Gå til innhold

.

Søtnosen95

Anbefalte innlegg

Søtnosen95 skrev (42 minutter siden):

Jeg var en av de uheldige som ikke har fått varsel på mobil idag. Har selvsagt sendt inn klage på dette. Når det er sagt, hvordan er det de tenker dette her? Alle mobiler skal til enhver tid ha den nyeste oppdatering, hvis ikke får man dessverre ikke med seg at Norge er under angrep, før det er for sent? 
Jeg har hatt mobil siden jeg var 12år gammel og oppdaterer programvaren en sjelden gang. Det kan raskt gå måneder før jeg gidder å ta meg bryet med å gjøre det. Enn om man ikke har fått med seg at det er kommet en ny? Skal man konstant gå med dette i bakhodet, for å sikre at man blir varslet om uhellet er ute? Spør du meg er dette helt tullete! Skal de varsle befolkning via mobil bør det gjøres på en slik måte at absolutt ALLE får varsel tiltross for flymodus, lydløs, programvare og lignende. Hvis ikke det er mulig, neivel, finn en bedre måte å løse dette på. 

Hørte du tyfonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Hørte du tyfonene?

Nei. Ingen tyfoner og ingen varsel på mobil. Hadde det hendt noe idag ville jeg vært lykkelig uvitende 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har forsøkt å svare deg over her, men som du tydeligvis glatt klarer å overse - så var dagens varsling altså en test. Det vil si at myndighetene tester bl.a. hvor mange som ikke fikk nødvarselet i dag, og hvorfor dette skjedde. Dette for å kunne finpusse løsningen til at den når enda flere. 

Så pust med magen du, og vent bittelitt før du krisemaksimerer alt her. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Søtnosen95 said:

Om du tror det er på grunn av dødsangst tar du feil. Dette er en prinsippsak.
Skal det varsles, skal alle varsles. Enkelt og greit. 

Og dette var en TEST. Når du laster ned en oppdatering til din iPhone så er denne oppdateringen testet mange ganger. Underveis så har den også feilet mange ganger, og når den endelig slippes, så går det fortsatt ikke feilfritt for ALLE. 

Jeg skjønner ikke denne forventningen om at alt skal være likt for alle, og at det ikke skal være rom for feil hos noen. Hvor kommer den fra?

Endret av Gibralfaro
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtnosen95 skrev (6 minutter siden):

Om du tror det er på grunn av dødsangst tar du feil. Dette er en prinsippsak.
Skal det varsles, skal alle varsles. Enkelt og greit. 

Betyr det at du oppholder deg i et område hvor du ikke hørte sirener? Det er i så fall mer bekymringsfult. Signalet er klart, viktig melding, lytt på radio. Gjelder uavhengig av om du får beskjeder på egen mobil.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goldlion

Dette er helt unødvendig, og burde kun bli sendt til de få som bor steder hvor alarmene ikke høres. Det er helt usannsynlig at det blir krig siden vi er med i NATO. 

Når det gjelder atomfare eller naturkatastrofer så vil jo de kunne sende sms til alle uansett. Denne alarmen på mobilen skaper bare unødvendig frykt. Jeg hadde vært glad om jeg ikke fikk.

Endret av goldlion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Joda, det meste er løsbart, men til hvilken pris kontra hvilken nytteverdi. Dette systemet blir jo stadig bedre, men å oppnå absolutt 100% vil sannsynligvis være veldig kostnadsdrivende sett opp mot nytteverdien. Sånn hvis man først sammenligner månelandingen som selvsagt var en stor bragd, så bør man også vite at man tilnærmet ikke hadde budsjett å forholde seg til. USA skulle til månen koste hva det koste ville. 

Jeg vil tro at de aller fleste ønsker å få med seg om uhellet er ute. Tenker derfor at nytteverdien er høy. Vi bruker penger på alt mulig annet tull, de kan gjerne sette av en liten slant av de stakkars skattepengene for å løse dette på en mer tilfredsstillende måte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (2 minutter siden):

Betyr det at du oppholder deg i et område hvor du ikke hørte sirener? Det er i så fall mer bekymringsfult. Signalet er klart, viktig melding, lytt på radio. Gjelder uavhengig av om du får beskjeder på egen mobil.

Jeg bor 5 minutter unna bysentrum.😂 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtnosen95 skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro at de aller fleste ønsker å få med seg om uhellet er ute. Tenker derfor at nytteverdien er høy. Vi bruker penger på alt mulig annet tull, de kan gjerne sette av en liten slant av de stakkars skattepengene for å løse dette på en mer tilfredsstillende måte.

Blir nok mye mer enn det hvis man skal ta høyde for absolutt alle. Det er sannsynligvis ikke nødvendig heller, man er jo som regel ikke helt alene. Dessuten er dette tillegg til tyfonene, som uansett er det viktigste virkemiddelet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtnosen95 skrev (45 minutter siden):

Jeg var en av de uheldige som ikke har fått varsel på mobil idag. Har selvsagt sendt inn klage på dette. Når det er sagt, hvordan er det de tenker dette her? Alle mobiler skal til enhver tid ha den nyeste oppdatering, hvis ikke får man dessverre ikke med seg at Norge er under angrep, før det er for sent? 
Jeg har hatt mobil siden jeg var 12år gammel og oppdaterer programvaren en sjelden gang. Det kan raskt gå måneder før jeg gidder å ta meg bryet med å gjøre det. Enn om man ikke har fått med seg at det er kommet en ny? Skal man konstant gå med dette i bakhodet, for å sikre at man blir varslet om uhellet er ute? Spør du meg er dette helt tullete! Skal de varsle befolkning via mobil bør det gjøres på en slik måte at absolutt ALLE får varsel tiltross for flymodus, lydløs, programvare og lignende. Hvis ikke det er mulig, neivel, finn en bedre måte å løse dette på. 

Det er ikke staten sitt problem at du ikke gidder å oppdatere telefonen din. For en holdning!  Det bør du uansett gjøre jevnlig av hensyn til datasikkerhet, funksjonalitet og ytelse.  Hvis telefonen din fungerer som den skal, vil den gi deg beskjed om oppdateringer. Da er det bare å trykke på en knapp og restarte. De klarer du. 

Det ble  varslet om dette i mange kanaler. Du visste tydeligvis om det, siden du registrerte at du ikke fikk varsel.

Jeg er spent på hvilken varslingsmetode du mener er bedre. Det er ikke mulig å ringe til, eller sende melding til en relefon i flymodus. Det er hele poenget med flymodus. Det er vel heller ikke normalt å gå med flymodus på telefonen hele tida. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtnosen95 skrev (Akkurat nå):

Nei. Ingen tyfoner og ingen varsel på mobil. Hadde det hendt noe idag ville jeg vært lykkelig uvitende 😂

Da regner jeg med at du sender inn en klage på manglende tyfonvarsel der du bor? Så de kan sette opp et annlegg i nærheten du hører.

Dette var satt litt på spissen. Men de vil aldri klare å nå 100% av befolkningen. Målet er å nå flest mulig raskest mulig. Og når en da både har tyfoner (som signaliserer oppsøk informasjon) og alarm på telefonene de får tak på så vil de aller aller fleste enten få info direkte, få informasjon ved å oppsøke den eller informasjon via familie og venner (eller naboer). Det er godt nok.

Så selv om "vi" var på månen i 1969 så er ikke det en universell målestokk på alle prosjekt i all evig fremtid. Heller ikke måneferden var feilfri eller uten risiko.

For øvrig var dette bare en test. En test for å se hvordan det ville ha fungert i praksis. Og selv om du ikke fikk varselet så var det veldig mange andre som gjorde det. Veldig mange var og som deg og fikk ikke varsel - nå skal de etter testen se om de kan finne ut av hvorfor og evnt gjøre forbedringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare glad for at de tar tak i dette og at de også finner løsninger som fungerer for de som er hørselhemmede/døve også, for det har vært et stort issues i alle år. Jeg er selv døv, og i dag var det første gang jeg fikk med meg alarmen pga varsel på mobilen. 

Det gjelder forøvrig også muligheten for å kontakte nødetatene uten å være avhengig av andre for å ringe. Det er først de siste årene at de har fokusert på dette. 

Endret av Hedda79
la til noe
  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har alle selv ansvar for å holde mobilen oppdatert. Noe annet blir som å klage på at du ikke ble varslet om renteøkning i banken, når problemet er at du ikke gidder å sjekke postkassen. :) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tenkselv skrev (7 minutter siden):

Hvordan er det bekymringsfullt å være et sted det ikke er sirener? Veldig store deler av landet har ikke det. Mange av oss bor på bygda😉

Forøvrig virker TS noe hysterisk og ekstremt lite ansvarsfull. Om TS ikke klarer å holde mobilen sin oppdatert er det vel ikke myndighetenes problem. Til jeg med jeg fikk lyden med min 8 år gamle Huawai som jeg ikke engang får lastet opp ny versjon av kabal på. Det sto på lydløs også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (9 minutter siden):

Forresten, «betyr det at du oppholder deg i et område hvor du ikke hører sirener?» 

Ærlig talt. Befinner du deg til enhver tid i bysentrum? Det er isåfall VIRKELIG bekymringsfullt 😂 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasselnøtter skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig har alle selv ansvar for å holde mobilen oppdatert. Noe annet blir som å klage på at du ikke ble varslet om renteøkning i banken, når problemet er at du ikke gidder å sjekke postkassen. :) 

Mobilen min er en ny iPhone 14, og ja den er oppdatert. Du mister poenget.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Portvinpiken skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det bekymringsfullt å være et sted det ikke er sirener? Veldig store deler av landet har ikke det. Mange av oss bor på bygda😉

Forøvrig virker TS noe hysterisk og ekstremt lite ansvarsfull. Om TS ikke klarer å holde mobilen sin oppdatert er det vel ikke myndighetenes problem. Til jeg med jeg fikk lyden med min 8 år gamle Huawai som jeg ikke engang får lastet opp ny versjon av kabal på. Det sto på lydløs også.

Poenget er at ikke alle til enhver tid har oppdatert programvare på sin mobil. Det var for å få frem at det finnes bedre måter å løse dette på, enn at alle skal være avhengig av å ha mobilen i en spesifikk tilstand for å få med seg varslinger. 

JEG har en ny iPhone 14 med nyeste oppdatering. Har likevel ikke fått noe varsel. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (17 minutter siden):

Dette er snakk om ganske gamle oppdateringer, og hvis du har iPhone, har du ignorert minst en ekstremt alvorlig oppdatering.

Dette tenkte jeg også. Det er ikke kjempelenge siden alle Apple brukere våknet opp til ny oppdatering som måtte installeres asap pga sikkerhetsbrudd hos Apple 🤔 Et par år siden vel? Håper i hvertfall ts har denne oppdateringen på plass 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtnosen95 skrev (59 minutter siden):

Søtnosen95 skrev (1 minutt siden):

Mobilen min er en ny iPhone 14, og ja den er oppdatert. Du mister poenget.

Det står ikke noe i hovedinnlegget om at du har oppdatert telefonen, tvert imot skriver du at det er noe man ikke kan forvente. Det er det jeg svarer på. :)  At jo, det kan man forvente. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Søtnosen95 said:

Ærlig talt. Befinner du deg til enhver tid i bysentrum? Det er isåfall VIRKELIG bekymringsfullt 😂 

Jeg har aldri bodd i bysentrum, men har allikevel hørt sirene når de har vært testet. Men det er jo slikt man tester utstyret for, for å finne ut hva og hvor det ikke fungerer. Kanskje sirenen som du normalt skulle hørt feilet testen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...