Gå til innhold

Barnefar sitt bosted

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må høre deres tanker her. Jeg har 100 % foreldreansvar og barnet boende hos. Barnet har aldri vært på overnatting hos far.  Vi bor 4 timer unna i landlige omgivelser. Far signerte også på samværsavtalen at overnatting ikke skal skje før barnet har fylt 5 år. Barnet fyller 5 år neste år, og jeg hadde virkelig trodd han ville kjøpt enn mer barnevennlig bolig etter alle disse årene han har bodd der (22 år). Det ser ikke ut som om dette kommer til å skje med det første.

Problemet mitt er at leiligheten hans ligger midt i Oslo sentrum, det er stadig innbrudd, narkomane som flyr inn og ut, det finnes flere ulike firmaer i komplekset, studenter som fester til sent på natt, barer utenfor døra og massiv trafikk rett utenfor... Virkelig ikke et sted for et lite barn å være etter min mening  Jeg har tatt det opp med han flere ganger, men da svarer han bare at barn i Syria har det mye verre eller går rett i forsvarsposisjon.

Barnet vårt er også sensitiv for høye lyder og sliter litt med uro. Bare en ungdom kommer kjørende på moped, så holder han seg for ørene og sier høyt, høyt, høyt. Spiller jeg høy musikk når jeg skal rydde, så sier barnet at det vil ha det stille. Slik jeg kjenner mitt barn, så kommer h*n ikke til å trives i en storby og bli lett stresset.

Jeg må legge til at far får komme til oss når han vil. Han kommer 1-2 helger i måneden. Da pleier jeg ofte å låne ut leiligheten min til han, så sover jeg hos familie eller venner en natt. Dette fordi jeg mener barnet har det best av å ha et fast sted å være, med alt h*n kjenner lett tilgjengelig i trygge omgivelser. Men far har begynt å mase om overnatting igjen. Barnet vil ikke ha eget rom hos far heller, og i tillegg er det ekstremt trangt der med lite plass for å utfolde seg og leke. 

FVK har sagt jeg kan nekte overnatting, og at han må ta meg til retten for å få det. Jeg vil jo helst unngå det.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 39bc6...331

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo saklig grunn for å nekte overnatting så da kan du jo bare la han ta deg til retten. I første omgang burde du innkalle til mekling for å prøve å ta opp problemet på fvk, da viser du at du vil samarbeide. 

Anonymkode: 919bd...f3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på om du overdriver eller ikke med beskrivelsene dine ang hva som er midt i sentrum. Mange bor med barn på områder med mye trafikk og barer i nærheten som Torshov, Grünerløkka, Tøyen osv. Man slipper jo ikke 5 åringen alene ut døra, og man finner mer barnevennlige steder i nærheten å være på dagtid, mange fine parker i nærheten de stedene.

Men dersom han bor 5 min gange unna jernbanetorget der det er veldig mye festing og folk overalt, og færre trygge lekeplasser, parker etc så ville jeg kanskje skjønt det litt mer.

Om ungen ikke tåler lydene kan det kanskje bli litt vanskelig med by, men det går vel kanskje an å prøve. Kan du kreve at du blir med dit med ungen på samvær før du vil la den overnatte der alene? Bare for trygghet og tilvenning, fordi den kan være litt engstelig altså

Anonymkode: 8edea...107

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har barnet aldri vært på besøk hos far på dagtid? Dere må jo begynne der. Og far har altså bodd i samme leilighet (i Brugata etter din beskrivelse) i 22 år? En femåring kan ha mye gøy i Oslo, det er ikke nødvendig å sitte noe særlig i en bitteliten leilighet vel, hvis han skal være der en natt i måneden. Kan dere ikke ta dere en Oslotur i sommer, så er du med? 

Anonymkode: e0d7d...244

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Har barnet aldri vært på besøk hos far på dagtid? Dere må jo begynne der. Og far har altså bodd i samme leilighet (i Brugata etter din beskrivelse) i 22 år? En femåring kan ha mye gøy i Oslo, det er ikke nødvendig å sitte noe særlig i en bitteliten leilighet vel, hvis han skal være der en natt i måneden. Kan dere ikke ta dere en Oslotur i sommer, så er du med? 

Nei, var ikke sammen med barnefar da barnet ble født. Føler egentlig ikke at jeg kjenner far så godt. Ja, samme leilighet i 22 år. Jeg aner ikke hvorfor han ikke vil flytte. Jo, det har FVK og barnepsykolog allerede anbefalt. Jeg har ikke vært i Oslo selv på flere år. Det har blitt så dyrt, vanskelig med parkering, veiarbeid, bompenger, osv. Så derfor jeg har åpnet mine egne dører til barnefar. Men får vel ta oss en tur da for å være grei.

AnonymBruker
Skrevet

Vi som bor i sentrum med barn forstår ikke helt problemet du beskriver. Vi trives, mange flotte utesteder og lekeplasser. 

Anonymkode: d61d6...d3c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, var ikke sammen med barnefar da barnet ble født. Føler egentlig ikke at jeg kjenner far så godt. Ja, samme leilighet i 22 år. Jeg aner ikke hvorfor han ikke vil flytte. Jo, det har FVK og barnepsykolog allerede anbefalt. Jeg har ikke vært i Oslo selv på flere år. Det har blitt så dyrt, vanskelig med parkering, veiarbeid, bompenger, osv. Så derfor jeg har åpnet mine egne dører til barnefar. Men får vel ta oss en tur da for å være grei.

Til å ikke ha vært i Oslo på flere år, har du veldig god oversikt over hvordan det er der far bor. 

Se heller muligheter.  Ikke vær så vanskelig.  Det er barnet ditt du straffer, ved å lete etter feil hos far. 

Anonymkode: 37d29...f09

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt; Jeg forstår bekymringen din. Men jeg synes du virker ekstremt forutinntatt og med en «bygda-holdning». Hvordan vet du alt om hvordan det står til utenfor der han bor? Mange som bor midt i sentrum av Oslo med barn, og det går som regel helt fint. Ville ha forsøkt å strekke meg i alle fall litt…. I det minste tatt en tur til Oslo, for å se hvordan det virkelig er der. 

Anonymkode: 6a8d5...8b2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Til å ikke ha vært i Oslo på flere år, har du veldig god oversikt over hvordan det er der far bor. 

Se heller muligheter.  Ikke vær så vanskelig.  Det er barnet ditt du straffer, ved å lete etter feil hos far. 

Anonymkode: 37d29...f09

Jeg har bodd i Oslo selv tidligere. Som student. Jeg leser også nyheter. Ikke så lenge siden det var mord like ved far. Jeg leter ikke etter feil hos far. FVK mener også det er lite barnevennlig der han bor. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Først av alt; Jeg forstår bekymringen din. Men jeg synes du virker ekstremt forutinntatt og med en «bygda-holdning». Hvordan vet du alt om hvordan det står til utenfor der han bor? Mange som bor midt i sentrum av Oslo med barn, og det går som regel helt fint. Ville ha forsøkt å strekke meg i alle fall litt…. I det minste tatt en tur til Oslo, for å se hvordan det virkelig er der. 

Anonymkode: 6a8d5...8b2

Fordi far har selv fortalt det? Han fortalte sist han var her at en narkoman hadde stjålet sykkelen hans, da jeg lurte på om han ville ta med sykkelen sin neste gang han kom. Jeg har tidligere kollegaer og venner som kjører forbi der ofte også. Derfor vet jeg dette.

Ja, med disse barna er jo vant med det. Mitt barn er ikke det. Barnet går også i en barnehage med kun 20 barn nettopp fordi h*n trives med små grupper, i nærheten av natur, og ha det rolig rundt seg. Derfor jeg ikke forstår hvorfor far maser sånn ang. dette med overnatting i hans ungkarsrede. Men får prøve å få til en tur i løpet av sommeren da. 

AnonymBruker
Skrevet

Men han har et barn som han ALDRI har hatt besøk av noensinne(!). Ikke så mye som en time.
Det er ikke veldig rart at han ikke har flyttet på det grunnlaget. Han vet jo ikke om han vil få noe samvær noengang, holdningen din til det er jo mild sagt negativ. Hvis han skulle flyttet til Jessheim (og innredet barnerom!) , kunne det da vært like problematisk, like langt unna, du kan ikke følge, naboer med moped, støy fra Gardermoen, trafikkfarlige veier, lite å finne på, sykkeltyverier(!) osv. 

Du ønsker overhodet ikke samvær hos ham, men syns han burde flyttet? 

• Liker 4
Skrevet

Skjønner veldig godt hvorfor du tenker og mener som du gjør, ts 🤗

Men som flere foreslår her, så tror jeg det kan være lurt at du og barnet tar dere ett par dagsturer til Oslo. Da får barnet sett faren sin i andre omgivelser (det kan jo faktisk hende at barnet ikke reagerer så negativt som du tror), og du får være med som en trygghet for barnet. 

Skjønner at bosituasjonen til far kanskje ikke er så optimal, men ting kan skje overalt. Den du til syvende og sist "straffer" her er barnet ditt. 

Ta dere et par dager i oslo sammen, alle 3! Gå rundt i forskjellige parker, museumer, finn ett innendørs basseng, lekeplasser, spis is, kos dere 😊

Barn har godt av litt miljøforandringer innimellom😊

Tell til 100, svelg 50 kameler, å tenk at dette gjør du kun for barnet sin skyld❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Men han har et barn som han ALDRI har hatt besøk av noensinne(!). Ikke så mye som en time.
Det er ikke veldig rart at han ikke har flyttet på det grunnlaget. Han vet jo ikke om han vil få noe samvær noengang, holdningen din til det er jo mild sagt negativ. Hvis han skulle flyttet til Jessheim (og innredet barnerom!) , kunne det da vært like problematisk, like langt unna, du kan ikke følge, naboer med moped, støy fra Gardermoen, trafikkfarlige veier, lite å finne på, sykkeltyverier(!) osv. 

Du ønsker overhodet ikke samvær hos ham, men syns han burde flyttet? 

Han har samvær på barnets bostedadresse så mye han vil. FVK har også anbefalt det. 4 timer avstand, far har ikke foreldreansvar, barnefar er en fremmed for meg. 

Jeg ber han ikke om å flytte ut av Oslo om han ikke vil det, men har foreslått et mer barnevennlig område. Ikke midt i sentrum liksom. Det er ikke akkurat stille der om natta. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Camilla_s said:

Skjønner veldig godt hvorfor du tenker og mener som du gjør, ts 🤗

Men som flere foreslår her, så tror jeg det kan være lurt at du og barnet tar dere ett par dagsturer til Oslo. Da får barnet sett faren sin i andre omgivelser (det kan jo faktisk hende at barnet ikke reagerer så negativt som du tror), og du får være med som en trygghet for barnet. 

Skjønner at bosituasjonen til far kanskje ikke er så optimal, men ting kan skje overalt. Den du til syvende og sist "straffer" her er barnet ditt. 

Ta dere et par dager i oslo sammen, alle 3! Gå rundt i forskjellige parker, museumer, finn ett innendørs basseng, lekeplasser, spis is, kos dere 😊

Barn har godt av litt miljøforandringer innimellom😊

Tell til 100, svelg 50 kameler, å tenk at dette gjør du kun for barnet sin skyld❤️

Ja, det er masse å finne på i Oslo. Det er jeg ikke redd for. 😊  Jeg har selv bodd der i flere år i 20-årene. Men synes det er så rart han har bodd samme sted i 22 år og ikke vil flytte til et mer barnevennlig og rolig område. Når han er på besøk hos oss sier han alltid at det er så stille og deilig her. Vi bor rett ved skogen/vannet, har rådyr i hagen, åpen gård som nabo, barn som er på lekeplassen rett utenfor døra hver dag, og barnet har aldri snakket om at det vil til far eller noe.

Jeg har spurt om far vil flytte hit, men det vil han ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet ditt reagerer sånn på lyder, så synes jeg du skal gå til fastlegen og få henvisning til hørselsavdelingen. 

Det gjorde vi med vår, og han fikk påvist hyperakusi (enkelt sagt at han hører alt for godt) og står nå på venteliste til hjelp på hørselssenteret. 

Det har vært gull verdt med den diagnosen, da det hjelper skolen i å tilrettelegge for ham. Og det har gjort det lettere for alle rundt ham å forstå hvorfor han reagerer som han gjør. 

At kafébesøk er umulig feks, fordi det for ham er like høy lyd som det er for oss andre inntil høytaleren på en rockekonsert. Eller at det er stressende å være på butikken, fordi de grønne exit-skilta hyler så høyt. At enkelte blyanter lager like vond lyd som kritt mot tavle kan gjøre for oss. Osv.

Barnet vårt må jo leve i vår verden, og må lære seg å leve med lyder. Men nå behandler vi barnet på en helt annen måte enn vi gjorde før. 

Anonymkode: 79fd8...132

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for krenkende innhold,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått barnet utredet for hørselsproblemer sine? Man skal klare å tåle en moped som kjører forbi uten at man må holde seg for ørene.

Anonymkode: a80d9...996

Skrevet

Det er mange barn som bor i Oslo sentrum. Det er også typisk at folk som bor mer landlig synes det er såå farlig i Oslo, narkomane osv. Det skjer mer i byen rett og slett fordi det er mer folk samlet der. 

Nå vet ikke jeg om barnefaren bor i et narkoreir eller hva? Ikke så lett å vite. Det at familievernkontoret synes det er lite barnevennlig handler og om at de har din versjon.

Synes og det er rart at du og barnet ikke besøker ham i byen, det hadde jo vært en måte å gi gutten en myk start hvis han skal besøke far etterhvert. At det er så dyrt, og vanskelig med parkering? Ta toget fra en stasjon i utkanten da vel, gjør det til en utflukt. Masse gøy som skjer i Oslo for barn.

Jeg vet ikke om sønnen din har en diagnose, hørselsproblemer eller noe. Det høres for meg ut som om du overbeskytter ham litt (liten gruppe, sensitiv,  ro og fred) og jeg tenker at barn også kan trenge utfordringer og ikke minst pappatid. Jeg skjønner at du og sønnen din har det kjekt og har deres rutiner i livet, men det kan være berikende for barn og se hvordan ting er andre steder.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det er masse å finne på i Oslo. Det er jeg ikke redd for. 😊  Jeg har selv bodd der i flere år i 20-årene. Men synes det er så rart han har bodd samme sted i 22 år og ikke vil flytte til et mer barnevennlig og rolig område. Når han er på besøk hos oss sier han alltid at det er så stille og deilig her. Vi bor rett ved skogen/vannet, har rådyr i hagen, åpen gård som nabo, barn som er på lekeplassen rett utenfor døra hver dag, og barnet har aldri snakket om at det vil til far eller noe.

Jeg har spurt om far vil flytte hit, men det vil han ikke. 

Nå drar jeg mange menn under samme kam, men shit au; menn trenger innimellom å skjønne ting på egenhånd, få ideene selv, komme på ting selv. Kanskje han skjønner at der han bor nå ikke er så barnevennlig, etterhvert som han har hatt barnet der noen ganger? Kanskje lysten til å flytte bli større etterhvert som han får ha barnet på overnatting i en leilighet midt i oslo by😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At ditt barns far, er en fremmed, og bo i bunn og grunn ditt valg. Etter fødsel kan man ikke velge bort at barnet har en far, og all forskning viser at det er viktig å ha kontakt med begge foreldrene. 

Jeg synes, ut fra det du skriver, at du overbeskytter barnet. Barnet har absolutt ikke vondt av å bo i en leilighet midt i sentrum. Så lenge barnet har trygge voksne rundt seg. 

La faren slippe til, og forsøk å pust med magen. Ikke bli eiersyk ovenfor sønnen din. Han er ikke bare din! 

Anonymkode: cc5ea...3ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...