AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Flere eksperter tror nå vi får en renteheving på 0,5% neste uke. Dette er gode nyheter, og forhåpentligvis vil det nå snart begynne å synke inn hos folk, som forstatt bruker penger som fulle sjømenn! Flyplassene er smekkfulle av turister som skal på 1 av minst 3 årlige utenlandsreiser, barna går fortsatt rundt med svindyre mobiltelefoner og merkeklær. Folk bruker penger på kreditt for å opprettholde fasaden som de kan poste på instagram. Boliger kjøpes over en lav sko, og boligprisveksten bare fortsetter. Nå er det fader meg på tide at folk skjønner alvoret! https://e24.no/norsk-oekonomi/i/KnkwaM/flere-meglerhus-venter-dobbel-renteheving-ingen-grunn-til-aa-holde-igjen Anonymkode: 00eaf...eec 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Men kommer det til å stoppe med det? NEI! Anonymkode: bc4e1...3b3 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Er dette de samme ekspertene som sa det stikk motsatte for en tid siden?? Anonymkode: 6c6c3...fe7 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Det som er synd er at de som har mye ikke merker så mye, de kan fortsette kjøpefesten sin.. så har du de som bruker det neste året på å betale sommerferien de kjøpte med kredittkort eller lån. Anonymkode: 00fb3...7f4 4 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men kommer det til å stoppe med det? NEI! Anonymkode: bc4e1...3b3 Håper ikke det, skal vi få ned inflasjonen må renta opp enda mer. Vår lave rente har svekket den norske krona som går ut over norske arbeidsplasser også. Anonymkode: 85139...bee 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det som er synd er at de som har mye ikke merker så mye, de kan fortsette kjøpefesten sin.. så har du de som bruker det neste året på å betale sommerferien de kjøpte med kredittkort eller lån. Anonymkode: 00fb3...7f4 Håper slike mennesker både angrer og lærer. Ingen menneskerett å måtte reise. Særlig om man ikke har råd. Anonymkode: bc4e1...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Håper ikke det, skal vi få ned inflasjonen må renta opp enda mer. Vår lave rente har svekket den norske krona som går ut over norske arbeidsplasser også. Anonymkode: 85139...bee Gjerne for meg. Passer bra for oss med lån, egentlig. Høy inflasjon = Høyere prisvekst, som igjen blir til høyere lønnsvekst. Tror dette kommer til å vare noen år. Resultat: Noen år med svekket kjøpekraft fører til en lengre periode hvor ditt boliglån er lite i forhold til ny lønn og prisvekst. Så for min del må de gjerne holde på slik i 2 år til! Anonymkode: bc4e1...3b3 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #8 Skrevet 15. juni 2023 Jeg lurer på hvis ingen i Norge hadde lån, hva slags slue metoder staten ville brukt da? Anonymkode: eaac7...973 2
Schmuhu Skrevet 15. juni 2023 #9 Skrevet 15. juni 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg lurer på hvis ingen i Norge hadde lån, hva slags slue metoder staten ville brukt da? Anonymkode: eaac7...973 Om ingen hadde hatt lån då hadde systemet brudd sammen. Kapitalisme fungerer ikke uten rente. Sannsynligvis tar staten opp store lån og investerer i egen infrastruktur og velferd når det er for lite belåning i samfunnet generelt. Schmuvuvuhuhyu 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #10 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Flere eksperter tror nå vi får en renteheving på 0,5% neste uke. Dette er gode nyheter, og forhåpentligvis vil det nå snart begynne å synke inn hos folk, som forstatt bruker penger som fulle sjømenn! Flyplassene er smekkfulle av turister som skal på 1 av minst 3 årlige utenlandsreiser, barna går fortsatt rundt med svindyre mobiltelefoner og merkeklær. Folk bruker penger på kreditt for å opprettholde fasaden som de kan poste på instagram. Boliger kjøpes over en lav sko, og boligprisveksten bare fortsetter. Nå er det fader meg på tide at folk skjønner alvoret! https://e24.no/norsk-oekonomi/i/KnkwaM/flere-meglerhus-venter-dobbel-renteheving-ingen-grunn-til-aa-holde-igjen Anonymkode: 00eaf...eec Du vet at det er mange i Norge som absolutt ikke sliter økonomisk også? Som har lite lån, god lønn, stor buffer og sparepenger etc? Det er ikke slik at alle som bruker penger er fattige, eller opptatt av fasade, det er mulig de bare har godt med penger og vil kose seg med familien i ferien. De med 3 årlige feriereiser er som regel i den kategorien Anonymkode: ea3b2...ce7 11
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #11 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg lurer på hvis ingen i Norge hadde lån, hva slags slue metoder staten ville brukt da? Anonymkode: eaac7...973 Vi har formueskatt og eiendomsskatt til det😂 Anonymkode: 47875...