Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann alle kg-ere.. 

jeg har et barn/ungdom som nettopp er blitt 15, h*n er så og si alltid hjemme, og vil ikke være ute med venner, og sitter som regel alltid på rommet med telefonen og snapper, driver med tik tok og snakker med venner. 
jeg og samboeren min (ikke barnets far), er så og si enige om ungdommens leggetid, men merker det stikker inni meg likevel når jeg snakker om det.. H*n må legge seg kl 22 på hverdagene, og kl 23 i helger og ferier. 
Dette er fordi h*n har behov for endel søvn, og bruker litt tid for å roe seg ned, pluss at h*n drøyer alltid før legging.. 

Vi voksne legger oss rundt den tiden der vi også, og vi har en båt som vi er i fra mai til ca september, og da legger ungdommen seg når vi legger oss. 
Vi har også snakket med bup, barnevernet om disse leggetidene, og alle er enige om at det er helt normale leggetider, og helt innenfor. 
Men hva syns dere? 
jeg tenker jo at h*n skulle få litt lengre leggetid, men samboeren min mener nei, at ungdommen h*n ikke har behov for å være lenger oppe, og at h*n bare er 15 år, pluss at han kommer med den gamle greiene: «jeg måtte legge meg tidligere når jeg var på din alder». 

Anonymkode: cec82...b1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her blir det fort 23.00 i hverdagen når det er skole, det er for seint synes jeg.

Anonymkode: 720a6...294

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er på fest hver helg og får da komme hjem tolv. Da har hun gjerne med en venninne og da lager de mat etc og legger seg kanskje 0200. Litt usikker, men har egentlig ikke leggetid i helgene.

Anonymkode: 229fe...419

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her blir det fort 23.00 i hverdagen når det er skole, det er for seint synes jeg.

Anonymkode: 720a6...294

Da er jeg godt innenfor da. 
jeg tenkte liksom at jeg skulle øke litt på leggetiden i ferien, men har hørt fra de aller fleste at leggetiden er helt innenfor normalen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Datteren min er på fest hver helg og får da komme hjem tolv. Da har hun gjerne med en venninne og da lager de mat etc og legger seg kanskje 0200. Litt usikker, men har egentlig ikke leggetid i helgene.

Anonymkode: 229fe...419

Fest?? Som med alkohol liksom? 
Min ungdom har heller ikke leggetid hos den andre foreldren, så jeg blir jo selvfølgelig den «slemme».. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har ikke 15 åringen leggetider i ferier og helg, fordi han klarer å nogenlunde legge seg til ok tid. Han sitter oppe til ca 1-2 om natten og gamer. Hadde han ikke klart å styre dette selv så hadde uansett liggetiden vært rundt den tiden. 

Jeg synes kl 23 i ferier og helger var litt kjipt, han er jo stor nå han gutten din. Jeg ville gitt han til midnatt. Dette bestemmer forresten du og ikke din samboer. 

Anonymkode: 23df4...0de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I ferier og helger bestemmer min 15 åring selv 😀 ukedager suer vi 23-23.30. Men han sitter sikkert lengre 😄

Anonymkode: 792ca...be9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her har ikke 15 åringen leggetider i ferier og helg, fordi han klarer å nogenlunde legge seg til ok tid. Han sitter oppe til ca 1-2 om natten og gamer. Hadde han ikke klart å styre dette selv så hadde uansett liggetiden vært rundt den tiden. 

Jeg synes kl 23 i ferier og helger var litt kjipt, han er jo stor nå han gutten din. Jeg ville gitt han til midnatt. Dette bestemmer forresten du og ikke din samboer. 

Jeg syns dette er noe jeg og samboeren min må bestemme sammen, selv om han ikke er pappaen. Dette er jo fordi vi skal jo leve sammen, jeg har flytta inn til han, og vi må lage regler sammen, og selvfølgelig har han også noe og si. Ikke bare jeg. Så det blir feil å si at bare jeg skal bestemme leggetiden. Min eks har samboer også, og ho også bestemmer også leggetiden til barna mine når de er hos de. Jeg syns det er rettferdig jeg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min 16-åring legger seg mellom 21 og 22. Trenger mye søvn. I helgene er det stortsett fritt.

Anonymkode: 94763...f26

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg syns dette er noe jeg og samboeren min må bestemme sammen, selv om han ikke er pappaen. Dette er jo fordi vi skal jo leve sammen, jeg har flytta inn til han, og vi må lage regler sammen, og selvfølgelig har han også noe og si. Ikke bare jeg. Så det blir feil å si at bare jeg skal bestemme leggetiden. Min eks har samboer også, og ho også bestemmer også leggetiden til barna mine når de er hos de. Jeg syns det er rettferdig jeg

Men du sier her i innlegget at du synes dere kan gi senere leggetid, men at din samboer sier nei. Det er helt greit at han skal være med å bestemme, men han bestemmer ikke alene. Da får dere møtes på midten da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men du sier her i innlegget at du synes dere kan gi senere leggetid, men at din samboer sier nei. Det er helt greit at han skal være med å bestemme, men han bestemmer ikke alene. Da får dere møtes på midten da. 

Det er ikke så lenge siden vi gikk opp på leggetiden fra 21:30 til 22:00 i hverdagen, og til 23 i helger.  Det gjorde vi for ca 2 mnd siden. 
Men vi får se hva som skjer i ferien, men det blir nok ikke lengre tider der i år, kanskje til 00:00 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke så lenge siden vi gikk opp på leggetiden fra 21:30 til 22:00 i hverdagen, og til 23 i helger.  Det gjorde vi for ca 2 mnd siden. 
Men vi får se hva som skjer i ferien, men det blir nok ikke lengre tider der i år, kanskje til 00:00 

Altså, jeg skal egentlig ikke legge meg opp i det, men jeg synes faktisk litt synd på gutten. Det er 3 år til han er myndig, og dere gikk akkurat opp på leggetiden til nevnte tider? Når han blir 16 og 17 år,hva er planen da? Jeg kan ihvertfall si at det ikke vil fungere i lengden. Hverdagen er en ting, men ferier og helger synes jeg dere er alt for strenge. Av og til er det å skyte seg selv litt i foten også, det å være for streng. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min 16 åring legger seg 22.30 i ukedagene. I helgene legger han seg kl 01.00. sånn har det vært de to siste årene. Skal han være oppe etter vi har lagt oss, forventer vi at det er ro på rommet, ikke hyling og skriking. Går stort sett veldig greit. 

Anonymkode: 22425...e22

AnonymBruker
Skrevet

23 i ukedager 

0100 i helger

Anonymkode: c60cf...442

Skrevet

Min som er 14,5 må legge seg 22.30 på hverdagene. I helger og ferier får han være oppe så lenge han vil, men i praksis har han alltid lagt seg før eller samtidig som oss så det har aldri vært behov for å regulere det på noen annen måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Min snart 16 åring går på badet 2130 i ukedagene, og da er det natta. Han må opp kl 0630, og uten nok søvn er dagen et mareritt for både ham og oss. Han innser heldigvis dette selv, så det er aldri noen diskusjon på det. I helger og ferier kan han fint drøye det til 2230-2300, men da legger han seg av fri vilje siden han er skikkelig morgenfugl og sover ekstremt sjeldent til lenger enn 08 uansett hvor sent han legger seg. 
Vi får høre på hvert foreldremøte at vi må passe på å få ungdommene tidlig nok i seng da de ser at mange er for trøtte på skolen til å ta til seg nok læring og å følge med som følge at de er oppe for sent.

Anonymkode: 64ef7...f29

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke huske jeg hadde noen leggetider når datter var 15, nå er hun 17. På et visst tidspunkt synest jeg en rett og slett må overlate det til ungdommen og å ha ansvar selv.

Å ha leggetider i ferier for en 15 åring synest jeg er for strengt.

Anonymkode: bed4f...b2b

• Liker 2
Skrevet

Kontaktlærer på ungdomsskolen forteller om elever som er så trøtte at de faktisk sovner i timene, så det er tydelig at mange tenåringer på ingen måte er i stand til å regulere sin egen leggetid. Det er lett å si at man bør ta ansvar for dette selv hvis ens eget barn legger seg til fornuftig tid og er uthvilt dagen etter. Man har fremdeles ansvar for barna sine når de er tenåringer og å la dem ta konsekvensene av egne dårlige valg er ikke nødvendigvis det rette å gjøre i alle tilfeller. Å la dem fryse fordi de ikke vil ha på varm jakke om vinteren? Helt greit. Å la dem ødelegge skolegangen sin fordi de ikke klarer å legge seg i riktig tid? Ikke greit. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke rart at jo mer søvn de trenger jo senere skal de legge seg?

Anonymkode: fa04d...265

Skrevet

Nja vi har vell leggetid 22 da legger både sønnen på 16 og jeg meg. Men er ikke slik nå lenger at jeg faktisk sier det er leggetid. Går innom rommet og sier natta når jeg legger meg eller han kommer til meg på stua eller terassen og sier natta ❤️☺️sånt har gått på automatikk siste årene er like mye jeg som blir påminnet at jeg bør legge meg når han kommer innom å sier natta 🤭

Både jeg og sønnen er slik som trenger mye søvn. Han har alltid vært pålitelig, god på rutiner og fulgt regler uten mye kjas og mas. På samme alder som han er nå hadde jeg flyttet hjemmefra så jeg har ikke noe behov for å være hønemor. 

Er veldig glad han er mer opptatt av å gjøre det godt på skolen og null interesse for fest. 

Jeg er nok  en helt annen mor enn min egen mor. Når jeg var 16 flyttet jeg hjemmefra og ble samboer med han som er far til min sønn i dag. Jeg var ute å festet hele ungdomskolen og kom ofte ikke hjem før morningen, dusjet og gikk på skolen. Hadde ingen regler og omsorg hjemme. 

Min sønn har hatt gode og trygge rutiner hjemme og trives her og vil være her og slappe av etter en slitsom skole uke. Siden han har hatt det slik kan jeg nå slippe opp litt og det går veldig fint uten leggetid osv. Er omtrent yin/yang min barndom vrs hans. 

Spent på hvordan vgs blir med nye venner osv 🤔er vertfall ett godt grunnlag å bygge på er en solid tillitt og trygghet der som jeg er veldig glad for☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...