Hedvig88 Skrevet 16. juni 2023 #1 Skrevet 16. juni 2023 Har kjøpt leilighet i borettslag. Taksten viser tilfredsstillende rør, så ingen behov for utskifting. Borettslaget sier en oppussing av samtlige bad skjer, men ikke realistisk før om 8-10 år. Da vil alt skiftes ut. Jeg ønsker derfor ikke pusse voldsomt opp, men badet har våttomspanel og våtromsgulv fra ganske gammelt, og det er rundt dusjen og servanten oppdaget fukt i overgangen fra gulv/veggplater. Hva kan jeg gjøre selv, og hva MÅ jeg ha fagfolk til? Det jeg kunne tenke meg var nytt gulv (ikke fliser), nye våtromsplater/panel samt mer oppgradert servant for st det skal se litt lunere ut. Badet er lite. Ca 3mx6m. Er dette gjennomførbart uten å bruke hinsides med penger? Badet har ikke varmekabler, kun en varmekilde på vegg.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #2 Skrevet 16. juni 2023 Oi, synes badet var stort jeg.. Hva mener du med våtromsgulv? Usikker på hva jeg ville gjort ettersom det allerede er oppdaget fukt. Men dersom det ikke er membran så ville jeg vurdert vinylgulv/belegg og nye baderomssplater. Det trenger ikke være spesielt dyrt. Det er dyrere å få folk til å gjøre jobben enn å betale for materialene. Baderomsplater får du ofte på kampanje eller billigere på nett. Anonymkode: 980bd...ab9
Hedvig88 Skrevet 17. juni 2023 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Oi, synes badet var stort jeg.. Hva mener du med våtromsgulv? Usikker på hva jeg ville gjort ettersom det allerede er oppdaget fukt. Men dersom det ikke er membran så ville jeg vurdert vinylgulv/belegg og nye baderomssplater. Det trenger ikke være spesielt dyrt. Det er dyrere å få folk til å gjøre jobben enn å betale for materialene. Baderomsplater får du ofte på kampanje eller billigere på nett. Anonymkode: 980bd...ab9 Hehe, det lyser kanskje at jeg har liten peiling. Våtromsgulv er vinyl ja, husket ikke ordet da jeg skrev. Det er altså vinylgulv og baderomsplater/gamle våtromsvegger. Det er ingen membran ifølge takstmann. Fukten er kun mellom skjøtene da platene på vegg er gamle. Så jeg ser for meg nytt vinylgulv (da det som er der nå er en blanding av fargen kremet tomatsuppe/grønn babybæsj) samt nye våtromsplater. Tenker også nytt servantskap/skuffer med stort speil. Jeg har forøvrig ikke sett badet, jeg antar utfra bildene, men det er ikke stort. Søsken som var på visning sa han kunne stå i midten og strekke ut armene og ikke helt nå veggen så tipper derfor 3 meter. Noe lengre andre veien så ca 5, men kanskje mindre. Er liksom plass til dusjkabinett, toalett, liten vask og vaskemaskin på langsiden. Setter jeg noe på kortsiden vil det komme i veien. I ene hjørnet kan det være plass til et langskap, men ikke særlig bredt. Men ja, bytte vinylgulv og nye våtromsvegger + nyere servant+underskap. Er dette ting jeg kan gjøre selv, eller må ha fagfolk inn for å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Skrevet 17. juni 2023 3x5 meter er 15 kvadrat. Rimelig usannsynlig med et så stort bad i et borettslag. Anonymkode: 3b222...005 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Skrevet 17. juni 2023 Hedvig88 skrev (12 minutter siden): Hehe, det lyser kanskje at jeg har liten peiling. Våtromsgulv er vinyl ja, husket ikke ordet da jeg skrev. Det er altså vinylgulv og baderomsplater/gamle våtromsvegger. Det er ingen membran ifølge takstmann. Fukten er kun mellom skjøtene da platene på vegg er gamle. Så jeg ser for meg nytt vinylgulv (da det som er der nå er en blanding av fargen kremet tomatsuppe/grønn babybæsj) samt nye våtromsplater. Tenker også nytt servantskap/skuffer med stort speil. Jeg har forøvrig ikke sett badet, jeg antar utfra bildene, men det er ikke stort. Søsken som var på visning sa han kunne stå i midten og strekke ut armene og ikke helt nå veggen så tipper derfor 3 meter. Noe lengre andre veien så ca 5, men kanskje mindre. Er liksom plass til dusjkabinett, toalett, liten vask og vaskemaskin på langsiden. Setter jeg noe på kortsiden vil det komme i veien. I ene hjørnet kan det være plass til et langskap, men ikke særlig bredt. Men ja, bytte vinylgulv og nye våtromsvegger + nyere servant+underskap. Er dette ting jeg kan gjøre selv, eller må ha fagfolk inn for å gjøre? Dersom ditt søsken er 180 cm så er badet da kanskje 2 meter bredt Vingespenn og høyde pleier å være likt. Anonymkode: c741c...c43
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 Hvis det er skikkelig gulv, så kan dette males. Det gjorde mine foreldre med sitt brunprikkete 70-tallsgulv. Og maling var nøyaktig like fin da de byttet hele badet 10 år senere. Eller så gjør ny innredning ekstremt mye. Vi gjorde ingenting på vårt bad i vårt forrige hjem, utenom å male taket og bytte servantskap. Og det gjorde en enorm forskjell! Anonymkode: a92ca...e1d
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 Vinylgulv bør legges av fagfolk. Takstmann sier at det ikke er membran, men vinylgulv er membran. Du kan derfor, dersom den er helt inntakt og slikt, ta flis på toppen av membranen. Du kan ikke legge nytt vinylgulv på toppen. Men, siden du ikke har varmekabler ville jeg kanskje bare malt nå om det er mulig. Baderomssplater må ikke legges av profesjonelle, dette kan en, som er litt kyndig, gjøre. Om jeg anbefaler det er annen sak, det kan være litt vanskelig å få alle hull til rør og lignende til å passe. Anonymkode: 980bd...ab9
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #8 Skrevet 18. juni 2023 Jeg la nytt vinylbelegg oppå det gamle, ble lagt av gulvlegger anbefalt fra Teppeland. Betalte 3000 for 10 år siden. Så byttet jeg ut platene, men måtte da bytte noen ledninger som lå oppå platene og endte da opp med elektriker også og fikk lagt opp et par stikk ekstra, pluss ny belysning. Stråleovn ble også byttet. Så måtte jeg ha rørlegger fordi jeg ville ha ny innredning, da så doen så sliten ut så jeg byttet den og badekaret. 😅 Ble ikke så billig til slutt. Ca 50.000, med billige løsninger (brukt badekar fra Finn), men det ble veldig pent!! Anonymkode: 905ac...04d
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #9 Skrevet 18. juni 2023 Å bytte vegger og gulv er en omfattende og dyr oppussing uansett, og hvis du gjør det selv uten peiling kan badet bli mer lekk enn det var. Mugg må også fjernes skikkelig, ikke bare legg nytt oppå, og da kan man måtte rive mye under og bak ting. Hvis du skal ha enkel oppussing så er det bare å male og eventuelt bytte til en annen servant som egentlig blir relativt enkelt, begynner du å bytte gulv og vegger så er det mye jobb og dyrt. Anonymkode: 64d00...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #10 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): 3x5 meter er 15 kvadrat. Rimelig usannsynlig med et så stort bad i et borettslag. Hun skriver 3 x 6 så det blir 18. Her bor vi nok på Oslo vest. Anonymkode: 61f79...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #11 Skrevet 18. juni 2023 Microbetong maling på veggene er jo fint kanskje og lett Anonymkode: 35cc8...67f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #12 Skrevet 18. juni 2023 Gulv må det inn fagfolk til sånn at du vet 100% at det er tett Anonymkode: 35cc8...67f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #13 Skrevet 18. juni 2023 Du kan rive av platene, smøre/male med flytende membran og deretter flislegge. Så monterer du vegghengt toalett og monterer ny dusj, blandebatteri og kran. Alt det kan du gjøre selv så lenge du ikke rører det eksisterende røropplegget. Normalt skal membran, rør- og elektrisk anlegg kun utføres av fagfolk, men her trenger du kanskje ikke røre det eksisterende. Skal du legge fliser må du huske å benytte tang og klips for da kan selv en førstegangslegger lykkes. Koster deg totalt 50.000,- og opp for en slik løsning, men med 18 kvadrat kan du nok regne med litt mer. Baderomsskap er usaklig dyrt, og har du en alternativ kreativ løsning her så sparer du mye. Men du trenger heller ikke ha fliser over alt på vegger, du kan også ha strie med våtromsmaling eller tilsvarende. Alt av elektrisk må du benytte elektriker til. Anonymkode: 61f79...9b1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #14 Skrevet 18. juni 2023 Hedvig88 skrev (18 timer siden): Søsken som var på visning sa han kunne stå i midten og strekke ut armene og ikke helt nå veggen så tipper derfor 3 meter. Noe lengre andre veien så ca 5, men kanskje mindre. Du, jeg tenker du bommer ganske mye på måla her😅 Det er nok mer 2x2,litt, altså 4-5 kvadrat eller der omkring. Anonymkode: 64d00...1e5
Hedvig88 Skrevet 20. juni 2023 Forfatter #15 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 13.49): Du, jeg tenker du bommer ganske mye på måla her😅 Det er nok mer 2x2,litt, altså 4-5 kvadrat eller der omkring. Anonymkode: 64d00...1e5 Jeg tror du har helt rett😅😅 Jeg tror 2x2/2x2.5 er mer rett😅
Hedvig88 Skrevet 20. juni 2023 Forfatter #16 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 10.53): Du kan rive av platene, smøre/male med flytende membran og deretter flislegge. Så monterer du vegghengt toalett og monterer ny dusj, blandebatteri og kran. Alt det kan du gjøre selv så lenge du ikke rører det eksisterende røropplegget. Normalt skal membran, rør- og elektrisk anlegg kun utføres av fagfolk, men her trenger du kanskje ikke røre det eksisterende. Skal du legge fliser må du huske å benytte tang og klips for da kan selv en førstegangslegger lykkes. Koster deg totalt 50.000,- og opp for en slik løsning, men med 18 kvadrat kan du nok regne med litt mer. Baderomsskap er usaklig dyrt, og har du en alternativ kreativ løsning her så sparer du mye. Men du trenger heller ikke ha fliser over alt på vegger, du kan også ha strie med våtromsmaling eller tilsvarende. Alt av elektrisk må du benytte elektriker til. Anonymkode: 61f79...9b1 Høres ut som et spennende helgeprosjekt...(nei. Nei det gjør det ikke). Men tror jeg kan finne på noe spennende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå