Gå til innhold

Leder/firma bryter alle regler, arbeidstilsynet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor ble jeg anbefalt å jobbe et sted som vikar for en periode på ca 3 mnd. Det var ikke så godt betalt, men hjalp jo henne som var sykemeldt. 

Jeg spurte etter kontrakt, nei det brukte de ikke. Så spurte jeg om hvordan skatten trekkes og om den skulle ha fødselsnummer. Nei, den trakk ut skatten før den betalte oss. Så derfor var samlet sum lav. Jeg spurte om å øke summen, pga tid og mengde arbeid. Da ble leder sint. 

Jeg tok opp en mulighet for å gå som innleid via et annet firma. Nei, leder kunne ikke det pga hadde ikke moms hos seg. 

Rett over nyttår er jeg da ferdig der og får spørsmål om mitt fødselsnummer. Jeg spør hva den skal med det og den virker aggressiv å sier at den finner det utenom om jeg nekter. 

Så brått da så måtte den lille summen skattes. I tillegg er dette under minstelønn. Den har skrevet opp 40% fast jobb på meg, men jeg har ikke kontrakt. Jeg sa klart ifra at jeg kunne ikke jobbe der mer fordi vi er ikke forsikret. 

Leder har i tillegg skrevet at jeg har tjent mer enn jeg faktisk gjorde. Dette kan jeg lett bevise. 

Samlet så har ikke leder betalt skatt, hatt kontrakter, forsikret sine ansatte, løyet om hvordan skatten skulle bli trukket, nektet å bruke firma pga moms. I tillegg nå så nekter den å betale ut feriepenger av summen 

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: fcc05...1de

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-vil-betale/

Og så ta lærdom av dette og ikke jobbe for useriøse arbeidsgivere igjen.

Første røde lys er manglende arbeidskontrakt, andre er at de ikke trenger fødselsnummer. Alt her bør man løpe skrikende fra stedet og ikke ha noe med firmaet å gjøre igjen. 

Anonymkode: e8d45...bcc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-vil-betale/

Og så ta lærdom av dette og ikke jobbe for useriøse arbeidsgivere igjen.

Første røde lys er manglende arbeidskontrakt, andre er at de ikke trenger fødselsnummer. Alt her bør man løpe skrikende fra stedet og ikke ha noe med firmaet å gjøre igjen. 

Anonymkode: e8d45...bcc

Jeg ringte de nå og de mente at jeg må kontakte skatteetaten 

Anonymkode: fcc05...1de

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...