Gå til innhold

Hva er det beste å få servert i bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken treretters er den beste?

Hvilken "enklere" mat er den beste (f.eks tapas, grillmat, koldtbord)?

Kaker? 

Drikke/drinker?

Snacks og nattmat?

Anonymkode: c8487...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker både tapas og grillmat mye bedre enn koldtbord og tre-retters.

Blir kjempe glad om det blir tilbudt andre ting enn rød og hvitvin til middag fest, helst drinker, musserende eller til nøds, gode cidere.

Nattmat er gull om det er lagt opp til fest ut i de lange timer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamskjell til forrett, andebryst til hovedrett og is eller sorbet til dessert. 

Anonymkode: 4d792...ce9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bryllupene jeg har vært i i de senere årene har det blitt mer og mer vanlig med en form for buffet  og er det middag har det gjerne vært 4-retters med passende vin. Jeg er en av dem som foretrekker servering ved bordet, så jeg foretrekker flere retters middag, men jeg har også opplevd en slags buffetordning der et visst antall retter var satt ut på bordene og så sendte vi rundt. F.eks buffeten på Villa Malla er god, med mye sjømat (kongekrabbe, kreps etc) og grillet kjøtt, blant mye annet. Der må man hente mat selv og det er utfordrende med over 100 gjester, altså. Tradisjonelt koldtbord eller tapas synes jeg er litt kjedelig, og kø gjør at jeg ikke gidder å hente mat/spise og blir for full i stedet. Verdt å tenke på. 

Til tre- eller fireretters bør jo en kokk sette sammen menyen. En forrett, en fiskerett, en kjøttrett og en dessert (eventuelt også en hvilerett) er jo en god pekepinn. 

Alltid velkomstdrink (musserende eller annet, og to glass (minst) til hver). 

Kaker er jeg ikke interessert i, så der har jeg ingen råd. :ler: 

Kaffe avec etter middag. 

Snacks aner jeg ikke, spiser ikke, men sikkert godt med en del salt. Av drikke etter middag, dersom man har hatt rikelig med vin til middagen og deretter kaffe avec, går det egentlig ikke så mye av. Jeg tar kanskje 1-2 glass vin eller et par GT. Friske drinker er godt til festen (GT, Moscow mule, Mojito, whisky sour, Cuba Libre osv).

Nattmat: Ikke strengt nødvendig, men det er overraskende suksess med pølser og øl! Eller ertesuppe og øl. 

:) 

Anonymkode: 00c20...284

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg husker best av all maten vi serverte i bryllupet vårt, var nattmaten😅

Vi hadde 3-retters til middag, men ingenting slår pølse i brød😋

Anonymkode: a98ca...d8b

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvem som lager maten.. man kan få drit dårlig mat eller kjempe god mat uansett hva man velger 😅

Anonymkode: 114d4...c9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Buffet, ja takk! Var i bryllup med treretters middag, og det var små porsjoner og på grunn av talene ble jeg sulten igjen før middagen var ferdig. Nattmaten var kjærkommen!

Nattmat er et must! Iallfall hvis middagen er sparsom... Det er godt med spekemat og potetsalat, sodd, pølser med brød eller noe annet salt.

Salt snacks er også godt etter kakene.

Kaker - ja! - stort kakebord med mange varianter!

Øl, cider, vin, noe alkoholfritt.

Anonymkode: 92c9d...e08

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker nok bordservering, og har ingen «beste»- retter, det som er viktig er jo at maten er godt tillaget. Hvis jeg skulle velge hadde det blitt brukt penger på god mat og vin, og mindre på kaker og drinker. Men det er jo bare min smak. 

Anonymkode: 8ff5f...309

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (1 time siden):

Liker både tapas og grillmat mye bedre enn koldtbord og tre-retters.

Blir kjempe glad om det blir tilbudt andre ting enn rød og hvitvin til middag fest, helst drinker, musserende eller til nøds, gode cidere.

Nattmat er gull om det er lagt opp til fest ut i de lange timer.

Drinker og cider til middag? 😂

Anonymkode: f9254...2a8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klassisk, liker 3-5 retter med vin til, raus ettersjenking (og vann!). 

Det tar mye tid og er drit kjedelig å stå i kø på en tapas/buffet-greie og det er like classy som all inclusive i Syden. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer egentlig an på hvor flink og kreativ kokken er. Jeg syns kamskjell er veldig godt til forrett, men de er lett å oversteke. Og gjerne noe friskt tilbehør, som granateplekjerner, en god og frisk saus, gjerne med pasjonsfrukt.  
Hovedrett kan gjerne være kalvefilet, sesongens grønnsaker (bakt) og potet- og selleripure eller noe ligende. Og en god saus til. 
Jeg ville hatt en liten rett før desserten med lokale oster, for vi har gode og verdenskjente lokale oster her jeg bor. Med litt marmelade og frukt- og nøttebrød. 
Favorittdesserten min er sjokoladefondant med vaniljeis, men det syns jeg blir litt voldsomt etter en forrett og hovedrett. Så ville heller gått for en pannacotta med enten bringebærcoulis eller pasjonsfruktcoulis. 

Så må det være vin (og øl til de som foretrekker det) til maten. Ellers vann, vann med kullsyre, alkoholfritt alternativ og brus. 

Jeg er ikke så veldig til kakemenneske, men tar gjerne en bit god sjokoladekake, sitronterte eller tiramisu. Ellers ser jeg at ostekake, suksessterte og oreokake ofte er populært. Må være kaffe avec til. 

Utover det setter jeg pris på fri bar, og fri tilgang på mineralvann. 

Som snacks syns jeg det er god med saltstenger og gjerne noe potetgull. 

Nattmat kan være en enkel chili con carne med nachos og rømme.

Anonymkode: 71022...c90

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er middag er ikke så viktig, det som er mye viktigere er at det er nok mat så man blir mett! Alt for ofte er porsjonene knappe, eller det er bare en servering og så sitter man igjen sulten. 

Rikelig og nok kaker så alle får et par stykker. Gjerne noe salt snacks etter kakene. Husk at de som ikke drikker alkohol setter pris på andre ting enn brus, f.eks alkoholfri øl, en god juice ect.

Anonymkode: f338e...3a9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist jeg var i bryllup var det treretters med risotto med kalvemedaljong, skrei med potetchips og bakte grønnsaker med sorbet og sjokoladeterte til dessert :) En annen gang vi var i bryllup hadde de vårruller og stekt ris til nattmat, det var genialt :D 

Anonymkode: 8c9b7...a7a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 22.02):

Drinker og cider til middag? 😂

Middag og fest. Jeg foretrekker heller å ha ett glass musserende til middag enn rød og hvitvin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat fra et profesjonelt kjøkken som tilrettelegger individuelt for alle gjester uansett dietariske restriksjoner. Skalldyrallergi, glutenintoleranse, veganer... you name it. Det er 2023, respekter hva folk spiser og ikke spiser. Alternativt buffé hvor alt er merket med allergener og stor nok variasjon til at alle kan finne noe de kan spise.  

Anonymkode: 0f9d1...826

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 21.25):

Buffet, ja takk! Var i bryllup med treretters middag, og det var små porsjoner og på grunn av talene ble jeg sulten igjen før middagen var ferdig. Nattmaten var kjærkommen!

Nattmat er et must! Iallfall hvis middagen er sparsom... Det er godt med spekemat og potetsalat, sodd, pølser med brød eller noe annet salt.

Salt snacks er også godt etter kakene.

Kaker - ja! - stort kakebord med mange varianter!

Øl, cider, vin, noe alkoholfritt.

Er det ikke kake i de bryllupene dere går i?  Vanligvis er det jo ikke kaffe før 23-24 på natten...hvem er sulten etter 3 retters + kake + alkohol?    

Anonymkode: 0a728...cba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 20.29):

Er det ikke kake i de bryllupene dere går i?  Vanligvis er det jo ikke kaffe før 23-24 på natten...hvem er sulten etter 3 retters + kake + alkohol?    

Anonymkode: 0a728...cba

Det var bryllupskake, ja. Etter mange timer til bords under middagen, små porsjoner som kom med timers mellomrom på grunn av lange taler, så rakk man godt å bli sulten til kvelds.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker koldtbord/tapas, fremfor treretters. 

Jeg vil bestemme hvor mye mat jeg tar selv. Med treretters er det alltid for lite mat for meg... Og alt for lite grønnsaker. 

Av kaker må det være hvit dame (marsipankake med makronbunn), kransekake, sjokoladekake, og gjerne mer til. Heller for mye enn for lite, er skandale med gnitne kakebord. 

Ikke så opptatt av nattmat og snacks, men gjerne litt chips, salte nøtter, og twist/konfekt. 

Anonymkode: a9a9c...1e2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det var bryllupskake, ja. Etter mange timer til bords under middagen, små porsjoner som kom med timers mellomrom på grunn av lange taler, så rakk man godt å bli sulten til kvelds.

Stor forskjell på servering av en bryllupskake der gjestene får et lite stykke hver, og et stort kakebord der man spiser så mye kake man vil. 

Anonymkode: e1a32...f24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...