Gå til innhold

(mis-)bruk av ordet grusom

Ullvott

Anbefalte innlegg

Jeg ser det stadig vekk her på Kvinneguiden, særlig i tråder som "Hva synes du om navnet ?" eller "Hva synes du om denne kjolen?". I nesten alle tråder er det minst en person som svarer at navnet er grusomt eller kjolen er grusom.

Med tanke på at ordet grusom faktisk er ett av de aller sterkeste negative adjektivene vi har før man går over i banning, er det utrolig mange som bruker det i tide og utide. (Grusomt mange, faktisk :lur: ) Grusom betyr jo noe som skaper gru, redsel og uhygge: noe skremmende, skrekkelig og forferdelig. Vi er altså langt forbi "mindre pent", eller "veldig stygt", for den del.
I denne kategorien er det altså folk vil plassere et omtrent hvilket som helst babynavn eller en ukledelig kjerringkjole.

I mitt stille sinn lurer jeg virkelig på hvilke ord disse folkene bruker om ekte grusomheter som vold mot barn eller overgrep.

Min oppfordring er denne: nyansér språket og bruk rett adjektiv på rett plass! Ellers svekkes betydningen av ordet den dagen du virkelig har behov for et kraftuttrykk. Norsk språk trenger ord i alle nyanser. Bruk dem. Dette er viktigere for språket enn å diskutere om ny eller gammel (sidestilt) stavemåte av et ord er "best". 

Sånn: det var dagens utblåsning.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...