Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da må jeg bare beklage at jeg ikke utdypet det nok.

Likeverd er nøkkelordet her. Jeg er veldig misfornøyd med likeverdet i muslimsk styrte land.

Endret av Utenriksmedister
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de respekterer oss og våre lover, har jeg ikke problemer med de.

så de får pent respektere oss, men vi kan gi beng i å respektere dem, så lenge vi kan si og gjøre som vi vil.

og det er der jeg reagerer.

vi krever respekt og aksept på alt som tilhører oss, mens vi krever å få lov til å tråkke på og leke med som vi vil alt som har med deres tro og verdier, i ytringsfrihetens navn blir vi fritatt for å respektere tilbake, selv om det ikke ville kostet oss en kalori å gi samme respekt tilbake.

for det er vårt land, norge for nordmenn og de som bøyer seg for oss.

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet (endret)
Da må jeg bare beklage at jeg ikke utdypet det nok.

Likeverd er nøkkelordet her. Jeg er veldig misfornøyd med likeverdet i muslimsk styrte land.

Og dét må du gjerne si, og jeg er helt enig med deg i det du sier. Derimot mener jeg at også muslimer må ha rett til å ytre at de er veldig misfornøyd med likeverdet for eksempel i et land som inntil nylig var prestestyrt - uten at jeg trekker den slutningen at de derfor må reise "tilbake" dit besteforeldrene kom fra.

;)

Endret av barne- og familiemedister
Skrevet
så de får pent respektere oss, men vi kan gi beng i å respektere dem, så lenge vi kan si og gjøre som vi vil.

Alle mennesker bør oppvise generell folkeskikk, men det er ikke det eneste poenget her. Hvis du flytter til Spania: Forventer du da at hele det spanske samfunn skal endre seg for ikke å trampe deg på tærne eller forventer du at det er du som må godta at dette er et fremmed land med en fremmed kultur og at du må respektere det og tilpasse deg?

Om folk bosetter seg i Norge uten å respektere at det er det norske samfunnets normer og regler som gjelder her i landet så synes jeg da virkelig de kan flytte tilbake dit de kom fra. Uansett om de er første eller tiende generasjon. Akkurat som at en stor del av våre norske spaniafarere kan komme seg hjem igjen eller begynne å oppføre seg som folk. Verre er det ikke.

Når det er sagt betyr det ikke at jeg vil hive ut alle som føler seg støtt av at kristenfanatikere trykker bilder av Muhammed. Men jeg synes fortsatt at de som føler seg så støtt burde være voksne nok til å se at dette er en liten gruppe gærninger som man gjør best i å overse og at de bor i et samfunn der en vitsetegning bare er en vitsetegning.

Skrevet (endret)

vi krever respekt og aksept på alt som tilhører oss, mens vi krever å få lov til å tråkke på og leke med som vi vil alt som har med deres tro og verdier, i ytringsfrihetens navn blir vi fritatt for å respektere tilbake, selv om det ikke ville kostet oss en kalori å gi samme respekt tilbake.

for det er vårt land, norge for nordmenn og de som bøyer seg for oss.

Hva er det med ordet LIKEVERD du ikke forstår?

Du misforstår meg fullstendig. Jeg respekterer en muslim akkurat som jeg respekterer hvilket som helst menneske. Jeg er bare opptatt av at det må være likeverdsoppfatning også for muslimer som i mange tilfeller ikke respekterer andre enn de med samme religionsoppfattning.

I en uttalelse som i begynnelsen av mai 2005 ble gitt til FNs menneskerettighetskommisjon, hevder Den internasjonale humanistorganisasjonen, International Humanist and Ethical Union, at myndigheter i vestlige land lukker øynene for muslimske brudd på menneskerettighetene, særlig overfor kvinner. Organisasjonen identifiserer to hovedgrunner for denne situasjonen. (1) Et engasjement for multikulturalisme som utarter til moralsk relativisme. (2) Prinsipiell motstand mot å kritisere religioner, spesielt islam.

Se på problemene i Australia for eksempel, der muslimske libanesere spytter på australske jenter fordi de ikke kler seg slik som sharialovene påkrever. De kristne libaneserne har integrert seg i samfunnet kjempefint og lever i harmoni med medbefolkningen.

En australsk journalist skrev:

In Australia, Lebanese Christians have assimilated and become a respected part of the community. The Premier of Victoria is a Lebanese Christian as is the Governor Of New South Wales. However, Lebanese Muslims have encountered serious problems because of their refusal to accept our right to live our way of life. Nothing so clearly demonstrates that it is not an issue of race — but of culture.

Skrevet (endret)
Og dét må du gjerne si, og jeg er helt enig med deg i det du sier. Derimot mener jeg at også muslimer må ha rett til å ytre at de er veldig misfornøyd med likeverdet for eksempel i et land som inntil nylig var prestestyrt - uten at jeg trekker den slutningen at de derfor må reise "tilbake" dit besteforeldrene kom fra.

;)

Ingenting galt med at en prest styrer landet demokratisk så lenge likeverdet er håndtert på skikkelig vis. Ingen kan si at Bondevik diskriminerte muslimer på noen som helst måte.

Jeg er mer spent på om en imam hadde klart det like bra med sine oppfatninger om troløse. Jeg ser gjerne at noen tar frem et eksempel der en islamsk religiøs leder klarer å opprettholde likeverdet like godt som Bondevik.

Skrevet
Du er klar over at "de" peker tilbake på "nordmenn" i denne setningen? Bare sånn for ordens skyld, jeg antar at du ikke frivillig uttaler noe sånt.

Dette må du forklare litt nærmere. Jeg anser meg selv til å være ganske habil i norsk, men kan ikke se at du har rett i dette.

Skrevet

Denne tråden har sporet fullstendig av.

To ting som er helt klart:

- Ingen betviler eller setter spørsmålstegn ved retten å publisere slike bilder

- Dette har ikke noe med at man kan/skal kritisere islam på en saklig måte

Men å trykke bilder av Mohammed er ikke, slik jeg ser det, noen saklig kritikk av islam.

Det blir som om jeg inviterer min muslimske/jødiske nabo, og for moro skyld blander svinekjøtt i maten hans og plasserer han i en stol trukket med svinelær.

Jeg har jo ikke noe problem med dette, så hvorfor skal jeg respektere at andre har et problem med det?

Skrevet
Alle mennesker bør oppvise generell folkeskikk, men det er ikke det eneste poenget her. Hvis du flytter til Spania: Forventer du da at hele det spanske samfunn skal endre seg for ikke å trampe deg på tærne eller forventer du at det er du som må godta at dette er et fremmed land med en fremmed kultur og at du må respektere det og tilpasse deg?

nei, om jeg flytter til spania, forventer jeg ikke at de skal tilpasse seg meg. (men se på de nordmenn som faktisk flytter til spania, de tilpasser seg ikke akkurat landet, men forventer og krever at stedet de flytter til tilpasser seg dem)

men det ber faktisk ikke muslimene om heller, når de ber om at ikke muhammed blir avbildet, da dette ikke er en ting vi har gjort FØR de kom hit, og en ting vi ønsker å gjøre fordi vi vil provosere eller få lov til å gjøre totalt unødvendige ting kun fordi noen ønsker at vi lar det være.

Om folk bosetter seg i Norge uten å respektere at det er det norske samfunnets normer og regler som gjelder her i landet så synes jeg da virkelig de kan flytte tilbake dit de kom fra. Uansett om de er første eller tiende generasjon. Akkurat som at en stor del av våre norske spaniafarere kan komme seg hjem igjen eller begynne å oppføre seg som folk. Verre er det ikke.

så det å be om at ikke muhammed blir avbildet, er det samme som å ikke tilpasse seg det norske samfuns normer og regler?`

for vi har så store tradisjoner på å avbilde muhammed at det å måtte la det være vil være å krenke våre normer?

og de som er tiende generasjon, ER faktisk norske. Norge ER faktisk hjemlandet deres, uansett hvor mye eller lite etniske nordmenn liker å innse det.

min oldefar var fra estland, om jeg ikke krenker norge eller bryter en norsk lov, skal jeg sendes "hjem til estland"?

som jeg aldri har vært i og aldri har vært i nærheten av å bo i engang?

når blir folk norske?

er man norsk fordi man er kristen?

kan ikke en nordmann være muslim?

hva med etnisk norske som konverterer til islam, hva skal vi gjøre med dem om de ikke liker at vi avbilder muhammed?

Når det er sagt betyr det ikke at jeg vil hive ut alle som føler seg støtt av at kristenfanatikere trykker bilder av Muhammed. Men jeg synes fortsatt at de som føler seg så støtt burde være voksne nok til å se at dette er en liten gruppe gærninger som man gjør best i å overse og at de bor i et samfunn der en vitsetegning bare er en vitsetegning.

og jeg tror heller ikke det blir store reaksjoner her i norge, jeg tror, og håper, at muslimene velger å se akkurat det, at det i hovedsak er en liten gruppe fanatikere som har interesse av å provosere, kun fordi de er muslimer.

men denne tråden viser jo litt at det IKKE bare er en liten gruppe fanatikere som mener at dette var viktig å gjøre, det støttes jo opp om handlingen her.

Men å trykke bilder av Mohammed er ikke, slik jeg ser det, noen saklig kritikk av islam.

Det blir som om jeg inviterer min muslimske/jødiske nabo, og for moro skyld blander svinekjøtt i maten hans og plasserer han i en stol trukket med svinelær.

Jeg har jo ikke noe problem med dette, så hvorfor skal jeg respektere at andre har et problem med det?

akkurat.

men så er det jo faktisk noen som synes det er artig å prøve å lure i muslimer svinekjøtt da, og det er dessverre ikke bare fanatisk kristne.

igjen, respekten blir krevd fra oss, men det utrolig mange som ikke helt ser vitsen med at den skal gå tilbake igjen også.

Skrevet
Hva er det med ordet LIKEVERD du ikke forstår?

Du misforstår meg fullstendig. Jeg respekterer en muslim akkurat som jeg respekterer hvilket som helst menneske. Jeg er bare opptatt av at det må være likeverdsoppfatning også for muslimer som i mange tilfeller ikke respekterer andre enn de med samme religionsoppfattning.

og du mener at den saken vi her diskuterer, altså at vi avbilder muhammed, visstnok fordi vi krever ytringsfrihet..., viser likeverd?

å gå imot ett ønske som er så totalt uviktig for oss, og så viktig for muslimene, hvordan kan det kalles å respektere muslimer?

og det at det også finnes fanatiske muslimer, slik det finnes fanatisk kristne, gjør det da ikke ok å gjøre noe som faktisk rammer alle muslimene vi har her.

fra de mest fanatiske imamer til de snilleste muslimene som gjør alt for å vise oss respekt.

det viser verken respekt eller likeverd den handlingen magazinet gjorde, og det er DET jeg diskuterer i denne tråden.

Skrevet

Men hvorfor skal vi respektere muslimenes ønsker hele tiden? Vi er så redd for å vise at vi har egne meninger, samt å tråkke andre på tærne at vi hele tiden lar muslimene få sine ønsker. Noen ganger setter jeg pris på den likeverden vi kan skape ved å la kristne få sine ønsker igjennom.

Skrevet

hvilke er alle disse ønskene fra muslimene som vi respekterer hele tiden?

at de har sin tro? og at den fungerer litt annerledes en kristendommen?

jeg kunne tenke meg å høre om alle de tingene vi har måttet endre i våre levesett fordi muslimer har kommet hit og krevd det, siden det er så mange av dem.

og at muslimer får alle sine ønsker igjennom og de kristne ingen?

lever vi i samme land?

men som sagt, jeg ser ikke alle disse restriksjoenen vi har i hverdagen fordi det har kommet muslimer til landet som krever at vi endrer hele vårt levesett til noe dårligere, så om du kan ramse opp mange av dem, så hadde det vært interessant.

