Gå til innhold

Skriver man ikke ordet "hverken" med h lenger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har aldri hørt om at noen skriver «verken» for «hverken» og jeg er 30 år 🙈. «Verk» assosierer jeg med smerter. 

Anonymkode: 45a66...870

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har aldri hørt om at noen skriver «verken» for «hverken» og jeg er 30 år 🙈. «Verk» assosierer jeg med smerter. 

Aldri?

VG bruker det mye:

https://www.google.no/search?q=verken+site%3Avg.no

Det samme gjør alle de andre nettavisene. Det skal sies at begge formene brukes om hverandre.

Anonymkode: d0e29...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Neste utgave av bokserien «Hvem. Hva. Hvor.» :

«Vem. Va. Vor.»

Ja. Helt perfekt 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi680 skrev (30 minutter siden):

Lærte det på skolen, at hverken skal være med H ellers blir det misforstått av folk sa de den gangen. Jeg kommer til å bruke h i det ordet uansett. 

For når det verker et sted så er det jo vondt, det er det. 

Skjønner jo hva du mener, men det er vel neppe et reelt problem, ref. eksempelet med måke/hmåke over her. 
Hverken hverken eller verken (hehe🤭) vil gi noen som helst mening uten en større kontekst, og da vil man alltid skjønne betydningen. Det er massevis av norske ord som har flere betydninger. Fjern(e), hylle, lam, øre. Lista et lang, men det går helt utmerket. 
Jeg bruker hverken selv, men det er bare gammel vane. Det var antakeligvis sånn jeg også lærte det på skolen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Neste utgave av bokserien «Hvem. Hva. Hvor.» :

«Vem. Va. Vor.»

Ja, hvorfor ikke, sånn egentlig?  Eller vorfor ikke, mener jeg😅 Ravi var inne på noe, han😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
omnitron skrev (25 minutter siden):

Bare flott at de stumme bokstavene forsvinner fra språket.

De er unødvendig.

Veldig flott, nå må vi snart skjønne at det heter vilken og vem, va , vor.  :ironi:

Anonymkode: e405f...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For øvrig uttaler jeg hverken med H. H'en er ikke stum i mitt språk, og H'en er like tydelig i uttalelsen som når jeg sier "hvorfor" og "hva" på bokmål. Jeg sier ikke "vorfor" og "va".

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er i 50 årene og har alltid skrevet hverken med -h. Leser nå at ordet blir skrevet uten.

Når skjedde den endringen?

Anonymkode: 0f6ed...f3c

I 1959, men tillatt igjen å skrive hverken fra 2005

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Godt gjort å aldri ha lest ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bombasi skrev (3 minutter siden):

For øvrig uttaler jeg hverken med H. H'en er ikke stum i mitt språk, og H'en er like tydelig i uttalelsen som når jeg sier "hvorfor" og "hva". Jeg sier ikke "vorfor" og "va".

Interessant, hvilken dialekt prater du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig flott, nå må vi snart skjønne at det heter vilken og vem, va , vor.  :ironi:

Anonymkode: e405f...d7e

Det heter vel ikke det pr.idag, men i fremtiden blir det kanskje sånn.

Hvorfor skal vi egentlig ha de stumme bokstavene? De hjelper jo ingenting. Vi har jo ord som uttales og skrives likt som betyr forskjellige ting i mange språk uten at dette er problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Interessant, hvilken dialekt prater du?

Nord-norsk. Så hverken blir "hværken" i mitt språk. "Ho rengte hværken mæ eller dæ". 

For øvrig uttaler jeg "verken", som i smerte, for "værsken". "Æ må få bokt med deinna værsken i fotn".

Uttalelsen "verken" bruker jeg om et spesielt type stoff.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da må vi begynne å skrive hmåke, for ellers kan fuglen måke misforståes som det vi gjør når det har falt mye snø 🙄

Verken «måke» eller «verken» kan misforståes som sin andre betydning når man tar kontekst i betraktning, det er min påstand. 

Bedre med nynorsk da, ein måse (evt. måke) og å moka

Hvis du er i 50-årene skjedde denne endringen før du ble født, så det er litt rart…

Anonymkode: 51e55...fe4

Rart? Mange skriver hverken selv om de ble født lenge etter det. Språkrådet er en gjeng som finner på mye tull. Hvorfor fjerner de hv- fra bare noen ord? 

omnitron skrev (3 timer siden):

Bare flott at de stumme bokstavene forsvinner fra språket.

De er unødvendig.

Nei, de skiller ord fra hverandre, og det er lettere for andre som snakker germanske språk å lære norsk om man letter ser sammenhengen med sitt eget språk (ulempen er at de må lære hvilke bokstaver som er stumme). Samt lettere for nordmenn å lese/lære andre språk og gammelnorsk. Det er også dialekter som bruker de såkalte stumme bokstavene.

Huset/gulvet med t i deler av Østfold og tid/saud med d i deler av Sunnmøre (mm.) (på sistnevnte har de fjernet stum D i offisiell bokmål og nynorsk)

De stumme bokstavene viser historien til språket, og bør ikke fjernes kun fordi mange ikke uttaler dem

Anonymkode: b0efd...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommet stadig endringer … 😅

Vi lærte f.eks hun/henne og han/ham, men nå er det vel valgfritt å bruke han eller ham, slik jeg forstår det. 

Anonymkode: 6f0a4...41b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 12.32):

Da må vi begynne å skrive hmåke, for ellers kan fuglen måke misforståes som det vi gjør når det har falt mye snø 🙄

Verken «måke» eller «verken» kan misforståes som sin andre betydning når man tar kontekst i betraktning, det er min påstand. 

"Verken verker verken i armer eller bein men i hodet, for jeg er syk i hodet"

Det er helt klart lettere å lese hvis "hverken" skrives med h.

Anonymkode: 232ca...3aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid usikker når jeg skal skrive det. Visste ikke at begge deler var lov. 

Nyttig tråd 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/14/2023 at 10:01 AM, AnonymBruker said:

Kopiert ut fra språkrådet. 

Variantene er nå likestilte. Hverken er like riktig som verken. Hverken var ute av rettskrivningen mellom 1959 og 2005, og da festet varianten verken seg.

Anonymkode: 51360...c5b

Så rart, det tror jeg ikke mange var klar over. Jeg begynte på skolen i 1994, og så aldri noe annet enn hverken.

Anonymkode: 50d59...7be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det kommet stadig endringer … 😅

Vi lærte f.eks hun/henne og han/ham, men nå er det vel valgfritt å bruke han eller ham, slik jeg forstår det. 

Anonymkode: 6f0a4...41b

Hun/henne går på automatikk skriftlig for meg, for det sier seg selv når du skal bruke det. Jeg grøsser innvendig når jeg hører folk sier hun istedenfor henne. "Har du ringt hun?".... Fy fader, jeg får brokk :D 

For øvrig bruker vi "ho" nordpå, og det fungerer som erstatningsord for både hun og henne, så vi sier ikke henne her jeg bor. "Har du rengt ho?". "Ho rengte i går". 

Han/ham er jeg glad for er valgfritt, for ham er et ord jeg aldri har brydd meg om å bruke, og jeg misliker det faktisk. Det føles så unødvendig tilgjort og har ingen nytte for seg fra eller til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

folk kan jo finne på å skrive hva bok burde jeg lese? liksom. Eller hvem kjole / bukse / solbriller, ser flottest ut? altså.  

det norske språket er vel på vei rett i dass....                           

Anonymkode: 0a265...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bombasi skrev (På 14.6.2023 den 13.23):

Nord-norsk. Så hverken blir "hværken" i mitt språk. "Ho rengte hværken mæ eller dæ". 

For øvrig uttaler jeg "verken", som i smerte, for "værsken". "Æ må få bokt med deinna værsken i fotn".

Uttalelsen "verken" bruker jeg om et spesielt type stoff.

Hvilken nordnorsk dialekt uttaler h-en? Jeg sier "værken" (og "værsken" for smerte")

Bombasi skrev (På 18.6.2023 den 13.43):

Hun/henne går på automatikk skriftlig for meg, for det sier seg selv når du skal bruke det. Jeg grøsser innvendig når jeg hører folk sier hun istedenfor henne. "Har du ringt hun?".... Fy fader, jeg får brokk :D 

For øvrig bruker vi "ho" nordpå, og det fungerer som erstatningsord for både hun og henne, så vi sier ikke henne her jeg bor. "Har du rengt ho?". "Ho rengte i går". 

Han/ham er jeg glad for er valgfritt, for ham er et ord jeg aldri har brydd meg om å bruke, og jeg misliker det faktisk. Det føles så unødvendig tilgjort og har ingen nytte for seg fra eller til. 

Rart at du reagerer når noen sier hun i stedet for henne når du sier ho i stedet for henne. Men når noen skriver hun i stedet for henne, reagerer jeg også.

Hilsen nordlending

Anonymkode: 6538a...f70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken nordnorsk dialekt uttaler h-en? Jeg sier "værken" (og "værsken" for smerte")

Rart at du reagerer når noen sier hun i stedet for henne når du sier ho i stedet for henne. Men når noen skriver hun i stedet for henne, reagerer jeg også.

Hilsen nordlending

Anonymkode: 6538a...f70

Bor litt ut mot kysten, uten at jeg ønsker å presisere. Vi snakker litt annerledes enn Tromsø- og Bodø-dialekt. 

Men jeg har en helt tydelig h når jeg uttaler "hværken". Kanskje det bare er meg... For jeg er glad i h'en i hverken. :D 

Ja altså, sier/skriver. Er jeg sørpå der de snakker bokmål og noen sier hun istedenfor henne, samt at når noen skriver hun istedenfor henne, så får jeg helt brokk. Men nordpå sier alle "ho", så da holder brokket seg rolig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...