AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Skrevet 14. juni 2023 Går på vgs og ser på utdanning i utlandet. For de årene jeg går på et bestemt universitet tilbyr lånekassen lån og stipend. Lånet jeg må betale tilbake havner på rett over millionen. Er det "for mye" til å leve et godt liv i Norge? Kan legge til at utdanningen fører til en ettertraktet jobb i Norge som raskt kommer seg opp over millionen i lønn. Så det er ikke bare tull jeg bedriver på universitetet, heller. Kan legge til for kontekst at det er legeutdanning i øst-europa. Er det verdt det? Anonymkode: 2e54a...7b8
Rucula Skrevet 14. juni 2023 #3 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Går på vgs og ser på utdanning i utlandet. For de årene jeg går på et bestemt universitet tilbyr lånekassen lån og stipend. Lånet jeg må betale tilbake havner på rett over millionen. Er det "for mye" til å leve et godt liv i Norge? Kan legge til at utdanningen fører til en ettertraktet jobb i Norge som raskt kommer seg opp over millionen i lønn. Så det er ikke bare tull jeg bedriver på universitetet, heller. Kan legge til for kontekst at det er legeutdanning i øst-europa. Er det verdt det? Anonymkode: 2e54a...7b8 Det er helt hinsides! Jeg har aldri hørt om så mye i studielån 8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #4 Skrevet 14. juni 2023 Ja, det er veldig mye. Men akkurat legeutdanning vil nok lønne seg økonomisk likevel. Men hvis du har mulighet til å komme inn i Norge, bør du selvsagt gjør det. Det er ikke gratis å ta friår for å forbedre karakterer. Hvert år du tar opp fag i stedet for å jobbe som lege, koster deg fra 700k og oppover. Legeutdanning i Øst-Europa er tøft. Forbered deg på et kultursjokk og å lese MYE. Anonymkode: dd633...0b9 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #5 Skrevet 14. juni 2023 Det er mye, men kjenner flere som er i samme situasjon. Er man smart nok til å studere noe som koster over 1 million så er man også smart nok til å velge en billigere løsning. Mange anerkjente universiteter i (Norge og) utlandet tilbyr gode utdannelser til slikk og ingenting. Jeg har flere opphold i utlandet, to mastergrader, og til sammen 450k i studielån, og tjener rett under millionen. Ikke pådra deg unødvendig mye gjeld. Anonymkode: 932c7...95b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #6 Skrevet 14. juni 2023 Og krona er jo veldig svak, så levekostnadene blir høyere Anonymkode: d251c...3d4 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #7 Skrevet 14. juni 2023 Kommer jo an på hva du har studert, og hva slags jobber du får. 1 millioner er ikke mye dersom du får deg jobb som betaler 1 million rett ut av universitetet, og så gir det flere millioner i årslønn etter noen år. Skal du ta MBA ved de beste universitetene, så må du regne med å betale et par millioner...men da bør du heller ikke skaffe deg jobb som rådgiver i staten etter endt utdanning, for å si det sånn. Anonymkode: d94e8...61c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #8 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mye, men kjenner flere som er i samme situasjon. Er man smart nok til å studere noe som koster over 1 million så er man også smart nok til å velge en billigere løsning. Mange anerkjente universiteter i (Norge og) utlandet tilbyr gode utdannelser til slikk og ingenting. Jeg har flere opphold i utlandet, to mastergrader, og til sammen 450k i studielån, og tjener rett under millionen. Ikke pådra deg unødvendig mye gjeld. Anonymkode: 932c7...95b En karriere skal man ha i 40-50-60 år. For meg handler ikke det å være lege om pengene, men om jobben i seg selv som høres givende ut. Man kan sikkert være uenig, men der er man bare forskjellig. Personlig så tenker jeg at livet mitt ikke ville vært det samme hvis jeg ikke kunne opplevd å jobbe som lege. Men hver til sitt. Anonymkode: 2e54a...7b8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #9 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er mye, men kjenner flere som er i samme situasjon. Er man smart nok til å studere noe som koster over 1 million så er man også smart nok til å velge en billigere løsning. Mange anerkjente universiteter i (Norge og) utlandet tilbyr gode utdannelser til slikk og ingenting. Jeg har flere opphold i utlandet, to mastergrader, og til sammen 450k i studielån, og tjener rett under millionen. Ikke pådra deg unødvendig mye gjeld. Anonymkode: 932c7...95b Men her er det jo snakk om medisin, hvor problemstillingen er å klare å komme inn på disse gratis studiene. Anonymkode: dd633...0b9 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #10 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det er veldig mye. Men akkurat legeutdanning vil nok lønne seg økonomisk likevel. Men hvis du har mulighet til å komme inn i Norge, bør du selvsagt gjør det. Det er ikke gratis å ta friår for å forbedre karakterer. Hvert år du tar opp fag i stedet for å jobbe som lege, koster deg fra 700k og oppover. Legeutdanning i Øst-Europa er tøft. Forbered deg på et kultursjokk og å lese MYE. Anonymkode: dd633...0b9 Jeg tipper snittet mitt havner på 6.0-6.05. Jeg kunne ved et skrik ha kommet inn i Tromsø, men snittet kan alltids bli høyere og desverre tror jeg ikke at det kommer til å gå med snittet. Jeg tar opp både R1 og 1P (erstatter 1T), i håp om å få en 4 og 5. Da kunne jeg ha kommet inn i Norge. Muligheten er der, jeg ser akkurat nå på andre alternativer. Anonymkode: 2e54a...7b8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #11 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer jo an på hva du har studert, og hva slags jobber du får. 1 millioner er ikke mye dersom du får deg jobb som betaler 1 million rett ut av universitetet, og så gir det flere millioner i årslønn etter noen år. Skal du ta MBA ved de beste universitetene, så må du regne med å betale et par millioner...men da bør du heller ikke skaffe deg jobb som rådgiver i staten etter endt utdanning, for å si det sånn. Anonymkode: d94e8...61c Jeg sjekket min fastlege sin lønn, hun er jo "gammel" men tjener 1.2 mill i året. Jeg tenkte at hvis jeg åpnet eget legekontor raskt, kunne jeg ha levd på 500k i året (som jo er medianlønnen) og betalt inn lånet på 3-4 år? Anonymkode: 2e54a...7b8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #12 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Går på vgs og ser på utdanning i utlandet. For de årene jeg går på et bestemt universitet tilbyr lånekassen lån og stipend. Lånet jeg må betale tilbake havner på rett over millionen. Er det "for mye" til å leve et godt liv i Norge? Kan legge til at utdanningen fører til en ettertraktet jobb i Norge som raskt kommer seg opp over millionen i lønn. Så det er ikke bare tull jeg bedriver på universitetet, heller. Kan legge til for kontekst at det er legeutdanning i øst-europa. Er det verdt det? Anonymkode: 2e54a...7b8 Jeg synes jeg har lest at de som kommer og søker på legejobber i Norge med papirer fra Øst-Europa ofte stiller bakerst i køene på de ledige jobbene, og at norskutdannede kommer foran i køen (gitt at karakterene er like).... Har ikke lest at en utdanning i Øst-Europa gir noen fortrinnsrett, nei. Anonymkode: 17ccc...648 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #13 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg sjekket min fastlege sin lønn, hun er jo "gammel" men tjener 1.2 mill i året. Jeg tenkte at hvis jeg åpnet eget legekontor raskt, kunne jeg ha levd på 500k i året (som jo er medianlønnen) og betalt inn lånet på 3-4 år? Anonymkode: 2e54a...7b8 Nå er det vel ikke bare å «åpne eget legekontor», sånn helt uten videre. Du må først skaffe deg en fastlegehjemmel, som kommunen må opprette, hvis det er behov for det. Eventuelt overta en avgående leges hjemmel, men de selges ofte dyrt, gjerne for millionen eller mer. Anonymkode: 5fb21...d2c 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #14 Skrevet 14. juni 2023 Det er mye ja. For eksempel når du skal kjøpe bolig, om du vil det, så teller gjelda mot egenkapitalen du har spart opp. Anonymkode: 5e212...685
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #15 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er mye ja. For eksempel når du skal kjøpe bolig, om du vil det, så teller gjelda mot egenkapitalen du har spart opp. Anonymkode: 5e212...685 Dette er jo feil. Teller ikke mot egenkapitalen, men blir regnet med i totalgjelden og man får derfor lavere lån, Mange bruker jo stipend som egenkapital.. Anonymkode: e3bc9...6a2 3
Lyre Skrevet 14. juni 2023 #16 Skrevet 14. juni 2023 Kjenner flere som har studert i utlandet og har liknende studiegjeld, går fint det (med mye lavere lønn enn legelønnen og). Er såklart mye ift om man skulle studert i Norge, og nå er krona svak, men hvis det er et studie man virkelig vil gå og man klarer å planlegge med høyere gjeld når man etterhvert skal inn på boligmarkedet osv, så tenker jeg det går helt fint 😊
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #17 Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er jo feil. Teller ikke mot egenkapitalen, men blir regnet med i totalgjelden og man får derfor lavere lån, Mange bruker jo stipend som egenkapital.. Anonymkode: e3bc9...6a2 Nei, det er ikke feil, men kanskje dårlig formulert. Man får lavere lån fordi man har lav gjeld, og 1 mill i studielån er veldig mye. Akkurat som bil og barn også gir lavere lån. Jeg tviler veldig på at ts kommer til å bruke stipendet som EK når det er snakk om legeutdanning i utlandet. Anonymkode: 5e212...685 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #18 Skrevet 14. juni 2023 Høres mye ut. Du må ha lønn langt over millionen i året for å ha det greit rundt tilbakebetalingen. Anonymkode: 36a0e...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #19 Skrevet 14. juni 2023 Det er jo ikke bare boliglånsrentene som stiger, men også rentene på studielån... jeg hadde ikke gjort det mtp. den økonomiske krisetiden vi er i full fart på vei inn i. Anonymkode: 2793e...979
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #20 Skrevet 14. juni 2023 Om det er slik du sier at man vil få millionlønn som startlønn tenker jeg det er verdt det ja. I tillegg er det en opplevelse å studere i utlandet, og noe som kan ta seg godt ut på en evt. CV. Det bør også være enkelt å få seg jobb da, slik at man får begynne å betale ned gjelden med en gang. Jeg hadde 250 k I studielån og har fortsatt igjen 100k 7 år seinere... Men jeg har hatt dårlig lønn og ikke prioritert å betale ned så mye på den gjelden. Har heller betalt ned på huslån. Anonymkode: 4fc40...754
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå