Gå til innhold

Nabo gått bort, hvilken oppmerksomhet?


Helene

Anbefalte innlegg

Nærmeste nabo har gått bort i kreft. Nå har jeg vært nabo kun i 7 mnd, møtte mannen 2 ganger. Fruen derimot har jeg møtt og snakket med ved flere anledninger. Skikkelig trivelig dame. Jeg har lyst til å gi henne en oppmerksomhet, men vet ikke hva eller hvordan. Tenker at boligen sikkert bugner av blomster. Jeg har lyst til å gi henne noen trøstende ord, men føler at jeg ikke kjenner henne godt nok. Tror begravelsen blir neste uke. Er det frekt av meg å tilby meg å bake eller være til hjelp på en evt minnestund?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg mister noen var det fint å få en kake levert på døra. Det kommer ofte mye slekt innom de første dagene som drikker kaffe og da er det gull å ha fått en kake å servere. Mitt forslag er at du leverer kake på døren og spør om det er noe annet hun trenger hjelp til. 

Anonymkode: da5b8...8c1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en blomsterbukett på døra eller noe sånt med ett kort det fikk vi i 2011 av naboen når mor gikk bort høsten 2011 58 år gammel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når jeg mister noen var det fint å få en kake levert på døra. Det kommer ofte mye slekt innom de første dagene som drikker kaffe og da er det gull å ha fått en kake å servere. Mitt forslag er at du leverer kake på døren og spør om det er noe annet hun trenger hjelp til. 

Anonymkode: da5b8...8c1

Nå var jeg bortreist de 5 første dagene dette skjedde. Så tenker jeg også at det kan bli nok kake, og nok blomster.  De trenger kanskje mere mat. Lage stor lasagne? Har også mistet noen, så vet at søtsaker og blomster kan det bli nok av. Kan heller sende blomster om 2 mnd når det værste sjokket har gitt seg. 
 

Jeg kjenner at jeg gjorde noe godt 17. mai. Jeg visste mannen var dødssyk. Jeg gikk over med kake da, så han fikk kanskje nyte litt godt av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bake en kake hørtes fint ut❤️Vet av erfaring at blomster blir det nok av.. Evt lag en middag, boller, rundstykker el.👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (9 minutter siden):

Nå var jeg bortreist de 5 første dagene dette skjedde. Så tenker jeg også at det kan bli nok kake, og nok blomster.  De trenger kanskje mere mat. Lage stor lasagne? Har også mistet noen, så vet at søtsaker og blomster kan det bli nok av. Kan heller sende blomster om 2 mnd når det værste sjokket har gitt seg. 
 

Jeg kjenner at jeg gjorde noe godt 17. mai. Jeg visste mannen var dødssyk. Jeg gikk over med kake da, så han fikk kanskje nyte litt godt av det. 

Da faren min gikk bort, hadde jeg hylgrått over en stor lasagne fra naboen. Jeg hadde ikke ork å lage mat, knapt eksistere for å ordne alt praktisk juridisk

 Du tenker så fint med hjertet ❤

Anonymkode: 45fee...80f

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigerfar døde av kreft for litt siden. Igjen sitter svigermor alene. Det virker som hun har satt mest pris på selve selskapet (at folk har kommet innom og snakket litt med henne innimellom), og det at folk har hjulpet henne med praktiske ting.

F.eks. så hadde hun en uferdig steintrapp ute, som ikke hadde blitt rørt på kjempelenge siden svigerfar var så syk. Naboen kom innom, sa han skulle ta med seg en kompis som kunne å legge stein, og nå skal de gjøre ferdig steintrappa gratis for henne så hun slipper å bekymre seg for det.

Andre naboer har hjulpet henne med hagen, som også var svigerfars prosjekt. Det har hun satt stor pris på også. Hun har hatt veldig mye å ordne, veldig mye papirarbeid, som har tatt opp mye tid og gjort henne litt sliten.

Hvis du føler det passer, hadde jeg kanskje gått bort med en middag som du sa (lasagne f.eks.), et lite kort med maten, også spurt om det er noe som helst du kan hjelpe henne med. Klippe plena, gå tur med hunden om hun har det, lage mat/bake (da skjønner hun kanskje hva du sikter til) også får hun selv si ifra om noe av det kan passe.

Anonymkode: eb033...072

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lært at begravelsen er i neste uke. Jeg kommer til å gå bort å spørre om jeg skal bake noe eller lage mat. Regner med der blir en minnestund. Jeg kan også stille som hjelp, praktisk, koke kaffe, organisere ting. Nabodamen var den første til å ønske meg velkommen i nabolaget. Har også møtt mannen ved et par anledninger. Skikkelig hyggelige mennesker. Tenker, de som kommer i begravelse kan slippe sånne praktiske ting. 

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (På 12.6.2023 den 19.11):

Er det frekt av meg å tilby meg å bake eller være til hjelp på en evt minnestund?

Nei, tvert i mot. 

Tror det viktigste uansett er å vise at man bryr seg litt. 

Anonymkode: 98657...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (10 timer siden):

Nå har jeg lært at begravelsen er i neste uke. Jeg kommer til å gå bort å spørre om jeg skal bake noe eller lage mat. Regner med der blir en minnestund. Jeg kan også stille som hjelp, praktisk, koke kaffe, organisere ting. Nabodamen var den første til å ønske meg velkommen i nabolaget. Har også møtt mannen ved et par anledninger. Skikkelig hyggelige mennesker. Tenker, de som kommer i begravelse kan slippe sånne praktiske ting. 

Det hadde jeg satt uendelig stor pris på.

Når min svigermor døde,  i minnestunden endte jeg med å stå å koke kaffe i timesvis, ikke en eneste person som tilbød seg å hjelpe borsett fra min mann.  Måtte spørre folk som kom på kjøkkenet og hilste om de kunne være så snill og bære litt matfat og kaffekanner.  

 

 

Anonymkode: ec8bc...0b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nystekte brød eller Horn er aldri feil. Det settes stor pris på og glemmes aldri. 
 

Anonymkode: f7db8...b4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.6.2023 den 19.36):

Da faren min gikk bort, hadde jeg hylgrått over en stor lasagne fra naboen. Jeg hadde ikke ork å lage mat, knapt eksistere for å ordne alt praktisk juridisk

 Du tenker så fint med hjertet ❤

Anonymkode: 45fee...80f

Var det så dramatisk? Ble han påkjørt og døde brått?

Anonymkode: 8dbfd...e5f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med naboen flere ganger. Jeg var ærlig og sa at jeg ikke hadde sendt blomster da jeg tenkte huset var fullt. Dette kunne hun bekrefte. Men tilbød meg straks å bake, noe hun satte stor pris på. Så i dag har jeg levert kake til i morgen. Hun prøvde å si at hun ville betale. Ikke et tema for meg. Sa, dette er istedenfor blomster, og baking er min hobby. 
 

Derimot, jeg skal sende blomster når det har gått et par mnd. Min erfaring, alle er der når noen mister noen. Samtidig er de nærmeste i sjokk de første ukene. Etter begravelse og noe tid, synker realiteten inn. Det er da mennesker trenger støtte og en liten oppmuntring. 
 

Ser at naboen har god familie rundt seg. Barn og barnebarn ofte. Det er godt å se. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...