Gå til innhold

Hvordan bli bedre av depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er svært deprimert og har vært det ganske lenge. Jeg vet hvorfor jeg er deprimert. Det henger sammen med traumer. 

Men hvordan kan jeg bli bedre, altså mindre deprimert? Tenke bedre om meg selv og livet, se håp, ha lyst til å gjøre noe, ta valg… alt er bare en svart, tjukk suppe. 

Jeg går i terapi en gang i uken, men ønsker meg tips om bøker, filmer, podcaster, alt mulig som jeg kan prøve selv. Gjerne noe du har personlig erfaring med. 

Ikke yoga eller Mindfulness, det er for skummelt. 

Anonymkode: e4f57...f33

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1689258-hvordan-bli-bedre-av-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når jeg er deprimert på det verste klarer jeg ikke lese, se på film eller høre podcast. Det eneste jeg har positiv erfaring med er medisiner og å ta tiden til hjelp.

Men håper du finner noe som kan hjelpe deg 💖

Anonymkode: 74179...014

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når jeg er deprimert på det verste klarer jeg ikke lese, se på film eller høre podcast. Det eneste jeg har positiv erfaring med er medisiner og å ta tiden til hjelp.

Men håper du finner noe som kan hjelpe deg 💖

Anonymkode: 74179...014

Takk 💜

Jeg klarer heller ikke på det verste. Men nå har jeg gått over i «hverdagsdeprimert», dvs jeg går på jobb og later som hele tiden, så kommer jeg hjem og sitter i sofaen og griner, spiser og stirrer ut i lufta.  Eller sover. Gjenta neste dag. Sliten. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er svært deprimert og har vært det ganske lenge. Jeg vet hvorfor jeg er deprimert. Det henger sammen med traumer. 

Men hvordan kan jeg bli bedre, altså mindre deprimert? Tenke bedre om meg selv og livet, se håp, ha lyst til å gjøre noe, ta valg… alt er bare en svart, tjukk suppe. 

Jeg går i terapi en gang i uken, men ønsker meg tips om bøker, filmer, podcaster, alt mulig som jeg kan prøve selv. Gjerne noe du har personlig erfaring med. 

Prøv å gå en tur. Det beste for helsa er å komme seg ut. Les en bok som du har interesse av. Jeg for eks elsker krim 😃 se en serie som gjør deg glad, for eks humor. Noe som er lett og ikke så komplisert. For eks friends eller borettslaget. 

Anonymkode: fe8d7...19b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker

Prøv å gå en tur. Det beste for helsa er å komme seg ut. Les en bok som du har interesse av. Jeg for eks elsker krim 😃 se en serie som gjør deg glad, for eks humor. Noe som er lett og ikke så komplisert. For eks friends eller borettslaget. 

Takk for tips. Kan tenke på det. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare 13 minutter i det grønne (enten det er hagen din, en skog eller en park) daglig har positiv effekt på depresjon! 😍

Anonymkode: 42dcc...a29

Takk for tips. Jeg er redd for mennesker og har ingen hage 😕 

• Hjerte 1
AnonymBruker

Prøv antidepressiva, prøv å lære deg å sette pris på små ting - tving deg til å skrive ned tre ting du er fornøyd med hver dag (små ting). Gå en tur ut hver dag. Gå gjerne en fast rute på fast tidspunkt så trenger du ikke å tenke på «hvor» og «når».

Anonymkode: a60cc...4de

AnonymBruker

Hei, når du er deprimert er det viktig å sitte seg små mål om gangen. Fokuser på dagen i dag, ta om du må bare 1 time av gangen. Men prøv å ha noen faste rutiner , som feks  " jeg føler meg egentlig helt forferdelig, men den gåturen skal jeg gjennomføre "  Så kan du eventuelt ligge deg nedpå igjen etterpå. Om mulig - ta " pause" fra de tunge tankene, se et avslappende eller underholdende program, lag deg et godt måltid,  prøv å unngå å være mye alene ( om mulig) -  små ting som hvertfall kan gi deg noen små pusterom. En depresjon har man egentlig lyst å ta i nakken og hive på dør og rope " kom deg ut av mitt liv " , men er den kronisk er det fryktelig vanskelig. Medisiner kan være redningen hvis det er langvarig, ikke nødvendigvis en vidunderkur,men hvertfall en måte å kunne unngå de verste nedturene og kanskje få en litt mer stabil grunn til en ny start. Nå oppleves jo medisiner forskjellig fra person til person, men kanskje verdt et forsøk om du ikke allerede går på det.

Anonymkode: d34ed...a96

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prøv antidepressiva, prøv å lære deg å sette pris på små ting - tving deg til å skrive ned tre ting du er fornøyd med hver dag (små ting). Gå en tur ut hver dag. Gå gjerne en fast rute på fast tidspunkt så trenger du ikke å tenke på «hvor» og «når».

Jeg kan ikke bruker medisiner pga annen sykdom. Jeg går allerede tur hver dag pluss at jeg jobber :) 

Hei, når du er deprimert er det viktig å sitte seg små mål om gangen. Fokuser på dagen i dag, ta om du må bare 1 time av gangen. Men prøv å ha noen faste rutiner , som feks  " jeg føler meg egentlig helt forferdelig, men den gåturen skal jeg gjennomføre "  Så kan du eventuelt ligge deg nedpå igjen etterpå. Om mulig - ta " pause" fra de tunge tankene, se et avslappende eller underholdende program, lag deg et godt måltid,  prøv å unngå å være mye alene ( om mulig) -  små ting som hvertfall kan gi deg noen små pusterom. En depresjon har man egentlig lyst å ta i nakken og hive på dør og rope " kom deg ut av mitt liv " , men er den kronisk er det fryktelig vanskelig. Medisiner kan være redningen hvis det er langvarig, ikke nødvendigvis en vidunderkur,men hvertfall en måte å kunne unngå de verste nedturene og kanskje få en litt mer stabil grunn til en ny start. Nå oppleves jo medisiner forskjellig fra person til person, men kanskje verdt et forsøk om du ikke allerede går på det.

Anonymkode: d34ed...a96

Ja, jeg tror den er kronisk. Den har i alle fall vart i flere år. Livet mitt er allerede rutine, det er ikke rom for valg eller tanker om hva jeg skal gjøre, for da hadde jeg ikke gjort noe. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tilstedeværelse! Hvis du ikke ønsker toga eller mindfullness så kan du likevel gå ut i naturen og være til stede i deg selv der. Gå barbeint i gresset, oppsøk Strand og hør bølgene bruser, legg merke til alt grønt, blomster, planter og fugler. Når vi er deprimert tenker vi ofte forover og bakover. Bakover der vi graver oss ned i hva vi burde og skulle gjort. Forover der vi gruer og grubler på hva som skal skje, men det er mer knyttet til angst hvis du sliter med det. Du skal ikke kjempe imot når disse tankene kommer, men bare registrere det. Å fokusere på pusten kan hjelpe deg med tilstedeværelse og dempe uro. Prøv å være litt sosial, bare en liten stund jevnlig og sammen med noen som gir deg energi. 

Anonymkode: 9adc5...d23

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det er ikke rom for valg eller tanker om hva jeg skal gjøre, for da hadde jeg ikke gjort noe.

Dette er rødt flagg og faresignal på en gang! Dette er veien til depresjon. For å komme ut av det trenger du å skape rom for å gjøre noe for DEG. Kanskje det er vanskelig i starten, kanskje du ikke vet hva du vil eller at du ikke føler glede ved noe. Men kanskje noe er feil i livet ditt som du er nødt til å endre på? Det første du kan gjøre er å gi deg selv litt rom. Du er verdt det❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker

Tilstedeværelse! Hvis du ikke ønsker toga eller mindfullness så kan du likevel gå ut i naturen og være til stede i deg selv der. Gå barbeint i gresset, oppsøk Strand og hør bølgene bruser, legg merke til alt grønt, blomster, planter og fugler. Når vi er deprimert tenker vi ofte forover og bakover. Bakover der vi graver oss ned i hva vi burde og skulle gjort. Forover der vi gruer og grubler på hva som skal skje, men det er mer knyttet til angst hvis du sliter med det. Du skal ikke kjempe imot når disse tankene kommer, men bare registrere det. Å fokusere på pusten kan hjelpe deg med tilstedeværelse og dempe uro. Prøv å være litt sosial, bare en liten stund jevnlig og sammen med noen som gir deg energi. 

Jeg har ingen å være sosial med. Jeg er her inne når jeg vil snakke med noen :) 

Jeg ser alt det grønne, jeg ser gresset, jeg ser sola, jeg kjenner pusten min, men jeg synes alt er meningsløst. Jeg ser ikke noe poeng med noe. Jeg har for eksempel ikke tatt bilde av noe på to år, jeg har ingen å vise dem til og hvorfor skal jeg samle på de bildene, uansett? 

• Hjerte 3

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har og vært en tur i denne grå verdenen, og vil anbefale:

1: Sov nok, men ikke for mye.

2: Om ikke terapi hjelper, bytt terapeut

3: Gjør noe. Gå en tur, vask huset, begynn med frivillig arbeid, vask bilen, tren sammen med noen... Nesten samme hva du gjør, men gjør noe.  

