Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Boykot mod Danmark breder sig

Salget af danske mejeriprodukter i Saudi-Arabien er nu gået helt i stå og boykotten ventes at brede sig til andre lande på den arabiske halvø.

Boykotten koster Arla Foods op mod 10 millioner kroner om dagen i omsætning og betyder nedskæringer på mejerier herhjemme.

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2006/01/28/181225.htm

Præster i Irak tordner mod tegninger

27. jan. 2006 20.29 Udland

Balladen om de danske Muhammed-tegninger har nu bredt sig til Irak, hvor shiamuslimske præster i et brev opfordrer den irakiske regering til at tage kontakt med Danmark.

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2006/01/27/202209.htm

Beklager Muhammed-karikatur

Oslo (ANB):

Den danske avisen Jyllands-Posten har krøpet til korset og ber ydmykt om unnskyldning for at avisen trykket en karikaturtegning som forestilte profeten Muhammed.

http://www.siste.no/utenriks/article1927533.ece

til pass for de danske apene

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
de farer med vikarierende motiver og seiler under skjult flagg

Motivet bak den kristne avisas trykking av disse tegningene vil jeg si er irrelevant i forhold til sakens kjerne.

Kan det kalles ytringsfrihet, hvis man innfører et sensureringsregime på bakgrunn av norske avisers antatte motiver, slik muslimene og norske innvandringstilhengere ønsker?

En slik tolkning av ytringsfriheten gir svimlende perspektiver.

Endret av Bønna
Skrevet
men hva søren er poenget?

Framfor å jakte på spøkelser på høylys dag, burde du kanskje heller spørre hva søren er poenget med at muslimene reagerer så sterkt, på noe som er en så sentral del av den norrøne ætts kultur?

dersom kristne i en årrekke ikke hadde ønsket karikaturtegninger av f.eks gud, alle hadde latt det være i år etter år etter år, også hadde plutselig en meget islamsk avis trykket tegninger av ham, uten å ha noen som helst annen grunn en å provosere... hadde det vært like ok?

Nå ha jo faktisk Kirka tradisjonelt reagert like sterkt, og enda verre, på lignende stunts mot den kristne religion. Jeg husker for eksempel at oppsetningen av filmen/teaterstykket ”Jesus Christ Superstar” fikk geistlige og lavkirkelige over hele verden til å gå i fistel. Både Paven og de protestantiske kirkelederne gikk hardt ut mot ”Jesus Christ Superstar”.

Det artige, latterlige eller grineverdige, alt etter som du ser det, er at de innvandringsvennlige sosialistene(?) den gang forsvarte mannssterkt angrepet på den kristne religion. De forsvarte det faktisk like mannssterkt som de i dag angriper tøysing med det mektige Islams ikoner.

Er dette patetiske folk, eller? Jepp! Skikkelige multikulti-skruller.

Skrevet
Er det riktig å trykke disse tegningene?

Hva vil man oppnå?

Spørsmålet er heller hvorvidt det er riktig å ønske å forby eller på andre måter ønske å forhindre slike tegninger, slik muslimene ønsker. Hva ønsker man å oppnå med det?

Jeg vil si at det muslimske verdenssamfunnets reaksjon på disse tegningene er et angrep på vår (ja, vår) norrøne ætts kultur. Her lager vi slike vitsetegninger av makten. Det være seg politikere, kjendiser, maktmennesker, foreninger og religioner. Humor og selvironi er en viktig del av vår (ja, vår) kultur. Å gjøre narr av makten, og maktstrukturer etc, er en forutsetning for vår (ja, vår) egalitetskultur.

Hva sier dette om sannsynligheten for reell integrering, når muslimene reagerer så sterkt på en så sentral del av vår (ja, vår) kultur? Er det ikke på tide å se virkeligheten i øynene? Homogene samfunn fungerer mye bedre enn heterogene samfunn. Mennesket er ikke skapt til å leve som et enslig individ i en fragmentert verden. Mennesket er skapt til å leve i homogene fellesskap.

Det er meg en gåte hvorfor sosialister og andre fellesskapsorienterte er de fremste til å fronte denne individualistiske mutlikulti-ideologien.

Gjest siste nytt
Skrevet

fra VG

Forbrukerboikotten av danske varer i Midtøsten er så omfattende at meierigiganten Arla Foods sier opp 100 ansatte på tre meierier på Jylland.

Beslutningen om å gå til oppsigelser ble tatt mandag kveld, skriver Berlingske Tidende. Arlas ledelse vil tirsdag fortelle hvem av de rundt 300 ansatte ved de tre meieriene som vil bli oppsagt.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132737

Skrevet (endret)

"- Dette er å be om den såkalte krig mellom sivilisasjoner, mellom islam og kristendom, mellom islam og jødedom, sier den nye palestinske representanten i Norge, Yasser Najjar, til NTB.

Najjar er klar på at truslene mot nordmenn på Gazastripen bør tas alvorlig. Han mener også at tegningene gir selvmordsbomberne en grunn for å angripe vestlige land igjen."

"- Men dette er ingen diskusjon. Det er en provokasjon, totalt hensynsløst. Man kan ikke fornærme vår profet! "

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132724

Det betyr folkens, at man ikke har lov til å kritisere Islam uten å bli truet med vold eller drap!

Endret av Utenriksmedister
Gjest Gjest_Paradokset_*
Skrevet
Spørsmålet er heller hvorvidt det er riktig å ønske å forby eller på andre måter ønske å forhindre slike tegninger, slik muslimene ønsker. Hva ønsker man å oppnå med det?

Jeg vil si at det muslimske verdenssamfunnets reaksjon på disse tegningene er et angrep på vår (ja, vår) norrøne ætts kultur. Her lager vi slike vitsetegninger av makten. Det være seg politikere, kjendiser, maktmennesker, foreninger og religioner. Humor og selvironi er en viktig del av vår (ja, vår) kultur. Å gjøre narr av makten, og maktstrukturer etc, er en forutsetning for vår (ja, vår) egalitetskultur.

Hva sier dette om sannsynligheten for reell integrering, når muslimene reagerer så sterkt på en så sentral del av vår (ja, vår) kultur? Er det ikke på tide å se virkeligheten i øynene? Homogene samfunn fungerer mye bedre enn heterogene samfunn. Mennesket er ikke skapt til å leve som et enslig individ i en fragmentert verden. Mennesket er skapt til å leve i homogene fellesskap.

Det er meg en gåte hvorfor sosialister og andre fellesskapsorienterte er de fremste til å fronte denne individualistiske mutlikulti-ideologien.

Skrevet

Jeg har aldri tatt til orde for å forby noe som helst. Jeg har stilt spørsmålstegn ved hvor klokt dette var. Om det var kritikk av islam som var målet, så kunne det vært gjort på andre og mer produktive måter. Jeg tror derimot de som trykket dette hadde en annen agenda, som i hovedsak gikk på å lokke frem reaksjoner hos ytterliggående muslimer(les; nutcases) som igjen vil bidra til en polarisering og skjerpet konflikt mellom muslimer og den vestlige verden. De fleste, både muslimer og andre, spiller nå rett i hendene på de som hadde denne agendaen.

Skrevet
Jeg har aldri tatt til orde for å forby noe som helst. Jeg har stilt spørsmålstegn ved hvor klokt dette var. Om det var kritikk av islam som var målet, så kunne det vært gjort på andre og mer produktive måter. Jeg tror derimot de som trykket dette hadde en annen agenda, som i hovedsak gikk på å lokke frem reaksjoner hos ytterliggående muslimer(les; nutcases) som igjen vil bidra til en polarisering og skjerpet konflikt mellom muslimer og den vestlige verden. De fleste, både muslimer og andre, spiller nå rett i hendene på de som hadde denne agendaen.

Hvis det finnes slike nutcases innen Islam bør noen gjøre noe med dem. Vi får se hvem som tar ansvar.

Skrevet (endret)

Reaksjonene fra muslimene vil helt klart få konsekvenser for ytringsfriheten.

Skrevet
Reaksjonene fra muslimene vil helt klart få konsekvenser for ytringsfriheten.

Hvilke muslimer sikter du til? Og hvilke reaksjoner?

Skrevet (endret)
Hvilke muslimer sikter du til? Og hvilke reaksjoner?

Overreaksjonene av de muslimene vi er vitne til gjennom media med flaggbrenning og drapstrusler samt alle boykottaksjonene.

Stoltenberg sa også at skuffelse over at en liten avis trykket muhammedtegninger ikke forsvarer brenning av flagg. Og definitivt ikke trusler.

Skrevet
Overreaksjonene av de muslimene vi er vitne til gjennom media med flaggbrenning og drapstrusler samt alle boykottaksjonene.

Stoltenberg sa også at skuffelse over at en liten avis trykket muhammedtegninger ikke forsvarer brenning av flagg. Og definitivt ikke trusler.

Nå har vi tradisjon for både å brenne flagg og boikotte andre når vi er uenige med dem, så vi kan neppe nekte muslimer å gjøre det samme.

Og når det gjelder drapstrusler - hvor mange er det snakk om? Siden du bruker sekkebetegnelsen "muslimer" antar jeg det er en majoritet av "muslimene" som har kommet med drapstrusler?

Skrevet (endret)
Nå har vi tradisjon for både å brenne flagg og boikotte andre når vi er uenige med dem, så vi kan neppe nekte muslimer å gjøre det samme.

Og når det gjelder drapstrusler - hvor mange er det snakk om? Siden du bruker sekkebetegnelsen "muslimer" antar jeg det er en majoritet av "muslimene" som har kommet med drapstrusler?

Debattens kjerne er jo muslimers reaksjon på tegning av Muhammed. Har ikke hørt om andre religioner som reagerer kraftig på det.. Majoriteten av muslimene er heldigvis moderate og lever ikke alle koranens regler og oppfordringer.

Skrevet

Har vi tradisjoner for å brenne flagg og boikotte nasjoner for hva små ubetydelige aviser skriver?

Skrevet (endret)
Har vi tradisjoner for å brenne flagg og boikotte nasjoner for hva små ubetydelige aviser skriver?

Hehe - der sa du akkurat det jeg tenkte men ikke skrev :klappe:

Det er ikke normalt å straffe et helt land for hva en mann i en liten avis skriver eller avbilder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...