AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #1 Skrevet 13. juni 2023 Jeg skal snart starte med utredning og lurer på om de spør mye om oppvekst? Jeg gruer meg veldig til dette med tanke på at jeg har vokst opp med omsorgssvikt ( psykisk mishandling og ingen hjelp under åresvis med tydelige psykiske problemer. Tre tilfeller av fysisk vold ). Liker ikke å prate om det og syntes også det er ubehagelig hvis de ønsker å snakke med mindre foreldre. ( Jeg har kontakt med mine foreldre, men redusert og de har aldri innrømmet forsømmelsen. Det vet jeg også de aldri kommer til å gjøre ). Anonymkode: 3440a...d31
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #2 Skrevet 13. juni 2023 De kommer nok til å vurdere ekstra nøye om du har ptsd istedenfor autisme. For det kan fremstå ganske likt. Jeg legger ved et bilde av likheter og ulikheter, så kan du fremheve dine autistiske trekk om du har de. Anonymkode: 47eae...13a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #3 Skrevet 13. juni 2023 Jeg har vært til utredning, og de var veldig opptatt av hvordan jeg var som barn. De hadde et to timers langt intervju med foreldrene mine. Men jeg kjenner også til en som ikke trengte å si noe om barndommen eller ha med foreldrene. (Privat) Anonymkode: 47eae...13a 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #4 Skrevet 13. juni 2023 Psykologen hadde en lengre samtale med meg alene én gang, under utredningen av min voksne sønn hos DPS. Jeg var for øvrig med/til stede under alle timene hos psykolog, psykiater og to spesialister. Dette med at jeg var tilstede var sønnens eget ønske, han ville ikke gå alene. Det var helt greit selvfølgelig. Men da kunne jeg også supplere en del med opplysninger underveis hele tiden, og mye av det jeg sa ble skrevet ned. Det var viktig info å få vite mest mulig om oppveksten hans og vaner osv. Han fikk diagnosen autisme, Asperger. Anonymkode: d14c7...398
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #5 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): De kommer nok til å vurdere ekstra nøye om du har ptsd istedenfor autisme. For det kan fremstå ganske likt. Jeg legger ved et bilde av likheter og ulikheter, så kan du fremheve dine autistiske trekk om du har de. Anonymkode: 47eae...13a Post traumatisk stress diagnose har jeg allerede og har gått mye til psykiater. Jeg har tydelige trekk på autisme. Vet at PTSD og autisme lett kan forveksles, men har tydelige problemer utover PTSd diagnosen, så håper ikke utredere henger seg for mye opp i oppvekstmiljø. Ts Anonymkode: 3440a...d31
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #6 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Post traumatisk stress diagnose har jeg allerede og har gått mye til psykiater. Jeg har tydelige trekk på autisme. Vet at PTSD og autisme lett kan forveksles, men har tydelige problemer utover PTSd diagnosen, så håper ikke utredere henger seg for mye opp i oppvekstmiljø. Ts Anonymkode: 3440a...d31 De skal jo være eksperter på autisme, så det går sikkert bra ❤️ Anonymkode: 47eae...13a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #7 Skrevet 13. juni 2023 Ja det vil det siden det er noe en er født med. Men vil også si det at man ofte kan få autismelignende symptomer av nettopp å vokse opp med traumer og omsorgssvikt så det er også noe å tenke på Anonymkode: a5bae...d9e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #8 Skrevet 13. juni 2023 Ikke ts, men håper det går greit om jeg stiller et ekstra spørsmål da jeg også skal til utredning snart. Hvor mye vekt legger de på foreldreintervjuet vs pasientens egne erfaringer? Jeg er over 30 og mine foreldre var godt voksne da jeg kom (de er begge 80). De rosemaler barndommen min og da jeg selv tok opp hvordan jeg var, pekte på konkrete enkelthendelser og generell adferd (f.eks at den eneste vennen jeg hadde var en klassevenninnes lillebror) nektet de. «Neeeida, du hadde masse venner» Feil. Jeg gikk i klasse med jevnaldrende som måtte forholde seg til meg. Så redd for at de skal ødelegge, men psykologene klarer kanskje å stille spørsmål på en sånn måte at de får riktig info likevel? Skjønner ikke hvorfor det må vektlegges så kraftig akkurat mtp Aspergers, hos kvinner blir jo gjerne ikke symptomene uttalt før opp i ungdomsårene? Anonymkode: 94393...c46
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #9 Skrevet 13. juni 2023 Det kommer helt an på psykologen. Min la mye vekt på barndommen, men det var ved et strengt autismesenter. Anonymkode: 47eae...13a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå