AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #1 Skrevet 11. juni 2023 Må vel gjøre et valg snart. Har søkt til høsten. Men jeg har allerede en jobb jeg trives skikkelig bra i. Blir trist av å tenke på at jeg skal forlate den. Men det er en jobb som ikke krever utdanning. 2 hovedgrunner til at jeg vurderer studier: - høyere lønn. - å kunne si at jeg har utdanning. Alle jeg omgås og treffer sosialt og i familiesammenheng har utdanning. Jeg er seriøst den eneste uten. Man blir liksom litt utelukket på et vis og sett litt annerledes på. Og i dating blir man jo også valgt bort uten utdanning. Jeg har veldig gode karakterer fra vgs og var skoleflink så jeg kan fint få meg en bra utdanning. Men hovedsaklig så blir det altså for å kunne fortelle andre at jeg har utdannelse. Aller helst ville jeg bare blitt i jobben jeg allerede har. Gjerne med litt bedre lønn. Anonymkode: 7065e...5da
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #2 Skrevet 11. juni 2023 Du bør for all del ikke slutte i en jobb du trives i for å studere boe du egentlig ikke vil studere. Det er tungt å studere om motivasjonen er å kunne si at man har studert. Med så svak motivasjon ender man fort med å droppe ut, og da sitter du der uten jobb og med tusenvis i studielån. Behold jobben. Eventuelt kan du studere deltid ved siden av jobben, ta nettstudier e.l. Anonymkode: 8b430...840 13 1
Portia Catonis Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 Hva er det du har søkt på da? Og hva slags jobb er det du har? Det er jo litt vesentlig å få med. Du skriver heller ikke hvor gammel du er, men den jobben du er fornøyd med nå kan jeg nesten garantere at du ikke er fornøyd med når du er 40, hvis det ikke er en karrierestige du kan følge. Men som sagt.. Du oppgir null info, så det er umulig å svare om du bør ta et studie «bare fordi andre forventer det». Du må jo nesten ha noen forventninger til din egen fremtid også.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Må vel gjøre et valg snart. Har søkt til høsten. Men jeg har allerede en jobb jeg trives skikkelig bra i. Blir trist av å tenke på at jeg skal forlate den. Men det er en jobb som ikke krever utdanning. 2 hovedgrunner til at jeg vurderer studier: - høyere lønn. - å kunne si at jeg har utdanning. Alle jeg omgås og treffer sosialt og i familiesammenheng har utdanning. Jeg er seriøst den eneste uten. Man blir liksom litt utelukket på et vis og sett litt annerledes på. Og i dating blir man jo også valgt bort uten utdanning. Jeg har veldig gode karakterer fra vgs og var skoleflink så jeg kan fint få meg en bra utdanning. Men hovedsaklig så blir det altså for å kunne fortelle andre at jeg har utdannelse. Aller helst ville jeg bare blitt i jobben jeg allerede har. Gjerne med litt bedre lønn. Anonymkode: 7065e...5da Gjør aldri noe fordi DU tror andre forventer det av deg (for andre har mer enn nok med forventinger til seg selv til å være opptatt av deg. Gjør ting fordi DU vil det. Anonymkode: e97fc...274 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #5 Skrevet 13. juni 2023 Jeg ville som noen sa lengere opp, beholdt jobben og studert på deltid. Da kan du si at du studerer og kommer deg videre i livet, og ha det fint på jobben. Tar du bare noen få studiepoeng eller nettstudier er det lett å kombinere en del av studierettningene med full jobb, så da trenger du ikke ta opp lån heller. Blir du lei av jobben etterhvert kan du hoppe inn i studiet for fullt, men da er det deilig å ihvertfall ha startet. Anonymkode: 84e9a...eaf 1
Gjest Refreng Skrevet 13. juni 2023 #6 Skrevet 13. juni 2023 Må det være enten eller? Kan du ikke være i jobben din i 3 år til og vurdere om du vil ta utdanning da? Om du trives nå, jobb nå. Om du vil ta utdanning senere, ta utdanning senere. Om motivasjonen er lav er sjansen stor for at du vil bli en middelmådig student og det er ikke sikkert du klarer få relevant jobb etterpå heller
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #7 Skrevet 13. juni 2023 Ja, helt enig. Alle forventer det av deg, da mener jeg det er din plikt til å studere! Anonymkode: a025b...e09
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #8 Skrevet 13. juni 2023 Takk for innspill. Begynner å bli voksen så det må nesten gjøres ganske snart. Jobben jeg har har ikke allverdens muligheter for å gjøre karriere. Har blitt tilbydd type mellomleder stilling et par ganger, men har sagt nei. Mest fordi jeg liker fysisk arbeid og ikke er så ivrig på å bli sittende mye på kontor. Jobben er ikke tung fysisk krevende, men jeg får vært i bevegelse stort sett hele dagen og det liker jeg. Har heller ikke noe ønske om å gjøre stor karriere i arbeidslivet egentlig. Når det gjelder studie så er det litt sånn at jeg føler at det er forventet ja. Jeg var veldig skoleflink og har gode resultat fra vgs. Kan ikke bli lege, men ellers kan jeg nok velge i det meste av stuider. Føler litt at jeg må ha studier å vise til for at folk skal skjønne at jeg er smart. Og for seriøs dating så blir man dessverre ofte valgt bort om man ikke har høyere utdanning. Blir liksom litt at jeg har lyst til å ta en utdanning med gode resultater for å vise verden at det får jeg faktisk til. Men det blir jo dumt å ta en master i et eller annet for så å gå tilbake til jobben jeg trives så godt i på gølvet. Ta noen emner ved siden av jobb er kanskje en god ide. Har tenkt tanken før, men følt litt på at jeg må gå all in nå for å bare bli ferdig. Men kanskje det er bedre å bruke litt tid... Anonymkode: 7065e...5da 1
Gjest Refreng Skrevet 13. juni 2023 #9 Skrevet 13. juni 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Når det gjelder studie så er det litt sånn at jeg føler at det er forventet ja. Jeg var veldig skoleflink og har gode resultat fra vgs. Kan ikke bli lege, men ellers kan jeg nok velge i det meste av stuider. Føler litt at jeg må ha studier å vise til for at folk skal skjønne at jeg er smart. Og for seriøs dating så blir man dessverre ofte valgt bort om man ikke har høyere utdanning. Blir liksom litt at jeg har lyst til å ta en utdanning med gode resultater for å vise verden at det får jeg faktisk til. Men det blir jo dumt å ta en master i et eller annet for så å gå tilbake til jobben jeg trives så godt i på gølvet. Anonymkode: 7065e...5da Hva skjer om folk ikke skjønner du er smart? La oss si at du snakker med en kompis og han skjønner ikke at du er smart. Hva skjer da?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #10 Skrevet 13. juni 2023 10 minutter siden, Refreng said: Hva skjer om folk ikke skjønner du er smart? La oss si at du snakker med en kompis og han skjønner ikke at du er smart. Hva skjer da? Da tenker jeg å ha et bilde av vitnemålet mitt på mobilen. Sånn har jeg det alltid med meg og kan vise frem til folk dersom noen skulle være i tvil om jeg er smart. Anonymkode: 7065e...5da 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #11 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Takk for innspill. Begynner å bli voksen så det må nesten gjøres ganske snart. Jobben jeg har har ikke allverdens muligheter for å gjøre karriere. Har blitt tilbydd type mellomleder stilling et par ganger, men har sagt nei. Mest fordi jeg liker fysisk arbeid og ikke er så ivrig på å bli sittende mye på kontor. Jobben er ikke tung fysisk krevende, men jeg får vært i bevegelse stort sett hele dagen og det liker jeg. Har heller ikke noe ønske om å gjøre stor karriere i arbeidslivet egentlig. Når det gjelder studie så er det litt sånn at jeg føler at det er forventet ja. Jeg var veldig skoleflink og har gode resultat fra vgs. Kan ikke bli lege, men ellers kan jeg nok velge i det meste av stuider. Føler litt at jeg må ha studier å vise til for at folk skal skjønne at jeg er smart. Og for seriøs dating så blir man dessverre ofte valgt bort om man ikke har høyere utdanning. Blir liksom litt at jeg har lyst til å ta en utdanning med gode resultater for å vise verden at det får jeg faktisk til. Men det blir jo dumt å ta en master i et eller annet for så å gå tilbake til jobben jeg trives så godt i på gølvet. Ta noen emner ved siden av jobb er kanskje en god ide. Har tenkt tanken før, men følt litt på at jeg må gå all in nå for å bare bli ferdig. Men kanskje det er bedre å bruke litt tid... Anonymkode: 7065e...5da Høres veldig lurt ut. Bruk den forventningen til å studere. La den gjøre deg sterkere. Du viser at du er skoeflink da blir det bra å studere! Masse studier å ta. Hva vil du bli? Hvis du spør deg selv: Hvem er jeg og hva vil jeg gjøre? Helt enig i det siste der. Har man en master jobber man ikke på gølvet. Bra at du blir presset til å studere. Samfunnet krever noe av oss mennesker og det mener jeg er vår rett til å gi noe tilbake, i form av utdannelse, jobb etc. Ytre press er bra Anonymkode: a025b...e09 1
Gjest Refreng Skrevet 13. juni 2023 #12 Skrevet 13. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Da tenker jeg å ha et bilde av vitnemålet mitt på mobilen. Sånn har jeg det alltid med meg og kan vise frem til folk dersom noen skulle være i tvil om jeg er smart. Anonymkode: 7065e...5da Det som skjer er sannsynligvis ingenting. Behovet for å være smart og bli annerkjent av de rundt deg for å være smart, kommer fra deg selv. Det er du som legger dette presset på deg selv. Det er du som gjør dette til en viktig greie i livet ditt. Det betyr at du også har makt til å endre det og gjøre det til en uviktig greie i livet ditt, der andre ting tar prioritet. Å søke det som gjør at du fremstår som smart er ikke noe som gjøre deg lykkelig- ikke egentlig. Det vil ikke gi en følelse av at folk verdsetter deg for den du er. Det vil ikke gjøre at du føler mening med livet. Det vil ikke gi et stabilt selvbilde, det vil gi et selvbilde lagd av glass som lett kan knuses
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #13 Skrevet 13. juni 2023 Kjekt å ha en utdanning, når du blir eldre er det stor sannsynlighet for at fysisk arbeid blir for tungt. Kan jo hende du liker utdannelsen/fagfeltet også? Hva jobber du med nå? Kan du ikke ta relevant utdanning slik at nåværende jobb gir deg en fordel om du vil prøve noe nytt senere? Anonymkode: f390c...76c
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #14 Skrevet 13. juni 2023 34 minutter siden, Refreng said: Det som skjer er sannsynligvis ingenting. Behovet for å være smart og bli annerkjent av de rundt deg for å være smart, kommer fra deg selv. Det er du som legger dette presset på deg selv. Det er du som gjør dette til en viktig greie i livet ditt. Det betyr at du også har makt til å endre det og gjøre det til en uviktig greie i livet ditt, der andre ting tar prioritet. Å søke det som gjør at du fremstår som smart er ikke noe som gjøre deg lykkelig- ikke egentlig. Det vil ikke gi en følelse av at folk verdsetter deg for den du er. Det vil ikke gjøre at du føler mening med livet. Det vil ikke gi et stabilt selvbilde, det vil gi et selvbilde lagd av glass som lett kan knuses Behovet for utdanning hvis man vil ha flere å velge i på dating fronten kommer ikke fra meg. Det er reinspikka tull og det vet du selv. Jeg har ikke makt til å endre folks ønske om partner med høyere utdanning til en uviktig greie. Anonymkode: 7065e...5da 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #15 Skrevet 13. juni 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Kjekt å ha en utdanning, når du blir eldre er det stor sannsynlighet for at fysisk arbeid blir for tungt. Kan jo hende du liker utdannelsen/fagfeltet også? Hva jobber du med nå? Kan du ikke ta relevant utdanning slik at nåværende jobb gir deg en fordel om du vil prøve noe nytt senere? Anonymkode: f390c...76c Jobben er ikke så fysisk beinhard at det vil være noe problem. Mange står i lignende jobber til pensjonsalder. Vil ikke helt i detalj på hvilken jobb. Det er bare det at jeg liksom sjelden sitter stille særlig lenge. Veldig mye i bevegelse hele dagen. Har søkt utdanning som kan gi arbeid innen samme bransje, og med min erfaring fra gulvet vet jeg jo at jeg antaglig vil få gode godt betalte jobber. Men det vil være typiske kontorjobber, og gjerne med personalansvar. Ikke noe jeg drømmer om akkurat. Redd jeg alltid kommer til å lengte tilbake til hverdagen som den er nå. Anonymkode: 7065e...5da
Reign Skrevet 13. juni 2023 #16 Skrevet 13. juni 2023 Portia Catonis skrev (På 12.6.2023 den 7.06): Hva er det du har søkt på da? Og hva slags jobb er det du har? Det er jo litt vesentlig å få med. Du skriver heller ikke hvor gammel du er, men den jobben du er fornøyd med nå kan jeg nesten garantere at du ikke er fornøyd med når du er 40, hvis det ikke er en karrierestige du kan følge. Men som sagt.. Du oppgir null info, så det er umulig å svare om du bør ta et studie «bare fordi andre forventer det». Du må jo nesten ha noen forventninger til din egen fremtid også. Alle er ikke opptatt av karrierestiger. 2
Portia Catonis Skrevet 14. juni 2023 #17 Skrevet 14. juni 2023 18 hours ago, Reign said: Alle er ikke opptatt av karrierestiger. Ikke når man er 20, nei… Det er verre når man blir 30-40 og regningene begynner å komme for alvor. Da strekker plutselig ikke jobben på Rema til lengre.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #18 Skrevet 14. juni 2023 Jeg hadde beholdt jobben, men sett etter en bachelor jeg kunne tatt parallelt med jobbing. Mange utdanninger kan lede mot en jobb der man er en del fysisk aktiv. Om 10 år har du kanskje kone og barn og da kan det være en fordel å ha valgmuligheter. Anonymkode: b42d4...159
Gjest Refreng Skrevet 14. juni 2023 #19 Skrevet 14. juni 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Behovet for utdanning hvis man vil ha flere å velge i på dating fronten kommer ikke fra meg. Det er reinspikka tull og det vet du selv. Jeg har ikke makt til å endre folks ønske om partner med høyere utdanning til en uviktig greie. Anonymkode: 7065e...5da Hva baserer du den antagelsen på?
Reign Skrevet 14. juni 2023 #20 Skrevet 14. juni 2023 Portia Catonis skrev (1 time siden): Ikke når man er 20, nei… Det er verre når man blir 30-40 og regningene begynner å komme for alvor. Da strekker plutselig ikke jobben på Rema til lengre. Vel, da får man jo bare la være å dra på seg kostnader man ikke har råd til? Butikksjef på Rema er forøvrig en potensielt meget godt lønnet jobb mtp at man ikke trenger noe utdannelse. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå