Gå til innhold

Blir det dumt å ta navnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sønnen min på 3 har en bestevenn i barnehagen på samme alder. Jeg har termin om noen uker og vennen hans fikk en lillesøster for noen uker siden.

I dag fikk jeg vite navnet hennes og det står også på vår liste ☹️ Litt annen skrivemåte bare.

Selvfølgelig blir det navnet bare finere og finere jo mer jeg «smaker» på det. Vi mødrene er ikke venninner/omgåes noe, men disse jentene vil jo mest sannsynlig starte i samme barnehage samtidig neste år og da hete omtrent det samme.

Kan jeg bruke samme navn eller blir det for dumt? 

Anonymkode: 04ad6...953

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis det er navnet dere liker best, går dere for det. Hadde det vært søsteren din, eller bestevenninnen din hadde det vært noe annet. Helt akseptabelt! 

Anonymkode: 47dc1...dd4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg personlig hadde spurt/forklart, så kommer det ikke som et "sjokk". Hvis barna deres er bestevenner så går jeg utifra at dere har en OK tone

Anonymkode: 74ccc...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det hadde jeg ikke tenkt over at var et problem en gang. 

Forventes det at disse barna skal følge hverandre i alle år fremover? (Altså både samme avdeling i barnehagen, samme klasse på skolen, og samme fritidsaktiviteter? 
I så fall ville jeg tenkt at det var dumt med "samme navn". 

På den annen side var det flere Andreas'er, Anders'er, Linn'er og Linda'er i min klasse på slutten av 80-tallet. Det gikk helt fint det og. 

Men jeg ville altså forsøkt å funnet et litt mindre "motenavn" til barna. 

Anonymkode: 955ac...976

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det hadde jeg ikke tenkt over at var et problem en gang. 

Forventes det at disse barna skal følge hverandre i alle år fremover? (Altså både samme avdeling i barnehagen, samme klasse på skolen, og samme fritidsaktiviteter? 
I så fall ville jeg tenkt at det var dumt med "samme navn". 

På den annen side var det flere Andreas'er, Anders'er, Linn'er og Linda'er i min klasse på slutten av 80-tallet. Det gikk helt fint det og. 

Men jeg ville altså forsøkt å funnet et litt mindre "motenavn" til barna. 

Anonymkode: 955ac...976

Det er langt ifra et motenavn og har aldri vært på navnetoppen i Norge noensinne 😅 Så det var ganske utrolig at begge ville ha det navnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det en liten plass dere bor på? Slik at jentene vil gå i samme barnehage, samme klasse osv? Da hadde jeg valgt et annet navn.

Anonymkode: 14f13...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen jeg kjenner gjorde dette, men valgte å gi barnet ett dobbeltnavn i tillegg.. Type Ida Marie, og Ida. Kanskje det hadde vært noe? 

Anonymkode: bcd52...15b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det er da null problem. Ingen eier et navn. Om sønnen din så er venn med denne gutten resten av livet - er det virkelig et problem om søstrene deres heter det samme?

Jeg har to venninner som heter det samme som jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Var to Ørjan i min klasse på barneskolen og ungdomsskolen+barnehagen. Brukte Ørjan og etternavn for å skille de☺️Så det bør jo ikke være noe problem ☺️Og,ja, jeg veit jeg svarer i en gammel tråd🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/13/2023 at 11:10 PM, AnonymBruker said:

Selvfølgelig blir det navnet bare finere og finere jo mer jeg «smaker» på det. Vi mødrene er ikke venninner/omgåes noe, men disse jentene vil jo mest sannsynlig starte i samme barnehage samtidig neste år og da hete omtrent det samme.

Du spør om du kan gi barnet ditt samme navn som en du ikke omgås. Hvorfor er det et spørsmål i det hele tatt? Ser jo at tråden er et år gammel, så hvordan endte det?

Anonymkode: c090c...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For meg kommer det veldig an på navnet. Er det et vanlig navn, typ Emma, Nora, Sofie eller Anna hadde jeg gått for det. 

Er det et übersjeldent navn, typ Izzadorra eller Aalaiyaah hadde jeg gått for noe annet. 

Anonymkode: 14f13...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...