Gå til innhold

quetapin som beroligende?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er negativt med det? En sykehuslege jeg snakket med sa at medisinen var effektiv mot alt fra depresjon til psykoser til søvnproblemer og angst. Hvorfor skal man ikke bruke den til det den har god effekt mot? 

Anonymkode: a4850...c72

I lav dose? Kjenner flere som bruker dette fast. De er gått opp kraftig i vekt, sliter med mer angst og klarer ikke å slutte. De er fjerne og har endret stemmen på dem. 

Anonymkode: 4f8df...be8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kommer til å bli rettssak av det overforbruket og feilbruken av denne medisinen. Hvordan har legemiddelfirmaene solgt det inn så bra? Hvordan er det lov?

Anonymkode: c85fb...3fa

Sammen med oxynorm blir de sengeliggende. Burde vært tettere fulgt opp de som går på dette. Faren for å ta for mye er stor.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min bruker det som sovetablett i nødstilfeller (bipolar, ocd og ptsd). De sitter i kroppen lenge så han får maks ta de to dager på rad, men de er gull verdt i de periodene hvor han nesten ikke sover. 

Anonymkode: 6fa42...ca3

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. Jeg har brukt quetapin 3 dager på rad. Tok de tidlig, la meg tidlig og sov fantastisk godt. Føler meg som et nytt menneske! Tatt noen dager uten nå og vil bruke de i krisetilfeller. Men det jeg lurte på er om noen tar de på dagtid som beroligende?

Anonymkode: 30ad0...425

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk Seroquel for søvn av legen 2021, men etter jeg gjorde research av medisinen da jeg kom hjem (gjør alltid det når jeg blir utskrevet nye medisiner), leverte jeg pakken tilbake til apoteket. Det der skal ikke inn i min kropp i hvert fall.

Anonymkode: 5034e...58e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk Seroquel for søvn av legen 2021, men etter jeg gjorde research av medisinen da jeg kom hjem (gjør alltid det når jeg blir utskrevet nye medisiner), leverte jeg pakken tilbake til apoteket. Det der skal ikke inn i min kropp i hvert fall.

Hva fant du ut? Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva fant du ut? Ts.

At det ikke er en sovemedisin og potensielle bivirkninger blant annet. Men nå har vel du fått det som beroligende, så det blir kanskje litt annerledes 😊

Quetiapine is not a sleeping pill | Den norske legeforening
Understanding the Potential Risks of Long-Term Quetiapine Treatment | Alternative To Meds Center

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

At det ikke er en sovemedisin og potensielle bivirkninger blant annet. Men nå har vel du fått det som beroligende, så det blir kanskje litt annerledes 😊

Quetiapine is not a sleeping pill | Den norske legeforening
Understanding the Potential Risks of Long-Term Quetiapine Treatment | Alternative To Meds Center

Nøkkelordet her er "long-term". Jeg har ikke tenkt å bruke det long-term i det hele tatt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker den for å dempe tankekjør og sovne inn lettere. Fungerer ganske bra til det. Har kuttet ned til halvparten av dosen nå. Eneste minuset er at jeg får rastløse ben en stund etter at jeg har tatt det.

Anonymkode: 3531c...5b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts igjen. Jeg har brukt quetapin 3 dager på rad. Tok de tidlig, la meg tidlig og sov fantastisk godt. Føler meg som et nytt menneske! Tatt noen dager uten nå og vil bruke de i krisetilfeller. Men det jeg lurte på er om noen tar de på dagtid som beroligende?

Jeg fikk anbefalt det, og det ga jeg opp veldig raskt. 
Jeg sover også veldig bra på dem, jeg blir veldig trøtt halvannen time etter jeg har tatt de. Og den reaksjonen kommer jo uansett om det er dagtid eller kveldstid. Jeg blir akkurat like trøtt på dagen. 

Anonymkode: 434a5...831

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk anbefalt det, og det ga jeg opp veldig raskt. 
Jeg sover også veldig bra på dem, jeg blir veldig trøtt halvannen time etter jeg har tatt de. Og den reaksjonen kommer jo uansett om det er dagtid eller kveldstid. Jeg blir akkurat like trøtt på dagen. 

Anonymkode: 434a5...831

Skjønner. Ok, da gjør jeg nok ikke det med det første.

Gjest kittkatt
Skrevet

Medisiner har flere bruksområder, og noe funker for enkelte - også trenger det ikke å funke for andre. Det er helt normalt.

Helt ærlig så stoler jeg mer på legen og hans anbefaling av medisiner for forskjellige plager, enn tilfeldige mennesker her som mener at leger bruker medisiner feil og misbruker det. Man skal ikke blindt stole på alt, og det er viktig å undersøke for seg selv for å finne ut om bivirkningene er noe man evt kan leve med. Men bare fordi enkeltpersoner ikke synes det har noen effekt, eller mener at det har for mange kjipe bivirkninger, så betyr ikke dette at det er sånn for alle.

Jeg brukte det for å få sove i perioder, men følte meg bakfull når jeg stod opp så for meg var ikke det en match. Nå bruker jeg atarax mot uro på dagen, og samme for å sovne på kvelden (bare en litt høyere dose). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan slutte med den fra ene dagen til en annen. Den er ikke vanedannende. Det vil selvsagt gå en tid før du får sove når du slutter med den. Å seponere over lang tid er bare tull.

Anonymkode: 0fe99...981

Bruk den i 10 år og kom tilbake å si det. Det er mennesker som aldri klarer å slutte på den og lignende medisiner, seroquel er ikke et snilt legemiddel og det er uansvarlig av leger å gi den ut som drops. Hvor mange av brukerne går på kontroller som man skal ved denne medisinen? 

Anonymkode: 70e77...491

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruk den i 10 år og kom tilbake å si det. Det er mennesker som aldri klarer å slutte på den og lignende medisiner, seroquel er ikke et snilt legemiddel og det er uansvarlig av leger å gi den ut som drops. Hvor mange av brukerne går på kontroller som man skal ved denne medisinen? 

Jeg tror psykiatere tar en kost-nytte-analyse når det gjelder alvorlig sinnslidende pasienter. Hva ville du valgt: horrible vrangforestillinger eller quetapin?

Jeg er ikke alvorlig sinnslidende, men kan bli det når jeg ikke sover på lang tid. Jeg har hatt en boks med minste dose i snart 4 år. Så jeg bruker det meget sjeldent.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I lav dose? Kjenner flere som bruker dette fast. De er gått opp kraftig i vekt, sliter med mer angst og klarer ikke å slutte. De er fjerne og har endret stemmen på dem. 

Skjerp deg! Ikke skrem.

Anonymkode: ee626...bcb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker den for å dempe tankekjør og sovne inn lettere. Fungerer ganske bra til det. Har kuttet ned til halvparten av dosen nå. Eneste minuset er at jeg får rastløse ben en stund etter at jeg har tatt det.

Anonymkode: 3531c...5b5

Hvordan klarer du å dele en 25 mg tablett? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjerp deg! Ikke skrem.

?? Jeg ser det med egne øyne.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan slutte med den fra ene dagen til en annen. Den er ikke vanedannende. Det vil selvsagt gå en tid før du får sove når du slutter med den. Å seponere over lang tid er bare tull.

Anonymkode: 0fe99...981

Jeg har både gått fra 900 mg til 200 mg fra ene dagen til den andre, og fra 200 mg til 0 fra ene dagen til den andre. Ved seponering var jeg søvnløs natt nr en, delvis søvnløs natt nr 2 og sov normalt natt nr tre. Hadde Truxal som jeg ennå brukte da. Også svettet jeg svært mye i et par dager. Som abstinenser. Men ellers gikk det fint å slutte. 

Jeg sluttet etter 1,5 års bruk for jeg fikk plutselig uakseptable bivirkninger. Disse gav seg umiddelbart ved seponering. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mannen min bruker det som sovetablett i nødstilfeller (bipolar, ocd og ptsd). De sitter i kroppen lenge så han får maks ta de to dager på rad, men de er gull verdt i de periodene hvor han nesten ikke sover. 

Anonymkode: 6fa42...ca3

Han «får» Maks ta dem to dager på rad? Høres rart ut. Hvem har laget denne regelen? Har bipolar selv og kan bruke denne mot søvn så ofte og mye jeg bare vil. Den sitter ikke lenger i kroppen en mange andre medisiner og er ute etter et døgn, men den har lavere halveringstid enn feks Imovane 

Anonymkode: 693b8...91f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenk å kunne så lite om alvorlig psykisk sykdom som deg. Hva tror du er farligst, søvnløshet og psykose eller Kvetiapin i lav dose? 

Anonymkode: 693b8...91f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...