Gå til innhold

cand.maq.grad

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På universitetet får du en cand.mag. grad etter ca. 3,5 år. Hvilke kurs du må ta er avhengig av fakultet/studieretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cand. mag. graden består av tilsammen 3 grunnfag på 20 vekttall hver, 1 mellomfag på 10 vekttall samt ex. phil og ex. fac.

Slik er det ihvertfall på HF- og SV-fakultetene.

Fra høsten 2003 får man ikke lenger tildelt graden cand. mag. Fra høsten 2003 blir det Bachelorgrad 3 år, + Mastergrad 2 år.

På sett og vis vil da Bachelorgraden erstatte cand.mag selv om bachelorgraden bare er 3 år. Og Mastergraden vil erstatte det gamle hovedfaget. Så når man er ferdig utdannet får man ikke lenger titler som Cand. Scient., Cand. Jur., Cand. Polit. etc etc. De nye titlene blir da i svært mange tilfeller Master of Science.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

En cand.mag grad får man etter 4 års utdannelse ikke 3,5.

3 grunnfag 3 år

1 mellomfag 1/2 år

2 forprøver(totalt 10 vekttal) 1/2 år

Dette er gammel ordning.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste tar ex.phil og ex.fac det første semesteret i første grunnfag, så da blir normert studieprogresjon til cand.mag 3,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mine grader fra mat-nat.

Der er det ikke noe sånn som grunnfag o.l., kun kurs, vanligvis 5 vekttall og så har du vel cand.mag. ved 70 vekttall (10 vekttall per semester, dvs. 3,5 år).

Lenge siden jeg gjorde dette nå, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei!

Cand.mag graden er 80 vekttal. Normert tar en 20 vekttal pr. år. Dvs. at det tar normert 4 år punktum;-)

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok ann på hvilket fakultet og studium man går på Kristin.

Jeg kjenner ihverfall ingen som har gått på HF- og SV-fakultetene som har brukt 4 år på Cand.Mag.

De aller aller fleste tar Examen Philosophicum og en fakultetsforprøve (metodeprøve i samf.fag, fonetikk og lingvistikk, humaniora, juridisk forprøve etc) det FØRSTE semesteret de studerer på universitetet. Så tar man eksamen på det første grunnfaget ved slutten av ANDRE semester og man har da tatt totalt 30 vekttall første studieår. Noen grunnfag er delt opp i to delfag á 10 vekttall og da har man eksamen både ved slutten av første og andre semester.

MEN - ex.phil og ex.fac er godkjent som ett fullt semester i forhold til Lånekassen etc siden de utgjør totalt 10 vekttall.

Men hvem er det som begynner på universitetet for å ta ex.phil og forprøve et semester uten å begynne på noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De aller fleste"..jeg er så lei av å lese slike generaliseringer. Nå er det noen år siden jeg var ferdig cand. mag, men jeg brukte faktisk fire år og har 80 vekttall i min cand. mag grad. Som den "trege" student jeg var så tok jeg et grunnfag på to semestre etter ex. phil.

Synes det høres ganske mye ut å ta 30 vekttall på to semestre!

Mirabella

Ps; jeg fikk en meget god ex. phil karakter da..det er det kanskje ikke så mange som får...eller som gidder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En cand.mag. består ikke nødvendigvis av tre grunnfag, et mellomfag og to forprøver, så vidt jeg vet. Man kan også sette sammen de åtti vekttallene med feks to grunnfag, et mellomfag, to forprøver og to semesteremner. Eller to grunnfag, to mellomfag, et semesteremne og to forprøver. Er altså ulike kombinasjoner som kan utgjøre cand.mag. Men som mange har nevnt her tidligere er visst denne ordninga på vei ut.

Nala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

Poenget er at Cand.mag ER 80 vekttal.

Altfor mange kjører "det harde løpet"(selv om det ofte langt fra er SÅ steintøft på SV og HF at man ikke kan ta 30 vekttallene på et år),og som synes det er greit med en dårlig ex-phil og forprøve karakterer. Greit nok for de, for da fikk sikkert JEG alle gode karakterene for meg selv :-)

Man kan gjøre hva man vil,men jeg fikk inntrykk av at de fleste tok to forprøver på et semester,og begynte på et grunnfag deretter.

Og,ja man kan sette opp Cand.mag graden sin som man vil(selv om Cand.mag graden nå er erstattet).

Jeg har 3 grunnfag,to mellomfag,og forprøvene.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en Cand. mag grad består av 80 vekttall har det aldri vært en diskusjon om her. De måtene å oppnå en Cand.mag grad som jeg har beskrevet ovenfor er de som er de mest vanlige ved HF- og SV-fakultetene, selvfølgelig går det ann å ha andre sammensetninger, og hva som er vanlig for f eks matnat har jeg heller ikke uttalt meg om.

Om folk så velger å bruke 3,5 eller 4 år på den får nå være opp til hver enkelt, men som jeg har skrevet tidligere så ER det faktisk ikke unormalt å ta de to forprøvene første semester i første grunnfag. Jeg gjorde det og faktisk så å si alle jeg kjenner som har studert ved HF eller SV.

Jeg stille meg litt uforstående til at dere som ikke klarte det, eller valgte den løsningen, automatisk tror at de som klarer å ta 30 vekttall på ett studieår får dårligere karakterer enn de som tar 20. Dette er en stor generalisering, da dette er individuelt for hver enkelt person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Orakel.... nå får vi slutte her.

Det vi snakker om er hva som er NORMERT. Og det som er normert er 20 vekttal i året......

Derfor Cand.mag graden er NORMERT til 4 år.

Er dette så vanskelig å skjønne her.... :D

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, nå er snart vekttall, tallkarakterer, laud, haud, grunnfag, mellomfag, hovedfag, cand. mag, cand. philol etc etc en saga blott.

Det nye blir studiepoeng, bokstavkarakterer, bachelor og master.

Spesielt dette med bokstavkarakterer har jeg litt problemer med, man får ikke samme finhetsgrad i karakterfordelingen, for hva skal en A +/- og en B +/- tilsvare? Skal en A tilsvare det som tidligere var 1.0 - 1.8 og B tilsvare 1.9 - 2.5??? Ikke lett å bli klok på, tror nok at faglærere og sensorer kommer til å tulle litt der i begynnelsen ja.

Stakkars de som står på venteliste til f. eks. embedsstudium i psykologi, der vil det jo blir ennå mer loddtrekning om hvem som kommer inn, siden karakterene blir likere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt hvorfor strykprosenten på universitetet har vært så mye høyere de siste årene enn da jeg gikk der, men nå begynner jeg å skjønne. "Alle " skal ta 30 vekttall det første året, mens normen, som Kristin helt riktig sier, er 20 vekttall pr. år.

Jeg kjente faktisk ingen som var opptatt med noe annet enn ex. phil og forprøve første semester! (Men jeg kjente selvsagt ikke alle!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som stile spurte om hva en cand.mag er, og hvordan du får det:

En cand.mag grad er en grad (en slags tittel) du får etter 3,5-4 års utdannelse, der examen philosofia og noen ganger examen facultatum må være med. Du tar grunnfag og gjerne et mellomfag på samme fakultet, men du MÅ ha 20 vekttall (som er et grunnfag) utenom fakultetet, eventuelt i et annet realfag (dersom du vil ta det).

MEN, nå er det vel omtrent ingen universiteter som tilbyr dette lengre.

Som de andre sier, så er det Bachelor som gjelder. I og med at jeg ikke er kommet under dette, så er jeg litt usikker på hvordan det er lagt opp. Men kanskje om du går på www.uio.no , så kanskje du kan finne noen opplysninger der, ved å søke på Bachelor eller noe lignende :)

Håper du ble litt klokere :)

Klem fra KOsepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...