Skrevet

Jeg klarer faktisk ikke heller se noen restriksjoner muslimer må leve underheller? Men du er vel i stand til å opplyse meg regner jeg med?

Skrevet
hvilke er alle disse ønskene fra muslimene som vi respekterer hele tiden?

at de har sin tro? og at den fungerer litt annerledes en kristendommen?

jeg kunne tenke meg å høre om alle de tingene vi har måttet endre i våre levesett fordi muslimer har kommet hit og krevd det, siden det er så mange av dem.

og at muslimer får alle sine ønsker igjennom og de kristne ingen?

lever vi i samme land?

men som sagt, jeg ser ikke alle disse restriksjoenen vi har i hverdagen fordi det har kommet muslimer til landet som krever at vi endrer hele vårt levesett til noe dårligere, så om du kan ramse opp mange av dem, så hadde det vært interessant.

kan ikke se at jeg noen steder skrev at de kristne ikke får noen ønsker igjennom. men får å hindre at vi tråkker noen på tærne kommer det opp slike debatter der de fleste er enige om at de kristne tar feil og vi bør føye oss etter muslimenes ønsker da det vil være det mest rettferdige. hvorfor er det mest rettferdig? hvorfor er det større likeverd enn å la de krisne få viljen sin?

Muslimene har fått mange ønsker igjennom. De har egne moskeer, eget kjøtt osv. Kom ikke å si at de ikke får det de vil ha. Ikke kan jeg se noen problemer med at de får det heller.

Men i denne saken handler det om ytringsfrihet. hvorfor skal vi kutte inn på de kristnes ytringsfrihet kun for å ikke tråkke noen på tærne?

Skrevet

mulig jeg feiltolker deg, for jeg ser ingen steder vi verken har restriksjoner på eller at vi stadig er så redde for å vise at vi har egne meninger, eller tråkke andre på tærne at vi lar muslimene få sine ønsker, som du skriver.

Men hvorfor skal vi respektere muslimenes ønsker hele tiden? Vi er så redd for å vise at vi har egne meninger, samt å tråkke andre på tærne at vi hele tiden lar muslimene få sine ønsker. Noen ganger setter jeg pris på den likeverden vi kan skape ved å la kristne få sine ønsker igjennom.

det var dette jeg lurte på om du kunne forklare for meg, det at du mener vi lar muslimene få sine ønsker, kun fordi vi er så redde at vi ikke tør å vise at vi egentlig mener noe annet.

Skrevet
Jeg klarer faktisk ikke heller se noen restriksjoner muslimer må leve underheller? Men du er vel i stand til å opplyse meg regner jeg med?

hvorfor skal det være det da?

dersom vi klarer å leve sammen, så lenge vi viser hensyn til hverandre?

og saken her, å avbilde muhammed, ER faktisk ikke noe vi har hatt behov for å gjøre før vi fant ut at muslimene ikke ønsket at vi skulle gjøre det.

mange muslimer har endret ganske mye fra det vanlige levesettet sitt der de kommer fra, for å tilpasse seg oss.

noe vi kanskje ikke ser? fordi vi kun ser det som ikke er tilpasset og gjort akkurat likt slik vi lever?

mange muslimer tilpasser seg faktisk vårt land og våre normer og regler.

men de er likevel fra en kultur som er forskjellig, så de vil likevel synes og oppfattes som at de ikke tilpasser seg.

Skrevet

Det samme må nordmenn som flytter til et muslimsk land gjøre så jeg synes ikke det er så spesielt jeg.

Samme hvilken grunn de hadde til å legge ut bilde vel. Mange bilder blir lagt ut daglig på nett, aviser og ukeblad uten at jeg kan se at det har en relevant årsak, men alikavel ligger de der uten at noen klager. Muslimene må nok akseptere at bildet ligger der, akkurat som de kristne må akseptere at den boka fra Brown (het han det?) ble gitt ut.

Det er en uting å sy puter under armene på folk.

Skrevet
Noen ganger setter jeg pris på den likeverden vi kan skape ved å la kristne få sine ønsker igjennom.

jeg oppfattet denne setningen som at kristne får mindre av sine ønsker igjennom en muslimer, siden du sier du setter pris på den likeverden vi KAN skape ved å la kristne få sine ønsker igjennom.

kan ikke se at jeg noen steder skrev at de kristne ikke får noen ønsker igjennom. men får å hindre at vi tråkker noen på tærne kommer det opp slike debatter der de fleste er enige om at de kristne tar feil og vi bør føye oss etter muslimenes ønsker da det vil være det mest rettferdige. hvorfor er det mest rettferdig? hvorfor er det større likeverd enn å la de krisne få viljen sin?

Muslimene har fått mange ønsker igjennom. De har egne moskeer, eget kjøtt osv. Kom ikke å si at de ikke får det de vil ha. Ikke kan jeg se noen problemer med at de får det heller.

Men i denne saken handler det om ytringsfrihet. hvorfor skal vi kutte inn på de kristnes ytringsfrihet kun for å ikke tråkke noen på tærne?

vel, når de fleste er enige om at de kristne tar feil og at vi bør føye oss etter muslimenes ønsker, da det vi lvære det mest rettferdige, kan det ikke da hende at i de tilfellene ER det mest rettferdig å følge det muslimene mener?

og at muslimene har egne moskeer, vi kristne har bygget kirker i utlandet i så mange år at vi vel bør trå LITT forsiktig når det gjelder andres like rettigheter.

eget kjøtt, ja! DE får lov til å kjøpe og betale for kjøtt som er fra akkurat samme dyr som oss, men som er drept på en annen måte.

den måten har DE fått restriksjoner på, fordi vi godtar at det gjøres slik, men vi krever at dyrene bedøves før de drepes, noe muslimene IKKE gjør i sine hjemland.

og dette er jo faktisk ønsker som ikke verken fratar oss våre ting, eller tvinger oss til å endre NOE i hverdagen vår for at de får disse ønskene oppfylt.

Det finnes fra før av mange forskjellige trosretninger i norge, som alle "for lov" til å ha sine lokaler, selv om det ikke er kirker slik vi er vant til.

selvsagt skal muslimene få lov til å bygge sine moskeer!

men de forskjellige tingene her, er igrunnen ikke den saken jeg trodde tråden handlet om.

så inntil vi er tilbake til å diskutere trådens tema, avbilding av muhammed og saken rundt det, så trekker jeg meg ut.

jeg er ikke interessert i enda en diskusjon om stakkar oss som kommer til å bli overtatt av muslimer om så og så mange år, slemme muslimene.

Skrevet

og å respektere andres tro, er visst også en uting.

jeg har sagt mitt i denne tråden, begynner å få vondt i panna. :murvegg:

Skrevet
Samme hvilken grunn de hadde til å legge ut bilde vel. Mange bilder blir lagt ut daglig på nett, aviser og ukeblad uten at jeg kan se at det har en relevant årsak, men alikavel ligger de der uten at noen klager. Muslimene må nok akseptere at bildet ligger der, akkurat som de kristne må akseptere at den boka fra Brown (het han det?) ble gitt ut.

Det er en uting å provosere bare for moro skyld. Man kan jo spørre seg hvorfor det var viktig å legge ut disse bildene?

Hvorfor skrev man ikke heller en velfundert kritikk mot Islam?

Jeg synes forøvrig sammenligningen med boka til Brown er søkt. Den kan i så fall heller sammenlignes med Rushdies bok - som jeg mener er et sted man faktisk bør stå virkelig hardt på og kjempe for retten til å ytre seg. Det var ikke en bok skrevet for å provosere, men inneholdt kun noen få avsnitt som ble ansett som blasfemiske av enkelte muslimer. I dette tilfellet er det verdt å kjempe med nebb og klær for ytringsfriheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...