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #12 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): barna går fortsatt rundt med svindyre mobiltelefoner og merkeklær. Håper de barna skjønner at de må kaste mobilen og merkeklærene snart, sånn at TS kan oppleve at folk rund de er fattige. Anonymkode: 515e3...c76 8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #13 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Håper de barna skjønner at de må kaste mobilen og merkeklærene snart, sånn at TS kan oppleve at folk rund de er fattige. Anonymkode: 515e3...c76 Ja, for ungdommene i dag MÅ jo bare ha ny Iphone til 13k hvert eneste år. Holder ikke med en helt ok mobil il 3k lenger. Mister jo status må vite.... Anonymkode: 00eaf...eec 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #14 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, for ungdommene i dag MÅ jo bare ha ny Iphone til 13k hvert eneste år. Holder ikke med en helt ok mobil il 3k lenger. Mister jo status må vite.... Anonymkode: 00eaf...eec Tror ikke det er så mange ungdommer som kjøper ny mobil hvert år, det er i tilfelle de som har råd til det. Og iPhone er jo noe helt annet enn en telefon til kr 3000,-. Ungdommer lever jo på telefonen, så det er jo ikke som at det er en luksusting som ikke brukes nok. Anonymkode: ea3b2...ce7 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #15 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjerne for meg. Passer bra for oss med lån, egentlig. Høy inflasjon = Høyere prisvekst, som igjen blir til høyere lønnsvekst. Tror dette kommer til å vare noen år. Resultat: Noen år med svekket kjøpekraft fører til en lengre periode hvor ditt boliglån er lite i forhold til ny lønn og prisvekst. Så for min del må de gjerne holde på slik i 2 år til! Anonymkode: bc4e1...3b3 Høyere lønnsvekst betyr tapte arbeidsplasser, økt ledighet og flere fattige om inflasjonen fortsetter å øke. Da er økt rente bedre. Anonymkode: 85139...bee
Portia Catonis Skrevet 15. juni 2023 #16 Skrevet 15. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Flere eksperter tror nå vi får en renteheving på 0,5% neste uke. Dette er gode nyheter, og forhåpentligvis vil det nå snart begynne å synke inn hos folk, som forstatt bruker penger som fulle sjømenn! Flyplassene er smekkfulle av turister som skal på 1 av minst 3 årlige utenlandsreiser, barna går fortsatt rundt med svindyre mobiltelefoner og merkeklær. Folk bruker penger på kreditt for å opprettholde fasaden som de kan poste på instagram. Boliger kjøpes over en lav sko, og boligprisveksten bare fortsetter. Nå er det fader meg på tide at folk skjønner alvoret! https://e24.no/norsk-oekonomi/i/KnkwaM/flere-meglerhus-venter-dobbel-renteheving-ingen-grunn-til-aa-holde-igjen Anonymkode: 00eaf...eec Du sauser sammen ting som ikke har noe med hverandre å gjøre.. De som fyller flyplassene er ikke de samme menneskene som har forbruksgjeld. Folk som bruker kredittkort riktig (dvs betaler regningen ved forfall) er feilaktig en del av gjeldsstatistikken selv om de har penger nok i massevis. At folk bruker penger de ikke har på å holde oppe en fasade på Instagram tror jeg ikke på. Folk som bruker mye penger gjør det fordi de har mye penger. De som får svi nå er folk med store boliglån. De har blitt gjort oppmerksom på konsekvensene av renteøkninger og det er overhodet ikke synd på dem. Jeg er gjeldfri og jeg dropper såvisst ikke ferieturene mine for å behage TS og andre som har tatt seg vann over hodet. 7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #17 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Høyere lønnsvekst betyr tapte arbeidsplasser, økt ledighet og flere fattige om inflasjonen fortsetter å øke. Da er økt rente bedre. Anonymkode: 85139...bee Og økt rente kommer fordi? Jo, pga høy inflasjon. Tror du at inflasjonen plutselig detter ned til 2%? Dette tar tid. Tipper minst 2 år og sikkert lenger. det som er sikkert er at vi alle kommer bedre ut av det når... Vi er ute av det. Anonymkode: bc4e1...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #18 Skrevet 15. juni 2023 Det er jo mange med ganske høy lønn, som det ikke blir noe forskjell for med mindre renta går opp til nærmere 15%... søskenbarnet mitt og samboer tjener dobbelt så mye som meg og min samboer,og de er ikke de eneste. Med over 100 000 inn i mnd og 20 000 i lån om mnd per nå, så vil ikke noen prosentpoeng mer gjøre noe forskjell i økonomien for slike folk. Det er bare oss med gjennomsnittlig og lav lønn som sliter, og vi strammer jo allerede inn. Urettferdig! Anonymkode: 95dba...b1a 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #19 Skrevet 15. juni 2023 Ikke akkurat overraskende. Syns det er dumt at folk med høye lønninger ikke har sympati og bremser forbruket, for de med lave lønninger får det enda verre nå. Anonymkode: cfa5d...c17 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #20 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Flere eksperter tror nå vi får en renteheving på 0,5% neste uke. Dette er gode nyheter, og forhåpentligvis vil det nå snart begynne å synke inn hos folk, som forstatt bruker penger som fulle sjømenn! Flyplassene er smekkfulle av turister som skal på 1 av minst 3 årlige utenlandsreiser, barna går fortsatt rundt med svindyre mobiltelefoner og merkeklær. Folk bruker penger på kreditt for å opprettholde fasaden som de kan poste på instagram. Boliger kjøpes over en lav sko, og boligprisveksten bare fortsetter. Nå er det fader meg på tide at folk skjønner alvoret! https://e24.no/norsk-oekonomi/i/KnkwaM/flere-meglerhus-venter-dobbel-renteheving-ingen-grunn-til-aa-holde-igjen Anonymkode: 00eaf...eec At folk bruker penger på kreditt for å opprettholde fasaden er jo ikke akkurat en god grunn til å sette opp renta... disse er jo på vei utfor stupet allerede. Anonymkode: 9f684...ae4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå