AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #21 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Syns ikke akkurat det smaker veldig annerledes. Det er dessuten tusen ganger enklere, slipper alt styret med kull, tennveske, venting osv. Er mye kjappere å grille Anonymkode: 679bd...8aa En griller for å kose seg, ikke av sult og overlevelse. Kullgrill er klar på 15-20 min, akkurat nok tid til en aperitiff eller to . Gass er eksplosivt, det uroer meg. Anonymkode: 985ba...c15 3 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #22 Skrevet 12. juni 2023 Jeg ville ha gassgrill, mannen ville ha kull, det er alltid jeg som står for grillingen - det ble gassgrill. Anonymkode: a9fdb...d3a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #23 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvordan kan jeg overtale han? Han ønsker å bruke ved eller kull fordi det gis best smak på maten, men jeg hater å stinke bål hver gang vi har grillet. Hjelp? Anonymkode: 60760...005 Kull er jo best å grille på så skjønner han veldig godt Anonymkode: 1d6e7...23b 3
Påkrevd Skrevet 12. juni 2023 #24 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En griller for å kose seg, ikke av sult og overlevelse. Kullgrill er klar på 15-20 min, akkurat nok tid til en aperitiff eller to . Gass er eksplosivt, det uroer meg. Anonymkode: 985ba...c15 Enig i at kull ikke tar all verdens tid, og at man allikevel helst bør ha litt tid når man først skal kose seg med grillen. Ser ut som folk også glemmer jobben man må gjøre med gassgrillen. Det man bare kan helle ut fra kullgrillen, må man skrape og gnikke fra gassgrillen. Fett og matrester renner ned og lager en grusom røyk/flammer som hverken er bra for smak, helse eller sikkerhet hvis det ikke blir renset/fjernet ofte. Det må med i regnestykket. Men…det med gassfrykt bør ikke være noe argument. Hvor ofte hører man om eksplosjonsartede gassgrilldødsfall?😅 De komposittflaskene som stort sett brukes idag, er så og si «eksplosjonssikre», med overtrykksventil og det som hører med. Selv inne i et brennende hus skal de kun «fise ut» en stikkflamme fra ventilen, og ikke eksplodere. Tror du kan ta skkurat den ganske med ro. Jeg bruker en stor gassgrill når jeg har mange folk til middag. Ellers går det i en mindre kullvariant. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #25 Skrevet 12. juni 2023 kjøp en egen grill og bruk selv den. Det er så lettvint og raskt. Tar mye mindre tid enn kullgrill, sunnere er det også. Anonymkode: b5326...301
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #26 Skrevet 12. juni 2023 1 hour ago, Påkrevd said: Fett og matrester renner ned og lager en grusom røyk/flammer som hverken er bra for smak, helse eller sikkerhet hvis det ikke blir renset/fjernet ofte. Det må med i regnestykket. nei? Du lar det brenne av litt etter grilling. Og kjøper Weber som har rund bunn som er enkelt å rengjøre. Det er ikke noe mer jobb. Anonymkode: b5326...301
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #27 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns ikke akkurat det smaker veldig annerledes. Det er dessuten tusen ganger enklere, slipper alt styret med kull, tennveske, venting osv. Er mye kjappere å grille Anonymkode: 679bd...8aa Briketter/kull og tennrør, så går oppvarmingen nesten like raskt som med en gassgrill. Tennvæske er unødvendig. Svært lite styr, blir bare aske igjen som er enkelt å helle ut. Har både gass- og kulegrill, sistnevnte foretrekkes av alle i familien og brukes til 95% av all grilling. Anonymkode: 73d49...29e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #28 Skrevet 12. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Briketter/kull og tennrør, så går oppvarmingen nesten like raskt som med en gassgrill. Tennvæske er unødvendig. Svært lite styr, blir bare aske igjen som er enkelt å helle ut. Har både gass- og kulegrill, sistnevnte foretrekkes av alle i familien og brukes til 95% av all grilling. Anonymkode: 73d49...29e det høres veldig rart ut, helt ærlig. Er det en fryktelig dårlig gassgrill eller har du det bare litt vanskelig med å akseptere nye og bedre ting sånn generelt? Anonymkode: b5326...301
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #29 Skrevet 12. juni 2023 Kanskje det er "skjør maskulinitet" ting, gassgrill er så enkelt, at mannen er redd konen skjønner det, og da har man ikke lengre unnskyldning for å gjøre ingenting av rydding/kutting i matlaging, fordi man "griller jo". 🤪 Anonymkode: b5326...301
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #30 Skrevet 12. juni 2023 Påkrevd skrev (1 time siden): Enig i at kull ikke tar all verdens tid, og at man allikevel helst bør ha litt tid når man først skal kose seg med grillen. Ser ut som folk også glemmer jobben man må gjøre med gassgrillen. Det man bare kan helle ut fra kullgrillen, må man skrape og gnikke fra gassgrillen. Fett og matrester renner ned og lager en grusom røyk/flammer som hverken er bra for smak, helse eller sikkerhet hvis det ikke blir renset/fjernet ofte. Det må med i regnestykket. Men…det med gassfrykt bør ikke være noe argument. Hvor ofte hører man om eksplosjonsartede gassgrilldødsfall?😅 De komposittflaskene som stort sett brukes idag, er så og si «eksplosjonssikre», med overtrykksventil og det som hører med. Selv inne i et brennende hus skal de kun «fise ut» en stikkflamme fra ventilen, og ikke eksplodere. Tror du kan ta skkurat den ganske med ro. Jeg bruker en stor gassgrill når jeg har mange folk til middag. Ellers går det i en mindre kullvariant. Det tar ikke så lang tid på gassgrill å rense den, dessuten kan man grille en del retter på aluminiumsfolie/aluminiumsform også hvis man ønsker å spare vedlikehold. Det vil jo også være mye fettrester osv. i en kullgrill (På sidene over kullet), så det er ikke store forskjellen. Syntes gassgrill er helt kurant. Nå skal det sies at det ikke er tillatt å bruke kullgrill på våre terrasser der vi bor, men vi ville nok neppe ha hatt kullgrill på terrassen uansett. Det finnes jo også ulike former for kombinasjonsgriller med pellets/røykkammer i tillegg e.l. hvis man vil ha en ennå mer typisk grillsmak også. Anonymkode: b46c3...c44
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #31 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Briketter/kull og tennrør, så går oppvarmingen nesten like raskt som med en gassgrill. Tennvæske er unødvendig. Svært lite styr, blir bare aske igjen som er enkelt å helle ut. Har både gass- og kulegrill, sistnevnte foretrekkes av alle i familien og brukes til 95% av all grilling. Anonymkode: 73d49...29e Nesten ja, men ikke helt. For hverdagsgrilling er uansett gass mye greiere. Anonymkode: b46c3...c44 1
K.B. Skrevet 12. juni 2023 #32 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan kan jeg overtale han? Han ønsker å bruke ved eller kull fordi det gis best smak på maten, men jeg hater å stinke bål hver gang vi har grillet. Hjelp? Anonymkode: 60760...005 Hvis du ønsker en grill for å gjøre grill opplevelsen kjapp og enkel, så er jo en gassgrill fantastisk. Vi bruker vår så og si hver dag om sommeren. En kullgrill eller en vedfyrt pizzaovn er utrolig kult og ja det er definitivt en smaksforskjell, men så er det også et jævla prosjekt hver gang du skal lage mat, som i praksis betyr at du sjelden vil bruke grillen/pizza ovnen.
Geojak Skrevet 12. juni 2023 #33 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): La han ha kullgrill. Forstår ham godt, jeg vil heller ikke ha gass. Blir det ikke kull kan jeg like godt bruke stekepanna. Anonymkode: c8822...650 Det kommer vel litt an på hva du skal grille? Vi bruker gassgrill, Hamburgere grillet på gassgrill blir vesentlig bedre enn stekapanna, i stekepannen bader de i eget fett som renner ut av dem. Smaker mye bedre på grill. Bruker gass, fordi det er raskere og enklere enn kullgrill. Men forsøkte elektrisk grill en gang, det var ikke i nærheten, DA kunne du like gjerne brukt grillelementet i stekeovnen.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #34 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): det høres veldig rart ut, helt ærlig. Er det en fryktelig dårlig gassgrill eller har du det bare litt vanskelig med å akseptere nye og bedre ting sånn generelt? Anonymkode: b5326...301 Oi, såpass nedlatende bare fordi jeg foretrekker kull- fremfor gassgrill? Spesielt. Men for å svare på det du spør om, gassgrillen er en Weber Spirit, altså en ganske bra modell. Jeg har absolutt ikke vanskelig med å akseptere nye og bedre ting, men jeg har vanskeligheter med å se at en gassgrill er så mye bedre (for meg) enn en kullgrill når jeg føler jeg får bedre resultater (og mer hygge) ved å grille på denne fremfor gassgrillen. Anonymkode: 73d49...29e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #35 Skrevet 12. juni 2023 Du gjør noe feil om du stinker bål etter grilling på kull, men den som griller mest bør få velge metode. Anonymkode: f8a04...be6
Macro Skrevet 12. juni 2023 #36 Skrevet 12. juni 2023 Gassgrill er bortkastet når man har vanlig kjøkken. Har prøvd begge deler, men kommer til å holde meg til kull i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #37 Skrevet 12. juni 2023 Du kan jo kjøpe en liten reisegassgrill du? Vi har en liten fra FCC. Vi bruker den i hverdagen hjemme og den store, flotte grillen ved gjester. Kjøpte reisegrillen for turer, men bruker den faktisk mest hjemme. Perfekt for oss, en familie på 5. Anonymkode: 41ad7...128
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #38 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TV2 og Dagbladet skriver at det er innkalt til hastemøte om å innføre totalforbud mot grilling fom torsdag, hvilket kan innebære forbud mot kullgrill i egen hage/på egen tomt. Link Anonymkode: d7fe6...9ab Ikke alle bor i Oslo da.... Den som griller mest bør få velge type, synes jeg. Anonymkode: 5f2f6...cf7 1
K.B. Skrevet 12. juni 2023 #39 Skrevet 12. juni 2023 Macro skrev (11 minutter siden): Gassgrill er bortkastet når man har vanlig kjøkken. Har prøvd begge deler, men kommer til å holde meg til kull i fremtiden. Hva er det du snakker om? Ett ord: BTU!
Påkrevd Skrevet 12. juni 2023 #40 Skrevet 12. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (48 minutter siden): nei? Du lar det brenne av litt etter grilling. Og kjøper Weber som har rund bunn som er enkelt å rengjøre. Det er ikke noe mer jobb. Anonymkode: b5326...301 Man bør brenne av etter grilling, ja. Og gå over med grillbørste etterpå. Funker fint, og er enkelt på ristene. Men man må jevnlig gå mer grundig til verks nedi grillen enn på en kullgrill, euansett form på bunnen. Forkullede fett/matrester er hverken bra for smak eller metall, og skal bort fra drypplater, brennkammer og evnt. bunnfat. Dette er en større issue enn på kullgriller, enten man vil eller ikke. Her er Webers egne beskrivelser av innvendig rengjøring av kull vs. gassgriller. De tre øverste punktene gjelder da for ordens skyld kull. Endret 12. juni 2023 av Påkrevd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå