Gå til innhold

Livets første bryllup (gjest)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri i mitt voksne liv vært i bryllup før, og lurer derfor på litt forskjellig da brudeparet ikke har opplyst noe særlig mer enn hvor og når det tar sted. Spørsmålene høres sikkert dumme ut for noen, men det får gå🤪

Bør jeg ha med eget drikke? I så fall hva? Er det innafor med sprit og blandevann liksom?

Hvor lang tid er det vanlig at det tar mellom vielse og middag? Alt foregår på samme stedet, skal man bare stå rundt og mingle da?

Er det noe spesielt man bør ha med seg utenom det man uansett har med på en annen fest/ bursdag? 
 

Anonymkode: 0f593...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha med egen drikke? Tuller du? Nei, selvsagt ikke.

Hvor lang tid kommer an på. Står ikke set oppgitt? Som regel en time eller to. Du har med gave, pynter deg, prater med folk og er hyggelig. 

Anonymkode: a3d01...a84

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ha med egen drikke? Tuller du? Nei, selvsagt ikke.

Hvor lang tid kommer an på. Står ikke set oppgitt? Som regel en time eller to. Du har med gave, pynter deg, prater med folk og er hyggelig. 

Anonymkode: a3d01...a84

Nei, jeg tuller ikke. Jeg vet såpass at paret nok ikke kommer til å betale for mer enn vin til maten til 100 gjester, da går jo omtrent hele budsjettet til alkohol til gjestene

Anonymkode: 0f593...549

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg tuller ikke. Jeg vet såpass at paret nok ikke kommer til å betale for mer enn vin til maten til 100 gjester, da går jo omtrent hele budsjettet til alkohol til gjestene

Anonymkode: 0f593...549

Ja du skal jo ikke drikke deg drita

Anonymkode: d8f40...b67

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt med vann i veska. Ja, du må regne med det blir masse mingling. Forhåpentligvis også noe lett mat hvis de skal være borte i timesvis mellom vielse og middag (foto).

Bryllup er generelt ganske langtrukne, noen par klarer å gjøre det greit, andre har vielse kl 12 og middag 17 med ingenting i mellom. Bør være minimum steder å sitte og noe å spise/drikke :) det er vanlig med noen timer mellom vielse og middag. Jeg pleier å ha med en proteinbar eller lignende i tilfelle, har opplevd å ikke få noe som helst på en varm sommerdag. Ellers har jeg med litt pudder og leppestift.

Anonymkode: b0ddd...e03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja du skal jo ikke drikke deg drita

Anonymkode: d8f40...b67

Kanskje jeg vil det? De som gifter seg er et vennepar som lager fest ut av enhver anledning, så «bare» 2-3 vinglass på en hel kveld i deres bryllup er nok ikke aktuelt 

Anonymkode: 0f593...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kanskje jeg vil det? De som gifter seg er et vennepar som lager fest ut av enhver anledning, så «bare» 2-3 vinglass på en hel kveld i deres bryllup er nok ikke aktuelt 

Anonymkode: 0f593...549

Hvis det er lov å ta med egen drikke står det i invitasjonen. Hvis ikke er ikke dette tillatt. Da serveres det nok vin til maten og betalbar eller bonger etterpå. De bestemmer. 

Anonymkode: 89bde...bce

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare spurt brudeparet om jeg var deg. Man har ikke med egen drikke i bryllup med mindre det er spesifisert.
I verste fall får du ta med deg en lommelerke i vesken...

Anonymkode: a59ce...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, jeg tuller ikke. Jeg vet såpass at paret nok ikke kommer til å betale for mer enn vin til maten til 100 gjester, da går jo omtrent hele budsjettet til alkohol til gjestene

Anonymkode: 0f593...549

Jo, det gjør de nok. Eventuelt blir det en bar der man kan kjøpe. Å ha med «medbragt» sprit i et bryllup (ja på alle fester etter at man har blitt voksen) går selvsagt ikke an.

Anonymkode: a3d01...a84

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bryllup er ikke stedet du planlegger å bli drita....samme hvor festglade brudeparret vanligvis er.

Les invitasjonenen og følg det som står der. Står det ingenting om drikke har brudeparret lagt opp et løp til gjestebe allerede. Står det alkoholfritt respekterer du det. Eller står det ta med egen drikke tar du med en moderat mengde, mendropp sprit og blandevann. Ta med noe øl, cider, vin eller noe som ikke roper grøftefyll på videregående skole.

Anonymkode: 3f70a...b04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jo, det gjør de nok. Eventuelt blir det en bar der man kan kjøpe. Å ha med «medbragt» sprit i et bryllup (ja på alle fester etter at man har blitt voksen) går selvsagt ikke an.

Anonymkode: a3d01...a84

Du har åpenbart ikke vært på en skikkelig bygafest på et samfunnshus eller lignende. Det er absolutt de morsomste festene jeg har vært med på, og selvsagt kan man ta med seg sprit. Og selvsagt kan man ha med seg sprit på andre fester også, man kan lage mange gode vodkabaserte drinker. Selv om man drikker spritbaserte drinker er jo ikke det ensbetydende med grøftefyll og spying. 
 

Ts: Men man tar ikke med medbragt i bryllup. Om man ikke har råd til å kjøpe i hotellbaren (noe jeg skjønner, særlig i disse dager), kan man jo ta med seg en liten lommelerke. Men den skjuler du i så fall godt, for alle! 
 

I mange bryllup tar det lang tid mellom vielse og middag, og ofte får man dessverre ikke noe annet enn et lite glass med velkomstdrink. Derfor er det lurt å ta med seg noe å spise på og noe drikke (vann, brus eller lignende), særlig om det ikke er mulighet til å dra å kjøpe seg noe i nærheten av der bryllupet skal være. Og det blir fort noen timer med mingling, så jeg håper at du kjenner andre som skal i bryllupet😊 Kos deg masse!

Anonymkode: e629b...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, jeg tuller ikke. Jeg vet såpass at paret nok ikke kommer til å betale for mer enn vin til maten til 100 gjester, da går jo omtrent hele budsjettet til alkohol til gjestene

Anonymkode: 0f593...549

Det er som regel en bar man kan kjøpe drikke selv utover det brudeparet betaler. Det blir ofte opplyst om av toastmaster hvordan det gjøres og hvor mange enheter som er dekket.
 

jeg ville og tatt med vann i veska i tilfellet du blir tørst, evt bare gå til baren og bedt om et glass vann. Nøtter eller noe kan og være lurt i tilfellet det er en stund til middag og det ikke er noe mat tilgjengelig. 


bryllup er koselig, men kan være litt langdrygt akkurat mellom vielse og middag om man ikke kjenner så mange. 

Anonymkode: f4b6a...eed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2023 at 6:38 PM, AnonymBruker said:

Jeg har aldri i mitt voksne liv vært i bryllup før, og lurer derfor på litt forskjellig da brudeparet ikke har opplyst noe særlig mer enn hvor og når det tar sted. Spørsmålene høres sikkert dumme ut for noen, men det får gå🤪

Bør jeg ha med eget drikke? I så fall hva? Er det innafor med sprit og blandevann liksom?

Hvor lang tid er det vanlig at det tar mellom vielse og middag? Alt foregår på samme stedet, skal man bare stå rundt og mingle da?

Er det noe spesielt man bør ha med seg utenom det man uansett har med på en annen fest/ bursdag? 
 

Anonymkode: 0f593...549

Nei man tar ikke med egen drikke, det eneste du tar med er gave til brudeparet

Du høres veldig ung ut, spør foreldrene dine

Anonymkode: e461d...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står det ikkje kvar bryllupsfesten skal vere? Er det hotell kan du rekne med anten drikke til maten også må du kjøpe drikke sjølv, eller open bar. Då er det ikkje lov med medbrakt. Er det på eit bygdehus er det anten bar eller medbrakt(då burde det stå i invitasjon). Elles er det kun gåve du treng å ta med. Har dei lagt ut gåveliste?

Du kan også spør brudeparet om dette. Det er ikkje frekt, og noko brudeparet burde informert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom 20 år som voksen og minst like mange bryllup har det ikke slått meg å ta med alkohol... 

Er det betalbar kjøper jeg meg litt. Eller dropper det, og tar en litt tidligere kveld. Men som regel spanderer brudeparet. I alle fall om det er lokaler der det ikke er salg. 

Anonymkode: 1b3ea...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare spørre brudeparet om slike praktiske ting?

Anonymkode: 75dcc...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...