i begynnelsen av hver måned (for forrige måned) og trekkes automatisk fra fakturaen. Fakturaen kommer i nettbanken så sant du har innstilling for det. I tillegg kan du bytte kategori hver måned og da i stedet få rabatt på klær, sportsutstyr, elektronikk osv, men jeg bruker det bare som bensinkort. Du kan også få rabatter på netthandel og på hoteller og spisesteder. Les mer om det her: https://www.santanderconsumer.no/kredittkort/flexi-visa/ NB. Dette kortet tror jeg ikke har reiseforsikring, så det må du ha i tillegg (hvilket jeg uansett vil anbefale på det sterkeste). Støtter også Apple Pay, men har gebyr på kontantuttak. 

Til alt annet (bortsett fra mat) bruker jeg enten Bank Norwegian eller Morrow Bank (tidligere Komplett). Bank Norwegian har gebyrfrie kontantuttak i utlandet og så vidt jeg kan se påløper heller ikke rente fra uttaksdato. I tillegg kan du velge mellom 0,5% rabatt ved bruk i utlandet (cashback) eller 1% i cashpoints (0,5 i Norge) som senere kan brukes på flybilletter. Støtter Apple Pay. Dette er nok det gunstigste kortet hvis du planlegger å ta ut kontanter underveis. Vær obs på at enkelte restauranter i Danmark ikke aksepterer kredittkort og at kortbruk er mindre utbredt i Tyskland. Ellers ville jeg ha betalt det meste med kort, liten vits i å bruke kontanter hele tiden. Det er imidlertid valutapåslag på 1,75% på all kortbruk i utlandet, det gjelder også debetkort (Varierer vel mellom 1,75% og 2% avhengig av bank). Dette kortet gir også 2% rabatt/cashpoints på kollektivtrafikk og noen prosenter rabatt på flybilletter hos Norwegian. Les her: https://www.banknorwegian.no/kredittkort/. Faktura i nettbanken. 

Morrow Bank Mastercard gir 4% rabatt på kjøp hos Komplett, 2% på all netthandel og 1% på all øvrig handel, også i utlandet. Du får bonuspoeng som du kan velge å bruke til å trekke fra regningen med (må gjøres manuelt). Det er ikke gebyr på kontantuttak i utlandet, men renten vil påløpe fra uttaksdato, det er viktig å være klar over. Støtter Apple Pay. Jeg ville ikke tatt ut penger i utlandet på dette kortet pga rentene. Faktura i nettbanken. 

Oppsummert ville jeg altså hatt både Flexi Visa og Bank Norwegian på bilferie. Du kan eventuelt også sjekke ut Santander Gebyrfri Visa i stedet for Bank Norwegian, de har ingen gebyrer på kontantuttak, men gir heller ikke rabatter ved hvert kjøp (men har de samme øvrige fordelsprogrammene som Flexi Visa). 

Håper det var til hjelp. 

Anonymkode: d40db...986

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei til alle der ute 😊.

Jeg vurderer et kredittkort for å reise på ferie i Europa. Jeg har nylig fått innspill på hvorfor et kredittkort kan være nyttig selv om jeg har spart opp ferien på en sparekonto på forhånd.

Nå lurer jeg på hvilket kort det er som passer best til formålet. Det er så mange tilbydere og kort å velge blant.

Det er snakk om å reise med bil gjennom Norge, Danmark og Tyskland. Mesteparten av reisen vil være i Tyskland.

Finnes det et kort som passer godt til det? Et kort som passer både til å spare på bensin og å ta ut penger og betale i euro?

En venn av solen!

Jeg har 4 forskjellige kredittkort, santander, entercard (det tidligere coop mastercard), strawberry (tidligere choice hotels), samt dnb gold.

I år så har jeg bestemt meg for å bruke strawberry på utenlandsferien fordi dette kortet gir 20 bonuspoeng per 100 kroner jeg bruker i utlandet, som går inn på min strawberry medlemskonto som jeg kan ta ut i poeng. Hvis du ikke har kortet fra før så vil du allerede når du får det ha opptjent status / nok poeng til å ta ut en gratis overnatting, som en velkomstgave.

