Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier, har noen her inne tips til hva man kan gjøre for å lindre bekkenleddsmerter under graviditeten? Enten styrkeøvelser, uttøyning, nettsider eller apper man kan bruke? 

Anbefales det å dra til fysio, naprapat eller kiropraktor? Eventuelt hvilken av disse og er det noen flinke i Oslo-området? 😅

Jeg er bare i uke 7/8 og har allerede ganske mye smerter i korsryggen som jeg mistenker er begynnende bekkenløsning. Mye tyder på det i allefall, så jeg vil gjøre alt jeg kan for å minimere utviklingen videre!

Har funnet så sprikende informasjon på Google, så kanskje det er bedre å høre fra noen med erfaring ☺️

tar imot tips med stoor takk!

AnonymBruker
Skrevet
sommerfugl154 skrev (31 minutter siden):

Som tittelen sier, har noen her inne tips til hva man kan gjøre for å lindre bekkenleddsmerter under graviditeten? Enten styrkeøvelser, uttøyning, nettsider eller apper man kan bruke? 

Anbefales det å dra til fysio, naprapat eller kiropraktor? Eventuelt hvilken av disse og er det noen flinke i Oslo-området? 😅

Jeg er bare i uke 7/8 og har allerede ganske mye smerter i korsryggen som jeg mistenker er begynnende bekkenløsning. Mye tyder på det i allefall, så jeg vil gjøre alt jeg kan for å minimere utviklingen videre!

Har funnet så sprikende informasjon på Google, så kanskje det er bedre å høre fra noen med erfaring ☺️

tar imot tips med stoor takk!

Jeg ville dratt til fysio! Det var den beste investeringen jeg gjorde, i og etter graviditet. Fikk enormt hjelp fra en kjempeflink på Sandvika aktiv om du ikke syns det er for langt å dra. Jeg slet veldig mye fra uke 18, og kunne unngå sykemelding pga bekkenleddsmerter pga behandlingen og øvelsene jeg fikk. Kunne bruke de hele graviditeten også, når jeg merket de kom litt tilbake mer og mer jo tyngre jeg ble. 

Anonymkode: ea64f...b8a

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde begynnende verk tidlig, søkte på YouTube etter video med øvelser for bekkensmerter, fant mange som ga god effekt, gode rolige øvelser kombinert med bekkenbunnsøvelser. Nå er jeg nær termin og nesten aldri vondt.

Anonymkode: 491e9...fa5

AnonymBruker
Skrevet

Sklilaken!! Kjøpes på Enklere liv. Gjorde nettene utrolig mye bedre når jeg sluttet å våkne så ofte av å snu meg. Og med bedre netter ble dagene bedre og. Kjøpte i tillegg en bbhugme til å sove med mellom beina for mindre belastning på IS-leddene. Det hjalp og, men ikke så mye som mitt elskede sklilaken. 

Anonymkode: 98bd7...b92

Skrevet

Jeg var hos kiropraktor og fikk øvelser og tips om å kjøpe sånn ball man kan sitte på også. Veldig greit. 

Skrevet

Anbefaler varmt boken "frisk graviditet". Der er det masse øvelser for bekken og generelt for kroppen under graviditet 😊 

Og stor bbhugme til å sove med

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
LilleMy1989 skrev (Akkurat nå):

Anbefaler varmt boken "frisk graviditet". Der er det masse øvelser for bekken og generelt for kroppen under graviditet 😊 

Og stor bbhugme til å sove med

Ja! BBhugme var også kjempebra for meg :) Prøvde også gravidbelte, men det gav ingen støtte til meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 10.30):

Jeg ville dratt til fysio! Det var den beste investeringen jeg gjorde, i og etter graviditet. Fikk enormt hjelp fra en kjempeflink på Sandvika aktiv om du ikke syns det er for langt å dra. Jeg slet veldig mye fra uke 18, og kunne unngå sykemelding pga bekkenleddsmerter pga behandlingen og øvelsene jeg fikk. Kunne bruke de hele graviditeten også, når jeg merket de kom litt tilbake mer og mer jo tyngre jeg ble. 

Samme her, ble mye tidligere veldig vondt i svangerskap nr.2 så jeg tenkte shit, jeg kommer til å være helt invalid mot slutten. Men behandling hos fysioterapeut har hjulpet så mye at jeg har lite plager nå.

Anonymkode: 3b0a1...7bb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja! BBhugme var også kjempebra for meg :) Prøvde også gravidbelte, men det gav ingen støtte til meg. 

Forskjell på gravidbelte og bekkenbelte. Gravidbelte gir støtte til mage, bekkenbeltet klemmer inn bekkenet. Jeg brukte mitt bekkenbelte halve graviditeten og det var en life saver! (Etterpå også forsåvidt)

Anonymkode: 20e53...448

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjell på gravidbelte og bekkenbelte. Gravidbelte gir støtte til mage, bekkenbeltet klemmer inn bekkenet. Jeg brukte mitt bekkenbelte halve graviditeten og det var en life saver! (Etterpå også forsåvidt)

Det var bekkenbelte :) Trodde det het gravidbelte! Funker sikkert for mange, men det gjorde ingenting for meg. Jeg syns øvelser og fysio var det beste. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var bekkenbelte :) Trodde det het gravidbelte! Funker sikkert for mange, men det gjorde ingenting for meg. Jeg syns øvelser og fysio var det beste. 

Ah, oki :) 
Øvelser og fysio er kjempeviktig! Styrke der man kan :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ah, oki :) 
Øvelser og fysio er kjempeviktig! Styrke der man kan :) 

Føler det er underkommunisert til gravide hvor viktig det er, av helsepersonell! Tror det er mange som lider seg gjennom mye smerter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...