4: om ingenting hjelper, prøv medisiner og gjennomfør punktene over. 

Lykke til, håper du kommer deg raskt gjennom dette

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker

Du bør vel ta tak i roten til depresjonen, altså traumene.. vet ikke hva slags behandling du går til. Vanlig psykolog er kanskje ikke nok, men traumebehandling.. personlig vil jeg ikke anbefale antidepressiva, men jeg har mer tro på ect og ketamin, men da må man desverre prøve minst 2 antidepressiva over lengere periode først. 

Ellers så hjelper faktisk hard trening og sunn og næringsrik mat, men så er det det at når man er så langt nede så er det nesten umulig å klare å komme seg til trening, man har jo ikke energi eller lyst til noe. Blir en ond sirkel. Hvis du en dag har noe overskudd så kjapp deg å dra å tren, det er faktisk overraskende bra effekt, og har du fått det til en gang, så er det større sjanse for at du klarer der igjen. Bare ikke ta så hardt i første gangen at du får en dårlig erfaring med det. Bli med på en 30 minutters gruppe intervalløp f.eks.. der er det bra og høy musikk og man får masse endrofiner. 

Anonymkode: 0820a...a06

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for tips. Kan tenke på det. 

Takk for tips. Jeg er redd for mennesker og har ingen hage 😕 

Kanskje du kan prøve å gå tur når det er stillest? På dagtid eller sent på kveld? Sender deg en klem, høres ikke lett ut 💖 kanskje du og kan skaffe deg et dyr? En kanin er rolig og den kan du ha inne med deg 🙂

• Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker

Dette er rødt flagg og faresignal på en gang! Dette er veien til depresjon. For å komme ut av det trenger du å skape rom for å gjøre noe for DEG. Kanskje det er vanskelig i starten, kanskje du ikke vet hva du vil eller at du ikke føler glede ved noe. Men kanskje noe er feil i livet ditt som du er nødt til å endre på? Det første du kan gjøre er å gi deg selv litt rom. Du er verdt det❤️

Jeg er alvorlig traumatisert. Jeg klarte ikke å ta de enkleste valg. Jeg måtte alltid ha med pose når jeg handlet for hvis den butikkansatte spurte visste jeg ikke hva jeg skulle svare, noe som gjorde meg skamfull og redd. 

Jeg vet ikke hva jeg vil, hva jeg liker eller ønsker. Det er minimalt med bra ting i livet mitt. 

Jeg trenger rutinene mine for å late som at jeg lever. 

• Hjerte 4
AnonymBruker

Jeg ser alt det grønne, jeg ser gresset, jeg ser sola, jeg kjenner pusten min, men jeg synes alt er meningsløst. Jeg ser ikke noe poeng med noe. Jeg har for eksempel ikke tatt bilde av noe på to år, jeg har ingen å vise dem til og hvorfor skal jeg samle på de bildene, uansett? 

Men kan du være med på at det er depresjonen som snakker? Jeg vet at ved kronisk depresjon så kan tungsinnet blir en del av identiteten. Men jeg håper du kan ha det håp og tro på at du også kan oppleve mening med å ta bilder igjen. Jeg forstår at det er tungt å være ensom. Jeg har vært mye ensom tidligere i livet og 100% sikker på at det alltid ville være sånn. Men så skjedde det noe, og sakte men sikkert er det begynt å endre seg. Det kan det for deg også❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker

Ta små skritt. Du jobber, da må du vel ha kollegaer? Som du omgås og snakker litt med? Av og til har du det sikkert også litt hyggelig med dem? Og du kan vise bilder til dem? Jeg har veldig mye glede av kollegene mine - (nesten) hver dag blir jeg møtt med et hyggelig «hallo» og vi gjør mye fint sammen. Jeg blir også veldig glad av å høre og se at kollegaene mine er hyggelige mot hverandre (uten at jeg er involvert). Kanskje du også opplever noe av dette.

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er alvorlig traumatisert. Jeg klarte ikke å ta de enkleste valg. Jeg måtte alltid ha med pose når jeg handlet for hvis den butikkansatte spurte visste jeg ikke hva jeg skulle svare, noe som gjorde meg skamfull og redd. 

Jeg vet ikke hva jeg vil, hva jeg liker eller ønsker. Det er minimalt med bra ting i livet mitt. 

Jeg trenger rutinene mine for å late som at jeg lever. 

Du HAR alvorlige traumer. Men du ER ikke traumene. Det er veldig bra at du holder på rutinene dine. Du forteller om problemer du hadde da du handlet. Vil det si at du har kommet over disse utfordringene og at handlingen går bedre i dag? Isåfall er det veldig bra!

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...