Gå til innhold

Ny harddisk til pc


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle utvide lagringskapasiteten til pc'n min.

Er det noe spesielt jeg må tenke på ved kjøp av ny harddisk? Da tenker jeg spesielt på om hardwaren som allerede er i pc'n kan sette begrensninger for hvilke harddisker man kan ha.

Jeg ser at Elkjøp stort sett kjører Maxtor HD. Har hørt litt både og om disse. Er det noen som har førstehånds kjennskap?

Og til sist. Bør jeg satse på ekstern eller intern harddisk, eller er dette kun smak og behag

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp intern disk dersom du bare skal bruke den på en maskin. Hvis du har behov for å flytte den mellom maskiner er det mer praktisk med en ekstern. Hvis du ikke vil åpne PCen er det og mindre bry å installere en ekstern.

Maxtor er et ganske bra merke.

Du må passe på at du ikke kjøper en SATA-disk dersom du ikke har sata-kontroller på hovedkortet og du ikke har planer om å kjøpe en sata-kontroller i tillegg. SATA betyr at den benytter en seriell overføring og den har en annen kabel enn de gamle (PATA). Dersom du har SATA kan du normalt bruke begge deler, men SATA er raskest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SATAN-disk? :ler:

SATA: Seriell ATA. Dette i motsetning til PATA: Parallell ATA.

(ATA: Advanced Technology Attachment)

Det betyr kort og godt at det er to måter harddisker kan kobles til hovedkortet (diskkontrolleren) i maskinen din på. Du må passe på å kjøpe det som maskinen din støtter. Du kan ikke koble en seriell disk til en maskin som ikke har seriell kontakt og motsatt.

Du må finne ut hva maskinen din støtter. Så kan du dra i butikken.

I tillegg må du ha plass til disken i maskinen, strømforskyningen må være dimensjonert for en disk til, du må ha ledige kontakter og du bør vite hvor stor disk (antall GB) maskinen din er istand til å håndtere. Strømforskyningen og det siste punktet er normal ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsatt er det dyrt på elkjøp og andre sånne butikker.

www.komplett.no

www.netshop.no

www.pcutstyr.no

www.psdata.no

www.mpx.no

Sjekk priser der. Har handlet på alle disse stedene og det er bra steder.

Bor du i oslo kan du gå inn på www.netshoposlo.no og komplett har henteboks stående på Oslo S så du kan hente ut og betale pakka der (lurer på om du slipper frakt på den måten der, kun brukt henteboksen i Sandefjord og det er helt genialt).

Enda mer genialt er at om det blir feil, eller noe annet så har du 14 dagers angrerett på netthandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...