Anonymkode: b93b9...c0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har 4 forskjellige kredittkort, santander, entercard (det tidligere coop mastercard), strawberry (tidligere choice hotels), samt dnb gold.

I år så har jeg bestemt meg for å bruke strawberry på utenlandsferien fordi dette kortet gir 20 bonuspoeng per 100 kroner jeg bruker i utlandet, som går inn på min strawberry medlemskonto som jeg kan ta ut i poeng. Hvis du ikke har kortet fra før så vil du allerede når du får det ha opptjent status / nok poeng til å ta ut en gratis overnatting, som en velkomstgave.

Kan bonuspoengene brukes på annet enn hotellovernatting på Strawberryhoteller? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når jeg sjekket ut dette kortet nå ser jeg at det er 600 kroner i årsavgift?? Det er også 4% gebyr på kontantuttak, som er noe ts ønsker å bruke et kort til. Da passer det ikke særlig godt for ts, synes jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når jeg sjekket ut dette kortet nå ser jeg at det er 600 kroner i årsavgift?? Det er også 4% gebyr på kontantuttak, som er noe ts ønsker å bruke et kort til. Da passer det ikke særlig godt for ts, synes jeg. 

Vel, hvis TS søker om kortet før 31.juli så har hun allerede 2 gratis hotellovernattinger hos Strawberry da, samt at hun blir gold medlem første året som gjør at hun kan oppgraderes til beste romkategori. Medlemsavgiften for gold er dessuten 495 kroner, ikke 595... Men klart, om TS normalt ikke drar på overnattinger hjemme i norge, sverige og københavn, så er jeg enig i at dette ikke er et passende kort.

Min neste ferie som er i januar,  hvor jeg skal være litt lenger borte så velger jeg et av mine kort med større kredittramme da, så da er det dnb gold Mastercard som kommer til å bli brukt.

Å ta ut kontanter ser jeg at er noe TS ønsker,  men det syns jeg hun bør revurdere,  da det er svært få steder som ikke tar kort.

Jeg pleier å reise på bilferie ofte, i Danmark, Tyskland, Frankrike, Belgia, luxembourg og Nederland, og som sagt det er svært sjeldent at man må ha kontanter i tillegg.  De har t.o.m fått kortautomat på betalingsdoene langs veien slik at man slipper å ha med mynter til det.

Det beste for TS er vel uansett om TS søker etter kredittkort på nett og sammenligner og finner det beste alternativet, framfor å hoppe på noe som vi andre mener er best.

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen tipse meg om hvilket kredittkort som gir mest mulig % på hotell? Jeg bruker mye penger på tog billetter, taxi og hotell pga studiesamlinger.

Anonymkode: c0401...c89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, hvis TS søker om kortet før 31.juli så har hun allerede 2 gratis hotellovernattinger hos Strawberry da, samt at hun blir gold medlem første året som gjør at hun kan oppgraderes til beste romkategori. Medlemsavgiften for gold er dessuten 495 kroner, ikke 595... Men klart, om TS normalt ikke drar på overnattinger hjemme i norge, sverige og københavn, så er jeg enig i at dette ikke er et passende kort.

Min neste ferie som er i januar,  hvor jeg skal være litt lenger borte så velger jeg et av mine kort med større kredittramme da, så da er det dnb gold Mastercard som kommer til å bli brukt.

Å ta ut kontanter ser jeg at er noe TS ønsker,  men det syns jeg hun bør revurdere,  da det er svært få steder som ikke tar kort.

Jeg pleier å reise på bilferie ofte, i Danmark, Tyskland, Frankrike, Belgia, luxembourg og Nederland, og som sagt det er svært sjeldent at man må ha kontanter i tillegg.  De har t.o.m fått kortautomat på betalingsdoene langs veien slik at man slipper å ha med mynter til det.

Det beste for TS er vel uansett om TS søker etter kredittkort på nett og sammenligner og finner det beste alternativet, framfor å hoppe på noe som vi andre mener er best.

Men nå har hun jo best om råd her da, og det er jo det man har forum og spesielt økonomiforum til. Derfor synes jeg det var litt svakt at du ikke opplyste om årsavgift, som det jo er sjelden kredittkort har. At du videre anbefaler DnB på reise er også rart når de tar 40 kr +1% av beløpet i gebyr på kontantuttak er også rart. De har riktignok 3% på drivstoff, da. 

Erfaring med behov for kontanter i Tyskland er ikke langs veien, men på små kafeer og barer og lignende i byer. Uansett ønsker TS å ta ut kontanter. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen tipse meg om hvilket kredittkort som gir mest mulig % på hotell? Jeg bruker mye penger på tog billetter, taxi og hotell pga studiesamlinger.

Som jeg har nevnt over her,  så får du nok poeng til 2 gratis hotellovernattinger om du søker på strawberry mastercard innen 31.juli, og du får bonuspoeng av å bruke kortet til å handle med, slik at du kan tjene opp til flere gratis overnattinger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men nå har hun jo best om råd her da, og det er jo det man har forum og spesielt økonomiforum til. Derfor synes jeg det var litt svakt at du ikke opplyste om årsavgift, som det jo er sjelden kredittkort har. At du videre anbefaler DnB på reise er også rart når de tar 40 kr +1% av beløpet i gebyr på kontantuttak er også rart. De har riktignok 3% på drivstoff, da. 

Erfaring med behov for kontanter i Tyskland er ikke langs veien, men på små kafeer og barer og lignende i byer. Uansett ønsker TS å ta ut kontanter. 

Jeg har ikke anbefalt TS å bruke mastercard gold, jeg nevnte at det kommer jeg til å gjøre på neste tur som krever mer penger tilgjengelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle innspill. Håper alle får kjenne kraften til solen i disse dager!

Synes at mange tilbydere virker litt rart i forhold til banken min og er vanskelig å orientere seg der ute. Mange kort kan bare brukes til spesifikke formål og avvik koster meget dyrt. Det er litt skummelt.

Men solen passer på meg!

Jeg ønsker kun ett kort. Jeg prioriterer behovet som følgende.

Tyskland betyr mye kontanter og det er jeg klar over. Vet ikke om det kanskje har myket litt opp etter korona. Om jeg får dekket det behovet takket jeg solen. Det bør være gunstig med tanke på vekselgebyr og så videre.

Det bør selvsagt være mulig å betale med kortet direkte uten at det utløser så mye kostnader heller.

Jeg reiser med bil og telt, så da er den største kostnaden bensin. Bensinkort kanskje ikke så gale. 

Det er helt uaktuelt å velge kort der renten går med en gang. Jeg ønsker å bruke sparepengene og ikke betale for et lån.

Jeg bryr meg lite om reiseforsikring men der en fin bonus. Det er null stress å ordne det for seg selv.

Mulig at jeg ikke kan få alt i ett kort. Da må jeg vurdere to. Men burde en sette fokus på bensin eller kontantuttak om en kun velger ett kort?

En venn av solen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjentar meg selv: For ditt behov ville jeg ha bestilt Santander Flexi Visa til drivstoff/kjøp på bensinstasjoner og Bank Norwegian til alt annet pga 0 gebyr på kontantuttak, rentene løper ikke og du får også litt bonus/cashback på varekjøp. 

Hvis du kun skal ha 1 kort ville jeg ha valgt Bank Norwegian - fortsatt fordelene ved kontantuttak og i tillegg 0,5% rabatt på alle kjøp inkludert drivstoff, eller 1% bonuspoeng som må tas ut i flybilletter (i utlandet). Ha med debetkortet i tillegg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan det være en fordel å velge bank norwegian fremfor f.eks. santander gebyrfri visa som virker å være ligne på bank norwegian.

Solens venn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor kan det være en fordel å velge bank norwegian fremfor f.eks. santander gebyrfri visa som virker å være ligne på bank norwegian.

Solens venn.

Den eneste fordelen er rabattene du får med Bank Norwegian i form av enten 0,5% cashback (altså rabatt som trekkes fra faktura) på alle kjøp eller 1% cashpoints i utlandet (0,5% i Norge) som må benyttes på flybilletter med Norwegian. I tillegg gir Bank Norwegian 3-5% rabatt ved kjøp av flybilletter hos Norwegian, 2% på kollektivtrafikk og så kan du få noen fordeler/opptjening av poeng i deres Rewardprogram (flybilletter, overnatting, mobilabonnement, strømabonnement mm). Du må jo vurdere om dette er noe som er aktuelt for deg. Du kan lese på nettsidene på linkene jeg har gitt deg. 

Jeg har ikke erfaring med Gebyrfri Visa selv, men det ser jo ut til å være et veldig greit kort til bruk på ferie! jeg er opptatt av alle mulige rabatter, derfor har jeg flere kredittkort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjentar meg selv: For ditt behov ville jeg ha bestilt Santander Flexi Visa til drivstoff/kjøp på bensinstasjoner og Bank Norwegian til alt annet pga 0 gebyr på kontantuttak, rentene løper ikke og du får også litt bonus/cashback på varekjøp. 

Hvis du kun skal ha 1 kort ville jeg ha valgt Bank Norwegian - fortsatt fordelene ved kontantuttak og i tillegg 0,5% rabatt på alle kjøp inkludert drivstoff, eller 1% bonuspoeng som må tas ut i flybilletter (i utlandet). Ha med debetkortet i tillegg. 

Jeg er, etter å ha lest litt om de forskjellige kortene enig i at bank Norwegian kan være det mest riktige.

Men... jeg vil gjøre TS litt obs på å bruke Santander,  ikke gjør det hvis du betaler ute på pumpa. Gå heller inn.

Jeg fikk da jeg var i Frankrike og kjørte mye et aldri så lite problem med santanderkortet fordi de tar et stort depositum for å fylle ved pumpa, i tillegg så tok de prisen for fyllingen ut av kortet, og depositumet ble ikke tilbakebetalt før 6 uker senere. Så jeg endte altså opp med å få trukket over dobbelt så mye fra kortet enn som det jeg hadde brukt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er, etter å ha lest litt om de forskjellige kortene enig i at bank Norwegian kan være det mest riktige.

Men... jeg vil gjøre TS litt obs på å bruke Santander,  ikke gjør det hvis du betaler ute på pumpa. Gå heller inn.

Jeg fikk da jeg var i Frankrike og kjørte mye et aldri så lite problem med santanderkortet fordi de tar et stort depositum for å fylle ved pumpa, i tillegg så tok de prisen for fyllingen ut av kortet, og depositumet ble ikke tilbakebetalt før 6 uker senere. Så jeg endte altså opp med å få trukket over dobbelt så mye fra kortet enn som det jeg hadde brukt.

Oj, det var rart. Her i Norge er det jo også sån nat noen bensinstasjoner reserverer 1500 kr (Sverige også), men personlig har jeg aldri opplevd at de faktisk har gjort det (og det gjelder visst alle kort). Mener du at praksisen i Frankrike bare gjelder Flexi Visa, eller er det mer en fransk greie? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Oj, det var rart. Her i Norge er det jo også sån nat noen bensinstasjoner reserverer 1500 kr (Sverige også), men personlig har jeg aldri opplevd at de faktisk har gjort det (og det gjelder visst alle kort). Mener du at praksisen i Frankrike bare gjelder Flexi Visa, eller er det mer en fransk greie? 

Jeg tror det er en fransk greie, fordi det er de som må godkjenne å frigjøre beløpet igjen.  Men etter dette skjedde så tør jeg rett og slett ikke annet enn å gå inn og betale 😝

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som jeg har nevnt over her,  så får du nok poeng til 2 gratis hotellovernattinger om du søker på strawberry mastercard innen 31.juli, og du får bonuspoeng av å bruke kortet til å handle med, slik at du kan tjene opp til flere gratis overnattinger.

Men jeg bor på et fast hotell som jeg ikke fant på listen som strawberry mastercard har over hoteller🧐

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men jeg bor på et fast hotell som jeg ikke fant på listen som strawberry mastercard har over hoteller🧐

Hvilket hotell pleier du bo på da? Hvis det er med i en kjede så kan du hvertfall melde deg inn som medlem der hvis du ikke allerede er det, slik at du kan få fordeler av litt billigere hotell.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilket hotell pleier du bo på da? Hvis det er med i en kjede så kan du hvertfall melde deg inn som medlem der hvis du ikke allerede er det, slik at du kan få fordeler av litt billigere hotell.  

Thon slottsparken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...